Connect with us

Marknadsnyheter

Omtag för Mötesplats Nacka – ny inriktning för bytespunkt

Published

on

Efter omfattande utredningsarbete är det nu klart att Mötesplats Nacka, den planerade bytespunkten mellan buss och tunnelbana vid Nacka Forum får ny inriktning. Med hänsyn till den kraftigt ökade kostnaden, förskjutna tidplanen och långvarig påverkan på trafik och närmiljö samt stora risker för hela kommunens ekonomi föreslås nu att projektet avbryts.

Kostnaderna för Mötesplats Nacka har ökat kraftigt sedan starten. Det beror på komplexiteten i projektet, aktuellt marknadsläge samt ökade entreprenadkostnader. När överenskommelsen tecknades 2017 var bedömningen en sammanlagd kostnad om 2-2,3 miljarder kronor.

Den totala slutkostnaden är idag bedömd till minst 8,5 miljarder kronor (varav Nackas andel cirka 7,5 miljarder, vilket efter markintäkter ger ett negativt netto på cirka 6,5 miljarder kronor) samt en realistisk tidplan som innebär ett färdigställande tidigast 2035.

– Det är beklagligt att Mötesplats Nacka avbryts, men både vi och Trafikförvaltningen är överens om att  det är nödvändigt att dra i handbromsen då både kostnader och risker ökat markant, säger Victor Kilén, stadsdirektör, Nacka kommun. Vi måste också ta lärdom av processen och säkerställa att vi gör bättre kostnadsbedömningar i framtida projekt.

Förslaget är därför att nu avbryta Mötesplats Nacka, i samförstånd med Regionen/Trafikförvaltningen och Trafikverket, för att hitta en annan lösning som ger bra bytesmöjligheter för pendlare, en fortsatt attraktiv stadsutveckling till rimlig ekonomi.

-Förutom att vi tar ansvar idag ger omtaget att den planerade överdäckningen fortsatt kan ske längre fram i tiden, när förutsättningarna är bättre, säger Victor Kilén.

– Stadsutvecklingen i Centrala Nacka kommer att påverkas av förslaget, säger Katarina Wåhlin Alm, stadsutvecklingsdirektör, Nacka kommun. Vi har fortsatt höga ambitioner och kommer nu att utreda konsekvenserna och ta fram en ny inriktning för Centrala Nacka, med ny strukturplan och ny kostnadseffektiv bytespunkt, i anslutning till det lokala vägnätet som matchar tidplanen för tunnelbanans planerade trafikstart 2030.

Victor Kilén
Stadsdirektör
070-431 96 61
victor.kilen@nacka.se

Katarina Wåhlin Alm
Stadsutvecklingsdirektör
070-335 07 85
katarina.wahlinalm@nacka.se

Helene Andersson
Pressansvarig
08-7189234
helene.andersson@nacka.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

JRS chefsstrateg Torbjörn Söderberg om börsen framåt

Published

on

By

Torbjörn Söderberg

JRS chefsstrateg Torbjörn Söderberg pratar med Jesper Norberg på EFN om börsens väg framåt. Man tar upp värderingar och makro, samt hur han själv väljer att agera.

JRS chefsstrateg Torbjörn Söderberg om börsen framåt
Continue Reading

Marknadsnyheter

Kreditkort skapar problem för USAs konsumenter – CNBC granskar

Published

on

By

CNBC pratar kredikort

CNBC tittar närmare på hur kreditkort skapar problem för konsumenterna i USA som får betala räntor på upp till 36 %, och ovanpå det kommer nya avgifter. När det skapar så här stora problem blir det ett problem för ekonomin som helhet, det är inte bara ett individuellt problem.

CNBC granskar kreditkort och problemen de skapar

Vi skrev nyligen om rekordhög belåning hos investerare i USA. Det är samma sak här, när det är så många individer som är så hårt belånade blir det ett problem för hela aktiemarknaden.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Varför går det så dåligt för Las Vegas?

Published

on

By

Vy över Las Vegas

Det pratas mycket om att Las Vegas har blivit tomt. Det kommer färre besökare både från USA och utlandet, i en sådan omfattning att vägar som förut var fyllda med bilar nu är smidiga att ta sig fram på. De enda som fortsatt verkar komma är affärsresenärerna.

Las Vegas får mycket kritik för att ha blivit för giriga. Hotellen har börjat lägga på alla möjliga konstiga avgifter för att tjäna mer, restaurangerna lägger på avgifter och dessutom har det tillkommit flera nya skatter. Besökarna känner sig lurade.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2025 Tanalys