Marknadsnyheter
Omvärldsläget förstör inte julstämningen – svensken planerar öppna plånboken
Trots rusande inflation och ett osäkert omvärldsläge planerar 60 procent av svenskarna att lägga lika mycket eller mer pengar på julklappar i år som i fjol. Hälften planerar också att handla sina julklappar på nätet.
– Det här visar att både e-handelsföretagen och transportbolagen behöver rusta för ytterligare en hektisk julhandel med fortsatt stora paketvolymer, säger Markus Trautmann, kommunikationschef på iBoxen.
Över 1 000 svenskar över hela landet i åldrarna 20 – 74 år har fått frågor om hur de ser på årets julhandel i iBoxens undersökning, och om de föredrar att handla på nätet eller i butik.
Svenskarna kommer fortsatt att lägga mycket pengar på julklappsinköp, trots det skakiga omvärldsläget med rusande inflation, höjda räntor och skenande elpriser. 53 procent av de tillfrågade anger att de kommer att lägga lika mycket pengar som i fjol, 25 procent kommer att lägga något mindre medan 11 procent kommer att lägga mycket mindre. 65 procent av de tillfrågade i undersökningen kommer att handla lika många eller fler julklappar på nätet i år jämfört med förra året.
Trots att över hälften svarar att de kommer att lägga lika mycket på julklappsinköp som i fjol, uppger 75 procent av de tillfrågade att omvärldsläget ändå kommer att påverka julklappsinköpen i varierande grad.
– Det är intressant att så många som 60 procent ändå anger att de kommer att lägga lika mycket eller öka sin julklappsbudget i år, en budgetpost som ökat stadigt för svensken de senaste åren. Samtidigt så är det självklart så att högre utgifter skapar osäkerhet, säger Markus Trautmann.
På nätet eller i butik?
Hur handlar svensken då helst sina julklappar – på nätet eller i butik? Där är det jämt. 51 procent handlar helst i butik, medan 49 procent helst handlar på nätet. Det är dock stor skillnad mellan åldersgrupperna. Hela 67 procent av 35 – 44-åringarna föredrar att sköta sina julklappsinköp på nätet. Bland den yngsta målgruppen, 20 – 24, är det ganska jämnt fördelat mellan nätet och fysisk butik, medan pensionärer ännu inte riktigt verkar ha omfamnat näthandeln. Där handlar 75 procent helst sina julklappar i butik.
Dagens konsumenter är mer benägna att avbryta ett köp från en e-handlare om de inte erbjuder det leveransalternativ konsumenten vill ha. Därför gäller det att e-handlare erbjuder flera olika leveransalternativ.
Många julklappar som beställts på nätet hämtas idag ut hos paketombud, vilket varje år föranleder rubriker om överfulla ombud, paketkaos och köer. Bland de yngre konsumenterna (20-44 år) hämtar var femte person helst sitt paket i en paketbox som står utomhus nära sin bostad. Det rimmar väl med trender från andra undersökningar där paketboxar växer i popularitet mot ombud*.
– Fördelarna med utomhusboxar är att de alltid är tillgängliga, du slipper köer, de finns nära ditt hem eller där du dagligen passerar, och du kan hämta ditt paket när det passar dig. Dessutom behöver man inte ta bilen till ett paketombud vilket innebär mindre trafikbelastning och lägre utsläpp, säger Markus Trautmann.
Enligt undersökningen så är köer även den främsta anledningen till att inte handla sina julklappar i butik följt av tidsbrist och begränsat utbud. Rädslan för att smittas av covid verkar inte vara så stor, förutom i den äldsta målgruppen där ungefär var fjärde oroar sig för smitta i julhandeln.
Frågor från undersökningen
Kommer du att lägga mer pengar, lika mycket eller mindre på julklappsinköp än i fjol?
Mycket mer 1 procent
Något mer 6 procent
Lika mycket 53 procent
Något mindre 25 procent
Mycket mindre 11 procent
Hur handlar du helst dina paket i jul?
I butik 51 procent
På nätet 49 procent
Vad får dig att undvika att handla i fysiska butiker i jul? (flera val möjliga)
Köer 42 procent
Långa avstånd till butiker 24 procent
Begränsat utbud 34 procent
Tidsbrist 36 procent
Covid 16 procent
Annat 15 procent
Hur många julklappar kommer du att handla på nätet i år jämfört med förra året?
Många fler 2 procent
Något fler 7 procent
Ungefär lika många 56 procent
Något färre 11 procent
Mycket färre 7 procent
Vet ej 17 procent
Om du får möjlighet att välja själv, hur tar du helst emot dina paket som du handlat på nätet?
(ålder 25-34 i parantes)
Till ett paketombud (exempelvis mataffären eller den lokala handlaren) 42 procent (34 procent)
Till ett digitalt ombud (paketbox i butik eller köpcenter med begränsade öppettider) 16 procent (21 procent)
Hemleverans där jag måste vara hemma under ett visst tidsspann 6 procent (3 procent)
Till paketbox som står utomhus (nära där jag bor så att jag kan hämta paketet när jag vill) 14 procent (21 procent)
Till avsändande företags fysiska butik 2 procent (1 procent)
Lämnas utanför ytterdörren 21 procent (21 procent)
Resultatet baseras på en undersökning med 1 010 boende i Sverige 20-74 år via undersökningsföretaget Norstats panel i oktober 2022.
*Tidigare undersökningar som visar att paketboxar vinner mark:
E-barometern
Studie från Linköpings Universitet: Paketbox? Yes box!
E-handelsindikatorn
Så vill svenskarna få sina paket levererade
För mer information, kontakta:
Markus Trautmann, kommunikationschef iBoxen
mail: markus.trautmann@iboxen.com,
tfn: 0721-417 417
iBoxen
iBoxen utvecklar en rikstäckande infrastruktur för leveransboxar utomhus – tillgängliga för alla dygnet runt. Vi investerar stort med målet att alla Sveriges 4,7 miljoner hushåll – i såväl landsbygd som stad – enkelt och bekvämt ska kunna hämta, skicka och returnera sina paket via en leveransbox nära sin bostad eller där de dagligen passerar – oavsett var de handlar och vilken transportör som levererar paketen. Leveransboxarna är ett nödvändigt och bekvämt alternativ till ombuds- och hemleveranser.
iBoxens infrastruktur kan användas av alla transportbolag vilket gör det möjligt för e-handeln att fortsätta växa – på ett mer hållbart sätt. Boxarna leder till färre och kortare transporter på landsbygden och skapar förutsättningen för nattleveranser med elfordon i städer. iBoxen ägs av grundarna, Fastighets AB Balder, Samhällsbyggnadsbolaget i Norden AB (SBB) och Redito, och är finansierat för att skapa ett nätverk med boxar över hela Sverige. iBoxens leveransboxar använder programvara från företaget Qlocx.
Marknadsnyheter
Från säng till styrketräning: Ydalir Hotel och Gympak omdefinierar wellness på hotellrum
Ydalir Hotel, beläget centralt på Ullandhaug i Stavanger, fortsätter att sätta nya standarder för hotellupplevelser med fokus på hälsa och välbefinnande. I samarbete med Gympak och Mase Home presenterar Ydalir Hotel en helt ny träningsupplevelse på hotellrummet – där sängen förvandlas till ett träningsutrymme. Denna unika lösning kombinerar modern design med praktiska träningsmöjligheter för en flexibel och hälsocentrerad vistelse.
Ydalir Hotel är ett boutiquehotell med 59 eleganta rum, inklusive 12 fullt utrustade lägenheter. Hotellets affärsmodell är unik – sedan öppningen 2018 har all vinst donerats till Universitetet i Stavanger för att stödja forskning och utbildning. Detta gör Ydalir till Gympaks första ideella partner, en banbrytande aktör i att integrera wellness i hotellupplevelsen.
I pilotprojektet testas innovativ teknik från Mase Home som gör att den höjbara sängen frigör golvyta, medan portabla träningsredskap ger gäster möjlighet att snabbt växla mellan arbete och fysisk aktivitet utan att kompromissa med komfort.sängarna. Rummen utrustas med Gympaks portabla träningsredskap, vilket gör det enkelt för gästerna att utföra styrke- och rörlighetsträning utan att behöva lämna rummet.
– Det här är ett viktigt steg mot vårt mål att göra wellness till en självklar del av alla hotellrum säger Martin Sagen, VD på Ydalir Hotel. – Samarbetet med Gympak låter oss kombinera innovation och komfort med fokus på hälsa och välbefinnande.
För Gympak innebär partnerskapet med Ydalir ett viktigt steg i att etablera wellness som en naturlig del av hotellbranschen.
– Det är fantastiskt att arbeta med en visionär partner som Ydalir, säger Jone Sølvik, vd på Gympak. – Att hotellet dessutom är ideellt gör samarbetet ännu mer unikt. Vi ser stor potential i att expandera konceptet så att våra lösningar kan bli standard på alla rum i framtiden.
Detta initiativ återspeglar en växande trend inom hotellbranschen där gästernas hälsa och flexibilitet står i centrum. Genom att erbjuda integrerade träningsmöjligheter visar Ydalir Hotel hur wellness kan bli en inspirerande och naturlig del av den moderna hotellupplevelsen.
För mer information:
Jone Sølvik, CEO, Gympak: jone.solvik@gympak.com, +46 706 112 100
Martin Sagen, VD, Ydalir Hotel: ms@yladirhotel.no
Om Gympak:
Gympak är ett svenskt företag som erbjuder innovativa wellnesslösningar för hotell. Företaget gör det enkelt för gäster att prioritera hälsan genom träningsutrustning, kläder och personliga träningsprogram för hotellrummet.
Taggar:
Marknadsnyheter
Bästa besökssiffrorna på fem år för Historiska museet
En varierad programverksamhet, fler skolklasser och den uppmärksammade utställningen HÄXOR lockade extra många besökare till Historiska museet under 2024. Det gångna året är det bästa på fem år, sett till antalet museibesök.
– Vi har verkligen sett en häxeffekt, säger Historiskas museichef Åsa Marnell.
Totalt klev 179 791 besökare in genom entrédörrarna på Historiska museet år 2024. Det är en ökning med nio procent jämfört med året innan. Dessutom innebär antalet besökare att museet har återhämtat sig från det besöksbortfall som blev när museet inte längre hade fri entré.
– Vi försöker såklart alltid jobba med att ha ett utbud som människor vill ta del. 2024 lyckades vi nå en publik som inte brukar besöka Historiska och det är vi väldigt glada för, säger museichef Åsa Marnell.
I juni öppnade Ekonomiska museet nya utställningar i samma lokaler som Historiska, vilket också har bidragit till ett ökat antal besökare. Den stora ökningen i december visar att utställningen HÄXOR lockat extra många att besöka museet.
– Vi vill visa det där oväntade och lustfyllda som ger reflektion och eftertanke. Utställningen HÄXOR gör just det, säger Åsa Marnell.
Under vårvintern anordnar Historiska museet häxkvällar med olika teman och den som är lite yngre kan testa att spå i tenn under helgerna. Utställningen HÄXOR har öppet till den 11:e maj 2025.
Mer information om utställningen:
Mer information om museets programverksamhet:
Åsa Marnell
museichef Historiska
asa.marnell@shm.se
Agnes Wentzel Blank
Pressansvarig
08-519 55 304
press@historiska.se
Historiska museet är hela Sveriges museum för historia och arkeologi. Samlingarna består av över tio miljoner föremål och är en källa till kunskap och inspiration. Vi berättar om levnadsöden, maktkamper, kärlek, fest och vardag med fokus på forntid och medeltid. Möt museet digitalt eller fysiskt genom föremål, utställningar, visningar och andra aktiviteter.
Taggar:
Marknadsnyheter
Skanska uppgraderar järnvägsstationer i södra Slovakien för EUR 40M, cirka 460 miljoner kronor
Skanska har tecknat ett kontrakt med Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) för modernisering av järnvägsstationerna i Levice och Veľké Kozmálovce i södra Slovakien. Kontraktet är värt EUR 40M, cirka 460 miljoner kronor, vilket kommer att inkluderas i orderingången för Europa för första kvartalet 2025.
Projektet omfattar modernisering av två järnvägsstationer med totalt fem kilometer nya spår, installation av 41 nya växlar och nya säkerhetssystem på stationerna. Skanska kommer att bygga handikappanpassade plattformar och nya korsningar. Arbetet inkluderar även byggnation av en integrerad arbetsplats för fjärrstyrning av trafiken samt uppgradering av kontaktledningssystemen.
När uppgraderingen är slutförd kommer det att medföra ökad tåghastighet, säkrare trafik och nya plattformar med förbättrad åtkomst.
Arbetet startar i januari 2025 och byggtiden är tolv månader.
För ytterligare information kontakta:
Andreas Joons, pressekreterare, Skanska AB, tel 010 449 04 94
Direktlinje för media, tel 010 448 88 99
Detta samt tidigare pressmeddelanden finns också på www.skanska.com.
Skanska använder sin kunskap och framtidsinsikt för att bidra till hur människor lever, arbetar och samverkar. Vi är ett av världens största projektutvecklings- och byggföretag med en omsättning på 157 miljarder kronor under 2023. Skanska är verksamma på utvalda marknader i Norden, Europa och USA. Tillsammans med våra kunder och en samlad expertis hos cirka 27 000 medarbetare skapar vi innovativa, hållbara lösningar som främjar hälsa och välbefinnande bortom vår livstid.
-
Analys från DailyFX9 år ago
EUR/USD Flirts with Monthly Close Under 30 Year Trendline
-
Marknadsnyheter2 år ago
Upptäck de bästa verktygen för att analysera Bitcoin!
-
Marknadsnyheter5 år ago
BrainCool AB (publ): erhåller bidrag (grant) om 0,9 MSEK från Vinnova för bolagets projekt inom behandling av covid-19 patienter med hög feber
-
Analys från DailyFX11 år ago
Japanese Yen Breakout or Fakeout? ZAR/JPY May Provide the Answer
-
Analys från DailyFX11 år ago
Price & Time: Key Levels to Watch in the Aftermath of NFP
-
Marknadsnyheter2 år ago
Därför föredrar svenska spelare att spela via mobiltelefonen
-
Analys från DailyFX7 år ago
Gold Prices Falter at Resistance: Is the Bullish Run Finished?
-
Nyheter6 år ago
Teknisk analys med Martin Hallström och Nils Brobacke