Connect with us

Marknadsnyheter

Operationell uppdatering: Avtal och team på plats för fortsatt snabb och lönsam expansion

Published

on

STOCKHOLM, 22 sep, 2021 09.30 CEST

Viktiga händelser i sammandrag:

iQ Fuel växer snabbt genom central listning hos Circle K i Sverige och S-gruppen i Finland

  • iQ Fuel har centrallistning hos Circle K i Sverige, och funktionsdrycken har lanserats på kedjans cirka 300 återförsäljare.
  • iQ Fuel lanseras under november även via centrallistning på Finlands största dagligvarukedja S-gruppen som har cirka 1100 butiker i landet.

Kommentar: Centrallistning skapar förutsättningar för snabb expansion då produkten centralt blir en del av kedjans marknadsföring och it- och distributionssystem.

Beijing8 – marknadsinvesteringar, ökad distribution och försäljning

  • Samarbete med TV4 och Köket.se inlett under september.
  • Försäljningen av dumplings ökade under september cirka 100% jämfört med föregående år.
  • Fuuds gemensamma säljkår har ökat distributionstäckningen i Sverige med över 40%.
  • Dubblering av produktionskapacitet för att möta ökade volymer inför central-listning hos ICA som startar från och med slutet av september 2021.

Kommentar: Med Fuuds gemensamma säljkår och en central listning hos ICA skapas goda förutsättningar för en fortsatt snabb expansion

Satsning inom E-commerce

  • Rekrytering av erfaren Growth Manager som tillträtt i september. Ali Nouri, grundare av internationella klockmärket Carl Edmond.
  • Lansering av central e-handel under Q3-Q4 2021. Synergier mellan varumärkena i form av nyhetsbrev, kampanjer, korsförsäljning,
    ökade snittordrar, gemensam distribution/logistik.

Kommentar: Genom e-handel skapas förutsättningar för en snabbare och kostnadseffektivare expansion och genomgående högre bruttomarginaler.
 

Rekryteringar av nyckelpersoner

  • Camilla Lönn tillträdde som ny CFO den 1a september. Camilla har tidigare erfarenhet som CFO på Karo Pharma, CFO på Boomerang, Business Controller på Mobiloperatören 3 och Svenssons i Lammhult.
  • Louise Nobel, tidigare marknadschef för NOCCO hos Vitamin Well och Marketing Manager på Spotify, tillträder som Marknadsdirektör för Fuud i november 2021.

Kommentar: Ett erfaret team möjliggör att potentialen för snabb och lönsam expansion tillvaratas.

Lansering av Juicekultur – Bara juice från press till flaska

  • Varumärket Juicekultur lanseras under V.39 hos 7-Eleven och Pressbyrån i Sverige.
  • Juicekultur är Sveriges enda ekologiska fruktjuice som varken är baserad på koncentrat eller värmebehandlad. Juicekultur är en äkta juice som både är ekologisk och fri från tillsatser.

Kommentar: Lanseringen av Juicekultur hos 7-Eleven och Pressbyrån är en strategiskt viktig kanal för både volymförsäljning och varumärkesexponering.

Lansering av Barfly – Juicevarumärke mot HORECA-segmentet

  • Varumärket Barfly har lanserats på juice-marknaden och riktar sig till barer, restauranger och nattklubbar.
  • Konkurrenskraftigt genom kombinationen av lång hållbarhetstid genom kallpressning, hög kvalité och ekologiska produkter.

Kommentar: Juicemarknaden karakteriseras av snabb tillväxt, och konsumtionen av drinkar med baser av juicer är stor.

Släppta restriktioner ger kraft åt samarbetet med HockeyAllsvenskan

  • Livepublik på allsvenska hockeymatcher förväntas ge ökad försäljning och exponering genom Fuuds samarbete med HockeyAllsvenskan.
  • Släppta restriktioner möjliggör säljnära aktiviteter i form av butik-events, tävlingar, smakprovningar och försäljning på arenorna.

Kommentar: Samarbeten i idrottssammanhang är ett kraftfullt och kostnadseffektivt sätt att bygga varumärken.

Produktutveckling och nyhetslanseringar inför Q1 2022

  • En rad nyheter och nya produktgrupper planeras för lansering via centrala listningar under första kvartalet 2022.

Kommentar: Organisation och flera centrala listningar är på plats vilket skapar förutsättningar för en lönsam och snabb expansion via nya produkter.

Avslutande kommentar av VD Peter Blom

Fuud befinner sig i en position för att kunna utvecklas starkt de kommande åren. Vi har under 2021 förändrat bolagets inriktning mot att bli ett ledande Functional Foods-bolag i Norden. Genom förvärv och organisk tillväxt kommer vi under 2022 se en snabb förbättring av lönsamheten.

Jag får ofta frågan om det inte blivit svårare att hitta förvärvsobjekt. Min bedömning är att jag nog aldrig upplevt att det finns så många intressanta och lönsamma förvärvsobjekt som nu.

Till det kan läggas att vi genom rätt personer och rätt avtal lättare och snabbare kan räkna hem nya förvärv. Vår offensiva plan kräver även fortsättningsvis att vi har rätt inställning, att vi är seriösa och disciplinerade. Vår startade resa är offensiv till sin karaktär och bygger på starka kommersiella grunder.

Vår plan är att förstärka vår position ytterligare i Norden inom Functional Foods med målet att uppnå en ledande positionen vid utgången av 2025.

Vi är redo att ta nästa steg i vår geografiska expansion. Nästa steg innebär att vi tar klivet in i Danmark.

Under nästföljande år kommer vi lansera flera nya produkter och varumärken. Vi har stärkt vår organisation för att möta de nya utmaningarna, och Fuud har nu alla förutsättningar att lyckas väl. Fuud är ett intressant alternativ för aktieägare som vill investera i Functional Foods. Vi ser med tillförsikt på vår förmåga att kunna fortsätta leverera en snabb och allt lönsammare tillväxt. – Peter Blom, september 2021.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Peter Blom, VD Fuud AB

Tel: +46 706 555 698

E-mail: peter.blom@fuudunited.com

Om Fuud-koncernen

Med visionen att vara nordisk marknadsledare 2025 samlar Fuud en rad spännande svenska varumärken inom Functional Foods under samma tak, för att med gemensam kraft utmana de befintliga spelarna inom en av livsmedelsbranschens snabbast växande kategorier.

Fuud växer genom en kombination av organisk tillväxt och förvärv med stort fokus på högkvalitativt innehåll, spännande innovationer och attraktiv design. Fuuds mål är att erbjuda nya och bättre alternativ än de som redan finns på marknaden, och samtidigt bidra till såväl bättre hälsa som ökad livskvalitet för Nordens befolkning.

Med naturligt inbyggd framåtanda, en stark och hungrig säljkår samt en rad rutinerade nyckelspelare i ledning och styrelse har Fuud skapat en balans mellan muskler, driv och erfarenhet. Inom Fuud-koncernen finns just nu följande varumärken: iQ Fuel, Homie, Beijing8, Juica, Juicekultur, Bacoccoli, Frill, Nathalie’s, Barfly och Bezzt of Nature.

Bolaget är baserat i Stockholm och är noterat på Nasdaq First North Growth Market, kortnamn Fuud. FNCA Sweden AB är bolagets Certified Adviser. Tel. +46 (0) 8 528 00 399, email info@fnca.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder

Published

on

By

Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.

– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.

Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.

Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.  

De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.

Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.

Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se

Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”

Published

on

By

Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade. 

– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde. 

Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans. 

– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde. 

Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:  

– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.  

Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228

Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt

Published

on

By

Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.

Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.

Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.

”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.

Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.

”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.

Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.

”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.

Slow Forest Coffee – 5 fakta:

  1. Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
  2. Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
  3. Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
  4. Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
  5. Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.

Mera infomation om Slow Forest Coffee här

Tilläggsinformation:

Janne Lindholm, restaurangchef

janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806

Dani Lindberg, hållbarhetschef

dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000

Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör

johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00

Christa Grönlund, informationschef

christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.