Marknadsnyheter
Øresundsbron förbättrade resultatet 2022

Godstrafiken fick ännu ett rekordår och under sommaren blev det ”all time high” för sommartrafiken på Øresundsbron. Vägtrafiken över bron ökade med 40,4 procent under 2022 jämfört med året före, men var 9,7 procent lägre än 2019 och före pandemin.
Øresundsbro Konsortiets resultat före värdeförändring blev 1 083 miljoner DKK – en ökning med 207 miljoner DKK jämfört med 2021.
– Nittio procent av 2019 års trafikvolym var tillbaka vid årets utgång, men i början av 2022 hade trafiken minskat med hela 40 procent. Vi hade alltså en riktigt stark återhämtning under året, men den mattades av under hösten då konjunkturläget började påverka resandet i allmänhet och svensk fritidstrafik i synnerhet, säger Linus Eriksson, vd på Øresundsbron.
Skärpta inreseregler inledde året och totaltrafiken över bron låg närmare 40 procent lägre jämfört med samma period 2019. Så fort restriktionerna slopades i mitten av februari började trafiken att öka, men de stora effekterna på trafiken under årets första två månader påverkar hela årets resultat.
En stark fritidstrafik under sommaren – särskilt bland danska kunder – bidrog till flera trafikrekord på bron i juli. Øresundsbron hade ca 490 000 avtalskunder med BroPass, drygt 55 000 fler vid utgången av 2022 jämfört med starten av året, varav den stora nettotillgången består av en majoritet danska avtalskunder.
– Vår starka kundtillgång visar på det stora intresset för grannlandets möjligheter och vi ser särskilt att de danska kunderna blivit betydligt fler. Från en svensk övervikt under många år till en mer utjämnad fritidstrafik över sundet idag. Med en starkare danska krona är det många som gärna upplever Sverige, medan det också blir mer attraktivt att arbeta i Danmark. Det gynnar båda länderna, säger Linus Eriksson.
Personbilstrafiken var 12,3 procent lägre under 2022 jämfört med 2019 – varav BroPass Fritid minskade 11,9 procent, BroPass Business med 29,6 procent och BroPass Pendlare med 15,6 procent. Hemarbete och digitala möten i större omfattning tros vara två av faktorerna som tydligt påverkat pendlings- och företagstrafiken. Jämfört med 2021 steg personbilstrafiken med 44,2 procent.
Godstransporterna fortsatte att rulla över bron på en betydligt högre nivå än före pandemin, med rekord efter rekord för andra året i rad. Godstrafiken inklusive last- och varubilar ökade med 21,8 procent under året jämfört med 2019, och med 14 procent jämfört med 2021. Tillsammans med kontanttrafiken som ökade 7 procent jämfört med 2019, bidrog detta till att vägintäkterna blev 67 miljoner DKK högre än 2019.
– Med bra intäktsutveckling, en stark godstrafik och många nya kunder når vi vårt förväntade resultat för 2022, trots kraftigt ökade räntekostnader och inflation som tydligt påverkar resultatet, säger Linus Eriksson.
Fakta: Intäkter och kostnader
- Vägtrafikintäkterna ökade med 459 miljoner DKK till 1 538 miljoner DKK.
- Järnvägsintäkter på 541 miljoner DKK är indexerade och påverkas därmed inte av trafikvolymerna.
- Øresundsbro Konsortiets driftkostnader ökade från 260 till 265 miljoner DKK.
- Räntekostnaderna steg kraftigt med 257 miljoner till 459 miljoner DKK, som en följd av högre inflation, vilket påverkar realränteskulden.
Huvudposterna i resultaträkningen (miljoner DKK)
|
Jan-dec |
Jan-dec |
Utveckling
|
Jan-dec 2019 |
Intäkter väg |
1.538 |
1.079 |
459 |
1.472 |
Intäkter järnväg |
541 |
518 |
23 |
512 |
Övriga intäkter |
16 |
19 |
-3 |
27 |
Summa intäkter |
2.095 |
1.616 |
479 |
2.011 |
Driftskostnader |
-265 |
-260 |
-5 |
-259 |
Övriga rörelsekostnader |
-7 |
-6 |
-1 |
-2 |
Avskrivningar |
-281 |
-272 |
-9 |
-290 |
Rörelseresultat |
1.542 |
1.078 |
464 |
1.460 |
Finansiella poster |
-459 |
-202 |
-257 |
-179 |
Resultat före värdeförändring |
1.083 |
876 |
207 |
1.281 |
Värdeförändring, marknadsvärdeeffekt, netto* |
1.777 |
268 |
|
-459 |
Värdeförändring, valutakurseffekt, netto* |
92 |
24 |
|
33 |
Årets resultat |
2.952 |
1.168 |
|
855 |
* Värdeförändring är en redovisningsprincip enligt vilken finansiella tillgångar och skulder värderas till marknadsvärde med löpande redovisning av värdeförändringen i resultaträkningen under finansiella poster. Marknadsvärdeförändringen påverkar dock inte företagets återbetalningsförmåga.
Vägtrafikutvecklingen under 2022
|
Trafik per dag 2022 |
Trafik per dag 2021 |
Utveckling trafik (%) |
Utveckling trafik (antal) |
Trafik |
Utveckling |
Utveckling |
Personbilar* |
16.326 |
11.318 |
44,2% |
5.008 |
18.621 |
-12,3% |
-2.295 |
BroPass Fritid |
5.912 |
3.818 |
54,8% |
2.094 |
6.713 |
-11,9% |
-801 |
BroPass Business |
2.095 |
1.375 |
52,4% |
720 |
2.974 |
-29,6% |
-879 |
BroPass Pendlare |
4.641 |
3.951 |
17,5% |
690 |
5.496 |
-15,6% |
-855 |
Kontant |
3.678 |
2.174 |
69,2% |
1.504 |
3.438 |
7,0% |
240 |
Godstrafik** |
1.999 |
1.753 |
14,0% |
246 |
1.641 |
21,8% |
358 |
Lastbilar > 9 m. |
1.637 |
1.517 |
7,9% |
120 |
1.404 |
16,6% |
233 |
Varubilar 6-9 m. |
362 |
236 |
53,4% |
126 |
237 |
52,7% |
125 |
Bussar |
109 |
60 |
81,7% |
49 |
161 |
-32,3% |
-52 |
Totalt |
18.434 |
13.131 |
40,4% |
5.303 |
20.423 |
-9,7% |
-1.989 |
* Personbilar inkluderar personbilar med släp och motorcyklar. ** Godstrafik inkluderar alla godstransporter från 6 meter.
Marknadsandel av den samlade trafiken över Öresund*
|
Marknadsandel i procent 2022* |
Personbilar |
85,2 |
Godstrafik > 6 m. |
60,4 |
Bussar |
84,9 |
Totalt |
81,6 |
* Gäller perioden 1 oktober 2021 till 30 september 2022, vilket är den senaste perioden med aktuell data från Danmarks Statistik.
För mer information: Vänligen ring Øresundsbrons presstelefon på 040-676 61 15 eller mejla press@oresundsbron.com.
Följ nyheter från bron på Twitter @oresundsbron och på LinkedIn.
Øresundsbron är den fasta förbindelsen mellan Sverige och Danmark. Den är 16 kilometer lång och består av en bro, tunnel och den konstgjorda ön Peberholm. Øresundsbron ägs och drivs av Øresundsbro Konsortiet.
Marknadsnyheter
Rekordhög belåning bland investerare – påminner om tidigare bubblor

Investerares belåning har nått nya höjder i USA. Enligt färska siffror från Finra steg belåningen på amerikanska investerares depåer till över 1 biljon dollar i juni – en ny rekordnivå.
Den snabba ökningen av belåningen, det som på engelska kallas ”margin debt”, där investerare lånar pengar för att köpa värdepapper, väcker oro bland analytiker. Fenomenet jämförs med tidigare perioder av spekulativt överdrivet risktagande, såsom dotcom-bubblan i slutet av 1990-talet och meme-aktiefebern under pandemin.
Enligt analytiker är investerarsentimentet nu nära glödheta-nivåer, vilket tyder på ett marknadsklimat präglat av eufori snarare än försiktighet. Historiskt sett har liknande situationer ofta föregått kraftiga börsnedgångar.
Om utvecklingen fortsätter i samma takt kan det bli allt viktigare för investerare att väga riskerna noggrant innan de ökar sin exponering med lånade pengar.
Marknadsnyheter
Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder
Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.
– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.
Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.
Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.
Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.
De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.
Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.
Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.
Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se
Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se
Marknadsnyheter
“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”


Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade.
– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde.
Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans.
– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde.
Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:
– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.
Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228
Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.
-
Analys från DailyFX10 år ago
EUR/USD Flirts with Monthly Close Under 30 Year Trendline
-
Marknadsnyheter5 år ago
BrainCool AB (publ): erhåller bidrag (grant) om 0,9 MSEK från Vinnova för bolagets projekt inom behandling av covid-19 patienter med hög feber
-
Marknadsnyheter2 år ago
Upptäck de bästa verktygen för att analysera Bitcoin!
-
Analys från DailyFX12 år ago
Japanese Yen Breakout or Fakeout? ZAR/JPY May Provide the Answer
-
Marknadsnyheter2 år ago
Därför föredrar svenska spelare att spela via mobiltelefonen
-
Analys från DailyFX12 år ago
Price & Time: Key Levels to Watch in the Aftermath of NFP
-
Analys från DailyFX8 år ago
Gold Prices Falter at Resistance: Is the Bullish Run Finished?
-
Nyheter7 år ago
Teknisk analys med Martin Hallström och Nils Brobacke