Connect with us

Marknadsnyheter

Ørsted tar första spadtaget för FlagshipONE – Liquid Winds första och Europas största elektrobränsleprojekt

Published

on

Vid ett evenemang i Örnsköldsvik i norra Sverige tog Ørsted idag första spadtaget för Europas största e-metanolprojekt, FlagshipONE. FlagshipONEs första spadtag markerar inte bara projektets byggstart, utan även de första stegen i en ny grön era inom sjöfart, där storskaliga metanolproduktionsanläggningar kommer att leverera bränsle till en ständigt växande flotta av metanoldrivna fartyg. 

För närvarande har över 110 e-metanolfartyg antingen beställts eller är i drift, en ökning från 80 fartyg i slutet av 2022. Samtidigt bidrar också nya förordningar, såsom initiativet Fuel EU Maritime, till ökad efterfrågan på nya, gröna maritima bränslen. FlagshipONE kommer att påbörja produktionen under 2025, då man årligen kommer att producera 50 000 ton e-metanol. 

FlagshipONE, som ursprungligen utvecklades av den svenska elektrobränsleutvecklaren Liquid Wind, kommer att placeras intill Övik Energis kraftvärmeverk Hörneborgsverket i Örnsköldsvik, där även evenemanget med det första spadtaget ägde rum. Vid evenemanget deltog politiska representanter från både lokala, regionala, nationella och internationella organ, samt företrädare från partnerföretag, inklusive Siemens Energy, Carbon Clean och Topsoe, som kommer att leverera elektrolysers och styrsystem, utrustning för infångning av koldioxid respektive metanolsyntesutrustning. Förutom dessa stora utrustningsleverantörer är lokala företag redan involverade i projektet och driften av anläggningen kommer också att skapa direkta och indirekta arbetstillfällen i Örnsköldsvik. 

Bland talarna på evenemanget fanns även Klimatklivet, en del av Naturvårdsverket, som stöttat FlagshipONE med 151 miljoner kronor. Det första spadtaget togs av Anna Dahlberg (M), statssekreterare hos Sveriges statsminister; Anna-Britta Åkerlind (C), kommunstyrelsens ordförande i Örnsköldsviks kommun; Anders Nordstrøm, COO på Ørsted P2X; Claes Fredriksson, grundare och vd för Liquid Wind; och Kristina Säfsten, vd för Övik Energi. 

Evenemanget i Örnsköldsvik fokuserade på behovet av att fasa ut fossila bränslen inom den globala sjöfarten och på den stora potentialen för Sverige att bli en nyckelmarknad för produktion av e-metanol, vilket håller på att bli sjöfartens föredragna alternativ för att uppnå nollutsläpp under 2020-talet. Sverige har goda möjligheter att utveckla förnybar energi, som landbaserad och havsbaserad vindkraft, och har en världsledande skogsindustri för att leverera det biogena kol som behövs för att producera e-metanol. Örnsköldsvik är ett av centren i den svenska skogsindustrin med en stor kommersiell närvaro av avancerade skogsbaserade industriföretag.  

Anders Nordstrøm, COO på Ørsted P2X, säger: 

”FlagshipONE är ett banbrytande projekt som kommer att starta en ny era för grön sjöfart och för Ørsted. Jag är mycket glad över att vi nu har påbörjat byggandet på plats tillsammans med andra ledare inom gröna bränslen från hela leveranskedjan och tillsammans med representanter från Örnsköldsvik, Västernorrlands län och Sverige i allmänhet. FlagshipONE blir det första projektet inom en ny grön industri i Sverige, vilken Ørsted har för avsikt att gå i bräschen för.” 

Claes Fredriksson, vd och grundare av Liquid Wind, säger: 

”FlagshipONE kommer snart att bli den största elektrobränsleanläggningen i kommersiell skala i Europa, och på Liquid Wind är vi glada över att Ørsted nu inleder byggfasen av projektet. FlagshipONE är vårt första sålda projekt, och det är bara början på vår resa att bli den ledande utvecklaren av elektrobränsleanläggningar. Denna milstolpe kommer förhoppningsvis att inspirera många andra att också bidra till utfasningen av fossila bränslen inom sjöfart. Idag är en historisk dag för Sverige då vi sätter landet på kartan som utvecklare och producent av gröna elektrobränslen. Allt i syfte att minska världens beroende av fossila bränslen.” 

Kristina Säfsten, vd för Övik Energi, säger: 

”Idag firar vi en efterlängtad milstolpe på vägen mot att äntligen se FlagshipONE ta form i anslutning till vårt kraftverk. Genom Ørsted och den nya e-metanolanläggningen har vi fått en betydande ny industrikund på High Coast Innovation Park, samtidigt som vi uppnår ett minskat koldioxidavtryck. Vi välkomnar Ørsted till Örnsköldsvik och ser fram emot förverkligandet av detta viktiga gröna initiativ.” 

Global sjöfart står för cirka 3 % av de globala koldioxidutsläppen, och sektorn är ett fokusområde för Ørsted när företaget utökar sin närvaro inom power-to-X i norra Europa och USA. FlagshipONE är det första e-metanolprojektet bland de ambitiösa projekt inom gröna bränslen som Ørsted har på gång. Företaget utvecklar också projektet ”Project Star” på 300 000 ton/år runt USA:s gulfkust och projektet ”Green Fuels for Denmark” i Köpenhamn, vilka också kommer att producera betydande mängder e-metanol för att möjliggöra utfasningen av fossila bränslen inom sjöfart. 

FlagshipONE ligger på samma mark som det kombinerade biomassaeldade kraftvärmeverket Hörneborgsverket i Örnsköldsvik, vilket drivs av Övik Energi. E-metanol från FlagshipONE kommer att produceras genom att använda förnybar el och biogen koldioxid som fångas in från Hörneborgsverket. Dessutom kommer FlagshipONE att använda ånga, processvatten och kylvatten från Hörneborgsverket, och överskottsvärme från e-metanolproduktionsprocessen kommer att levereras tillbaka till Övik Energi och inkluderas i deras fjärrvärmeförsörjning.

Mediakontakt

Klaudija Cavala, chef för digital, marketing och kommunikation

klaudija@liquidwind.se +46 (0)73 369 55 98

Om Liquid Wind

Liquid Wind är en ledande elektrobränsleutvecklare med målet att minska världens beroende av fossila bränslen. Liquid Wind har en gedigen pipeline av projekt under utveckling i Norden med målet att nå 10 projekt med ett finansiellt investeringsbeslut (FID) år 2026. Med huvudkontor i Göteborg och med närvaro i Danmark, Finland och Storbritannien, har Liquid Wind ca. 40 anställda och en stark grupp investerare som Alfa LavalCarbon Clean, ElyseHyCapSiemens EnergyTopsoe and Uniper. Besök liquidwind.se eller följ oss på LinkedIn och Twitter.

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder

Published

on

By

Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.

– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.

Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.

Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.  

De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.

Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.

Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se

Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”

Published

on

By

Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade. 

– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde. 

Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans. 

– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde. 

Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:  

– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.  

Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228

Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt

Published

on

By

Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.

Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.

Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.

”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.

Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.

”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.

Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.

”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.

Slow Forest Coffee – 5 fakta:

  1. Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
  2. Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
  3. Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
  4. Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
  5. Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.

Mera infomation om Slow Forest Coffee här

Tilläggsinformation:

Janne Lindholm, restaurangchef

janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806

Dani Lindberg, hållbarhetschef

dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000

Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör

johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00

Christa Grönlund, informationschef

christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.