Connect with us

Marknadsnyheter

Osäkra leveranser får konsumenter att välja närproducerat

Published

on

Global instabilitet och osäkra leverantörskedjor får många konsumenter att vända sig mot hemmamarknaden för sina inköp. Dessutom slår inflationen nu hårt mot försäljningen av premiumprodukter och restaurangbranschen. Det här visar PwC:s återkommande globala rapport om konsumenttrender, som också visar på en ökad användning av virtual reality-teknik (VR) i köpprocessen och där Kina går i främsta ledet.

– Den globala undersökningen visar att åtta av tio konsumenter kan tänka sig att betala mer för produkter som har producerats lokalt eller i det egna landet. Vi får också signaler om att inflationen påverkar konsumentbeteenden och får fler att stanna hemma istället för att spendera pengar på konsumtion. Främst handlar det om färre köp av premiumprodukter och glesare mellan restaurangbesöken, säger Charlene Engström, branschansvarig detaljhandel, PwC Sverige.

VR-köpen ökar bland yngre konsumenter – Kina driver utvecklingen
Ny teknik som VR väntas bli en allt viktigare del av konsumentupplevelsen framöver. I ett globalt snitt så är det 32 procent av konsumenterna som har använt VR under det senaste halvåret. Kina toppar listan med en så pass hög andel som 56 procent och även Indien är i framkant med 46 procent.

Åldersmässigt så är det yngre generationer som är mest aktiva och här uppger så många som en tredjedel att det har inhandlat en produkt som ett resultat av VR-användning i köpprocessen. 45 procent i de här åldersgrupperna tänker även öka köpen som involverar VR i framtiden.

– Även om begrepp som VR och metaverse är relativt nya begrepp så visar undersökningsresultaten att de här företeelserna ökar i omfattning, vilket innebär att företag verksamma inom handeln behöver lägga allt större fokus på de här delarna i kanalstrategin, menar Charlene Engström PwC.  

Övriga resultat från undersökningen

  • Hållbarhet fortsätter att vara viktigt för konsumenterna. Ungefär hälften av respondenterna uppger att ett företags handlingar relaterade till hållbarhet tydligt påverkar deras förtroende och sannolikheten att rekommendera företaget till andra. Sambandet är som starkast bland yngre konsumenter.
  • Datasäkerhet är den viktigaste faktorn när det gäller förtroende för ett varumärke. 58 procent uppger att skydd av personlig data påverkar förtroendet för varumärket i stor utsträckning, vilket är en ökning med elva procentenheter i förhållande till undersökningen som genomfördes i december 2021.
  • Störningar i leveranskedjor påverkar köpupplevelsen. Särskilt gäller det köp på nätet där 43 procent har upplevt att de inte har kunnat köpa en produkt på grund av att den inte funnits i lager. Förändringarna märks även vid traditionell konsumtion, där 36 procent menar att köerna har blivit längre i de fysiska butikerna.

Om undersökningen
Global Consumer Insights Survey ger en regelbunden inblick i globala konsumenttrender. Undersökningen genomförs två gånger om året och i den aktuella studien har 9 069 konsumenter i 25 länder frågats ut under våren 2022.

För mer information
Charlene Engström, branschansvarig detaljhandel, PwC Sverige
charlene.engstrom@pwc.com
0704-24 88 58

Fakta om PwC
PwC Sverige är marknadsledande inom revision och rådgivning med 2 800 medarbetare runt om i landet. Vårt syfte är att skapa förtroende i samhället och lösa viktiga problem och våra värderingar genomsyrar allt vi gör.

Vi är proaktiva rådgivare som drivs av att förstå dig och våra övriga 33 000 kunders verkliga behov och hitta lösningar på komplexa affärsutmaningar – oavsett vilken fas din verksamhet befinner sig i. Det som gör oss unika är att vi kombinerar den senaste tekniken och samverkan mellan våra specialister. Vi är en Community of Solvers som är med dig hela vägen!

PwC Sverige är en självständig och oberoende juridisk enhet som ingår i det globala PwC-nätverket med 295 000 medarbetare i 156 länder. Det gör att vi kan dela med oss av kunskaper och erfarenheter globalt och tillsammans leverera relevanta lösningar som skapar förtroende och långsiktigt hållbara värden för såväl våra kunder som samhället i stort.

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Setra satsar på kontor i Umeå

Published

on

By

En stor del av de svenska byggprojekten är just nu koncentrerade till den expansiva Norrlandskusten. För att finnas nära kunder och marknad har Setra öppnat ett kontor i Umeå.

Kontoret bemannas av två av Setras bygglösningsexperter: Jesper Åkerlund, affärschef för bygglösningar och komponenter och Daniel Wilded, produktchef för bygglösningar.

– Genom att etablera en tydlig närvaro i Norrlands största stad ökar Setra sitt fokus på de snabbväxande områdena i norra Sverige. Det gäller inte bara Umeå och Skellefteå, utan även Sundsvall, Luleå, Boden, Kiruna och Gällivare, förklarar Jesper Åkerlund.

En följd av industriboomen i norr är att bostadsbyggandet är bland det största i landet. För Setras del märks en ökad efterfrågan på korslimmat trä till flerbostadshus. Samtidigt byggs många kontor och kommersiella lokaler, men även förskolor, skolor och vårdinrättningar. Ofta används KL-trä även där.

– Vi levererar dessutom en hel del av vårt limträ till bland annat industrifastigheter och idrottshallar. En ökad lokal förankring ger oss ett närmare samarbete med kunderna i Norrland och gör att vi lättare kan dela med oss av vår samlade kompetens kring klimatsmarta bygglösningar i trä, framhåller Jesper Åkerlund.

Han påpekar att Setra framför allt har gjort sig känt för att eftersträva ett effektivt, industriellt träbyggande. Med hjälp av mer industriella och standardiserade byggsystem kan kunderna optimera både kostnader, ledtider, logistik och personella resurser.

– Som Umebo vore ett av mina drömprojekt att få vara med att bygga en stor skola i trä, och gärna fler hyreslägenheter i KL-trä. Vi har nyligen levererat de sista volymerna av KL-trä och limträ till förskolan Kungsgården i Umeå och vår förhoppning är att det projektet leder till att fler skolor byggs i trä. En annan dröm vore att se det nytänkande Kiruna satsa på bostadskvarter i KL-trä, säger Jesper Åkerlund.

Någon gång i maj planerar han och Daniel Wilded för en liten invigning av Setras Umeå-kontor, som ligger centralt i stadsdelen Öst. Adressen är Storgatan 93.

– Men när som helst går det förstås bra att ringa till oss eller att komma förbi på en kopp kaffe. Vi lovar att berätta allt om klimatsmart träbyggande, de senaste industriella lösningarna och vilka produkter och tjänster som Setra kan erbjuda, säger Jesper Åkerlund.

Om Setras träindustricentrum

I Långshyttan i södra Dalarna tillverkas KL-trä, limträ och byggkomponenter. Virket är certifierat och kommer från koncernens egna sågverk. KL-träskivorna tillverkas med flexibla breddmått. De största skivorna är 3,5 x 20 meter. I CNC-maskinerna bearbetas skivorna till exakta byggdelar, med hål för dörrar, fönster och installationer. De färdiga byggelementen levereras i exakt rätt ordning för ett smidigt och snabbt montage på byggplatsen.

I Stockholm har Setra bland annat levererat trästommar till kvarteret Bologna i Cederhusen och till Electrolux nya huvudkontor. Andra leveranser har gått till flerbostadshus som i Södra Hemlingby i Gävle och till skolor som exempelvis Renshammarskolan i Bollnäs och Båtsfjord skola i Norge.

För mer information kontakta:
Jesper Åkerlund, affärschef för bygglösningar och komponenter, Setra Umeå, + 46 70 950 05 90, jesper.akerlund@setragroup.com

Daniel Wilded, produktchef bygglösningar, Setra Umeå, +46 70 285 55 14, daniel.wilded@setragroup.com

På Setra vill vi vara grönsamma. När en verksamhet är lönsam för alla, kallar vi det för Grönsamhet. Setra är ett av Sveriges största träindustriföretag. Vi förädlar råvara från ansvarsfullt brukade skogar till klimatvänliga produkter såsom limträ, hyvlat, komponenter, KL-trä och sågade trävaror. Vi säljer även bioprodukter som bark, flis och spån till kunder inom pappers- och massaindustrin samt till energiframställning. Våra kunder finns globalt. Läs gärna mer på setragroup.com

Continue Reading

Marknadsnyheter

Alleima delårsrapport för det första kvartalet 2024

Published

on

By

Konsekvent strategiexekvering och förbättrad motståndskraft över tid

Höjdpunkter för det första kvartalet 2024

    Orderingången för den rullande 12-månadersperioden minskade med 10 % till 20 362 miljoner kronor (22 550), med en organisk tillväxt om -8 %. Orderboken var fortsatt solid med en god produktmix.

    Intäkterna minskade med 12 % till 4 740 miljoner kronor (5 376), med en organisk tillväxt om -2 %. Effekter från förändrade legeringstillägg påverkade intäkterna med -9 %.

    Justerat rörelseresultat (EBIT) uppgick till 453 miljoner kronor (567) med en marginal om 9,6 % (10,5), påverkat av underabsorption och temporära leveransutmaningar.

    Rörelseresultatet (EBIT) uppgick till 126 miljoner kronor (1 045), med en marginal om 2,7 % (19,4), och inkluderar metallpriseffekter om -328 miljoner kronor (479).

    Justerat resultat per aktie efter utspädning uppgick till 1,24 kronor (1,75).

    Resultat per aktie efter utspädning uppgick till 0,21 kronor (3,25).

    Fritt operativt kassaflöde uppgick till 159 miljoner kronor (404).

VD-ord

Marknadsläget

Under inledningen av året var marknadsläget blandat. Vissa positiva signaler noterades inom några av de segment där efterfrågan tidigare varit dämpad. Den stabilisering vi började se under slutet av 2023 fortsatte inom delar av den kortcykliska affären, särskilt inom Strip-divisionens konsumentsegment. Samtidigt var segmenten kemi och petrokemi samt industri i Nordamerika fortsatt utmanande för Tube, medan efterfrågan inom exempelvis kärnkraftssegment var hög. Vi erhöll flera betydande ordrar inom olje- och gassegmentet, där både marknaden och orderboken är stark, även om orderingången minskade från höga nivåer. Inom Kanthal fortsatte medicintekniksegmentet sin positiva utveckling, samtidigt som efterfrågan inom industriell värmning förblev något dämpad. Den organiska orderingångstillväxten för den rullande 12-månadersperioden uppgick till -8 %, från höga absoluta nivåer.

Temporära leveransutmaningar under kvartalet

Intäkterna i kvartalet minskade organiskt med 2 %, främst påverkat av vår mer lågförädlade affär, samt leveransutmaningar relaterade till pågående implementering av ett nytt ERP-system inom våra divisioner Tube och Strip. Kanthal fortsatte stärka sin EBIT-marginal i takt med den pågående förbättringen av produktmixen. Sammantaget uppgick den justerade EBIT-marginalen för kvartalet till 9,6 % (10,5). Minskningen var hänförlig till flera faktorer såsom lägre fakturering påverkat av tidigare nämnda temporära leveransutmaningar samt underabsorption i produktionen till följd av lägre volymer.

God motståndskraft i marginalen

Med de utmaningar vi hade i kvartalet och givet lägre produktionsvolymer, uppvisar vår justerade EBIT-marginal god motståndskraft. Marginalen uppgick till 10,1% för den rullande 12 månadersperioden, vilket är historiskt höga nivåer. Vår diversifierade exponering mot kundsegment i olika stadier av konjunkturcykeln samt en tydlig strategi att växa inom mer lönsamma och mindre cykliska nischer är bidragande till detta faktum. Vi har även varit snabba att anpassa oss efter förändrade marknadsförhållanden genom att justera kapacitet och kostnader där det varit nödvändigt. En annan viktig faktor i den förbättrade motståndskraften är att vi stått fast vid vår prisledarstrategi och inte sänkt våra priser för att vinna volymer. Detta har kortsiktigt påverkat kostnadstäckningen inom delar av produktionen, men när marknaden vänder och volymerna ökar igen ser jag goda förutsättningar för fortsatt lönsam tillväxt över tid.

Strategiska initiativ

Våra tillväxtinvesteringar fortlöper enligt plan. Exempelvis skalar vi just nu upp kapaciteten i vår nyinvigda produktionslinje för värmeväxlarrör i Mehsana, Indien, vilket kommer att ge oss goda möjligheter att möta den växande efterfrågan inom kemi- och petrokemisegmentet för Tube i Asien.

Hållbarhet driver innovationer och affärer

I februari kunde vi med stolthet lansera nästa generations umbilicalrör för olja- och gasindustrin med den nya legeringen SAF™ 3007. Den nya legeringen är ännu starkare och mer hållfast, vilket möjliggör tunnare och lättare rör. Med dess lägre vikt och med mindre materialåtgång ger den klara fördelar för både våra kunder och för miljön. Vår materialteknologi gör skillnad genom lägre klimatavtryck och vi räknar med att SAF™ 3007 kommer att vara ett viktigt komplement till vårt befintliga erbjudande. I kvartalet erhöll vi ännu en order inom koldioxidlagring och infångning (CCS) och vi fortsätter även att växa vår affär för rör till framställning av polysilikon, som används vid produktion av solceller. Kanthal erhöll dessutom en spännande order för värmemoduler som ska användas i en tillverkningsprocess för grönt stål.

Fortsatt värdeskapande

Även om inledningen av 2024 var något utmanande ser jag positivt på det kommande året. Vi är rätt positionerade för att fortsätta stärka vår produktmix, vi exekverar på våra strategiska prioriteringar samtidigt som vår balansräkning är starkare än någonsin.

Göran Björkman, VD och koncernchef

 

Telefonkonferens och webbsändning klockan 13:00

En telefonkonferens och webbsändning kommer att hållas klockan 13:00 den 23 april 2024. Mer information samt en presentation kommer att finnas tillgänglig på https://www.alleima.com/se/investerare/.

Nummer till telefonkonferensen

    Sverige:+46 (0) 8 5051 0031

    Storbrittanien:+44 (0) 207 107 06 13

    USA: +1 (1) 631 570 56 13

Länk till webbsändning

    Webbsändning

Sandviken, den 23 april 2024

Alleima AB (publ)

Kontaktuppgifter

Emelie Alm, Head of Investor Relations
Emelie.alm@alleima.com
Phone: +46 (0) 79 060 87 17

Yvonne Edenholm, Press and Media Relations Manager
Yvonne.edenholm@alleima.com
Phone: +46 (0) 72 145 23 42

Om Alleima
Alleima, är en global tillverkare av högförädlade produkter i avancerat rostfritt stål och speciallegeringar samt lösningar för industriell värmning. Baserat på långvariga kundsamarbeten och ledande materialteknologi, utvecklar vi produkter för de mest krävande applikationerna och industrierna. Vårt erbjudande inkluderar produkter såsom sömlösa rostfria rör för energi-, kemi- och flygindustrin, precisionsbandstål för vitvarukompressorer, luftkonditionering och knivapplikationer, baserat på fler än 900 aktiva legeringsrecept. Det omfattar också ultrafin tråd för användning i medicintekniska och mikroelektroniska apparater, industriell elektrisk värmeteknik och belagda bandstål för bränslecellsteknik för bilar, lastbilar och vätgasproduktion. Vår helt integrerade värdekedja, från forskning och utveckling till slutprodukt, möjliggör industriledande teknologi, kvalitet, hållbarhet och cirkularitet. Alleima, med huvudkontor i Sandviken, Sverige, hade omkring 6 500 medarbetare och intäkter om cirka 21 miljarder kronor i ungefär 80 länder under 2023. Alleima-aktien noterades på Nasdaq Stockholms storbolagslista den 31 augusti 2022 under symbolen ‘ALLEI’. Läs mer på alleima.com/se.
 

Denna information är sådan information som Alleima AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 23 april 2024 kl. 11.30.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Market Notice 75/24 – Correction: Market Notice 74/24 – Last day of trading in Peptonic Medical AB’s subscription option PMED TO 4

Published

on

By

The correction is regarding the last day of trading. Correct last day of trading is, April 26, 2024.

Last day of trading in the company’s subscription option, PMED TO 4, is April 26, 2024. 

Information about the subscription option: 
Shortname: PMED TO 4 
ISIN: SE0019354648  
Orderbook-ID: 304044 
CFI: RSSXXR 
FISN: PEPTONICME/OPT RTS 20240501 
Last day of trading: April 26, 2024 

Stockholm April 23, 2024 

Spotlight Stock Market 
08-511 68 000   
backoffice@spotlightstockmarket.com

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.