Marknadsnyheter
Ovanlig parasit drabbar Skånekatter
on, mar 21, 2018 09:33 CET
I Klippan har en grupp förvildade, till synes friska katter insjuknat svårt av lungmask. Av 33 smittade katter har 24 dött, eller varit så svårt sjuka att de har avlivats av djurskyddsskäl. Statens veterinärmedicinska anstalt (SVA) vill nu få in avföringsprover från friska utekatter för att följa upp sjukdomens utbredning.
Katter kan smittas med lungmask när de äter bytesdjur som möss, fåglar och reptiler. Katten på bilden har inget samband med ämnet. Foto: Bengt Ekberg/SVA. Samtliga bilder får användas fritt i anslutning till publicering av pressmeddelandet.
Katterna omhändertogs av kattföreningen Hemlösa katter Helsingborg/Skåne. Katterna visade först inga symtom på lungmaskinfektion. Deras andning försämrades dock plötsligt kraftigt på endast ett par timmar. De första katterna dog då de var under veterinärbehandling för ansträngd andning. Diagnosen lungmask ställdes sedan genom obduktion.
– Parasitens utbredning i Sverige är okänd, men tidigare har enstaka fall av lungmask konstaterats i Skåne. I Danmark är kattens lungmask påvisad hos åtta procent av friska utekatter. Människor infekteras inte av denna lungmask, säger Eva Osterman Lind, parasitolog och veterinär vid SVA.
Katter kan smittas med lungmask, Aelurostrongylus abstrusus, när de äter bytesdjur som möss, fåglar och reptiler. Kattens lungmask, ger oftast inte upphov till kliniska, synliga symtom. Vid kraftiga infektioner kan katterna få hosta, andningssvårigheter, rinnande ögon och bli hängiga. Hemlösa katter har ofta flera infektioner samtidigt vilket sannolikt gör dem mer känsliga för påfrestningar och stress. Detta kan ha bidragit till att dödsfallen blev så många i detta fall. Det är känt att kliniskt friska katter med lungmask kan dö i samband med sövning.
SVA genomför just nu en studie av kattens lungmask där myndigheten behöver få in avföringsprover från friska katter med tillgång till utevistelse i Skåne, Blekinge och Halland. Syftet är att få mer kunskap om förekomst och symtom av lungmask hos katt i Sverige. Kattägare är välkomna att bidra med prover, se bit.ly/lungmask
Mer information:
Eva Osterman Lind, parasitolog och veterinär vid SVA, tel. 018-67 40 37, e-post: eva.osterman-lind@sva.se
Lotta Gunnarsson, tf statsveterinär vid SVA, tel. 018-67 42 03, e-post: lotta.gunnarsson@sva.se (tillgänglig fr o m torsdag 22/3)
Läs mer
Film om lungmasklarver från katt. Video: Osama Ibrahim/SVA.
Pressekreterare Mikael Propst
Tel. 018-67 41 11
Statens veterinärmedicinska anstalt, SVA, är en expertmyndighet med beredskapsuppdrag. SVA främjar djurs och människors hälsa, svensk djurhållning och vår miljö genom diagnostik, forskning, beredskap och rådgivning. www.sva.se
Taggar:
Marknadsnyheter
Parisa Liljestrand närvarar på 60:e Guldbaggegalan
Måndagen den 13 januari närvarar kulturminister Parisa Liljestrand på Guldbaggegalan i Stockholm. Guldbaggen är Sveriges främsta filmpris och har delats ut sedan 1964 för framstående insatser inom den svenska filmen under det gångna året. Årets gala är 60:e i ordningen.
– Guldbaggegalan är en hyllning till svensk film och en bransch som bidrar till såväl kulturupplevelser som näringar runtom i landet. Guldbaggen är också en hyllning till filmen och de olika röster, berättelser, erfarenheter samt gemenskap som film kan förmedla och skapa. Att närvara på den 60:e upplagan av galan i år är en ära, säger kulturminister Parisa Liljestrand.
Guldbaggegalan arrangeras av Svenska Filminstitutet i samarbete med SVT och äger rum på Cirkus i Stockholm den 13 januari 2025. Galan direktsänds i SVT1 kl. 20.00.
Mer information om alla kategorier och nomineringar finns på Guldbaggens webbplats.
Harald Eiken
Pressekreterare åt kulturminister Parisa Liljestrand
Mobil: 076-781 42 09
harald.eiken@regeringskansliet.se
Marknadsnyheter
Chatboten som revolutionerar inkassobranschen – Glenn 3.0
coeo inkasso tar ytterligare steg i riktning mot att bli Sveriges ledande inkassobolag. Nu lanserar de, som enda inkassobolag i Sverige, Glenn 3.0 – en AI-tränad chatbot som ska ge lika bra rådgivning och hjälp som en mänsklig kontakt. Glenn 3.0 har tagits fram i samarbete med AI-bolaget Ebbot.
Med den nya, uppgraderade chatboten, Glenn 3.0 får kunderna ännu bättre möjlighet att lösa sina inkassoärenden när de vill under dygnet – i en miljö de själva känner sig bekväma i.
– Fram tills nu har det främsta användningsområdet i vår chatbot varit att kunna ge information samt att hantera standardiserade processer som exempelvis bestridanden. Chatboten har då snabbt kunnat ta fram relevanta uppgifter och svara på frågor om i vilket skede en konsument riskerar en betalningsanmärkning eller vad som gäller när en vara returnerats. Nyheten nu är att ”Glenn” tar sig an rollen som rådgivare fullt ut, förklarar Pernilla Almström, vd på coeo.
Omfattande träning
För att råden ska bli tillförlitliga har ett stort antal inkassoexperter från coeo försett chatboten med gedigna kunskapsunderlag. Dels har man säkerställt att ”Glenn” är införstådd med de lagar och förordningar som gäller vid inkassohantering, dels har coeo ställt sin chatbot inför en rad olika scenarier och säkerställt att ”Glenn” står redo att ge bästa möjliga råd. Utöver rådgivning får ”Glenn” kapacitet att implementera och genomföra det som avtalats, samt skicka en bekräftelse till kunden.
”Glenns” framsteg har tagits i nära samarbete med AI-bolaget Ebbot, som genom djupgående AI-kompetens varit med och bidragit till att ”Glenn” har ett ödmjukt, vänligt och konstruktivt förhållningssätt.
Pernilla Almström är fast förvissad om att kvalitén på ”Glenns” rådgivning kommer att hålla minst lika god nivå som de råd hans mänskliga kollegor ger.
– Självklart är vi noga med att lära upp nya medarbetare, och med att säkerställa att alla vidareutbildas kontinuerligt men så mycket noggrann och systematisk träning som ”Glenn” fått skulle vara svårt att genomföra med en mänsklig kollega. Vi människor kan ju dessutom ha en dålig dag på jobbet av olika skäl. ”Glenn” som trots allt är en chatbot står för en maskinell jämnhet och kommer bara att bli bättre ju fler ärenden han löser.
En möjlighet – inte ett krav
För en del människor kan ett inkassokrav vara känslomässigt jobbigt. Feedbacken coeo fått är att många kunder uppskattar möjligheten att få lösa sitt ärende utan kontakt med en annan människa. Att de dessutom kan få ärendet ur världen när som helst på dygnet är ofta uppskattat. Sen finns det såklart de som hellre pratar med en annan människa än en chatbot.
– Vi har också ett team med empatiska och kompetenta rådgivare. Våra tekniska framsteg är en möjlighet för de som uppskattar smidigheten det innebär. De som hellre vill prata med en människa är mer än välkomna att göra det, klargör Pernilla Almström.
För mer info:
Pernilla Almström, vd coeo inkasso
E-post: pernilla.almstrom@coeo-inkasso.se
Om coeo inkasso
coeo Inkasso finns i 7 länder och är ett av Europas snabbast växande inkassobolag. Vi kombinerar de mest moderna lösningarna med en gedigen kunskap om inkasso.
Tillsammans med våra medarbetares expertis och det senaste inom AI levererar vi effektiv och kundfokuserad inkasso. Är kunden viktigast för dig ska du samarbeta med oss – vi stärker relationen mellan dig och din kund.
Taggar:
Marknadsnyheter
BioStock: SynAct Pharmas emission övertecknades
I december genomförde SynAct Pharma framgångsrikt riktade emissioner som inbringade 45 Mkr, och nu har även en företrädesemission om cirka 20 Mkr genomförts genom en övertecknad transaktion till en premie. Teckningsgraden uppgick till 161,8 procent, vilket eliminerar behovet av att aktivera garantiåtaganden och visar på ett starkt stöd från aktieägarna.
Läs hela artikeln på biostock.se:
https://www.biostock.se/2025/01/synact-pharmas-emission-overtecknades/
Detta är ett pressmeddelande från BioStock – Connecting Innovation & Capital. https://www.biostock.se
-
Analys från DailyFX9 år ago
EUR/USD Flirts with Monthly Close Under 30 Year Trendline
-
Marknadsnyheter2 år ago
Upptäck de bästa verktygen för att analysera Bitcoin!
-
Marknadsnyheter5 år ago
BrainCool AB (publ): erhåller bidrag (grant) om 0,9 MSEK från Vinnova för bolagets projekt inom behandling av covid-19 patienter med hög feber
-
Analys från DailyFX11 år ago
Japanese Yen Breakout or Fakeout? ZAR/JPY May Provide the Answer
-
Analys från DailyFX11 år ago
Price & Time: Key Levels to Watch in the Aftermath of NFP
-
Marknadsnyheter2 år ago
Därför föredrar svenska spelare att spela via mobiltelefonen
-
Analys från DailyFX7 år ago
Gold Prices Falter at Resistance: Is the Bullish Run Finished?
-
Nyheter6 år ago
Teknisk analys med Martin Hallström och Nils Brobacke