Connect with us

Marknadsnyheter

Över hälften av alla barn känner press att vara på nätet

Published

on

Över hälften av alla barn känner press att vara på nätet, för att inte missa vad kompisar gör. Pressen upplevs som extra påtaglig bland tonåringar och flickor. Var tredje flicka uppger också att hon vill spendera mindre tid på nätet. Det visar en rapport som barnrättsorganisationen Plan International och Telenor Sverige släpper om barns liv och trygghet på nätet.

Sifo-undersökningen utförd av Verian visar att en majoritet av barnen spenderar minst tre timmar på nätet varje dag. Nästan var femte spenderar minst 6 timmar. Överlag känner sig barn trygga på de plattformar de använder på nätet och har god kännedom om vad som är lagligt och inte. Men ju mer tid barn spenderar på nätet, desto högre är risken att de utsätts för kränkningar. Dessutom visar undersökningen att det inte spelar någon roll var en kränkning sker.

 

– Barn och ungdomar har rätt att vara trygga på nätet. Det är viktigt att alla, barn som vuxna, tar kränkningar på nätet på lika stort allvar som om det sker fysiskt. Detta eftersom de upplevs lika av barnen själva. Därför måste samhället prioritera insatser mot kränkningar och trakasserier mellan barn oavsett var de sker, säger Mariann Eriksson, generalsekreterare på Plan International Sverige.

 

Många känner press att vara på nätet

Över hälften av alla barn känner press att vara på nätet för att inte missa vad kompisar gör. Pressen upplevs extra stor för framför allt tonåringar och flickor, där nära två av tre känner sig pressade. Även om barn överlag är nöjda med den tid de spenderar på nätet, vill var tredje flicka spendera mindre tid på nätet.

   

 

– Flickor tar nätet på större allvar. De tar ett större ansvar för relationsbyggande. Var tredje tjej uppger att de blir ledsna om de blir exkluderade från sociala sammanhang på nätet, exempelvis gruppchattar med vänner. Och framför allt utsätts tonårsflickor för fler och grövre kränkningar och brott av sexuell karaktär. Det är oacceptabelt, säger Mariann Eriksson, generalsekreterare på Plan International Sverige.

 

Var tredje barn berättar inte om kränkningar på nätet

Nästan vartannat barn har fått kränkande kommentarer på nätet och över hälften av alla barn som blivit kränkta uppger att de blivit utsatta av en jämnårig person. Men en tredjedel av dem väljer att inte berätta vad de varit med om. Pojkar berättar i lägre utsträckning än flickor om något har hänt.

 

– Samtal om barns upplevelser på nätet med viktiga vuxna är avgörande för att barn ska kunna vara trygga på nätet. Det vet vi sedan tidigare utifrån arbetet med vårt initiativ Nätprat. Den här undersökningen visar att barn vill prata mer om trygghet på nätet, men upplever att få samtal med vuxna berör det positiva med nätet. Mycket fokus ligger i stället på regler och risker. Vuxna måste visa intresse, lyssna utan att döma, och finnas där för att ge stöd. Därför har vi tillsammans med Plan International Sverige tagit fram material som stöd till dessa samtal som lärare och vårdnadshavare kan använda sig av, säger Nina Freye, ansvarig för social hållbarhet på Telenor Sverige.

 

Om rapporten:
Rapporten bygger på en undersökning som har genomförts av Verian (f.d. Kantar Public) på uppdrag av Plan International Sverige och Telenor Sverige. Via webbenkät i Sifo-panelen har 1 028 intervjuer genomförts med barn i åldrarna 10–17 år. Barnen har deltagit efter godkännande av vårdnadshavare. Hälften av barnen har genomfört undersökningen helt själva utan hjälp av en förälder. Undersökningen genomfördes 26 oktober – 6 november 2023.

 

Läs mer om Nätprat.

Ladda ner skolmaterial.

Läs hela rapporten

Presskontakt

Boel Bengtsson
08-410 100 40
press@telenor.se

Om Telenor

Telenor Sverige AB är en helhetsleverantör av telekommunikationstjänster och vårt mobilnät täcker 99,9 procent av hela Sveriges befolkning. Telenor Sverige tillhandahåller idag cirka 3 miljoner mobilabonnemang och har cirka 700 000 fiber- och bredbandskunder samt en halv miljon tv-kunder. Telenor Sverige omsätter cirka 12,6 miljarder kronor (2023) och har cirka 1 600 anställda.

Läs mer på www.telenor.se

Om Telenorkoncernen

Telenorkoncernen är en internationell leverantör av kommunikationstjänster inom tele, data och media, med cirka 158 miljoner kunder. Koncernen är en av världens största mobiloperatörer med en omsättning på 99 miljarder norska kronor (2022) och cirka 14 000 anställda. Telenor är noterat på Oslo Børs (TEL).

Läs mer på www.telenor.com

Continue Reading

Marknadsnyheter

Nordea Bank Abp: Återköp av egna aktier den 09.01.2025

Published

on

By

Nordea Bank Abp
Börsmeddelande – Förändringar i återköpta aktier
09.01.2025 kl. 22.30 EET

Nordea Bank Abp (LEI-kod: 529900ODI3047E2LIV03) har den 09.01.2025 slutfört återköp av egna aktier (ISIN-kod: FI4000297767) enligt följande:

Handelsplats (MIC-kod)

Antal aktier

Viktad snittkurs/aktie, euro*, **

Kostnad, euro*, **

XHEL

140 030

10,89

1 524 688,65

XSTO

110 750

10,88

1 204 758,23

XCSE

27 336

10,89

297 657,57

Summa

278 116

10,88

3 027 104,45

* Växelkurser som använts: SEK till EUR 11,5004 och DKK till EUR 7,4610
** Avrundat till två decimaler

Den 17 oktober 2024 tillkännagav Nordea ett program för återköp av egna aktier till ett värde av högst 250 mn euro med stöd av det bemyndigande som gavs av Nordeas ordinarie bolagsstämma 2024. Återköpet av egna aktier utförs genom offentlig handel i enlighet med Europaparlamentets och rådets förordning (EU) nr 596/2014 av den 16 april 2014 (marknadsmissbruksförordningen) och Kommissionens delegerade förordning (EU) 2016/1052.

Efter de redovisade transaktionerna innehar Nordea 3 855 534 egna aktier för kapitaloptimeringsändamål och 11 513 966 egna aktier för ersättningsändamål.

Uppgifter om respektive transaktion finns som en bilaga till detta meddelande.

För Nordea Bank Abp:s räkning,
Morgan Stanley Europé SE

För ytterligare information:

Ilkka Ottoila, chef för investerarrelationer, +358 9 5300 7058
Mediefrågor, +358 10 416 8023 eller press@nordea.com

Continue Reading

Marknadsnyheter

Historisk rymduppskjutning – den svenska röda stugan flyger till månen

Published

on

By

Exakt kl. 07.11 (CET) den 15 januari sker en historisk rymduppskjutning. Då tar den ikoniska svenska röda stugan med vita knutar kanske steget från att vara en symbol för svensk landsskapsidyll till att även bli en rymdikon!
Det svenska Månhuset lyfter från Kennedy Space Center i Florida och efter en fyra månaders lång färd genom rymden landar det röda huset och blir den första byggnaden på månen. Idéen och visionen bakom projektet kommer från den svenska konstnären Mikael Genbergs som konstaterar ”Det tog bara 25 år”.


The MoonHouse Computer Rendered (Download)

En helt unik stuga
Det här är varken handlingen i Fly Me to the Moon eller en ny sci-fi-blockbuster! Snart kommer en röd stuga med vita knutar – en ikonisk symbol för svensk idyll och charm – att ta plats på månen. Månhuset är inget semesterboende (än), men ett tydligt uttryck för konstnären Mikael Genbergs passion för att förena konst, arkitektur och innovation.

”Kanske kan det fösta huset på månen vara en symbol för livets eviga strävan att överleva och utvecklas, förflytta det mänskliga medvetandet och vara ett öga mot jorden.” säger Mikael Genberg.

Mikael Genberg är van vid att trotsa tyngdlagen. Genom boenden som trädhuset Hotell Hackspett samt undervattensboendet Hotel Utter Inn har hans projekt imponerat på besökare både i och utanför hemstaden Västerås. 2009 skickade Genberg ett konstverk till den internationella rymdstationen tillsammans med Sveriges första astronaut, Christer Fuglesang.

Denna gång tar Genbergs dröm bokstavligt talat flygande form hela vägen till månen. Tack vare ett samarbete med japanska ispace’s månrover TENACIOUS och månlandaren RESILIENCE kommer hans Månhus inom kort att landa på månen.

”Det är spännande att något så ursvenskt som den röda stugan med vita knutar får färdas så långt bort och uppmärksamma vår jordliga destination för många år framöver, säger Susanne Andersson, VD för Visit Sweden.

Här hittar du några av Sveriges mer jordnära röda stugor
Lyckligtvis behövs ingen månlandare för att uppleva den svenska röda stugans charm. Från kobbar och skär i skärgården till Smålands djupa skogar, från Österlens böljande fält till fjällbyarna i Lappland återfinns den röda stugan över hela landet. Så önskar ta del av lite svensk kultur, kanske ackompanjerat av en fika – skippa rymddräkten och boka en vistelse i Sverige!

Önskar du läsa mer om var du kan hitta den ikoniska röda stugan i Sverige besök https://visitsweden.com/about-sweden/swedish-red-houses/
Önskar du läsa mer om Månhuset besök https://themoonhouse.se/

Visit the original Sweden: https://visitsweden.com/visit-the-original-sweden/
Pressbilder Nordic: https://imagebank.sweden.se/my-selections/wwxrvf2b

Kontakt: Ebba Ekelund, PR Nordics: ebba.ekelund@visitsweden.com

Visit Sweden är svenska statens marknadsföringsbolag. En nationell turismorganisation med uppdrag att genom marknadsföring av destinationen Sverige öka landets attraktionskarft och bidra till turismkonsumtion, exportintäkter och sysselsättning. Visit Sweden arbetar tillsammans med svenska turismbranschen för att effektivt nå de mest eftertraktade målgrupperna för långsiktigt hållbar turism. Visit Sweden är baserat i Stockholm med lokal representation på flera utlandsmarknader. Visit Sweden har närmare 50 anställda och år 2023 var det statliga anslaget till bolaget 104,6 miljoner kronor. www.visitsweden.com/corporate

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Historisk rymduppskjutning – den svenska röda stugan flyger till månen

Published

on

By

Exakt kl. 07.11 (CET) den 15 januari sker en historisk rymduppskjutning. Då tar den ikoniska svenska röda stugan med vita knutar kanske steget från att vara en symbol för svensk landsskapsidyll till att även bli en rymdikon!
Det svenska Månhuset lyfter från Kennedy Space Center i Florida och efter en fyra månaders lång färd genom rymden landar det röda huset och blir den första byggnaden på månen. Idéen och visionen bakom projektet kommer från den svenska konstnären Mikael Genbergs som konstaterar ”Det tog bara 25 år”.


The MoonHouse Computer Rendered (Download)

En helt unik stuga
Det här är varken handlingen i Fly Me to the Moon eller en ny sci-fi-blockbuster! Snart kommer en röd stuga med vita knutar – en ikonisk symbol för svensk idyll och charm – att ta plats på månen. Månhuset är inget semesterboende (än), men ett tydligt uttryck för konstnären Mikael Genbergs passion för att förena konst, arkitektur och innovation.

”Kanske kan det fösta huset på månen vara en symbol för livets eviga strävan att överleva och utvecklas, förflytta det mänskliga medvetandet och vara ett öga mot jorden.” säger Mikael Genberg.

Mikael Genberg är van vid att trotsa tyngdlagen. Genom boenden som trädhuset Hotell Hackspett samt undervattensboendet Hotel Utter Inn har hans projekt imponerat på besökare både i och utanför hemstaden Västerås. 2009 skickade Genberg ett konstverk till den internationella rymdstationen tillsammans med Sveriges första astronaut, Christer Fuglesang.

Denna gång tar Genbergs dröm bokstavligt talat flygande form hela vägen till månen. Tack vare ett samarbete med japanska ispace’s månrover TENACIOUS och månlandaren RESILIENCE kommer hans Månhus inom kort att landa på månen.

”Det är spännande att något så ursvenskt som den röda stugan med vita knutar får färdas så långt bort och uppmärksamma vår jordliga destination för många år framöver, säger Susanne Andersson, VD för Visit Sweden.

Här hittar du några av Sveriges mer jordnära röda stugor
Lyckligtvis behövs ingen månlandare för att uppleva den svenska röda stugans charm. Från kobbar och skär i skärgården till Smålands djupa skogar, från Österlens böljande fält till fjällbyarna i Lappland återfinns den röda stugan över hela landet. Så önskar ta del av lite svensk kultur, kanske ackompanjerat av en fika – skippa rymddräkten och boka en vistelse i Sverige!

Önskar du läsa mer om var du kan hitta den ikoniska röda stugan i Sverige besök https://visitsweden.com/about-sweden/swedish-red-houses/
Önskar du läsa mer om Månhuset besök https://themoonhouse.se/

Visit the original Sweden: https://visitsweden.com/visit-the-original-sweden/
Pressbilder Nordic: https://imagebank.sweden.se/my-selections/wwxrvf2b

Kontakt: Ebba Ekelund, PR Nordics: ebba.ekelund@visitsweden.com

Visit Sweden är svenska statens marknadsföringsbolag. En nationell turismorganisation med uppdrag att genom marknadsföring av destinationen Sverige öka landets attraktionskarft och bidra till turismkonsumtion, exportintäkter och sysselsättning. Visit Sweden arbetar tillsammans med svenska turismbranschen för att effektivt nå de mest eftertraktade målgrupperna för långsiktigt hållbar turism. Visit Sweden är baserat i Stockholm med lokal representation på flera utlandsmarknader. Visit Sweden har närmare 50 anställda och år 2023 var det statliga anslaget till bolaget 104,6 miljoner kronor. www.visitsweden.com/corporate

Taggar:

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.