Connect with us

Marknadsnyheter

PA Consulting tecknar samarbetsavtal med PulPac

Published

on

PA Consulting (PA) och PulPac har tecknat ett samarbetsavtal där PA blir strategisk partner gentemot globala varumärken. PA:s uppgift är att göra PulPacs fiberformnings-teknik tillgänglig för konsumentvarumärken genom att utveckla skräddarsydda, hållbara och plastfria produkter och förpackningar efter varumärkesägarnas behov.

PA tar härmed rollen som global utvecklingspartner för PulPacs unika Dry Molded Fiber-teknologi, som är en patenterad lösning för hållbara, torrformade fiberprodukter och förpackningar. Målsättningen är att PA ska bidra i kommersialisering och utrullning av PulPacs lösningar globalt, genom att förse några av världens största konsumentvarumärken (CPG) med alternativ till plast som kan möta dagens komplexa hållbarhetskrav för produkter och förpackningar.

Enligt avtalet kommer PA fokusera på samarbete med globala varumärken för att utveckla nya applikationer för Dry Molded Fiber, både primär- och sekundärförpackningar, och ersätta engångsplast.

Sanna Fager, Chief Commercial Officer på PulPac säger:
”Det är dags för de globala konsumentvarumärkena att leverera på sina löften om att fasa ut engångsplasten – och vår teknik erbjuder en funktionell, skalbar och prisvärd lösning. Partnerskapet med PA gör det möjligt att accelerera utrullningen av våra lösningar till varumärken som vill minska sitt klimatavtryck genom en större andel hållbara produkter och en mindre andel engångsplast. Vi är glada över samarbetet och för att aktivt kunna bidra till en hållbar förändring inom förpackningsindustrin.”

Tony Perrotta, Pulpac Partnership Lead på PA Consulting säger:
”Kärnan i detta samarbetsavtal handlar om att stödja varumärken. PA och PulPac kommer att arbeta tillsammans med varumärken för att implementera PulPacs hållbara fiberformningsteknik utan att kompromissa med kvalitet, kostnad eller konsumentupplevelse. Varje varummärke har unika och komplexa krav. PA kommer att dra nytta av vår design- och tekniska expertis för att säkerställa att vi tillsammans uppfyller dessa behov. Vi är glada över detta samarbetsavtal och vårt gemensmamma hållbarhetsuppdrag.”

För mer information kontakta:
Pia Kullander, Marknads- och kommunikationsansvarig på PA Consulting, pia.kullander@paconsulting.com, +46 733 10 47 80.
Ann Dynehäll, Chief Communications Officer på PulPac, ann.dynehall@pulpac.com
, +46 709 68 02 92

Om PA
PA Consulting är ett världsledande managementkonsultföretag med fokus på innovation och transformation. I Sverige har vi etablerat oss som ledande rådgivare i transformationsprogram inom privat näringsliv och offentlig sektor. Vårt kunnande och vår erfarenhet sträcker sig från framtagande av strategi och design till genomförande av lösningar. Våra uppdrag handlar om att i nära samarbete med kund förverkliga nytänkande i pågående förändringsprocesser på ett effektivt sätt där värdet av förändringen säkerställs. PA sysselsätter 4000 anställda globalt varav drygt 100 i Sverige. Läs mer på www.paconsulting.com

Continue Reading

Marknadsnyheter

Claes Lindholm utsedd till ny CFO för Alpcot

Published

on

By

Claes Lindholm har utsetts till ny CFO för Alpcot Holding AB och dotterbolaget Alpcot AB. Claes tillträder sin nya position senast 1 juli 2024. Claes har en lång och gedigen erfarenhet inom finans och försäkring och blir en stor tillgång för Alpcots fortsatta tillväxtresa med lönsamhet i fokus.

Claes Lindholm har över 15 års erfarenhet inom finans och försäkring i flera ledande befattningar. Senast har Claes varit CFO på Hedvig AB där han byggt upp ekonomifunktionen från grunden. Dessförinnan var Claes CFO och partner på Coeli i fyra år. Han har en masterexamen från Handelshögskolan i Göteborg och har en kandidatexamen i Finance från University of Mississippi.

”Jag är mycket nöjd med att Claes tillträder som CFO. Claes har precis den erfarenhet som behövs för att Alpcot ska fortsätta sin tillväxtresa. Claes kommer ingå i Alpcots ledningsgrupp där hans gedigna erfarenhet och strategiska tänkande kommer bidra positivt. Jag är övertygad om att hans insatser kommer att hjälpa oss att uppnå våra finansiella mål tillsammans med övriga medarbetare”, kommenterar Dusko Savic, VD i Alpcot.

“Jag vill samtidigt tacka vår avgående ekonomichef Gunnar Danielsson för goda insatser med att bygga upp vår nuvarande ekonomiavdelning, som Claes nu kommer att fortsätta att utveckla”, fortsätter Dusko Savic, VD i Alpcot.

Kontaktperson

Dusko Savic
Verkställande direktör
dusko.savic@alpcot.se
+46 70 358 12 57

Om Alpcot

Alpcots verksamhet i Sverige startades 2014. Alpcot är en av Sveriges ledande plattformar för privatekonomi och leder den digitala transformeringen av finansbranschen i Sverige. Vår digitala plattform erbjuder kunderna unika tjänster som gör det möjligt att sänka sina avgifter, optimera sina investeringar och hantera personliga risker. Vi ger även råd till företagskunder kring tjänstepensionsplaner och tillhörande riskförsäkringar. Alpcot har ca 40 anställda i Sverige fördelat på kontor i Stockholm, Jönköping, Göteborg och Malmö. Alpcot har tillstånd från Finansinspektionen som försäkringsdistributör och värdepappersbolag. Välkommen att läsa mer på www.alpcot.se.

Certified Adviser är Eminova Fondkommission AB, +46 (0)8-68421100, adviser@eminova.sewww.eminova.se.

Continue Reading

Marknadsnyheter

UMIDA: Presenterar idag bolaget hos Aktieportföljen live

Published

on

By

Umida Group AB (publ) kommer idag att presenteras vid Aktieportföljens liveevent. Bolaget kommer att presenteras av VD Filip Lundquist kl 15.20 och det finns möjlighet att ställa frågor till bolaget efter presentationen.

Aktieportföljen genomför den 25 april ett nytt liveevent där 8 bolag presenteras. Kl 15.20 kommer Umida att presenteras av VD Filip Lundquist. Sändningen kan följas via denna länk:

https://www.youtube.com/live/86SXnhDXEj4?si=o3oGurV8uxI9hOZ3

För ytterligare information, kontakta:

Filip Lundquist, VD, Umida Group AB (publ), Telefon: +46 (0)76 942 41 21

Continue Reading

Marknadsnyheter

Studsviks delårsrapport första kvartalet 2024

Published

on

By

  • Försäljningen uppgick till 209,4 (188,8) Mkr med ett rörelseresultat på 12,0 (9,9) Mkr och en rörelsemarginal på 5,8 (5,3) procent.
  • Under kvartalet tecknade affärsområde Scandpower ett långsiktigt avtal med ett amerikanskt energibolag avseende programvaran GARDEL.
  • Studsvik har utsett Peter Teske till ekonomi- och finansdirektör och medlem av koncernens ledningsgrupp. Han tillträder tjänsten den 29 april 2024.

Koncernen i sammandrag

Q1 Jan-dec
2024 2023 2023
Försäljning, Mkr 209,4 188,8 826,0
Rörelseresultat, Mkr 12,0 9,9 73,4
Rörelsemarginal, % 5,8 5,3 8,9
Resultat efter skatt, Mkr 8,5 9,2 48,6
Fritt kassaflöde, Mkr -18,6 1,6 51,4
Nettoskuld, Mkr 48,3 -19,2 31,0
Nettoskuldsättningsgrund, % 11,7 -4,3 8,0
Resultat per aktie efter skatt, kr 1,03 1,12 5,91
Eget kapital per aktie, kr 50,32 54,18 47,36

Delårsrapporten presenteras vid en telefonkonferens idag kl 14:00, enligt separat utsänd inbjudan.

Hela delårsrapporten finns i bifogad fil.

För mer information vänligen kontakta:

Niklas Karlsson ekonomidirektör, tfn 076-002 10 53

Kort om Studsvik

Studsvik erbjuder en rad avancerade tekniska tjänster till den globala kärnkraftsindustrin. Studsviks fokusområden är bränsle- och materialteknik, programvara för härdövervakning och bränsle-optimering, avvecklling och strålskyddstjänster samt tekniska lösningar för hantering, konditionering och volymreduktion av radioaktivt avfall. Företaget har över 75 års erfarenhet av kärnteknik och tjänster i radiologisk miljö. Studsvik har 530 anställda i 7 länder och företagets aktier är noterade på Nasdaq Stockholm.

Denna information är sådan information som Studsvik AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning och lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 25 april 2024 kl.12:00.

www.studsvik.se

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.