Connect with us

Marknadsnyheter

Pagero kommenterar EU-kommissionens digitaliseringsförslag ViDA

Published

on

Den 8 december 2022 presenterade Europeiska kommissionen (EC) sitt förslag, kallat VAT in the Digital Age eller ViDA, att ytterligare digitalisera och harmonisera fakturering och momsrapportering i EU.

Förslaget syftar till att göra e-fakturering* till den nya normen i EU för transaktioner inom och mellan medlemsländer, genom att fasa ut användningen av PDF-fakturor senast 2024 och pappersfakturor senast 2028. Vidare föreslås att EU:s medlemsstater från och med 2024 skall tillåtas att införa rikstäckande lagkrav på e-fakturering utan föregående godkännande av EU-kommissionen (vilket är fallet idag).

”Under de senaste åren har vi sett länder som Italien, Frankrike och Polen meddela sina avsikter att införa lagkrav på digitalisering av fakturering och skatterapportering, och vi är nu mycket glada över att se detta hända på EU-nivå. Vi förväntar oss att det kommer att innebära en snabb accelerering av införandet av e-fakturering på många av våra etablerade marknader och investeringsmarknader (även utanför EU), men det kommer också att skapa ökad harmonisering i ett för närvarande komplext landskap”. säger Bengt Nilsson, VD på Pagero.

Förutom den revolutionerande reformen av e-fakturering, föreslår kommissionen också en enhetlig översikt för digitala rapporteringskrav (DRR), som kommer att bli obligatorisk för transaktioner mellan länder och valfri för inhemska transaktioner från och med 2028. DRR kommer att underlättas genom implementering av obligatorisk e-fakturering enligt ovan.

”Med tanke på att cirka 50 % av EU:s beräknade momsgap, som för 2020 uppskattades till 93 miljarder euro, härrör från transaktioner mellan EU-länder, har medlemsstaterna länge undersökt olika lösningar för att hantera denna kostsamma utmaning. Beslutet att avskaffa den aggregerade periodiska momsrapporteringen till förmån för transaktionsrapportering i realtid av försäljnings- och inköpsfakturor är verkligen banbrytande. Införandet av obligatorisk e-fakturering kommer att underlätta denna typ av transaktionsrapportering. Vi välkomnar EU:s förslag att införliva efterlevnadskrav i de dagliga affärsprocesserna, något Pagero har förespråkat i olika forum genom åren”, säger Nazar Paradivskyy, VP Regulatory Affairs på Pagero.

Även om ViDA fortfarande inväntar offentliga samråd och därefter godkännande av Europaparlamentet och Europeiska rådet, ger det en tydlig indikation om EU:s ambitiösa digitaliseringsagenda.

För frågor, vänligen kontakta:
Oscar Wegland
Chief Marketing Officer
[email protected]

Om Pagero

Pagero erbjuder ett Smart Business Network som kopplar ihop köpare och säljare världen över för automatiserad och säker kommunikation av affärsdokument (t.ex. ordermeddelanden, fakturor och betalfiler) i enlighet med lokala regler. Pageros öppna nätverk, i kombination med ett stort utbud av appar, hjälper företag att effektivisera sina köp- och säljprocesser samt dra nytta av korrekta och tillförlitliga data. Vårt erbjudande är globalt och är oberoende av företagsstorlek, bransch och affärssystem. Läs mer på pagero.se

*Fakturor som har utfärdats, överförts och tagits emot i ett strukturerat elektroniskt format som möjliggör automatisk elektronisk behandling. Detta inkluderar till exempel inte PDF-fakturor.
 

Continue Reading
Click to comment

Leave a Reply

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Marknadsnyheter

Rizzo Group meddelar byte av interim CFO

Published

on

By

STOCKHOLM 3 februari 2023 Rizzo Group AB (”Rizzo Group” eller ”Bolaget”) meddelar idag att Bolagets interim CFO, Jonas Ohrzén, har sagt upp sig från sin anställning. Som hans efterträdare har Bolaget idag utsett Natalja Schneider till ny interim CFO. Natalja kommer senast från rollen som Head of Group Control på DHL Freight och har tidigare varit CFO på bland annat Nordic Morning Group. Rekryteringen av en permanent CFO pågår och är i sin slutfas.

Jonas Ohrzén kommer att fortsätta i sin nuvarande tjänst till den 6 februari 2023, Natalja Schneider tillträder tjänsten som interim CFO samma dag.

Jag vill tacka Jonas för hans tid och insats i Rizzo Group och önskar honom all lycka framtiden säger Jonas Stille, VD Rizzo Group.

För vidare information, vänligen kontakta:
Jonas Stille, VD, tel: +46 (0) 70 721 03 07, email: [email protected]

Denna information är sådan information som Rizzo Group AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s markandsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående persons försorg, för offentliggörande den 3 februari 2023 kl.17:15 CET.

Om Rizzo Group
Rizzo Group AB (publ) är en ledande aktör inom väskor och accessoarer i Sverige och Norge med totalt cirka 60 butiker. Verksamheten drivs genom de helägda kedjorna Rizzo och Morris med ett utbud av egna och externa varumärken. Rizzo Group AB (publ) är noterat på Nasdaq Stockholm under ticker RIZZO B med ISIN-kod SE0016276109 och har sitt huvudkontor i Stockholm. Koncernen har cirka 200 medarbetare (heltidstjänster). För mer information, besök www.rizzogroup.se

Rizzo Group
+46 8 508 99 200
[email protected]

Rizzo Group AB, Kungsholmstorg 6B, 112 21 Stockholm

Telefon 08-508 99 200. Organisationsnummer 556540-1493. www.rizzogroup.se  

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Market Notice 28/23 Information regarding Vultus AB’s LEI

Published

on

By

Report this content

Vultus AB’s (VULTS) LEI has been updated from a previous incorrect LEI. 

Correct LEI: 984500C635EA7EDB7420 

Stockholm February 3, 2023 

Spotlight Stock Market 
08-511 68 000   
[email protected]

Continue Reading

Marknadsnyheter

Almi Uppsala har beviljat Miris stöd för digitaliseringscheck om 250 000 kr

Published

on

By

Miris har beviljats stöd från Almi i form av en digitaliseringscheck om 250 000 kr. Stödet skall användas i samband med utveckling av det beräkningsverktyg som utvecklas tillsammans med Trients AB.

Stödet är finansierat av den europeiska regionala utvecklingsfonden och har beviljats av Almi Uppsala. Miris skall utveckla en digital lösning för överföring av data från Miris analysinstrument Miris Human Milk Analyzer™ (Miris HMA™) och ett användargränssnitt för det nya beräkningsverktyget som planeras lanseras innan årsskiftet.

”Denna finansiering är mycket uppskattat och är ett viktigt bidrag till vår utveckling av hållbara produkter. Beräkningsverktyget kommer effektivisera arbetet hos våra kunder och öka säkerheten i användningen av analysresultatet från Miris HMA™. Med ett beräkningsverktyg stärker vi Miris produktportfölj och tar ytterligare ett steg mot att förbättra nutritionsvården av för tidigt födda barn” säger Camilla Sandberg, VD Miris.

Denna information är sådan som Miris Holding är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014). Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2023-02-03 17:10 CET.

För mer information:
Camilla Myhre Sandberg, VD Miris Holding AB. Mobil: +46 18 14 69 07, E-post: 
[email protected]ns.com

Om Miris:
Miris är ett globalt MedTech bolag som utvecklar och säljer utrustning och förbrukningsartiklar för analys av humanmjölk. Försäljning sker i första hand till neonatalavdelningar, mjölkbanker och forskningsinstitutioner i hela värden. Miris vision är att alla nyfödda barn skall ha samma tillgång till sjukvård för att säkerställa bästa möjliga start i livet. I december 2018 erhöll bolaget marknadsgodkännande från amerikanska läkemedelsmyndigheten (FDA) för Miris Human Milk Analyzer™ (Miris HMA™). Missionen är att bidra till ökad global neonatal hälsa genom att tillhandahålla individuell nutrition baserad på humanmjölk. Miris Holding AB är noterat på Spotlight Stock Market.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.