Connect with us

Marknadsnyheter

Pandemin har förändrat den svenska modebranschen

Published

on

Pandemin har fått tydliga konsekvenser för den svenska modebranschen. Digitaliseringen har accelererat samtidigt som arbetet med att locka kunder till den fysiska butiken har stagnerat. En utveckling som kommer att hålla i sig, säger konsumtionsforskaren Gabriella Wulff.

Ny forskning vid det tvärvetenskapliga forskningsinstitutet Gothenburg Research Institute på Handelshögskolan vid Göteborgs universitet visar att utbrottet av viruset covid-19 påverkat hur vi shoppar kläder.

Studien, som bygger på fältarbete i form av intervjuer och observationer, avslöjar att modebranschen på olika sätt förändrats sedan pandemin bröt ut i Sverige i början av 2020.

Pandemin har skakat om branschen radikalt och tidigare sätt att jobba på är inte längre gångbara. Den hade inte bara påverkan på marknaden, utan även bakåt i produktionsleden, då det blivit svårt att planera för vad som ska produceras och när, säger konsumtionsforskaren Gabriella Wulff.

Studien visar att förändringen i klädbranschen skedde i två steg under pandemin. Först var det den chock som drabbade samhället i början av pandemin då människor blev mer försiktiga i hur de rörde sig på offentliga platser. Det andra steget kom då samhället svarade på pandemin med olika åtgärder för att minska smittspridning. Folkhälsomyndigheten gick då tillsammans med regeringen ut med rekommendationer och restriktioner kring att jobba hemifrån, att undvika folksamlingar, samt pekade ut shoppingcenter som specifika områden att undvika. Det var då som modebranschen drabbades hårdast.

Den här perioden som det stora bakslaget kom och försäljningssiffrorna störtdök, säger Gabriella Wulff.

Digitaliseringen har accelererat
Redan före pandemin var digitaliseringen tydlig inom modebranschen. I samband med att smittspridningen och de statliga restriktionerna gjorde det svårare att röra sig fritt, accelererade dock den utvecklingen. Dels ökade e-handeln av kläder och skor, dels satsar nu modebranschen mer på att nå kunden via nätet på olika sätt. Fokus har även gått från att skapa snygga webbsidor, till ett mer funktionellt fokus, för att möjliggöra att få ut produkterna den vägen istället för genom den fysiska butiken.

Ett fenomen som växte under den här perioden var Live Video Shopping, där företagen gör sändningar online, i sociala medier och på sina hemsidor. Det möjliggjorde för företagen att fortsatt jobba med att bygga relationer med kunder, i ett läge där det annars var svårt att hitta kontaktpunkter, säger Gabriella Wulff.

Pandemin ledde även till att modeföretagens arbete att skapa unika upplevelser på plats i butiken stagnerade. Den fysiska butiken sågs tidigare som central i att skapa en koppling till kunden, där företagen på olika sätt försökte locka till butiken genom bland annat events, pop-up butiker, kundkvällar och utförsäljningar, men pandemin ledde till att företagen tvingades hitta andra sätt att nå ut till kunden.

De företag som fortsatt försökte locka till butik möttes av stor skepsis i sociala medier, där deras brist på vilja att bidra till minskad smittspridning ifrågasattes, säger Gabriella Wulff.

Social hållbarhet nu även för kund och personal
Pandemin har även inneburit att begreppet hållbarhet omdefinierats inom klädbranschen. Social hållbarhet inom klädbranschen handlade tidigare främst om produktion och arbetsvillkor för de som jobbar i leveransleden, men sedan pandemin har begreppet utvidgats till att även innefatta kund och personal.

Helt plötsligt kom ett nytt fokus på säkerheten i butik, både för anställda, men kanske framför allt för kunden.

Konsekvenserna av de förändringar som skedde under pandemin kommer att märkas under en lång tid framöver, menar Gabriella Wulff. Hon ser tecken på att e-handeln kommer att vara fortsatt stark, även om en viss försäljning hittat tillbaka till den fysiska butiken.

Det blev också tydligt för många handlare hur sårbar handeln är och vilka krav som vårt nuvarande samhälle ställer på flexibilitet och att kunna ställa om. Det är lärdomar som även kan hjälpa till vid arbetet med att möta andra utmaningar framöver.

Studien: Changes in market organisation due to exogenous shocks – the case of the transformation of the Swedish fashion industry caused by the COVID-19 pandemic

Kontakt:
Gabriella Wulff, konsumtionsforskare på Handelshögskolan vid Göteborgs universitet/Högskolan i Borås. Tel: 0721-44 11 85, e-post:  gabriella.wulff@handels.gu.se / gabriella.wulff@hb.se

Agnes Faxén, kommunikatör på Gothenburg Research Institute på Handelshögskolan vid Göteborgs universitet. Tel: 0766-18 20 08, e-post: agnes.faxen@gri.gu.se

Handelshögskolan vid Göteborgs universitet
Med sina 8 000 studenter, 500 anställda, över 160 internationella partneruniversitet och sina huvudämnen – ekonomi och juridik – har Handelshögskolan en unik bredd. Forskningen präglas av samverkan över geografiska, institutionella och disciplinära gränser och skolan har ett nära samarbete med näringsliv och offentlig sektor. Handelshögskolan vid Göteborgs universitet är en av drygt 100 handelshögskolor i världen som är ”triple crown”-ackrediterad, dvs har de tre främsta internationella ackrediteringarna för handelshögskolor: EQUIS, AACSB och AMBA. 2023 fyller Handelshögskolan 100 år. gu.se/handelshogskolan 

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Resqunit offentliggör avsiktsförklaring avseende omvänt förvärv

Published

on

By

January 8th, 2025, at 20:15 CET,  Resqunit AB (”Resqunit” eller ”Bolaget”) meddelar idag att Bolaget ingått en avsiktsförklaring (”Avsiktsförklaringen”) med Quality Caviar Stockholm AB (”Målbolaget”) och dess största aktieägare (”Huvudägaren”) enligt vilken parterna enats om att vidare diskutera en transaktion varigenom Resqunit ska förvärva förvärva samtliga aktier i Målbolaget mot betalning i form av nyemitterade aktier i Bolaget (”Transaktionen”). Om Transaktionen genomförs förväntas Målbolagets aktieägare tillsammans inneha cirka 90 procent och Resqunits befintliga aktieägare cirka 10 procent av det totala antalet aktier i Bolaget. Transaktionen utgör därmed ett så kallat omvänt förvärv.

Så som Bolaget tidigare meddelat arbetar Bolaget för närvarande aktivt med att utforska möjligheterna att genomföra transaktioner som styrelsen anser vara till gagn för Bolaget och dess aktieägare och som kan tänkas tillse att Bolagets aktier inte avnoteras från Nasdaq First North Growth Market. Bolaget meddelar idag att Bolaget ingått en avsiktsförklaring med ett bolag samt Huvudägaren rörande Transaktionen.

Om Målbolaget

Quality Caviar Stockholm AB är en etablerad grossist av rom och Kaviar med kontrakterade fiskare. Bolaget är känt med varumärket Quality Caviar Stockholm och har sedan 2019 avtal med bla ICA, Axfood och Coop. Företaget har ett unikt fryskoncept där man säljer löjrom i snusliknande skåp inom dagligvaruhandeln och har på detta innovativa sätt exponerat en frysvara på ett lyxigt sätt. Företaget är baserat i Stockholm med Nordens första showroom på Sturegatan 20. Bolaget köper endast den finaste kaviaren från etiska och hållbara odlingar, vilket säkerställer att varje produkt uppfyller de högsta standarderna för smak, kvalitet och miljöansvar. Med fokus på att ge en lyxig kulinarisk upplevelse har Quality Caviar Stockholm AB blivit ett pålitligt namn bland finkrogar och finsmakare över hela världen. Man ser varumärket i bla Mästerkockarna, Benjamin’s samt Bingo & Julia. Företaget har också blivit nominerat för Svenska design priset för sina förpackningar samt blivit utsett till bästa löjrommen och caviaren av Aftonbladet.

Bolaget har idag 3 varumärkesambassadörer som representerar företaget. I Sverige Ludvig Tjörnemo (åretskock 2020), I Norge Filip August Bendi (2a i Bocus d’Or 2023) samt Ismo Sipeläinen (Finlands Bocus d’Or kandidat 2024).

Företaget är stolt över att blanda traditionellt hantverk med modern expertis och erbjuder ett noggrant utvalt urval av kaviar & romsortiment som passar olika smaker. Genom att ha en nära relation med sina leverantörer säkerställer Quality Caviar Stockholm AB spårbarhet och färskhet i varje burk. Dess engagemang för kundnöjdhet sträcker sig bortom själva produkten och erbjuder personlig service och utbildning för att öka uppskattningen av denna sofistikerade delikatess. Företaget är idag verksamhet i flera europeiska länder.

Bolaget hade cirka 24 MSEK i omsättning 2024, upp från cirka 18 MSEK 2023.

Transaktionen i korthet

Enligt Avsiktsförklaringen ska Resqunit förvärva samtliga aktier i Målbolaget mot slutlig betalning i form av nyemitterade aktier i Bolaget. Om Transaktionen genomförs förväntas Målbolagets aktieägare tillsammans inneha cirka 90% procent och Resqunits aktieägare cirka 10% procent av det totala antalet aktier i Bolaget. Transaktionen utgör därmed ett så kallat omvänt förvärv.  

Parterna ska enligt Avsiktsförklaringen genomföra en ömsesidig due diligence-process och förhandla i syfte att ingå ett bindande aktieöverlåtelseavtal. Transaktionens genomförande förväntas bland annat vara villkorat av att Resqunits och Målbolagets aktieägare godkänner Transaktionen vid bolagsstämma, att Aktiemarknadsnämnden beviljar aktieägare i Målbolaget dispens från budplikt samt att Nasdaq Stockholm godkänner fortsatt listning. Resqunits verksamhet efter Transaktionens genomförande kommer uteslutande att bestå av den verksamhet som idag bedrivs av Målbolaget, då Resqunit i nuläget saknar egen verksamhet. Transaktionens genomförande kommer vidare vara villkorad av att Målbolagets aktieägare överlåter sina aktier i Målbolaget inom ramen för nyemissionen i Bolaget.

Transaktionen skulle medföra en väsentlig förändring av Bolagets verksamhet och därmed föranleda en förnyad noteringsprocess för Resqunit.  

Övrigt

Avsiktsförklaringen är exklusiv, innebärande att Bolaget inte har möjlighet att initiera eller inleda några nya förhandlingar med tredje part avseende potentiella ytterligare möjligheter till omvända förvärv.

Givet att Nasdaq Stockholm meddelat att en avnoteringsprocess kan komma att inledas om Resqunit inte når framgång i sina ambitioner att förvärva en ny verksamhet, har styrelsen i Resqunit för avsikt att agera så snabbt som möjligt i de fortsatta diskussionerna med Huvudägaren och Målbolaget, med en ambition att ingå bindande avtal avseende Transaktionen senast den 28 februari 2025, för det fall parterna kan enas om slutliga villkor och ömsesidiga bolagsgranskningar faller väl ut.

 

DISCLOSURE REGULATION

This information is information that Resqunit AB is obliged to make public pursuant to the EU Market Abuse Regulation 596/2014. The information in this press release has been published through the agency of the contact persons set out in this press release, on January 8th, 2025, at 20:15 CET

Certified Advisor 

Svensk Kapitalmarknadsgranskning AB (SKMG)
 

For more information, please contact: 

Helge Trettø Olsen, CEO, Resqunit AB 
Email: helge@resqunit.com 
Telefon: +47 901 68 908 

RESQUNIT AB is a holding company that financed its subsidiary by raising capital and providing financial support for its operations, which focused on developing innovative equipment for the fishing industry. The subsidiary worked to reduce marine plastic pollution and ghost fishing – issues that critically affected all fishing nations. 

Continue Reading

Marknadsnyheter

Jere Uronen klar för AIK Fotboll

Published

on

By

AIK Fotboll är överens med MLS-klubben Charlotte FC och finländaren Jere Uronen om ett avtal som sträcker sig över säsongen 2026 – avtalet innehåller även en option på ytterligare ett år. Den vänsterfotade försvararen kommer att spela med nummer 22 på ryggen.

Vi är väldigt glada över att Jere Uronen är klar för AIK Fotboll. Han är en erfaren vänsterback som tidigare har varit med att både vunnit titlar och spelat gruppspel i Champions League samt Europa League. Vi är säkra på att hans erfarenhet från både klubblagsfotbollen och landslagsfotbollen kommer att bidra till en bra konkurrens i truppen, säger herrlagets sportchef Thomas Berntsen.

Det känns stort att vara tillbaka i Sverige och denna gång i landets största klubb. Thomas och Mikkjal har varit tydliga med att AIK både är en klubb som tränar väldigt hårt och att man har stora ambitioner, vilket är något som passar mig bra. Nu ser jag fram emot att ge hundra procent från start och vara med och vinna titlar med klubben, säger Jere Uronen.

För en längre faktapresentation av Jere Uronen, se det bifogade materialet i detta pressmeddelande.

Presentationsbilder på Jere Uronen finns tillgängliga på Bildbyrån.

För mer information, kontakta:
Thomas Berntsen, sportchef (herr) AIK Fotboll
Telefon: 08 – 735 96 50
E-post: thomas.berntsen@aikfotboll.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

Market Notice 5/25 – European Institute of Science AB will be delisted after close of the market on January 22, 2025

Published

on

By

European Institute of Science AB will be delisted from Spotlight after close of the market on January 22, 2025. For more information, see press release from Spotlight, from January 8, 2025.

Information about the share:
Shortname: EURI B
ISIN-code: SE0020357457
Orderbook-ID: 302563
CFI: ESVUFR
FISN: EUROPEANIN/SH B
Organization number: 556404-2769

LEI: 549300VADF7E2RMTRE02

Stockholm January 8, 2025

Spotlight Stock Market
08-511 68 000 
backoffice@spotlightstockmarket.com

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.