Marknadsnyheter
Pantbanken Kristianstad – Nu i franchiseavtal med Pantbanken Sverige
må, apr 09, 2018 15:45 CET
Nu blir Kristianstads pantbank franchisetagare till Pantbanken Sverige. Därmed blir Kristianstads Pantbank den femte franchisetagaren hos Pantbanken Sverige och den 20:e i koncernen.
– Det blir ingen stor skillnad för våra kunder, men vi får fördelar när det gäller teknik, administration och it bland annat. Det berättar Karl-Henrik Salenius, ägare och vd i Kristianstads pantbank.
– Vi är glada att öka vår geografiska spridning och välkomnar Kristianstads Pantbank, säger Peter Sundström som är vd i Pantbanken Sverige.
Karl-Henrik som är uppvuxen i en företagarfamilj startade Pantbanken Kristianstad 2003 och driver den tillsammans med sin fru. Affärerna går bra och i höstas fick pantbanken sin förste anställda. Pantbankens kunder kommer från Kristianstad och områdena runt omkring. Detta är den enda pantbanken i staden, på Östra Storgatan 6.
– Det finns fördelar med att vara en större aktör i branschen. Pantbanksverksamhet är strikt reglerad och nyligen kom ny lagstiftning om penningtvätt och snart GDPR som ersätter lagen om personuppgifter, PUL. Vi på Pantbanken Sverige hjälper våra franchisetagare med regelverket, tillhandahåller it-lösningar och hjälper till med upphandlingar av försäkringar och liknande Det är bra för alla parter, säger Peter Sundström
– Vi ser fram emot att få hjälp inom formella och lagliga områden, bli del av en större pantbanksverksamhet och samtidigt behålla vår självständighet. Det här gör att vi kan ägna oss ännu mer åt våra kunder, säger Karl-Henrik Salenius.
Det är snabbt, enkelt och tryggt att låna på pantbank. Man måste vara myndig och kunna visa legitimation och så måste man ha ett föremål med andrahandsvärde. En kvarts miljon svenskar går regelbundet till pantbank. För att det är ett säkert och billigt sätt att låna några tusenlappar.
Den som lånar på pantbank hamnar aldrig i en skuldfälla eller hos Kronofogden. Det enda som kan hända är att man bli av med sitt föremål om man inte löser ut det. Bara tio procent av det som belånas blir inte hämtat igen, trots påminnelse. Dessa föremål säljs på offentlig auktion. Om det blir ett överskott från auktionen, när pantbanken fått sina kostnader betalda, går de till låntagaren. Om det blir en förlust står pantbanken för den. Vanliga föremål att låna på är smycken, guld, klockor och konst.
Avtalet mellan parterna börjar gälla den 9 april och den första auktionen som Kristianstads pantbank har hos Pantbanken Sverige sker den 18 april.
Mer information:
Karl-Henrik Salenius, vd Pantbanken Kristianstad, 044-124370 , www.kristianstadpantbank.se
Peter Sundström, vd Pantbanken Sverige, telefon: 08-667 01 14, 0709-37 11 00, www.pantbanken.se
_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Pantbanken Sverige, Aktiebolaget för Varubelåning, är Sveriges äldsta pantbank och har nu 20 pantbanker. Sju pantbankskontor finns i Stockholm, två i Malmö, två i Göteborg samt ett i Uppsala. Det finns nu fem franchisepantbanker i Västerås, Eskilstuna, Helsingborg, Kristianstad och Umeå. Det finns två pantbanker i Helsingfors, Finland. Sedan 2010 finns också en pantbank på nätet via pantbanken.se. Bolaget ägs till 68 procent av en stiftelse som bildades 1929 av bolagets legendariske grundare Johan Alfred Jansson, även kallad Pant-Janne. Övriga 32 procent ägs av ett 110-tal personer med nära anknytning till Pantbanken. Verksamheten står under tillsyn av länsstyrelsen i Stockholm och länsstyrelsen i Helsingfors.
Taggar:
Marknadsnyheter
Livsviktig satsning: Stockholms ordningsvakter först i Sverige med Naloxon
Sedan några veckor tillbaka är samtliga mobila ordningsvakter och väktare i Stockholms stad utrustade med läkemedlet Naloxon. Läkemedlet häver effektivt opioidöverdoser och kommer att rädda liv. Stockholms stad är först i Sverige med att utrusta sina kommunala ordningsvakter med Naloxon och nu hoppas staden att fler kommuner följer efter.
Tidigare har endast ambulanssjukvården och vissa yrkesgrupper inom räddningstjänsten, dock inte polisen, haft tillgång till läkemedlet. Men efter att Läkemedelsverket gjorde Naloxon receptfritt under förra året har det möjliggjort för fler yrkesgrupper att utrustas med preparatet. Stockholms stad gör som första kommun i Sverige en upphandling av Naloxon för att stadens ordningsvakter och väktare ska kunna använda det för att häva överdoser.
– Det här är en mycket viktig åtgärd som vi nu genomför. Våra ordningsvakter och väktare rör sig ofta på platser där det finns personer med missbruksproblematik och kommer därmed i kontakt med överdoser. Då är Naloxon helt avgörande för att rädda liv, säger Alexander Ojanne (S), social- och trygghetsborgarråd i Stockholms stad.
Samtliga ordningsvakter och väktare som jobbar på uppdrag av Stockholms stad har genomgått en utbildning med en överläkare och en specialsjuksköterska med information om preparatet samt en praktisk genomgång av hur nässprayen ska användas.
Under år 2024 dokumenterades att ordningsvakter och väktare hade behandlat tio överdoser. Men det kan finnas ett mörkertal, då fall av överdoser även har kunnat kategoriseras som sjukdomsfall. I samband med införandet av Naloxon har kategoriseringen förtydligats för att tydligare kunna dokumentera och följa upp användningen av läkemedlet.
Johan Ekegren
Pressekreterare
076-122 92 43
johan.ekegren@stockholm.se
Marknadsnyheter
Tobias Karlsson återvänder som CMO på MAX Burgers
Tobias Karlsson tillträder som ny Chief Marketing Officer på MAX Burgers den 3 mars. I rollen som CMO får han ansvaret för marknadsföring, försäljning, kommunikation och affärsutveckling. Tobias kommer närmast från rollen som marknadschef på Espresso House Group och innan dess Kronans Apotek. Han har även tidigare haft rollen som CMO på MAX Burgers mellan 2016-2020.
Tobias Karlsson har gedigen erfarenhet inom konsumentvaror och en lång bakgrund inom försäljning, marknadsföring och varumärkesstrategi.
– MAX Burgers är ett av Sveriges starkaste och modigaste varumärken. Jag ser fram emot att ta mig an denna spännande roll där MAX befinner sig nu och få bidra till företagets fortsatta framgång och tillväxt, både i Sverige och utomlands. Att bygga älskade varumärken, stark försäljning och meningsfulla gästupplevelser är det finaste en CMO kan bidra till, och jag ser verkligen fram emot att ”komma hem” och få göra det tillsammans med alla på MAX, kommenterar Tobias Karlsson.
Tobias Karlsson har tidigare haft ledande befattningar inom marknadsföring och kommunikation, senast som Chief Marketing & Product Officer på Espresso House Group, där han ansvarade för ett större team och hade en central roll i varumärkesutveckling och produktinnovation. Tobias tidigare roller inkluderar även Director of Marketing & Communications på Kronans Apotek, där ansvaret omfattade marknadsstrategier för både detaljhandel och e-handel. Under sin tid på MAX utvecklade han bland annat den internationella affären och blev utsedd av Resumé till kategorivinst ”Sveriges Bästa Marknadschef” tre år i rad.
– Tobias har en djup förståelse för branschen samt ett driv och nyfikenhet som jag är övertygad kommer vara värdefullt för vår fortsatta tillväxtresa. Att han även har en bra förståelse för MAX, vår kultur och värderingar är ett extra plus. Vi välkomnar Tobias till koncernledningen och ser fram emot att nå nya höjder tillsammans, säger Martin Oppenheimer COO MAX Burgers.
Tobias Karlsson gör sin första arbetsdag som CMO på MAX Burgers den 3 mars, 2025.
Helena Stenqvist, presskontakt MAX Burgers
Helena.Stenqvist@max.se
MAX Burgers grundades i Gällivare 1968 av Curt Bergfors och Britta Fredriksson, och har växt från en liten grillkiosk i norra Sverige till en internationell burgarkedja med restauranger i Sverige, Polen, Norge och Danmark. MAX strävan är att bli världens bästa burgarkedja genom att servera de godaste burgarna på ett gott sätt. Hållbarhet är en naturlig del av affären och som världens första restaurangkedja började MAX klimatmärka menyn redan 2008. Stiftelsen Rättvis Fördelning har sedan 2006 fördelat 7–10 % av MAX årliga nettovinst till fattigdomsbekämpning.
Läs mer om MAX Burgers: www.max.se
Marknadsnyheter
Trianon bjuder in till presentation av Q4 och bokslutskommuniké 2024, den 14 februari
Trianon publicerar kvartalsrapport för Q4 och bokslutskommuniké 2024, den 14 februari kl 07:45.
En konferens på Teams för investerare, analytiker och media kommer att hållas kl 08:30 – 09:00 samma dag. Rapporten presenteras av Olof Andersson, VD och Mari-Louise Hedbys, ekonomichef och vice VD.
Presentationen hålls på svenska och avslutas med frågestund.
Presentationsmaterial finns tillgängligt på www.trianon.se/investerare på morgonen. Anmälan krävs inte för att delta i konferensen, men koppla upp dig några minuter före angiven tid för att säkerställa punktlig start.
Välkommen!
Anslutning till mötet
Anslut till mötet genom att klicka på denna länk
För att delta i telefonkonferensen behövs ingen föranmälan. Vänligen anslut dig några minuter innan utsatt tid för att möjliggöra för mötet att börja i tid.
FÖR YTTERLIGARE INFORMATION, KONTAKTA:
Mari-Louise Hedbys, ekonomichef och vice VD, 040-611 34 85, mari-louise.hedbys@trianon.se
Nina Wallenberg, kommunikationschef/IR, 0708-699 022, nina.wallenberg@trianon.se
Fastighets AB Trianon
040-611 34 00
info@trianon.se
www.trianon.se
Trianon är ett entreprenörsdrivet fastighetsbolag i Malmö. Bolaget grundades 1973 och har framför allt sedan 2006 haft en stark tillväxt i fastighetsvärde, genom egen förvaltning, utveckling och förvärv. Trianon arbetar sedan ett flertal år systematiskt med att förena miljömässig, ekonomisk och social hållbarhet. Trianons fastighetsbestånd omfattar 149 fastigheter om 493 000 kvm i uthyrningsbar yta, fördelat på cirka 75 procent bostäder och 25 procent samhälls- och kommersiella fastigheter. Fastighetsbeståndet har ett marknadsvärde per 30 september 2024 på cirka 13,0 Mdkr. Huvudkontoret finns i Malmö. Trianons B-aktie är noterad på Nasdaq Stockholm med kortnamnet TRIAN B. För mer information se: www.trianon.se och Trianon på LinkedIn.
-
Analys från DailyFX9 år ago
EUR/USD Flirts with Monthly Close Under 30 Year Trendline
-
Marknadsnyheter2 år ago
Upptäck de bästa verktygen för att analysera Bitcoin!
-
Marknadsnyheter5 år ago
BrainCool AB (publ): erhåller bidrag (grant) om 0,9 MSEK från Vinnova för bolagets projekt inom behandling av covid-19 patienter med hög feber
-
Analys från DailyFX11 år ago
Japanese Yen Breakout or Fakeout? ZAR/JPY May Provide the Answer
-
Analys från DailyFX11 år ago
Price & Time: Key Levels to Watch in the Aftermath of NFP
-
Marknadsnyheter2 år ago
Därför föredrar svenska spelare att spela via mobiltelefonen
-
Analys från DailyFX7 år ago
Gold Prices Falter at Resistance: Is the Bullish Run Finished?
-
Nyheter6 år ago
Teknisk analys med Martin Hallström och Nils Brobacke