Connect with us

Marknadsnyheter

Pantea tog revansch genom eget designföretag

Published

on

Pantea Wäring visste tidigt att hon ville jobba med grafisk design. När hon hade tröttnat på de höga trösklarna på den svenska arbetsmarknaden valde hon att starta Pantea Design. Ett halvår senare har hon lagt en bra grund och vågar drömma stort.

Efter en flygande start på karriären som grafisk designer i hemlandet Iran återvände Pantea Wäring till Sverige, där hon några år tidigare hade vidareutbildat sig på Högskolan i Borås. Hon flyttade till Göteborg, lärde sig svenska och började leta jobb.

– Trots att jag kunde språket, var utbildad inom grafisk design och hade arbetslivserfarenhet blev det tufft. Det var hög konkurrens och jag hade inte hunnit bygga ett nätverk i Sverige. Men till slut blev jag anställd som grafisk designer på Jula i Skara. Dit pendlade jag i över ett år, berättar Pantea.

I samband med coronakrisen var hon tvungen att lämna sitt dåvarande jobb på ett skyltföretag i Göteborg.

– Den här gången ville jag inte lägga alla ägg i en korg. Därför började jag utbilda mig inom marknadsföring på sociala medier samtidigt som jag sökte jobb. Och det var på en sådan workshop som jag hörde talas om Arbetsförmedlingens starta eget-bidrag, säger Pantea.

Vägen till eget företag blev en utmaning

Att bli sin egen arbetsgivare lockade. Och kanske kunde kompetens från två världsdelar bli ett vinnande koncept? Hösten 2021 startade Pantea sitt företag med stöttning från Business Center Gamlestaden – men vägen dit var utmanande.  

Hon vände sig först till en annan företagsrådgivare, med förhoppning om att få hjälp med att ta fram en affärsplan att ro hem starta eget-bidraget med. Men den rådgivaren bedömde att konkurrensen inom grafisk design var för hög.

– Då bröt jag ihop. Ingen ville anställa mig och det här gick inte heller. Innan jag gav upp bokade jag ett möte på Business Center Gamlestaden i stället. Där träffade jag Selma som sa ’det här fixar vi, du är så talangfull´, säger Pantea.

Sagt och gjort. Tillsammans tog Pantea och Selma Atic, företagsrådgivare på Business Center Gamlestaden, fram en affärsplan och en budget. Pantea beviljades bidraget, och i oktober 2021 startade hon Pantea Design som erbjuder tjänster inom grafisk design och digital marknadsföring.

Självförtroendet växte

Kort efter starten höll Pantea en workshop genom Business Center Gamlestaden, om vikten av en bra visuell profil och synlighet på sociala medier. Workshopen var Selmas idé. Hon fick rätt i att det här kunde ge Pantea en självförtroendeboost.

– Selma har hjälpt mig med så mycket mer än bara affärsplanen och prissättning. Hon gav mig hopp när jag var nere på botten. Jag hör fortfarande av mig till henne när jag har frågor, berättar Pantea.

Ett halvår senare har Pantea Design flera uppdragsgivare. Pantea har tagit fram logotyper och grafiska profiler åt ett flertal kunder, och är i dag sociala medier-ansvarig åt ett företag på 60 procent. Hon sprider ordet om sina tjänster och projekt på Linkedin och Instagram.

Målet för 2022 är att få fler återkommande beställare, och i slutet av året växla upp från enskild firma till aktiebolag.

– Drömmen är att bygga en stor reklambyrå med flera anställda. Jag har redan nu knutit kontakt med samarbetspartners som jag skulle vilja bygga ett team av, säger Pantea.

Panteas tips: Så lyckas du med marknadsföring på sociala medier:

  1. Välj två, max tre, sociala medier som du ska jobba med. Och för att välja dessa behöver du känna din målgrupp. Säljer du smink? Då är din primära målgrupp kvinnor mellan 20–40 år. I det exemplet skulle jag säga att TikTok och Instagram är rätt kanaler att synas i.

  2. Lägg upp händelser ofta! Vanliga inlägg på exempelvis Instagram kan du göra två gånger i veckan, men se till att alltid finnas med i händelseflödet. Annars kommer folk att glömma bort dig.

  3. Kanske det viktigaste – ha en tydlig strategi för sociala medier och fundera på vad du vill uppnå genom att finnas där. Att använda sociala medier utan en tydlig plan är slöseri med både tid och pengar.

Om Pantea Design

Startades i oktober 2021. Pantea designar allt från logotyper och broschyrer till så kallade reklamvepor och posters åt företag inom vitt skilda branscher. Bland kunderna finns till exempel städföretag, restauranger och frisörsalonger.

Få ditt nya företag att växa, hitta fler kunder och utöka ditt nätverk

Pantea har nyss deltagit i workshopserien Företag365. Ett affärsutvecklingsprogram som riktar sig till dig som startat och driver en verksamhet som du vill lyfta till nästa nivå. Vi arbetar utifrån helheten och skapar förståelse för sambanden mellan affärsutveckling, marknadsföring, ekonomi och försäljning. Läs mer om Företag365

Kostnadsfri rådgivning

Business Center i Angered och Gamlestaden kan du få kostnadsfri rådgivning och vägledning i hur du startar eller driver företag. Här kan du även delta i seminarier, workshops och andra aktiviteter kopplade till nyföretagande och entreprenörskap.

Kom förbi på någon av våra drop-in-tider eller boka ett personligt möte för hjälp och rådgivning.

Business Center Angered
Företagsrådgivare: Dragan Sako
Var: Angereds Torg 12
Drop-in: tisdag, onsdag och torsdag 12:00–16:00 

Business Center Gamlestaden
Företagsrådgivare: Selma Atic
Var: YESBOX, Gamlestadens Fabriker
Öppettider YESBOX: måndag-torsdag 09:00-16:00, fredag 09:00-14:00

För aktuella rådgivningstider, se vår bokningskalender

Vi stöttar kulturella och kreativa näringar

För Business Region Göteborg är det självklart att stötta de kulturella och kreativa näringarna. Vi står som värd för olika mötesplatser för branschutveckling och vi hjälper till med allt från hur du driver företag till hur du når ut internationellt.

Läs mer om hur vi kan hjälpa dig 

Starta eget

Funderar du på att starta eget? I detta specialavsnitt av Business Göteborg får du en checklista och massor med tips på hur du kommer igång. En genomgång av allt ifrån idé, affärsplan, marknadsanalys, finansiering till registrering och mycket mer. Tips om utbildningsprogram, mötesplatser, länkar och kontakter blandas med erfarenheter och råd om hur man undviker de vanligaste fallgroparna. Med i studion är en av Business Region Göteborgs företagslotsar; Johan Eckebrant och en av Göteborgs främsta entreprenörer; Percy Ranebjörk som bland annat drivit Villa Belparc under många år. Samtalet leds som vanligt av Emanuel Karlsten.

Lyssna på avsnittet: Starta eget

Continue Reading

Marknadsnyheter

Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder

Published

on

By

Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.

– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.

Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.

Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.  

De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.

Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.

Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se

Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”

Published

on

By

Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade. 

– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde. 

Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans. 

– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde. 

Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:  

– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.  

Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228

Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt

Published

on

By

Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.

Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.

Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.

”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.

Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.

”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.

Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.

”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.

Slow Forest Coffee – 5 fakta:

  1. Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
  2. Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
  3. Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
  4. Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
  5. Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.

Mera infomation om Slow Forest Coffee här

Tilläggsinformation:

Janne Lindholm, restaurangchef

janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806

Dani Lindberg, hållbarhetschef

dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000

Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör

johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00

Christa Grönlund, informationschef

christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.