Connect with us

Marknadsnyheter

Paul Cedwall förstärker Tysk-Svenska Handelskammaren

Published

on

Paul Cedwall är ny affärsområdeschef för Miljötjänster på Tysk-Svenska Handelskammaren. Han har lång erfarenhet inom energibranschen och kommer stärka handelskammarens tjänsteutbud inom den gröna omställningen.

Tysk-Svenska Handelskammaren har under lång tid hjälpt sina kunder och medlemmar att uppfylla producentansvaret inom förpackningar, batteri och elektronik inom EU. Med en allt mer komplex och omfattande europeisk lagstiftning samt nationella skillnader finns hos företagen ett växande behov av hållbarhetsrådgivning. EU:s nya direktiv gällande producentansvar för textil väntas publiceras under året och fler direktiv följer inom de närmaste åren. 

– Tysk-Svenska Handelskammaren har redan idag omfattande kompetens gällande EU-ländernas lagstiftning kring producentansvar och miljörapportering. Med rekryteringen av Paul Cedwall ser vi möjlighet att bredda vår produktportfölj på hållbarhetsområdet i linje med det växande behovet av rådgivning kring den gröna omställningen. Vi ser fram emot att han nu är en del av vårt miljöteam i Malmö, säger Ralph-Georg Tischer, vd för Tysk-Svenska Handelskammaren. 

Paul Cedwall kommer senast från Knowit och har tio års erfarenhet från energibranschen, bland annat från E.ON, Öresundskraft och plast- och flygindustrin i Tyskland.

–  Den röda tråden i min karriär är den gröna omställningen. Att nu få använda min kompetens i en tysk-svensk kontext känns väldigt motiverande. EU:s lagstiftning för den gröna omställningen skapar ett behov av expertis hos exportföretagen för att kunna uppfylla de allt högre kraven. Jag ser fram emot att få ta mig an dessa utmaningar tillsammans med teamet, säger Paul Cedwall.

Paul Cedwall tillträdde sin nya tjänst den 7 januari 2025.

Mer information:
Paul Cedwall, affärsområdeschef för Miljötjänster, mejl: paul.cedwall@handelskammer.se
Malin Johansson, kommunikationschef, telefon: 0701043745, mejl: malin.johansson@handelskammer.se

Med uppdrag att utveckla affärerna mellan Tyskland och Sverige
Tysk-Svenska Handelskammaren grundades 1951 och är den enda bilaterala handelskammaren för Tyskland och Sverige. Nätverket består av över 1200 tyska och svenska medlemsföretag och organisationen har sitt huvudsäte i Stockholm, med lokalkontor i Malmö och i Göteborg. Som medlemsorganisation med uppdrag att utveckla handeln mellan Tyskland och Sverige hjälper kammaren tyska och svenska företag att hitta varandra, göra affärer, etablera verksamhet samt stödja dem i verksamheten när de redan är på plats. Tjänsterna som erbjuds av de drygt 60 medarbetarna stäcker sig från marknadsetablering till skatt, juridik och redovisningstjänster. 

Som en del av den tyska utlandshandelskammarorganisationen AHK samarbetar Tysk-Svenska Handelskammaren med de regionala handelskamrarna, IHK, i Tyskland. Tysk-Svenska Handelskammaren är också del av Team Sweden för Tyskland.

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

JRS chefsstrateg Torbjörn Söderberg om börsen framåt

Published

on

By

Torbjörn Söderberg

JRS chefsstrateg Torbjörn Söderberg pratar med Jesper Norberg på EFN om börsens väg framåt. Man tar upp värderingar och makro, samt hur han själv väljer att agera.

JRS chefsstrateg Torbjörn Söderberg om börsen framåt
Continue Reading

Marknadsnyheter

Kreditkort skapar problem för USAs konsumenter – CNBC granskar

Published

on

By

CNBC pratar kredikort

CNBC tittar närmare på hur kreditkort skapar problem för konsumenterna i USA som får betala räntor på upp till 36 %, och ovanpå det kommer nya avgifter. När det skapar så här stora problem blir det ett problem för ekonomin som helhet, det är inte bara ett individuellt problem.

CNBC granskar kreditkort och problemen de skapar

Vi skrev nyligen om rekordhög belåning hos investerare i USA. Det är samma sak här, när det är så många individer som är så hårt belånade blir det ett problem för hela aktiemarknaden.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Varför går det så dåligt för Las Vegas?

Published

on

By

Vy över Las Vegas

Det pratas mycket om att Las Vegas har blivit tomt. Det kommer färre besökare både från USA och utlandet, i en sådan omfattning att vägar som förut var fyllda med bilar nu är smidiga att ta sig fram på. De enda som fortsatt verkar komma är affärsresenärerna.

Las Vegas får mycket kritik för att ha blivit för giriga. Hotellen har börjat lägga på alla möjliga konstiga avgifter för att tjäna mer, restaurangerna lägger på avgifter och dessutom har det tillkommit flera nya skatter. Besökarna känner sig lurade.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2025 Tanalys