Connect with us

Marknadsnyheter

Paulig sätter nya strategiska hållbarhetsmål för 2030

Published

on

Paulig lanserar en ambitiös hållbarhetsstrategi med målet att bli en föregångare inom hållbarhet i livsmedelsbranschen. Pauligs ambition är att 70% av nettoomsättningen år 2030 ska komma från produkter och tjänster som främjar människors hälsa och välbefinnande och minimerar påverkan på vår planet. Pauligs hållbarhetsstrategi baseras på tre av FN:s Globala Mål för hållbar utveckling, vilka kommer att integreras i företagets tillväxtstrategi och affärsverksamhet i de 13 länder där Paulig har verksamhet. 


 
– Hållbarhet har alltid varit en del av Pauligs DNA och som ett familjeägt företag tar vi vårt ansvar för framtida generationer och matens framtid. Livsmedels- och dryckesindustrin har en viktig roll vad gäller framtida lösningar inom både klimat och hälsa. Därför måste vi ompröva hur vi odlar, producerar och konsumerar mat, säger Rolf Ladau, VD för Paulig. 
 
– Vår roll som ett internationellt livsmedelsföretag är att erbjuda nya smaker och inspirera konsumenterna till mer hållbara val utan att kompromissa på smak eller bekvämlighet. Paulig kan vara en liten men betydande kraft för att förändra matkulturen och med vår nya ambitiösa inriktning vill vi påskynda vårt hållbarhetsarbete. Vi tror starkt att hela branschen bör göra samma sak och vi bjuder in andra ​​på denna resa, fortsätter Ladau. 


 

För mer hållbara och hälsosamma produkter som smakar gott 

Paulig hållbarhetsstrategi till 2030 bygger på tre av FN:s Globala Mål för hållbar utveckling: anständiga arbetsvillkor och ekonomisk tillväxt (SDG 8), hållbar konsumtion och produktion (SDG 12) och bekämpning av klimatförändringarna (SDG 13). Paulig kommer att bidra till att uppnå dessa globala utvecklingsmål genom att fokusera på tre områden. 

1. Produkter och tjänster som möjliggör människors hälsa och välbefinnande och minimerar påverkan på vår planet 

Pauligs ambition är att 70% av företagets nettoomsättning år 2030 ska komma från produkter och tjänster som främjar människors hälsa och välbefinnande och minimerar påverkan på vår planet. Pauligs produktportfölj är redan idag nästan 100% växtbaserad och vi kommer att fortsätta att utveckla våra produkter i en hälsosam riktning och utveckla nya produkter som är bra för både människor och miljö. Paulig kommer också att påbörja ett systematiskt arbete med att minska koldioxidavtrycket för företagets produkter samt fortsätta att inspirera konsumenterna att göra hållbara val. 

2. Klimat och cirkulär ekonomi 

Paulig är ett av företagen inom livsmedels- och dryckesindustrin som har åtagit sig att sätta upp vetenskapsbaserade mål genom initiativet Science Based Targets, i enlighet med Parisavtalet, enligt vilket klimatuppvärmningen ska begränsas till 1,5°C. Pauligs ambition är att företaget senast 2030 ska ha minskat utsläppen av växthusgaser från egen verksamhet med 80% och från värdekedjan med 50%. Målet är att få de vetenskapsbaserade målen validerade av Science Based Targets-initiativet under 2020. 

Majoriteten av Pauligs utsläpp av växthusgaser kommer från företagets värdekedja och är kopplade till råvaror. Därför kommer Paulig att fortsätta samarbetet med nuvarande leverantörer och samarbetspartners för att införa hållbara jordbruksmetoder, leta efter nya råvaror och partners samt försöka hitta nya affärsmodeller som ytterligare stöder en cirkulär ekonomin. Förpackningsutveckling fortsätter att vara ett av de viktigaste fokusområdena för Paulig och ambitionen är att alla företagets förpackningar skall tillverkas av förnybara eller återvunna material och vara återvinningsbara år 2030. I Pauligs egen verksamhet kommer företaget att fortsätta öka andelen förnybar energi samt förbättra energieffektiviteten och återvinningsgraden. 

3. Rättvist och inkluderande sätt att arbeta 

Pauligs mål är att vara en rättvis och inkluderande partner och arbetsgivare i hela företagets värdekedja. 100% av Pauligs kaffe kommer redan från verifierat hållbara källor och företaget strävar efter att utvidga detta arbete till att även täcka andra råvaror. Målet är att 100% av råvarorna från högriskområden år 2030 ska komma från hållbara källor som har verifierats av tredje part. Detta kommer att kräva systematiska due diligence-processer och ett holistiskt sätt att arbeta med leverantörer och andra partners i hela värdekedjan. Paulig skall fortsätta att utveckla den värdestyrda företagskulturen för att säkerställa att alla anställda uppfattar Paulig som ett rättvist och inkluderande företag. 
 
– Våra nya fokusområden och ambitioner sätter en tydlig riktning för Paulig och våra varumärken under det här decenniet. Målen är ambitiösa och för att uppnå dem måste vi arbeta tillsammans med alla våra anställda, kunder och partners i hela värdekedjan. Vi tror att det är på detta sätt som vi kan uppnå en verklig positiv påverkan i livsmedelssektorn och möjliggöra mer hållbara val för alla konsumenter och kunder, säger Kaisa Lipponen, SVP, Communications & Sustainability, Paulig. 

https://youtu.be/4LjPEFITqDE
 
Kontakt 
Kaisa Lipponen 
SVP, Communications & Sustainability, Paulig 
Tel: +358 406 20 15 76 
kaisa.lipponen@paulig.com

Om Paulig 
Det familjeägda företaget Paulig grundades år 1876 när Gustav Paulig inledde sin affärsverksamhet i Helsingfors. Idag erbjuder Paulig kaffe, matkoncept, kryddor, växtbaserade produkter och snacks. Företagets varumärken är Paulig, Santa Maria, Risenta, Gold&Green och Poco Loco. Paulig har verksamhet i 13 länder och omsättningen 2018 var 907 miljoner euro. Koncernen har 2 130 anställda. www.pauliggroup.com

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder

Published

on

By

Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.

– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.

Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.

Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.  

De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.

Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.

Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se

Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”

Published

on

By

Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade. 

– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde. 

Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans. 

– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde. 

Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:  

– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.  

Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228

Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt

Published

on

By

Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.

Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.

Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.

”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.

Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.

”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.

Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.

”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.

Slow Forest Coffee – 5 fakta:

  1. Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
  2. Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
  3. Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
  4. Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
  5. Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.

Mera infomation om Slow Forest Coffee här

Tilläggsinformation:

Janne Lindholm, restaurangchef

janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806

Dani Lindberg, hållbarhetschef

dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000

Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör

johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00

Christa Grönlund, informationschef

christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.