Marknadsnyheter
Peptonic Medical AB (publ) Delårsrapport januari – september 2024
En fortsatt god försäljningsutveckling på den nordiska marknaden, där bolagets webshopar växte med 27% under tredje kvartalet 2024 jämfört med motsvarande kvartal föregående år. Strategiska satsningar har gjorts på marknadsföring och under kvartalet har en stor del av det grundläggande arbetet genomförts inför den kommande fullskaliga lanseringen av VagiVital på den amerikanska marknaden.
Tredje kvartalet (juli – september 2024)
• Försäljning av varor uppgick till 5 526 (9 525) KSEK.
• Bruttovinst uppgick till 3 154 (4 517) KSEK, motsvarande en bruttomarginal om 57 (47) procent.
• Rörelseresultatet för koncernen uppgick till -10 491 (-7 557) KSEK.
• Resultat per aktie uppgick till -0,002 (-0,006) SEK
Nio månader (januari – september 2024)
• Försäljning av varor uppgick till 22 446 (30 330) KSEK
• Bruttovinst uppgick till 12 596 (15 603) KSEK, motsvarande en bruttomarginal om 56 (51) procent.
• Rörelseresultatet för koncernen uppgick till -31 900 (-21 586) KSEK.
• Resultat per aktie uppgick till -0,01 (-0,02) SEK
Väsentliga händelser under rapportperioden
– Patent beviljas i Australien som ger Vernivia exklusivitet fram till 2038.
– Lansering förbereds av egenutvecklat glidmedel som kombinerar vårdande egenskaper och njutning.
– Produktportföljen stärks med en specialutvecklad produkt, VagiVital Intimate Calming Gel, för snabb lindring av vaginal irritation, klåda och sveda.
Väsentliga händelser efter rapportperioden
– Peptonic stärker sin närvaro på USA-marknaden genom fullskalig lansering av VagiVital. Initiativet markerar en betydande milstolpe för Peotonic, som nu första gången tar fullt ansvar för marknadsföring och försäljning av bolagets intimvårdsprodukter i USA, världens största marknad för hälsovårdsprodukter.
VD har ordet
Arbetet med det nya Peptonic fortskrider med full fart! Under kvartalet har vi slutfört en stor del av det grundläggande arbetet inför den kommande fullskaliga lanseringen av VagiVital på den amerikanska marknaden, världens största marknad för hälsoprodukter.
Satsningen är en betydande milstolpe i vår tillväxtstrategi och markerar en ny fas för Peptonic. Det känns både spännande och avgörande att vi för första gången tar full kontroll över varumärkesbyggande marknadsföring och försäljning i USA. Våra egenvårdsprodukter säljs idag nästan uteslutande genom partners under deras egna varumärken (white label). Med detta strategiska skifte minskar vi vårt beroende av partners och öppnar upp för möjligheter att stärka vår varumärkesnärvaro och proaktivt driva försäljningstillväxt. Under de kommande sex månaderna kommer vi successivt att bredda vårt produktsortiment, vi inleder därmed med ett begränsat urval av våra produkter för att säkerställa en stark och väl avvägd lansering.
I samarbete med en amerikansk cutting edge-marknadsbyrå har vi utformat en skräddarsydd varumärkesplattform för USA som differentierar VagiVital inom kliniskt bevisad intim egenvård. Redan i november kommer våra produkter att börja synas på sociala medier som Instagram, TikTok och Google Ads, där vi både samarbetar med influencers och driver egna kampanjer. Genom att satsa på digitala kanaler kan vi på ett kostnadseffektivt sätt nå en bred målgrupp av kvinnor och snabbt justera och rikta om kampanjer givet genomslag. Jag är så stolt över att vi står redo att med full kraft gå in på den amerikanska marknaden och tillvarata försäljningsmöjligheterna som väntar på oss.
Vi fortsätter att stärka vår position i Norden och har under kvartalet gjort extra investeringar inom marknadsföring för att öka vår försäljningstillväxt framåt. Det är glädjande att dessa initiativ redan ger positiva resultat. Vi ser även fram emot att lansera VagiVital Active Glide i december och VagiVital Calming Gel strax efter årsskiftet, produkter som vi verkligen är entusiastiska över och som stärker vår konkurrenskraft ytterligare.
Koncernens intäkter för tredje kvartalet nådde cirka 5,7 MSEK, en väntad nedgång jämfört med samma kvartal föregående år, främst till följd av avvecklingen av Lune Group Oy. Därtill har vi sett en lägre ordervolym från vårt israeliska dotterbolag samt en minskning av försäljningen av produkter som säljs under våra partners egna varumärken i USA och Europa, vilket också bidrar till den totala nedgången. Samtidigt är jag glad att Norden fortsätter att utvecklas starkt, med en tillväxt på 27 procent under kvartalet och en ökning på 40 procent för årets första nio månader.
Tillväxten drivs främst av en stabil organisk försäljningsökning genom våra egna webbshoppar. Utöver det har tillskottet av Vernivia och en order från en partner i Finland bidragit till försäljningsökningen i Norden. Bruttomarginalen har ökat till 57 procent, jämfört med 47 procent under samma period föregående år, vilket är resultatet av en gynnsam försäljningsfördelning mellan bolagen inom koncernen.
Vi har också minskat personalkostnaderna, vilket skapar en stabil grund för en långsiktig kostnadsstruktur. Samtidigt har vi gjort viktiga engångsinvesteringar inom marknadsföring som kommer att vara avgörande för våra framtida tillväxtinitiativ; dessa satsningar påverkar resultatet på kort sikt. En stor del av våra marknadsföringsinvesteringar har redan förutbetalts, även om de påverkar resultatet för kvartalet har de ingen effekt på vår likviditet.
Nu tar vi kontroll och ägandeskap över försäljningen i USA, ett avgörande steg framåt för oss. Vi fortsätter också att odla starka relationer med våra strategiskt viktiga distributionspartners och stärka vår position i Norden. Vi är väl rustade för tillväxt och har lagt en solid grund för långsiktig försäljningstillväxt.
För ytterligare information kontakta:
Anna Linton, vd Peptonic Medical AB
Email: anna.linton@peptonicmedical.se
Telefon: +46 70-244 92 07
Delårsrapporten finns tillgänglig på bolagets hemsida: https://www.peptonicmedical.se/finansiell-information/
Kort om Peptonic Medical AB
PEPTONIC medical AB (publ) är ett innovativt svenskt biomedicinskt företag som bedriver utveckling och försäljning av kliniskt bevisade egenvårdsbehandlingar och egendiagnostiska snabbtester inom intim kvinnohälsa. Portföljen säljs under varumärkena Vagivital och Vernivia. Bolagets vision är att lyfta intim egenvård genom att erbjuda kvinnor en unik helhetslösning att på egen hand diagnostisera, behandla och förebygga medicinska tillstånd i underlivet.
Centralt i tillväxtstrategin är geografisk expansion av VagiVital och Verniva via lokala partners. Peptonic Medical avser även att kontinuerligt att bredda bolagets produktportfölj genom förvärv och utveckling av innovativa och konkurrenskraftiga produkter i egen regi. Bolagets mousse-baserade drug-delivery teknologi, Venerol, och gelbasen i VagiVital skapar goda förutsättningar att vidga portföljen.
Bolaget har sitt huvudkontor i Stockholm, Sverige, och har dotterbolagen Common Sense Inc i USA och Peptonic Medical Ltd i Israel. Peptonic Medical grundades 2009 och företagets aktier är sedan 2014 noterade på Spotlight Stock Market.
Marknadsnyheter
Lantmännens årsredovisning vinner Publishingpriset
Publishingpriset är en årlig tävling som sedan 1990 uppmärksammat god redaktionell kommunikation och marknadskommunikation. Detta år vann Lantmännen priset för sin årsredovisning och hållbarhetsredovisning för året 2023.
Juryn bestod av bland annat redaktörer, journalister, fotografer, grafiska formgivare och filmproducenter som granskade, värderade och jämförde tävlingsbidragen. Deras motivering till Lantmännens årsredovisning var följande. ”För en varierad och personlig redovisning med hög fototeknisk skicklighet och goda pappersval”.
Ett tema i årsredovisningen, på omslag och konsekvent genom publikationen, är att ge stort utrymme till ett urval av de 18 000 svenska lantbrukarna som är Lantmännens ägare.
– Årsredovisningen var ytterligare ett sätt för oss uppmärksamma de viktigaste i vår verksamhet – aktiva, svenska lantbrukare. De är inte bara våra ägare, grunden för vår kooperativa verksamhet, utan även förutsättningen för Sveriges matförsörjning och ett livskraftigt lantbruk. Det är ett fint och viktigt uppdrag, och jag har svårt att se några andra vara mer lämpliga att spela huvudrollerna i vår årsredovisning, säger Michael Sigsfors, CFO på Lantmännen.
Therése Schwarz var projektledare för årsredovisningen, ett arbete hon genomfört under ett antal år.
– Årsredovisningen är på många sätt berättelsen om Lantmännen – om vår unika affärsmodell och om våra olika affärer, i Sverige och internationellt. Och i det arbetet följer ett nära nog unikt samarbete mellan många medarbetare. Det är ett teamwork – på riktigt. Vi är många som arbetat hårt med siffror, texter, foton och detaljer för att få en mycket fin slutprodukt. Jag är både stolt och glad över att det arbetet uppmärksammats och uppskattats, säger Therése Schwarz.
Mer information
– Vinnande bidrag: Lantmännens årsredovisning.
– Läs mer om tävlingen: Publishingprisets webbplats.
– Utnämningen är inom kategorin ”Årsredovisningar och rapporter kommersiella företag” och annonserades 5 november, 2024.
– Lantmännen hade samarbete med Wildeco, Skarp Agent, TMG Taberg Media Group under projektet.
– Lantmännens kommunikationsarbete under 2024 har även uppmärksammats av Sustainable Brand Index, 100-wattaren och Karriärföretagen för företagets employer branding-arbete.
För mer information, kontakta gärna:
Lantmännens presstjänst
Tel: 010 556 88 00
E-post: press@lantmannen.com
Om Lantmännen
Lantmännen är ett lantbrukskooperativ och norra Europas ledande aktör inom lantbruk, maskin, bioenergi och livsmedel. Vi ägs av 18 000 svenska lantbrukare, har 12 000 anställda, har verksamheter i ett 20-tal länder och omsätter cirka 70 miljarder SEK på årsbasis. Med basen i spannmål förädlar vi åkermarkens resurser för ett livskraftigt lantbruk. Några av våra mest kända varumärken inom livsmedel är AXA, Kungsörnen, Scan, Korvbrödsbagarn, GoGreen, FINN CRISP och Bonjour. Vårt företag är grundat på kunskap och värderingar som har funnits i generationer hos våra ägare. Genom forskning, utveckling och verksamhet i hela värdekedjan tar vi tillsammans ansvar från jord till bord. Läs gärna mer på www.lantmannen.se
Marknadsnyheter
SEK:s Exportkreditbarometer hösten 2024: Svenska exportföretag ser ökat finansieringsbehov
Höstens Exportkreditbarometer från Svensk Exportkredit (SEK) visar att finansieringsbehovet har varit något lägre för svenska exportföretag under de senaste sex månaderna. Läget ser dock annorlunda ut framöver, då hela 28 procent av storbolagen tror på ett ökat finansieringsbehov de kommande tolv månaderna.
Finansieringsbehovet har de senaste sex månaderna minskat något för både stora och små bolag. I höstens Exportkreditbarometer uppgav 76 procent av de stora bolagen att deras finansieringsbehov är oförändrat eller har minskat, vilket kan jämföras med 72 procent i vårens mätning.
För små bolag är det 86 procent som ser att finansieringsbehovet är oförändrat eller har minskat jämfört med 80 procent i vårens mätning. Hur bolagen upplever finansieringsbehovet hänger ihop med räntenivåerna som just nu upplevs som höga, enligt SEK:s chef för investerarrelationer och makroekonomisk analys Erik Hådén.
– De senaste tidens höga räntor gör att många projekt som kräver stora investeringar är svåra att räkna hem. Flertalet företag väljer därför att pausa investeringar och projekt, vilket ger ett lägre behov av finansiering, säger Erik Hådén.
Eftersom räntorna väntas fortsätta falla ser dock läget annorlunda ut framöver. Med lägre räntor har företagen större utrymme att ta in finansiering och både stora och små bolag ser ett ökat finansieringsbehov. Ökningen är särskilt stor bland stora bolag, där hela 28 procent tror på ökat finansieringsbehov kommande tolv månader.
– Det är positivt att företagen ser ett ökat finansieringsbehov, eftersom viktiga investeringar och projekt då kan förväntas ta fart igen. Detta kan inte pausas för länge utan att riskera att man halkar efter i exempelvis innovation och konkurrenskraft, varför ytterligare sänkningar av styrräntan är positivt för de svenska exportföretagen, säger Erik Hådén.
Katarina Daniels
Press- och kommunikationschef
Mobiltelefon: 0720806885
Epost: Katarina.Daniels@sek.se
Om Exportkreditbarometern
Exportkreditbarometern från Svensk Exportkredit (SEK) är en temperaturmätare på svensk exportindustri och genomförs vår och höst sedan 2013. Undersökningen vänder sig till exportföretag med en omsättning på minst 25 miljoner kronor och en exportandel på minst 50 procent och tittar bland annat på exportföretagens finansiella situation, exportorderingång, sysselsättningsplaner samt synen på ränte- och kronläget.
Om Svensk Exportkredit
Svensk Exportkredit (SEK) är ett kommersiellt drivet statligt bolag som finansierar exportföretag, deras underleverantörer och internationella köpare av svenska varor och tjänster. Finansiering från SEK ger företagen möjlighet att växa och bidrar till jobb och tillväxt i Sverige. SEK finansierar även industrins omställning för att minska klimatpåverkan i Sverige.
Marknadsnyheter
Turn Energy inleder nytt projekt i Mellerud
Sveriges energibehov ökar och solenergi kan byggas snabbare än andra kraftslag. En del av Sveriges mark är lågproducerande, varav många hektar skulle kunna användas till förnyelsebar energi. Solenergibolaget Turn Energy bygger, äger och förvaltar solcellsparker. Nu inleder Turn Energy ett nytt projekt i Åmot, Mellerud. Parken planeras omfatta ungefär 17 hektar med en förmåga att producera el motsvarande driften av 1400 svenska hushåll per år. Parken är planerad att stå klar under 2024.
Solenergibolaget Turn Energy bygger, äger och förvaltar solcellsparker på lågproducerande mark och säljer vidare energin till svenska bolag. Målet är att Turn Energy ska stå för 15 procent av all solenergi som produceras i Sverige till 2028. Nu inleder Turn Energy ett nytt projekt i Åmot, Mellerud.
– Vi är väldigt glada att kunna inleda projekt i Högemåla och Åsevad. Vi vill göra skillnad på riktigt och bidra till mer energiproduktion i Sverige som också kommer från förnybara källor, säger Kenny Fogel, VD på Turn Energy.
Projektet planeras omfatta ungefär 17 hektar mark, som idag består av en blandning av lågproducerande jordbruksmark och skogsmark. För att skydda artrikedomen på platsen kommer till exempel en fröblandning att sås in med vall och ängsblommor. Detta skapar ett bra marktäcke som är lätt att underhålla, samtidigt som det gynnar den biologiska mångfalden på platsen. Parken väntas producera 16,5 MWp per år – vilket motsvarar elkonsumtionen för ungefär 1400 svenska hushåll per år. Projektet väntas vara klart under 2024.
– Projektet medför att kommunen bidrar till att producera mer hållbar energi som blir ett välkommet bidrag till Sveriges energiförsörjning. Solparken innebär också en möjlighet för markägaren att utnyttja sin mark på ett sätt som inte bara genererar en långsiktig inkomstkälla utan också bidrar till att förbättra markens nyttjandegrad utan att påverka den på ett negativt sätt. Detta är en win-win-situation där marken kan fortsätta att användas för andra verksamheter parallellt med energiproduktionen, säger Gustav Alberius, utvecklingschef på Turn Energy.
Turn Energys mål är att bygga solparker i Sverige med kapacitet för 250 till 350 megawatt om året, med målet att sätta 1,500MW i drift till 2028, en elproduktion som motsvarar elkonsumtionen för nästan 128 000 svenska hushåll.
Du hittar mer infomation om Turn Energy på: turnenergy.com
För pressfrågor kontakta: press@turnenergy.com
-
Analys från DailyFX9 år ago
EUR/USD Flirts with Monthly Close Under 30 Year Trendline
-
Marknadsnyheter2 år ago
Upptäck de bästa verktygen för att analysera Bitcoin!
-
Marknadsnyheter4 år ago
BrainCool AB (publ): erhåller bidrag (grant) om 0,9 MSEK från Vinnova för bolagets projekt inom behandling av covid-19 patienter med hög feber
-
Analys från DailyFX11 år ago
Japanese Yen Breakout or Fakeout? ZAR/JPY May Provide the Answer
-
Analys från DailyFX11 år ago
Price & Time: Key Levels to Watch in the Aftermath of NFP
-
Analys från DailyFX7 år ago
Gold Prices Falter at Resistance: Is the Bullish Run Finished?
-
Marknadsnyheter1 år ago
Därför föredrar svenska spelare att spela via mobiltelefonen
-
Nyheter6 år ago
Teknisk analys med Martin Hallström och Nils Brobacke