Marknadsnyheter
Picadeli stärker närvaron i USA genom nytt partnerskap med Coborn’s
Greenfood fortsätter sin snabba USA-expansion av salladsbaren Picadeli. Ett nytt avtal med livsmedelskoncernen Coborn’s innebär att Picadelis AI-drivna salladsbarer etableras i flera av Coborn’s-butiker i amerikanska Mellanvästern.
Greenfood är en av Europas största livsmedelskoncerner med inriktning på hälsosam och hållbar mat. Koncernen har närmare 1200 medarbetare i sju länder och omsatte 5,7 miljarder SEK 2023. Koncernen har nått stora framgångar med etableringen av sitt techbolag Picadeli som nu finns både på den amerikanska och europeiska marknaden.
Lanseringen av Picadeli i USA har skett huvudsakligen genom samarbeten med stora kedjor som Albertson, Schnucks, Sodexo och Compass. Genom dessa samarbeten har Picadeli redan nått en bred marknadspenetration, och kunnat testa konceptet i flera delar av det amerikanska samhället.
Genom ett nytt avtal med Coborn’s stärker nu Picadeli sin närvaro ytterligare. Coborn’s är ett privatägt livsmedelsföretag med nästan 10,000 anställda och 77 livsmedelsbutiker spridda över Minnesota, North Dakota, South Dakota, Wisconsin och Michigan.
– Nu tar vi nästa steg på den amerikanska marknaden. Vi fortsätter etableringen av vårt hälsosamma salladskoncept hos viktiga livsmedels- och conveniencebutiker, och på så vis skapa effektiv och snabb tillväxt precis som vi gjort i Europa, säger David von Laskowski, vd och koncernchef för Picadeli och Greenfood Group.
Ett viktigt skäl till att Coborn’s valde Greenfood är att Picadeli-barerna kräver en mindre arbetsinsats för butikspersonal jämfört med traditionella salladsbarer. Medan traditionella salladsbarer kan kräva 50 till 60 timmars arbete per vecka, uppskattar Coborn’s att deras medarbetare endast behöver lägga ner 15 timmar per vecka för att sköta en salladsbar från Picadeli.
– Genom att vi digitaliserat våra processer och automatiserat vårt beställningssystem så minskar vi arbetsbördan på butikspersonalen. Det innebär att vi enklare kan skala upp för att möta behoven hos de amerikanska livsmedelsjättarna. Eftersom livsmedelskedjor i USA har utmaningar med utbredd personalbrist är detta en avgörande faktor, det tillåter personalen att fokusera på mer värdeskapande aktiviteter, säger David von Laskowski.
Efter pandemin har Picadeli arbetat mot att etablera sig på världens största marknad för salladsbarer: USA. Gynnsamt väder, en kultur som främjar hälsosam mat, och bred acceptans för sallad som måltid ger Picadeli enorm potential på den amerikanska marknaden.
Idag finns Picadelis salladsbarer hos flera av Europas och USA:s största livsmedelskedjor. Men Picadeli finns inte bara i amerikanska butiker, utan har även lyckats etablera sig i företagskantiner, på tågstationer, flygplatser och armébaser – och även på amerikanska universitetsområden.
Magnus Holtinger Wallin
Head of Communications
magnus.wallin@greenfood.se
Om Greenfood
Greenfood är en ledande europeisk aktör som skapar hälsosam och hållbar mat som är god, prisvärd och lättillgänglig. Från Picadelis digitaliserade salladsbar och färdigrätter, till frukt och grönt direkt från odlingar spridda över en stor del av världen. Genom våra tre affärsområden tillhandahåller Greenfood färsk, hälsosam växtbaserad mat i olika stadier av förädling till kunder inom dagligvaruhandeln, samt hotell, restaurang och catering.
År 2023 uppgick Greenfoods omsättning till 5,7 miljarder SEK och koncernen har närmare 1200 anställda. Greenfood har verksamhet i åtta länder med huvudkontor i det historiska hjärtat av verksamheten: Helsingborg, Sverige. I Greenfoods portfölj finns flera starka varumärken, till exempel: Picadeli, Daily Greens, SallaCarte, Green Deli och Ahlgood. Läs mer på www.greenfood.se.
Greenfoods klimatmål har godkänts av initiativet Science Based Targets, med ett åtagande att avsevärt minska CO2-utsläppen.
Marknadsnyheter
Nordea Bank Abp: Återköp av egna aktier den 06.01.2025
Nordea Bank Abp
Börsmeddelande – Förändringar i återköpta aktier
06.01.2025 kl. 22.30 EET
Nordea Bank Abp (LEI-kod: 529900ODI3047E2LIV03) har den 06.01.2025 slutfört återköp av egna aktier (ISIN-kod: FI4000297767) enligt följande:
Handelsplats (MIC-kod) |
Antal aktier |
Viktad snittkurs/aktie, euro*, ** |
Kostnad, euro*, ** |
---|---|---|---|
XHEL |
0 |
0,00 |
0,00 |
XSTO |
0 |
0,00 |
0,00 |
XCSE |
27 678 |
10,75 |
297 659,48 |
Summa |
27 678 |
10,75 |
297 659,48 |
* Växelkurser som använts: DKK till EUR 7,4584
** Avrundat till två decimaler
Den 17 oktober 2024 tillkännagav Nordea ett program för återköp av egna aktier till ett värde av högst 250 mn euro med stöd av det bemyndigande som gavs av Nordeas ordinarie bolagsstämma 2024. Återköpet av egna aktier utförs genom offentlig handel i enlighet med Europaparlamentets och rådets förordning (EU) nr 596/2014 av den 16 april 2014 (marknadsmissbruksförordningen) och Kommissionens delegerade förordning (EU) 2016/1052.
Efter de redovisade transaktionerna innehar Nordea 3 024 954 egna aktier för kapitaloptimeringsändamål och 11 513 966 egna aktier för ersättningsändamål.
Uppgifter om respektive transaktion finns som en bilaga till detta meddelande.
För Nordea Bank Abp:s räkning,
Morgan Stanley Europé SE
För ytterligare information:
Ilkka Ottoila, chef för investerarrelationer, +358 9 5300 7058
Mediefrågor, +358 10 416 8023 eller press@nordea.com
Marknadsnyheter
Ismael Diawara lämnar AIK Fotboll
AIK Fotboll är överens med IK Sirius FK om en transfer för den 30-årige målvakten Ismael Diawara. Ismo kom till AIK inför säsongen 2024 och det blev sammanlagt fem tävlingsmatcher för honom under debutsäsongen.
– Vi tackar Ismo för hans insatser under det gångna året och önskar honom lycka till i sin fortsatta karriär, säger herrlagets sportchef Thomas Berntsen.
– Jag vill tacka alla supportrar, ledare och lagkamrater för min tid i AIK. Det har varit en väldigt lärorik tid för mig som jag kommer att ta med mig framöver, säger Ismael Diawara.
AIK Fotboll AB har infört en klassificering av spelartransfers baserad på nettoresultatet vid varje transfer enligt nedanstående skala:
Klass Från (kSEK) Till (kSEK)
I 0 2 500
II 2 500 5 000
III 5 000 10 000
IV 10 000 20 000
V 20 000 40 000
VI 40 000 70 000
Transfern av Ismael Diawara till IK Sirius FK hamnar i klass I. Beloppen i skalan avser resultateffekt netto av en spelarförsäljning i enlighet med Uefas definition av resultatmåttet ”Player Trading”, d v s intäkter från spelförsäljning med avdrag för agentarvoden, andra försäljningsomkostnader och eventuella ersättningar till tidigare klubbar samt bokfört värde på spelaren vid tidpunkten för försäljningen.”
För en längre faktapresentation av Ismael Diawara, se det bifogade materialet i detta pressmeddelande.
För mer information, kontakta:
Thomas Berntsen, sportchef (herr) AIK Fotboll
Telefon: 08 – 735 96 50
E-post: thomas.berntsen@aikfotboll.se
Marknadsnyheter
Återköp av aktier i Scandic i vecka 1, 2025
Scandic Hotels Group AB (publ) (LEI: 529900JY9ZBGUXGRKQ86) har mellan den 30 december 2024 och den 3 januari 2025 återköpt sammanlagt 195 000 egna aktier (ISIN: SE0007640156) inom ramen för det aktieåterköpsprogram som styrelsen beslutat om.
Återköpen är en del av det aktieåterköpsprogram om 300 miljoner kronor som Scandic lanserade den 9 december 2024. Aktieåterköpsprogrammet löper under perioden den 9 december 2024 till senast den 31 mars 2025 och genomförs i enlighet med EU:s marknadsmissbruksförordning (”MAR”) och EU-kommissionens delegerade förordning 2016/1052 (”Safe Harbour-förordningen”).
Scandics aktier har återköpts enligt följande:
Datum |
Aggregerad daglig volym (antal aktier) |
Viktat genomsnittspris per dag (SEK) |
Totalt dagligt transaktionsvärde (SEK) |
2024-12-30
|
60 000 |
68,1827 |
4 090 962 |
2025-01-02
|
65 000 |
68,8185 |
4 473 203 |
2025-01-03
|
70 000 |
68,7911 |
4 815 377 |
Totalt ackumulerat under vecka 1, 2025 |
195 000 |
68,6130 |
13 379 542 |
Totalt ackumulerat under återköpsprogrammet |
1 035 000 |
67,7976 |
70 170 495 |
Samtliga förvärv har genomförts på Nasdaq Stockholm av Nordea för Scandics räkning. Efter ovanstående förvärv uppgår Scandics innehav av egna aktier till 1 035 000. Det totala antalet aktier i Scandic, inklusive egna aktier, uppgår till 219 157 922 och antalet utestående aktier, exklusive egna aktier, uppgår till 218 122 922.
Fullständig information om de genomförda transaktionerna biläggs detta pressmeddelande.
För mer information, vänligen kontakta:
Rasmus Blomqvist, Director Investor Relations, Scandic Hotels Group
Email: rasmus.blomqvist@scandichotels.com
Telefon: +46 702 335 367
Om Scandic Hotels Group
Scandic är det största hotellföretaget i Norden med ett nätverk av omkring 280 hotell och 58 000 hotellrum i drift och under utveckling på över 130 destinationer. Scandic är ledande när det kommer till att integrera hållbarhet inom alla områden och dess prisbelönta koncept inom tillgänglighet säkerställer att Scandic är till för alla. Väl omtyckt av gäster och medarbetare är Scandic Friends Nordens största lojalitetsprogram inom hotellbranschen och företaget en av de mest attraktiva arbetsgivarna i regionen. Scandic är noterat på Nasdaq Stockholm. www.scandichotelsgroup.com
Taggar:
-
Analys från DailyFX9 år ago
EUR/USD Flirts with Monthly Close Under 30 Year Trendline
-
Marknadsnyheter2 år ago
Upptäck de bästa verktygen för att analysera Bitcoin!
-
Marknadsnyheter5 år ago
BrainCool AB (publ): erhåller bidrag (grant) om 0,9 MSEK från Vinnova för bolagets projekt inom behandling av covid-19 patienter med hög feber
-
Analys från DailyFX11 år ago
Japanese Yen Breakout or Fakeout? ZAR/JPY May Provide the Answer
-
Analys från DailyFX11 år ago
Price & Time: Key Levels to Watch in the Aftermath of NFP
-
Marknadsnyheter2 år ago
Därför föredrar svenska spelare att spela via mobiltelefonen
-
Analys från DailyFX7 år ago
Gold Prices Falter at Resistance: Is the Bullish Run Finished?
-
Nyheter6 år ago
Teknisk analys med Martin Hallström och Nils Brobacke