Marknadsnyheter
Pilotfish offentliggör sina IT-lösningar som en del av en global tillväxtstrategi
må, mar 05, 2018 09:00 CET
Pilotfish har beslutat att vara helt öppna med sina system som ett led i ett mångårigt arbete för standardisering och öppenhet. Samtidigt ser företaget öppenhet som en viktig del av en tillväxtstrategi som innebär en snabbare utveckling och effektivisering av kollektivtrafiken. – Vi räds inte konkurrensen, utan välkomnar all hjälp med att informera och utbilda kollektivtrafikbranschen världen över om nya och smarta IT-lösningar. Tillsammans kan vi öka det kollektiva resandet och minska den globala miljöpåverkan, säger Tomas Gabinus, vd för Pilotfish.
För Tomas Gabinus är det viktigt att leva som man lär. Alla system förklaras därför och läggs ut på företagets hemsida för att underlätta för alla att vara med och utveckla och anamma nya smarta lösningar.
– Vi kan inte å ena sidan jobba stenhårt för att bryta leverantörsinlåsning och utveckla öppna branschstandarder på EU-nivå, och samtidigt undanhålla information om ny viktig teknik som vi själva har tagit fram. Det funkar inte. Vår största utmaning är heller inte våra konkurrenter, utan att öka kunskapen om nya system och lösningar hos operatörer och myndigheter som hanterar kollektivtrafik. Det är vår absolut största uppgift.
Pilotfish är också mycket öppna för samarbeten med andra leverantörer, både genom att koppla ihop sina lösningar med redan existerande system, där man kan addera moderna IT-lösningar till traditionella fordonssystem och genom att låta andra företag komma in och utveckla inom Pilotfish egna system. Till exempel app-utvecklare och leverantörer av mindre IT-lösningar som behöver ett större ekosystem att verka inom.
– Vi har hela världen som spelfält, och för att nå ut välkomnar vi hjälp av våra konkurrenter. Tillsammans kan vi lyckas informera och öppna upp och få marknader världen över att anamma nya och effektiva hjälpmedel. Det är inte ett nollsummespel. Snarare tvärt om. Ju fler och bättre lösningar som kommer ut på marknaden, desto snabbare växer kunskapen, och desto mer möjligheter öppnar upp sig. Alla vinner på detta.
Pilotfish har i dagarna lanserat en uppdaterad websida på pilotfish.se, där de ingående förklarar hela sitt system. De har även en utbildningssida, academy.pilotfish.se, som de ursprungligen utvecklat för sina kunder, men som är helt öppen för att vem som helst ska kunna gå in och lära sig mer om Pilotfish system, och hur det används.
– Förutom initiativet med öppna och tillgängliga IT-lösningar arbetar vi intensivt med att öka vår aktivitet inom andra informationskanaler. Men det är ibland svårt att hänga med när vi expanderar så snabbt som vi gör. Vi har fördubblat omsättningen på ett år. Vi nyanställer, välkomnar nya kunder och öppnar upp kontor i andra länder. Vi växer så det knakar, och lokalerna blir snabbt trånga med alla nya skrivbord vi måste ställa in. Det är en väldigt spännande fas vi är inne i, och vi jobbar hela tiden med att automatisera processer och utveckla idéer som underlättar för alla som jobbar med publika färdmedel, och som även gör resan bättre och trevligare för resenärerna. Vi har gett oss själva utmaningen att vi vill hjälpa till att utveckla kollektiva färdmedel så mycket att det till slut blir allas förstaval att åka kollektivt. Ska vi rädda miljön och därmed världen, så är det ändå dit vi måste komma, säger Tomas Gabinus.
För mer information, kontakta:
Tomas Gabinus, vd Pilotfish Networks AB. Tel: +46 31 339 66 74, E-post: tomas.gabinus@pilotfish.se
Pilotfish Networks uppdrag är att öka produktiviteten och attraktiviteten hos tåg-, spårvagns- och busstransporter genom strukturerad digitalisering. Erbjudandet baseras på en öppen, standardiserad fordonskommunikationsplattform med användarvänliga applikationer och stöd för kontinuerliga processförbättringar. Pilotfish-tekniken bygger på standarder och IT-arkitektur från den europeiska standardiseringsorganisationen ITxPT.
Taggar:
Marknadsnyheter
Filip Benković ansluter till AIK Fotboll
AIK Fotboll är överens med den 27-årige kroatiske mittbacken Filip Benković om ett avtal som sträcker sig till och med den 31 december 2026. Benković kommer senast från spel med Trabzonspor i turkiska Süper Lig och har tidigare representerat bland annat GNK Dinamo Zagreb, Celtic FC och Udinese Calcio. Den 194 centimeter långe och högerfotade mittbacken ansluter till AIK på en fri transfer och är redan på plats med laget under det pågående träningslägret i spanska Benidorm.
– Vi är glada över att ha Filip på plats. Med sin erfarenhet och sina egenskaper har han kapacitet att bli en framstående profil i AIK och i Allsvenskan, säger herrlagets sportchef Thomas Berntsen.
– Det är en otrolig känsla och ära att få representera en så stor och historisk klubb som AIK. Jag är en spelare som älskar att vinna och ser väldigt mycket fram emot att hjälpa klubben att ta hem titlar under de kommande åren. Jag är redo att vara med och träna hårt från start för att se till att vara med och bidra på planen när säsongen startar i mitten av februari, säger Filip Benković.
För en längre faktapresentation av Filip Benković, se det bifogade materialet i detta pressmeddelande.
För mer information, kontakta:
Thomas Berntsen, sportchef (herr) AIK Fotboll
Telefon: 08 – 735 96 50
E-post: thomas.berntsen@aikfotboll.se
Marknadsnyheter
Ensamhet ökar risken för depression
En ny studie i Frontiers in Psychiatry visar att bo ensam ökar risken för depression med 42 %. Social isolering bidrar till ensamhet och minskat stöd, vilket påverkar både mental och fysisk hälsa negativt. Riskerna är större för män, äldre och de som bor på landsbygden.
Lyckligtvis finns lösningar. Psykologiska behandlingar, mediciner och självhjälpsstrategier, som att adoptera husdjur eller stärka livsmeningen, kan minska isoleringen. Forskningen understryker vikten av att motverka ensamhet för att främja välmående och livskvalitet.
Källa: psychologytoday.com
Marknadsnyheter
Fiskrestaurang och taproom öppnar i Wihlborgsfastighet i Dockan i Malmö
Restaurang- och foodtruckverksamheten Fisky Business öppnar nytt i Dockporten 1 med utsikt över marinan i Dockan. Etableringen görs i samarbete med det skånska bryggeriet Perfectly Squared Brewing som kommer att ha ett taproom på våningen ovanför restaurangen. ”Ett vardagsrum i Dockan”, säger krogprofilerna bakom satsningen.
Fisky Business började som ett pop-up kök på Malmöfestivalen 2014 som sedan utvecklades till en MSC-certifierad foodtruck. Idag driver grundarna Hannes Kindeberg och Sofia Lindmark foodtruckverksamhet samt Hanö hamnkrog och Vandrarhemmet Hanö i Blekinge skärgård.
Den nya restaurangen ”Fisky Business Dockan”, som öppnar preliminärt i mars, rymmer totalt cirka 170 sittplatser och uteservering. I restaurangdelen på bottenvåningen kommer det att serveras olika fiskrätter och öl från Perfectly Squared Brewing. På våningen ovanför blir det taproom med möjlighet att beställa mat från restaurangen.
Perfectly Squared Brewing grundades 2019 och drivs av Loa Ahlqvist och Glenn Pålsson. Under 2024 öppnade de ett taproom i Vellinge där de även driver Vellinge Bryggeri.
Under sommaren flyttar det globala sport- och fritidsföretaget Thule Group in i fastigheten.
– Med Fisky Business Dockan vill vi skapa ett vardagsrum i Dockan som kan användas till många olika ändamål. Det blir en avslappnad, casual miljö med fokus på klassiska fiskrätter som fish and chips, musslor, fisksoppa, sill och helstekta spättor, säger Hannes Kindeberg på Fisky Business.
– Vi älskar hantverksöl och samarbetet med Perfectly Squared Brewing passar oss perfekt. Dagtid kan ovanvåningen användas till privata bokningar, konferenser och andra happenings och på kvällarna blir vi ett taproom, säger Sofia Lindmark på Fisky Business.
– Vi får nu en rejäl yta på bästa läge i Dockan med goda förutsättningar för mat- och dryckesupplevelser, kreativitet och umgänge i en varm och avslappnad miljö. Här får vi möjlighet att träffa konsumenten, få direkt feedback och bygga relationer. Fisky Business är helt rätt partner för oss och en lite annan kombination menymässigt än vad som annars är vanligt när det kommer till öl, säger Glenn Pålsson på Perfectly Squared Brewing.
– Fisky Business blir med sitt koncept ett friskt inslag i Dockan och ett fint komplement till de restauranger som finns i området idag. Kombinationen mat och öl är något som många efterfrågar och bidrar till det havs- och citynära Dockans gemyt, säger Ulrika Hallengren, vd för Wihlborgs.
Wihlborgs Fastigheter AB (publ)
För ytterligare information kontakta:
Ulrika Hallengren, vd, 040-690 57 95
Peter Olsson, regionchef, 040-690 57 62
Wihlborgs Fastigheter AB (publ) är ett fastighetsbolag med fokus på kommersiella fastigheter i Öresundsregionen. Fastighetsbeståndet finns i Malmö, Helsingborg, Lund och Köpenhamn. I Malmö, Lund och Helsingborg är Wihlborgs det ledande fastighetsbolaget. Fastigheternas bokförda värde uppgår till 58 Mdkr med ett årligt hyresvärde om 4,6 Mdkr. Wihlborgs är noterat på Nasdaq Stockholm, Large Cap.
Taggar:
-
Analys från DailyFX9 år ago
EUR/USD Flirts with Monthly Close Under 30 Year Trendline
-
Marknadsnyheter2 år ago
Upptäck de bästa verktygen för att analysera Bitcoin!
-
Marknadsnyheter5 år ago
BrainCool AB (publ): erhåller bidrag (grant) om 0,9 MSEK från Vinnova för bolagets projekt inom behandling av covid-19 patienter med hög feber
-
Analys från DailyFX11 år ago
Japanese Yen Breakout or Fakeout? ZAR/JPY May Provide the Answer
-
Analys från DailyFX11 år ago
Price & Time: Key Levels to Watch in the Aftermath of NFP
-
Marknadsnyheter2 år ago
Därför föredrar svenska spelare att spela via mobiltelefonen
-
Analys från DailyFX7 år ago
Gold Prices Falter at Resistance: Is the Bullish Run Finished?
-
Nyheter6 år ago
Teknisk analys med Martin Hallström och Nils Brobacke