Connect with us

Marknadsnyheter

PMI föll till 60,1 i augusti – tillväxten tappar fart

Published

on

  • PMI-total sjönk för fjärde månaden i rad och noterades till 60,1 i augusti från nedreviderade 64,5 i juli. Det är den lägsta nivån sedan november 2020 men fortfarande en bra bit över det historiska snittet (55,7). Nedgången i PMI kan vara ett tecken på att tillväxttakten i industrin har gått in i ett lugnare skede nu när fjolårets produktionstapp är återhämtat samtidigt som utbudsbrister och leveransstörningar blivit en växande utmaning för industrin, säger Jörgen Kennemar, ansvarig för analysen av inköpschefsindex på Swedbank.
  • Det största negativa bidraget till PMI-total kom från orderingång följt av produktion och sysselsättning. Delindex för leverantörernas leveranstider visar att stigande leveranstider är fortsatt utbrett i industrin även om delindexet backade i augusti. 
  • Index för planerad produktion är kvar på höga nivåer (74,5 i augusti). Utfallet visar på en bred samsyn i industrin att öka produktionen det närmaste halvåret även om risken för nedrevideringar kan komma senare i höst om bristen på insatsvaror blir långvarig eller skulle förvärras, säger Jörgen Kennemar.
  • Leverantörernas rå- och insatsvarupriser dämpades något i augusti och indexet sjönk till 85,5 i augusti från rekordhöga 90,9 i juli. Det ändrar dock inte bilden av ett ökat kostnadstryck i tillverkningsindustrin som tenderar att leda till högre producentpriser.

 

Inköpschefsindex (PMI – Purchasing Managers Index) är en konjunkturmätare för den svenska ekonomin som genomförs i samarbete mellan Swedbank och Silf för dels tillverkningsindustrin dels tjänstesektorn. Målet med PMI är att snabbt mäta den rådande konjunkturen. Varje månad inhämtas konjunkturstatistik från inköpschefer som ingår i en svarspanel. Ett indextal över 50 indikerar tillväxt medan ett indextal under 50 innebär en nedgång. Inköpschefsindex för tillverkningsindustrin publiceras den första bankdagen varje månad kl. 08:30 och Inköpschefsindex för tjänstesektorn publiceras den tredje bankdagen varje månad kl. 08:30. Undersökningen gjordes mellan 7–26 augusti.

Nästa publicering av Inköpschefsindex: fredagen den 1 oktober 2021

 

Kontakt:
Jörgen Kennemar, Swedbank Public Affairs, tfn 070-643 83 29, jorgen.kennemar@swedbank.se
Anna Sjöblom, Silf, tfn 073-518 70 11, ansj@silf.se
Ralf Bagner, Swedbank Press Office, tfn 073-042 16 49, ralf.bagner@swedbank.se

 

Swedbank främjar en sund och hållbar ekonomi för de många människorna, hushållen och företagen. Som en ledande bank på hemmamarknaderna Sverige, Estland, Lettland och Litauen erbjuder vi ett brett utbud av finansiella tjänster och produkter. Swedbank har drygt 7 miljoner privatkunder och ca 600 000 företags- och organisationskunder med 154 kontor i Sverige och 81 kontor i de baltiska länderna. Koncernen har även verksamhet i övriga Norden, USA och Kina.  Läs mer på www.swedbank.se                   

Continue Reading

Marknadsnyheter

Valkompassen av unga för unga

Published

on

By

Nu släpper KFUM Sverige valkompassen som ska svara på unga människors frågor inför EU-valet. Frågorna har ställts till unga och är en valkompass av unga och för unga med syfte att inkludera unga i det kommande EU-valet. 

Med 30 dagar kvar till EU-valet kommer valkompassen för unga och förstagångsväljare. 

– Vi saknade en valkompass som besvarade ungas frågor inför EU-valet, därför frågade vi helt enkelt unga personer vilka frågor de har inför det kommande EU-valet, säger Alexander Clemenson, generalsekreterare för KFUM Sverige. 

Genom att lyssna på unga med respekt och nyfikenhet skapar vi möjligheter för unga att påverka, liksom att både vara och utvecklas till aktiva samhällsmedborgare. 

– Vi hoppas att vår valkompass kan få unga som målgrupp att känna sig inkluderade i EU-valet och förhoppningsvis vilja gå och rösta, fortsätter Alexander Clemenson. För om vi menar allvar med att samhället ska vara till för alla så måste vi lyssna på ungas frågor och även svara på dessa. 

Alla partier har inte varit intresserade

Endast två av de åtta tillfrågade partierna har avstått från att svara på de ungas frågeenkät. I dessa fall har vi fått leta upp svaren i deras valmanifest och uttalande i medierna. Detta för att kunna leverera så tydliga svar som möjligt. 

Alexander Clemenson
Generalsekreterare
08-6673001
 

Laura Luna
PR- & Kommunikationsansvarig
073-6612275
 

KFUM är Sveriges bredaste ungdomsrörelse och en del av den globala YWCA- och YMCA-rörelsen. En rörelse som utgår från ungas vilja till engagemang och behov, med många olika verksamheter. Vi har aktiviteter inom idrott, friluftsliv, kultur och mycket mer.

Läs mer om oss på www.kfum.se

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Uppdatering av processen gällande högkostnadsskydd

Published

on

By

AcuCort har i samråd med Tandvårds- och läkemedelsförmånsverket (TLV)  beslutat att dra tillbaka sin ansökan för Zeqmelit® i syfte att möta TLV:s önskemål om ytterligare studier kring patientnyttan.
– Vi driver sedan tidigare en patientstudie som vi bedömer kommer att svara upp mot TLV:s önskemål, säger Jonas Jönmark, vd på AcuCort.

Tandvårds- och läkemedelsförmånsverket (TLV) har meddelat AcuCort att en studie kring hur patienterna använder Zeqmelit®, en innovativ munfilm för behandling av svår och akut allergi, är nödvändig för att myndigheten ska kunna fatta beslut gällande högkostnadsskyddet.

– Återkopplingen från TLV är att Zeqmelit® är en helt ny typ av behandling av allergi, vilket ställer högre krav på vetenskapliga studieresultat innan det omfattas av högkostnadsskyddet, säger Jonas Jönmark.                      

Den studie som TLV nu efterfrågar handlar om hur patienten använder sin behandling med Zeqmelit®. AcuCort inledde just en sådan studie i januari.

– Studien beräknas bli klar under andra halvåret 2024. Min bedömning är att resultatet kommer att förse TLV med information som leder till ett positivt besked angående Zeqmelit® och högkostnadsskyddet.

Processen med TLV-ansökan förändrar ingenting vad gäller kommersialiseringen av Zeqmelit®  som kommer att lanseras i Norden under sommaren 2024.

– Vi ser fortsatt fram emot säljstart i sommar och är övertygade om att Zeqmelit® kommer att göra en avgörande skillnad för många allergiker och deras livskvalitet, säger Jonas Jönmark.

 

För ytterligare information

Jonas Jönmark, VD AcuCort AB
Tel: +46 70 3655400
E-post: jonas.jonmark@acucort.se

Om AcuCort AB (publ)

AcuCort har utvecklat och kommersialiserar Zeqmelit®, en ny snabblöslig munfilm att lägga på tungan, baserad på den välkända kortisonsubstansen dexametason. Läkemedlet är en smart produkt i en ny, innovativ, patenterad och användarvänlig administrationsform i första hand för behandling av svåra och akuta allergiska reaktioner, krupp hos barn, illamående och kräkningar vid cellgiftsbehandling samt för behandling av patienter med covid-19 som behöver kompletterande syrebehandling. Zeqmelit® är godkänt i Sverige, Danmark, Norge och Finland. AcuCort (kortnamn: ACUC) är noterat på Spotlight Stock Market. Besök gärna www.acucort.se.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Uppdatering av processen gällande högkostnadsskydd

Published

on

By

AcuCort har i samråd med Tandvårds- och läkemedelsförmånsverket (TLV)  beslutat att dra tillbaka sin ansökan för Zeqmelit® i syfte att möta TLV:s önskemål om ytterligare studier kring patientnyttan.
– Vi driver sedan tidigare en patientstudie som vi bedömer kommer att svara upp mot TLV:s önskemål, säger Jonas Jönmark, vd på AcuCort.

Tandvårds- och läkemedelsförmånsverket (TLV) har meddelat AcuCort att en studie kring hur patienterna använder Zeqmelit®, en innovativ munfilm för behandling av svår och akut allergi, är nödvändig för att myndigheten ska kunna fatta beslut gällande högkostnadsskyddet.

– Återkopplingen från TLV är att Zeqmelit® är en helt ny typ av behandling av allergi, vilket ställer högre krav på vetenskapliga studieresultat innan det omfattas av högkostnadsskyddet, säger Jonas Jönmark.                      

Den studie som TLV nu efterfrågar handlar om hur patienten använder sin behandling med Zeqmelit®. AcuCort inledde just en sådan studie i januari.

– Studien beräknas bli klar under andra halvåret 2024. Min bedömning är att resultatet kommer att förse TLV med information som leder till ett positivt besked angående Zeqmelit® och högkostnadsskyddet.

Processen med TLV-ansökan förändrar ingenting vad gäller kommersialiseringen av Zeqmelit®  som kommer att lanseras i Norden under sommaren 2024.

– Vi ser fortsatt fram emot säljstart i sommar och är övertygade om att Zeqmelit® kommer att göra en avgörande skillnad för många allergiker och deras livskvalitet, säger Jonas Jönmark.

 

För ytterligare information

Jonas Jönmark, VD AcuCort AB
Tel: +46 70 3655400
E-post: jonas.jonmark@acucort.se

Om AcuCort AB (publ)

AcuCort har utvecklat och kommersialiserar Zeqmelit®, en ny snabblöslig munfilm att lägga på tungan, baserad på den välkända kortisonsubstansen dexametason. Läkemedlet är en smart produkt i en ny, innovativ, patenterad och användarvänlig administrationsform i första hand för behandling av svåra och akuta allergiska reaktioner, krupp hos barn, illamående och kräkningar vid cellgiftsbehandling samt för behandling av patienter med covid-19 som behöver kompletterande syrebehandling. Zeqmelit® är godkänt i Sverige, Danmark, Norge och Finland. AcuCort (kortnamn: ACUC) är noterat på Spotlight Stock Market. Besök gärna www.acucort.se.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.