Connect with us

Marknadsnyheter

PMI–tjänster steg till 53,8 i juli: återhämtningen fortsätter

Published

on

  • Inköpschefsindex för privata tjänstesektorn (PMI–tjänster) noterades till 53,8 från uppreviderade 52,2 i juni. Indexet har varit i tillväxtzonen (över 50-nivån) sex av årets sju första månader men visar ännu inte på någon acceleration i återhämtningen, vilket sannolikt kräver en starkare omvärldskonjunktur och lägre räntor än vad vi ser idag, säger Jörgen Kennemar, ansvarig för analysen av inköpschefsindex.
  • Samtliga delindex steg i juli och är i tillväxtzonen. Index för affärsvolym svarade för det största positiva bidraget till ökningen i PMI-tjänster (0,9 indexenheter) följt av orderingång (0,3 indexenheter) medan sysselsättning och leveranstider bidrog med vardera 0,2 indexenheter.
  • Index för rå- och insatsvarupriser ökade i juli till 56,8 från 54,5 i juni. Trots en svag krona är prisökningstrycket i tjänsteföretagen lägre jämfört med i början av året. En kombination av en modest återhämtning i tjänstesektorn och företagens lägre prisökningsplaner bidrar sannolikt till det lägre pristrycket, säger Jörgen Kennemar.  
  • Silf/Swedbanks PMI-Composite steg marginellt i juli till 52,5 från 52,4 i juni. Det är tredje månaden i rad som indexet är i tillväxtzonen och innebär att konjunkturen fortsätter att förbättras om än i en långsam takt. 

Inköpschefsindex (PMI – Purchasing Managers Index) är en konjunkturmätare för den svenska ekonomin som genomförs i samarbete mellan Swedbank och Silf för dels tillverkningsindustrin dels tjänstesektorn. Målet med PMI är att snabbt mäta den rådande konjunkturen. Varje månad inhämtas konjunkturstatistik från inköpschefer som ingår i en svarspanel. Ett indextal över 50 indikerar tillväxt medan ett indextal under 50 innebär en nedgång. Inköpschefsindex för tillverkningsindustrin publiceras den första bankdagen varje månad kl. 08:30 och Inköpschefsindex för tjänstesektorn publiceras den tredje bankdagen varje månad kl. 08:30. Undersökningen för PMI-tjänster gjordes under 9–26 juli.

Nästa publicering av Inköpschefsindex – tjänster och PMI-Composite: onsdagen den 4 september 2024

Kontakt: 
Jörgen Kennemar, Swedbank Group Communication, tfn 070-643 83 29
Anette Lindbom, Silf, tfn 08 – 752 16 70
Charlotte Nilsson, presskommunikatör, Swedbank, tfn 076-543 66 12

Swedbank gör det möjligt för de många människorna och företagen att skapa en bättre framtid. Vår vision är ett samhälle som är ekonomiskt sunt och hållbart. Swedbank är den ledande banken med över 7 miljoner privatkunder och 550 000 företagskunder på våra fyra hemmamarknader Estland, Lettland, Litauen och Sverige. Koncernen är också verksam i övriga Norden, USA och Kina. Tillsammans gör vi ditt finansiella liv enklare. Läs mer på: www.swedbank.se   

Continue Reading

Marknadsnyheter

JRS chefsstrateg Torbjörn Söderberg om börsen framåt

Published

on

By

Torbjörn Söderberg

JRS chefsstrateg Torbjörn Söderberg pratar med Jesper Norberg på EFN om börsens väg framåt. Man tar upp värderingar och makro, samt hur han själv väljer att agera.

JRS chefsstrateg Torbjörn Söderberg om börsen framåt
Continue Reading

Marknadsnyheter

Kreditkort skapar problem för USAs konsumenter – CNBC granskar

Published

on

By

CNBC pratar kredikort

CNBC tittar närmare på hur kreditkort skapar problem för konsumenterna i USA som får betala räntor på upp till 36 %, och ovanpå det kommer nya avgifter. När det skapar så här stora problem blir det ett problem för ekonomin som helhet, det är inte bara ett individuellt problem.

CNBC granskar kreditkort och problemen de skapar

Vi skrev nyligen om rekordhög belåning hos investerare i USA. Det är samma sak här, när det är så många individer som är så hårt belånade blir det ett problem för hela aktiemarknaden.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Varför går det så dåligt för Las Vegas?

Published

on

By

Vy över Las Vegas

Det pratas mycket om att Las Vegas har blivit tomt. Det kommer färre besökare både från USA och utlandet, i en sådan omfattning att vägar som förut var fyllda med bilar nu är smidiga att ta sig fram på. De enda som fortsatt verkar komma är affärsresenärerna.

Las Vegas får mycket kritik för att ha blivit för giriga. Hotellen har börjat lägga på alla möjliga konstiga avgifter för att tjäna mer, restaurangerna lägger på avgifter och dessutom har det tillkommit flera nya skatter. Besökarna känner sig lurade.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2025 Tanalys