Marknadsnyheter
Polygiene ViralOff teknologi först ut i produkter från Maloja och andra globala varumärken

Polygiene, världsledande varumärke inom luktkontrollteknologi ser fortsatt intresse för den nylanserade produkten ViralOff®, antiviral treatment technology, som reducerar över 99% av virus inom två timmar*, på ett behandlade tyg. ViralOff lanserades den 7:e april, och kan redan nu presentera behandlade produkter från flera partners.
Med ViralOff får varumärken en teknologi som appliceras på textilier i kläder, utrustning eller accessoarer för att minimera risken att få virus i tyget. Behandlingen som produceras i EU, appliceras oftast i slutfasen då ett tyg produceras. Den har testats mot Influenza A, fågelinfluensa, Norovirus och Corona (SARS) genom åren och har visat över 99% reduktion av virus i samtliga fall.
Maloja, som varit partner med Polygiene sedan 2009 har kunnat ställa om sin europeiska fabrik och producerar nu ansiktsmasker med ViralOff. Det kommer att finnas två modeller, varav den första, Reusable Mask 2.0, kommer att lanseras i maj. Masken består av ett trelagers polyestertyg som andas, samt näsklämma och resårband så att den sitter skönt runt huvud och nacke. Masken omsluter ansiktet helt och kan användas med glasögon och hörselskydd. Den kommer att säljas online och i utvalda butiker globalt, är tillgänglig i flera färger och kommer att kosta 50 euro för ett 5-pack i butik. Senare i maj kommer även masker med Malojas mönstrade tyger, Reusable Mask 3.0 att finnas till försäljning.
Sven Kohler, produktionsansvarig på Maloja noterar: “Som ett sportvarumärke arbetar vi nästan dagligen med funktionella tyger och behandlingar. När vi började utveckla maskerna kom vi snabbt fram till att vi måste göra samma ansträngning för att ta fram dem som vi gör med alla våra funktionskläder. Vi tycker därför att en trelagers-konstruktion samt ViralOff-behandling, ger en kompromisslös, överlägsen funktion.”
Den spanska partnern General Tactic, som förser utryckningspersonal i Spanien och USA med kläder och tyger har också snabbt kunnat anpassa sin produktion och levererar nu ansiktsmasker med ViralOff till insatspersonal i de två länderna.
Ytterligare europeiska varumärken som använder ViralOff är bland annat tyska varumärket Everbasics, som lanserar en scarfmodell som ger skydd för både näsa och mun. Det polska varumärket Lekko, har snabbt anpassat sig och erbjuder nu ett antal produkter med ViralOff som kan användas i miljöer där man behöver ett utökat skydd. Ytterligare varumärken är tyska Spira Protekta och UK-baserade Screenworks, som kommer att lansera både ansiktsmasker och nackskydd.
Utanför Europa har Polygiene lanserat masker med Litume från Taiwan och det nya varumärket Airgill från Sydkorea, samt JCT Limited från Indien som erbjuder ViralOff i skyddskläder och ansiktsmasker. I USA har partners ARSV stoppat sin klädproduktion för att istället tillverka ansiktsmasker, och för varje såld mask så doneras en mask till sjukvårds- och insatspersonal. Över 12 000 masker har redan donerats.
Med ytterligare partners i pipeline, ständiga förfrågningar och stor efterfrågan, beräknar Polygiene att nå stora volymer inom en snar framtid. Företaget är stolt över att kunna återvända till sitt ursprung där allt började – i kampen mot SARS-utbrottet 2004.
Ulrika Björk VD Polygiene avslutar, ”Vi har ett högt tryck med mycket förfrågningar både från lokala och globala, befintliga och nya kunder, och ser en fortsatt ström av leveranser framöver till företag som ställer om sin verksamhet för att tillverka produkter till bland annat vården och andra sektorer där det finns behov.”
För mer information om ViralOff, besök polygiene.com.
För mer information om varumärkena:
https://www.maloja.de/collection/index.php
https://generaltactic.com
https://behelfsmaske.everbasics.de/collections/community-masken-mit-viraloff®technologie
https://lekkowear.pl
https://www.spira-protekto.de
https://www.litume.com
https://asrv.co
* ISO18184:2019, ATCC VR-1679 (H3N2)
Om Maloja
Maloja är ett ledande sportvarumärke inom outdoor, för aktiviteter såsom mountainbiking, landsvägscykling, längdåkning, klättring, topptursskidåkning, freeriding och löpning. De har 900 återförsäljare i 26 länder med flaggskeppsbutiker i München, Aschau, Freiburg, Oberstdorf, Wiesbaden, Innsbruck (Österrike), Stowe (USA) och Seoul (Korea). Idag utvecklas och lanseras 800 nya modeller varje år, varav 70% av Malojas produkter görs i Europa och 30% i Kina. Funktionskläderna är till största delen producerade av VioModa i Bulgarien. Företaget grundades 2014, är ett dotterbolag till Maloja, och har idag 250 anställda.
Anmäl dig här för att prenumerera på rapporter, pressmeddelanden och News:
https://ir.polygiene.com/sv/press/prenumerera/
För pressbilder och mer information besök ir.polygiene.com eller kontakta:
Bolagets IR på e-post: ir@polygiene.com
Ulrika Björk, VD, Mobil: +46 (0) 70 921 12 75, e-post: ubj@polygiene.com
Om Polygiene
Som världsledande inom luktkontroll och stays fresh-lösningar, vill vi förändra sättet vi ser på kläder – från förbrukningsvaror till hållbara produkter. Vi behandlar kläder, produkter för hemmet och textilier så att du ska kunna känna dig fräsch, tvätta mindre och låta plagg och produkter leva längre. Mer än 140 globala premiumvarumärken har valt att använda Polygienes varumärke med sina produkter. Polygiene är listat på Nasdaq First North Growth Market i Stockholm. Erik Penser Bank AB är bolagets Certified Adviser, telefon: 08-463 83 00, e-mail: certifiedadviser@penser.se. För mer information: polygiene.com.
Taggar:
Marknadsnyheter
Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder
Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.
– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.
Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.
Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.
Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.
De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.
Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.
Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.
Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se
Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se
Marknadsnyheter
Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt


Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.
Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.
Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.
”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.
Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.
”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.
Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.
”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.
Slow Forest Coffee – 5 fakta:
- Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
- Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
- Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
- Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
- Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.
Mera infomation om Slow Forest Coffee här
Tilläggsinformation:
Janne Lindholm, restaurangchef
janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806
Dani Lindberg, hållbarhetschef
dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000
Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör
johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00
Christa Grönlund, informationschef
christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51
Marknadsnyheter
“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”


Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade.
– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde.
Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans.
– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde.
Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:
– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.
Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228
Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.
-
Analys från DailyFX9 år ago
EUR/USD Flirts with Monthly Close Under 30 Year Trendline
-
Marknadsnyheter2 år ago
Upptäck de bästa verktygen för att analysera Bitcoin!
-
Marknadsnyheter5 år ago
BrainCool AB (publ): erhåller bidrag (grant) om 0,9 MSEK från Vinnova för bolagets projekt inom behandling av covid-19 patienter med hög feber
-
Analys från DailyFX12 år ago
Japanese Yen Breakout or Fakeout? ZAR/JPY May Provide the Answer
-
Marknadsnyheter2 år ago
Därför föredrar svenska spelare att spela via mobiltelefonen
-
Analys från DailyFX12 år ago
Price & Time: Key Levels to Watch in the Aftermath of NFP
-
Analys från DailyFX8 år ago
Gold Prices Falter at Resistance: Is the Bullish Run Finished?
-
Nyheter6 år ago
Teknisk analys med Martin Hallström och Nils Brobacke