Marknadsnyheter
Pontus Frithiof firar 25 år på toppen och blickar framåt

I år firar Pontus Frithiof 25 år som kock, krögare och entreprenör och restaurangkoncernen växer stadigt. Framgångarna grundar sig i kvalitet, uthållighet, ett starkt entreprenörskap och stort mod, som Pontus utvecklat genom åren. Jubileumsåret kommer att markeras av olika aktiviteter i verksamheterna. Koncernens resa och visioner för framtiden presenteras i en specialproducerad jubileumsfilm.
Pontus Frithiofs kulinariska resa började 1987 när Erik Lallerstedt tog den då 15-årige Pontus under sina vingar som lärling på Eriks i Gamla Stan. 12 år senare fick Pontus, som 27-åring, möjligheten att ta över lokalerna och öppnade Pontus in the Green House, som snabbt blev Sveriges bästa och mest omtalade restaurang. Samma år bildades bolaget, Pontus Group, som har vuxit till en koncern med 125 anställda och en årlig omsättning på cirka 130 MSEK (2023).
Under åren har Pontus fått flera prestigefulla utmärkelser som årets krögare, utsedd till supertalang av Veckans Affärer och tilldelats Gastronomiska Akademins guldmedalj.
– Under dessa 25 år har vi arbetat under devisen att inget är omöjligt. Nyckeln till framgång och det som driver mig är uthållighet, viljan att våga utvecklas och satsa, där kanske ingen gör det, samt att alltid ha personalen med mig. Vi har den lägsta personalomsättningen i branschen och av de få som väljer att testa något nytt så återvänder många efter några år. Förändringar ser jag som en nödvändighet för både mig och mina verksamheter för att vidga vyerna och vara den restaurangkoncern vi kan och vill vara, säger Pontus Frithiof.
Pontus sitter aldrig still och har alltid ögon och öron öppna för nya möjligheter, satsningar och samarbeten. För att nämna ett par av de stora satsningarna som gjorts och som Pontus och kompanjonen Mario E. Moroni drömt om var en bra flygplatsrestaurang, vilket förverkligades 2016 med Pontus in the Air på Arlanda. Det andra var drömmen om en powerdining-upplevelse, som saknar motstycke, som resulterade i La Tour med Le Bar som införlivat deras vision om hur en restaurangupplevelse ska vara.
2024 blir inget undantag, nu i februari startar samarbetet med Nacka Strand Möten & Event, där Pontus Group har ansvaret för all mat- och dryckesservering och under mars och april öppnar La Girafe med 250 sittplatser och den nya American Express Lounge by Pontus Frithiof på Arlanda terminal 5. Nästa år slår La Girafes andra systerkrog upp dörrarna till bankpalatset på Stora torget i Uppsala.
Fr.o.m. denna vecka lanseras GW:s Nyktra Pilsner i dagligvaruhandeln och på utvalda restauranger, barer och hotell, där Pontus står som initiativtagare och ambassadör tillsammans med författaren och kriminologen Leif G.W. Persson, ansiktet utåt, och entreprenören Torsten Jansson med Kosta Bryggeri.
– Vi är mycket stolta över våra 25 år. Vi har gjort en jubileumsfilm som ska förmedla en känsla för det vi har skapat och var vi är på väg. 25-årsfirandet kommer att märkas av under hela 2024 hos oss. Nu ser vi fram emot 25 nya år av möjligheter. Inget torn är för högt att bestiga, avslutar Pontus Frithiof.
Jublileumsfilm, DubbelW och Identity Works
Heléne Airijoki
Presskontakt
073 385 03 19
helene.airijoki@spoilconcept.com
Pontus Group grundades 1999 av Pontus Frithiof och består idag av 12 verksamheter. De helägda verksamheterna är La Tour och Le Bar i DN-huset och Pontus Catering, Event & Arena, som även står för mat- och dryckesutbudet på Solvalla. Sedan våren 2015 driver Pontus Group flertalet restauranger tillsammans med restauratören Thomas Dahlstedt och hans koncern Nordrest: Pontus! i Sälen och en lodgebar på SkiStar Lodge Hundfjället, Pic Poc på AC Marriott Hotel Stockholm samt American Express Lounge, Little Italy och La Girafe som öppnar på Stockholm-Arlanda Airport Terminal 5 under 2024. Dessutom öppnar La Girafe även i Uppsala och i Stockholm City 2025.
Pontus Frithiof är kock, krögare och entreprenör. Han blev känd 1999 för Pontus in the Green House, som utsågs till Sveriges bästa restaurang. Han har under åren mottagit utmärkelser som årets krögare, årets affärskrog samt tilldelats Gastronomiska Akademins Guldmedalj. Pontus har gett ut två kokböcker. https://pontusfrithiof.com
Taggar:
Marknadsnyheter
Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder
Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.
– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.
Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.
Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.
Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.
De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.
Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.
Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.
Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se
Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se
Marknadsnyheter
Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt


Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.
Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.
Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.
”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.
Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.
”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.
Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.
”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.
Slow Forest Coffee – 5 fakta:
- Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
- Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
- Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
- Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
- Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.
Mera infomation om Slow Forest Coffee här
Tilläggsinformation:
Janne Lindholm, restaurangchef
janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806
Dani Lindberg, hållbarhetschef
dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000
Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör
johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00
Christa Grönlund, informationschef
christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51
Marknadsnyheter
“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”


Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade.
– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde.
Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans.
– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde.
Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:
– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.
Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228
Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.
-
Analys från DailyFX10 år ago
EUR/USD Flirts with Monthly Close Under 30 Year Trendline
-
Marknadsnyheter2 år ago
Upptäck de bästa verktygen för att analysera Bitcoin!
-
Marknadsnyheter5 år ago
BrainCool AB (publ): erhåller bidrag (grant) om 0,9 MSEK från Vinnova för bolagets projekt inom behandling av covid-19 patienter med hög feber
-
Analys från DailyFX12 år ago
Japanese Yen Breakout or Fakeout? ZAR/JPY May Provide the Answer
-
Marknadsnyheter2 år ago
Därför föredrar svenska spelare att spela via mobiltelefonen
-
Analys från DailyFX12 år ago
Price & Time: Key Levels to Watch in the Aftermath of NFP
-
Analys från DailyFX8 år ago
Gold Prices Falter at Resistance: Is the Bullish Run Finished?
-
Nyheter7 år ago
Teknisk analys med Martin Hallström och Nils Brobacke