Marknadsnyheter
PostNord: Delårsrapport andra kvartalet 2024 – Förbättrat resultat och fortsatt anpassning av verksamheten


April-juni 2024
- Nettoomsättningen uppgick till 9 709 (9 812) miljoner kronor, en minskning
- med –1 (–4) procent i fast valuta för jämförbara enheter
- Paketvolymerna minskade totalt med –1 (–1) procent
- Brevvolymerna minskade med –11 (–14) procent
- Rörelseresultatet (EBIT) uppgick till –463 (–725) miljoner kronor
- Justerat rörelseresultat (justerat EBIT) uppgick till 205 (135) miljoner kronor
Januari-juni 2024
- Nettoomsättningen uppgick till 19 209 (19 710) miljoner kronor, en minskning
- med –3 (–2) procent i fast valuta för jämförbara enheter
- Paketvolymerna minskade totalt med –2 (–2) procent
- Brevvolymerna minskade med –11 (–12) procent
- Rörelseresultatet (EBIT) uppgick till –336 (–682) miljoner kronor
- Justerat rörelseresultat (justerat EBIT) uppgick till 359 (177) miljoner kronor
Kommentar från Annemarie Gardshol, koncernchef
Andra kvartalet
Koncernens nettoomsättning uppgick till 9 709 (9 812) miljoner kronor, en minskning om –1 procent i fast valuta för jämförbara enheter. Brevvolymerna minskade med –11 (–14) procent och paketvolymerna minskade med –1 (–1) procent. Rörelseresultatet uppgick till –463 (–725) miljoner kronor. Som en konsekvens av den nya danska postlagen med kraftigt vikande brevvolymer och osäkerhet om framtida brevintäkter i Danmark har en nedskrivning om totalt 598 miljoner kronor belastat rörelseresultatet. Justerat rörelseresultat uppgick till 205 (135) miljoner kronor. Med en resultatförbättring för tredje kvartalet i rad visar vi att pågående förbättringsprogram fortsätter att ge resultat.
Fortsatt fokus på lönsam tillväxt inom paket
E-handeln bedöms som en långsiktigt växande marknad. På denna marknad har PostNord en stark position i Norden tack vare en omfattande infrastruktur av terminaler och paketutlämningsställen, ombud och paketskåp i kombination med hemleveranser. För att vara ett attraktivt alternativ på den snabbväxande Consumer-to-Consumer-marknaden utvecklas erbjudandet av smidiga och hållbara leveranslösningar för både avsändare och mottagare. Från den 1 juli kan konsumenter både hämta och skicka paket från paketboxar i Sverige.
Det omfattande Cost Leadership-program som bedrivs sedan 2023 löper planenligt med goda resultat. En viktig del i detta program är utvecklingen av ett attraktivt nordiskt paketerbjudande. I Danmark fokuseras verksamheten ytterligare på paket genom att huvudparten av erbjudandet inom logistikaffären avvecklas. Syftet är att genom ett tydligare fokus på kärnuppgiften bli danska konsumenters förstahandsval inom paket. Beslutet påverkar inte erbjudandet i övriga segment i koncernen. Med ett tydligt fokus på kostnadseffektivitet och ett attraktivt erbjudande fortsätter arbetet mot en ledande nordisk paketaktör.
Nya förutsättningar för brevaffären
I Danmark är nu kompensationen från den danska staten fastställdavseende försändelser till småöar, synskadade och internationell post. Inom ramen för gällande reglering anpassar PostNord Sverige löpande brevverksamheten efter samhällets minskade behov.
Den 25 juni överlämnade Utredningen om digital post sitt betänkande till civilministern. Utredningen föreslår att det införs ett krav på statliga myndigheter, kommuner och regioner att skicka myndighetspost digitalt till enskilda med digitala brevlådor. Utredningen gör bedömningen att förslaget kan innebära att den årliga procentuella nedgången av brevvolymerna kan komma att öka något. Det kan i sin tur leda till att en ytterligare översyn och modernisering av servicenivåerna för den samhällsomfattande posttjänsten behöver göras.
PostNord ser positivt på digitaliseringen och har löpande anpassat verksamheten till dess möjligheter och utmaningar. Men trots kraftfulla egna åtgärder är effekterna av vikande brevvolymer alltmer påtagliga. Det är angeläget att ett beslut i linje med de ursprungliga förslagen i Postfinansieringsutredningen tas snarast möjligt.
PostNords hållbarhetsarbete fortskrider
PostNords klimatomställning är i full gång, med siktet inställt på 2030, då koncernens verksamhet och transporter ska vara fossilfria. Vid kvartalets slut var 76 procent av energin som användes i egen fordonsflotta förnybar. Under kvartalet stod det klart att PostNord för tredje året i rad kom med på Financial Times lista över Europas klimatledare. På vår resa framåt kommer vi att fortsätta ta tillvara den samlade kraft som finns i PostNords 400-åriga historia och 15 år som en gemensam nordisk koncern.
Kontaktperson: Björn Bergman, Head of Group Brand & Communication +46 10 436 00 00
Denna information är sådan information som PostNord AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 19 juli 2024 kl. 11:00 CET.
För ytterligare information kontakta:
PostNord Medierelationer, tel: 010-436 10 10, e-post: press@postnord.com
Vi gör vardagen enklare. PostNord är ledande inom paket- och logistiktjänster till, från och inom Norden. Vi säkerställer postservicen till alla privatpersoner och företag i Sverige och Danmark oavsett var de bor och verkar. PostNord kopplar ihop företag, myndigheter och privatpersoner och möjliggör affärer, handel och kommunikation i Norden. Genom vår expertis och ett starkt distributionsnät utvecklar vi förutsättningarna för morgondagens e-handel, distribution, logistik och kommunikation i Norden. 2023 hade koncernen cirka 24 500 anställda och en omsättning på 39,3 miljarder SEK. Moderbolaget är ett svenskt publikt bolag med koncernkontor i Solna. Besök oss på www.group.postnord.com
Marknadsnyheter
JRS chefsstrateg Torbjörn Söderberg om börsen framåt

JRS chefsstrateg Torbjörn Söderberg pratar med Jesper Norberg på EFN om börsens väg framåt. Man tar upp värderingar och makro, samt hur han själv väljer att agera.
Marknadsnyheter
Kreditkort skapar problem för USAs konsumenter – CNBC granskar

CNBC tittar närmare på hur kreditkort skapar problem för konsumenterna i USA som får betala räntor på upp till 36 %, och ovanpå det kommer nya avgifter. När det skapar så här stora problem blir det ett problem för ekonomin som helhet, det är inte bara ett individuellt problem.
CNBC granskar kreditkort och problemen de skapar
Vi skrev nyligen om rekordhög belåning hos investerare i USA. Det är samma sak här, när det är så många individer som är så hårt belånade blir det ett problem för hela aktiemarknaden.
Marknadsnyheter
Varför går det så dåligt för Las Vegas?

Det pratas mycket om att Las Vegas har blivit tomt. Det kommer färre besökare både från USA och utlandet, i en sådan omfattning att vägar som förut var fyllda med bilar nu är smidiga att ta sig fram på. De enda som fortsatt verkar komma är affärsresenärerna.
Las Vegas får mycket kritik för att ha blivit för giriga. Hotellen har börjat lägga på alla möjliga konstiga avgifter för att tjäna mer, restaurangerna lägger på avgifter och dessutom har det tillkommit flera nya skatter. Besökarna känner sig lurade.
-
Analys från DailyFX10 år ago
EUR/USD Flirts with Monthly Close Under 30 Year Trendline
-
Marknadsnyheter5 år ago
BrainCool AB (publ): erhåller bidrag (grant) om 0,9 MSEK från Vinnova för bolagets projekt inom behandling av covid-19 patienter med hög feber
-
Marknadsnyheter3 år ago
Upptäck de bästa verktygen för att analysera Bitcoin!
-
Analys från DailyFX12 år ago
Japanese Yen Breakout or Fakeout? ZAR/JPY May Provide the Answer
-
Marknadsnyheter2 år ago
Därför föredrar svenska spelare att spela via mobiltelefonen
-
Analys från DailyFX12 år ago
Price & Time: Key Levels to Watch in the Aftermath of NFP
-
Analys från DailyFX8 år ago
Gold Prices Falter at Resistance: Is the Bullish Run Finished?
-
Nyheter7 år ago
Teknisk analys med Martin Hallström och Nils Brobacke