Connect with us

Marknadsnyheter

PostNord: “Se upp för falska leveransbesked” – Tips för att undvika bluffarna

Published

on

Singles Day den 11 november och Black Friday den 29 november markerar starten på julhandelns stora e-handelsfest. Men med ökade onlinebeställningar följer även en ökad risk för bedrägeriförsök. PostNord uppmanar därför alla som handlar på nätet att vara extra vaksamma och tänka efter innan de klickar på länkar eller delar personlig information.

Under de intensiva e-handelsperioderna inför julen utnyttjar bedragare konsumenternas förväntan på leveranser genom att skicka ut falska leveransmeddelanden. De utger sig för att representera PostNord eller andra logistikföretag för att vilseleda och lura konsumenter. Alexis Larsson, säkerhetschef på PostNord, förklarar varför dessa reaperioder innebär ökade risker.

– Sverige är en av Europas största e-handelsmarknader, och under reaperioderna ökar paketvolymerna kraftigt. Det är ingen överraskning att bedragarna passar på att utnyttja ruschen. Genom att skicka ut falska länkar och meddelanden försöker de lura konsumenter. Därför är det viktigt att vara sunt misstänksam, säger Alexis Larsson, säkerhetschef på PostNord.

För konsumenter kan det ibland vara svårt att avgöra om ett meddelande är äkta eller ett bedrägeriförsök. Ett enkelt sätt att skydda sig är att använda PostNords app för att hålla koll på sina paket och därmed minska risken för bedrägerier. Om man är osäker på ett meddelandes äkthet rekommenderas också att kontakta företagets kundservice. Att vara “sunt misstänksam” är också ett effektivt skydd, menar Alexis Larsson.

– Att skydda våra kunders integritet och förebygga bedrägerier är en utmaning när bedragarna ständigt förfinar sina metoder. Samtidigt ska e-handel vara enkel och trygg, och vi ser det som vår uppgift att ge kunderna verktyg att själva avslöja bedrägeriförsök. Att vara sunt misstänksam och samtidigt hålla sig informerad är det bästa skyddet vi kan erbjuda, avslutar Alexis Larsson.

PostNords tips för att undvika bedrägerifällor:

· Använd PostNords app för att säkert se alla meddelanden direkt från oss, vilket eliminerar risken för bedrägerier via oauktoriserade meddelanden.

· Var vaksam med mejl och sms som verkar komma från PostNord. Vi skickar vanligtvis inte meddelanden med länkar till betalsidor, förutom när du tar emot varor utifrån EU.

· Innan du klickar på en länk, kontrollera alltid noggrant dess destination. Om du är det minsta osäker på ett meddelandes äkthet, kontakta vår kundservice för bekräftelse.

· Undvik att klicka på länkar i meddelanden om du är osäker på vart de leder och öppna inte några okända bilagor.

· Svara inte på meddelanden som du misstänker är bluffar. Om du inte väntar på något paket från utlandet och får ett misstänkt meddelande är det troligtvis en bluff.

· Var kritisk till det du ser: granska logotypen, stavfel, konstiga formuleringar och avsändarens e-postadress för att bedöma meddelandets legitimitet.

· Om ett erbjudande verkar för bra för att vara sant, som att få elektronik helt gratis, är det sannolikt en bluff.

· Ge aldrig ut personliga uppgifter såsom lösenord, kortnummer eller BankID-uppgifter.

· Om du tror att du har blivit utsatt för bedrägeri, agera direkt. Spärra ditt bankkort, byt lösenord och kontakta polisen utan dröjsmål

Följande tecken kan tyda på att en webbshop kan vara oseriös:

· Produktnamn har märkliga eller felaktiga översättningar.

· Priserna är ovanligt låga jämfört med marknadsvärdet.

· Det finns ingen svensk kontaktinformation tillgänglig, såsom adress eller telefonnummer.

För ytterligare information kontakta:
PostNord Medierelationer, tel: 010-436 10 10, e-post: press@postnord.com

Vi gör vardagen enklare! PostNord är ledande inom paket- och logistiktjänster till, från och inom Norden. Vi säkerställer postservicen till alla privatpersoner och företag i Sverige och Danmark oavsett var de bor och verkar. PostNord kopplar ihop företag, myndigheter och privatpersoner och möjliggör affärer, handel och kommunikation i Norden. Genom vår expertis och ett starkt distributionsnät utvecklar vi förutsättningarna för morgondagens e-handel, distribution, logistik och kommunikation i Norden. År 2023 hade koncernen cirka 24 500 anställda och en omsättning på 39,3 miljarder SEK. Moderbolaget är ett svenskt publikt bolag med koncernkontor i Solna. Besök oss på www.postnord.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

Föräldrastil i barndomen påverkar hur vi behandlar våra hundar

Published

on

By

En studie från Storbritannien visar att den föräldrastil vi upplevde som barn kan påverka hur vi behandlar våra hundar som vuxna. Personer som vuxit upp med en tillåtande föräldrastil tenderar att använda samma metod i sin relation med hunden, där värme och frihet betonas men reglerna är få. I kontrast är de som haft en mer auktoritativ uppväxt, där kärlek kombineras med tydliga regler, mindre benägna att vara lika tillåtande mot sina hundar.

Forskarna fann också att människors attityd till djur, antingen beskyddande eller humanistisk, spelar en stor roll för hur dessa uppfostringsmönster överförs från mänskliga relationer till relationen med hunden.

Källa: psypost.org

mdpi.com

Continue Reading

Marknadsnyheter

Coop pausar inköpen av produkter från Bake my day

Published

on

By

Coop har beslutat att pausa inköpen av produkter från leverantören Bake my Day. Detta görs mot bakgrund av de uppgifter som framkommit i media kring bristandande livsmedelshygien vid leverantörens bageri i Huddinge.

– Vi har dialog med leverantören om de uppgifter som förekommit i media om bristande säkerhet kring livsmedelshygien och kring arbetssituationen för de anställda. Vi har också hämtat in uppgifter från ansvariga kontrollmyndigheter för att ta del av de revisioner som gjorts vid bageriet och dess resultat, säger Niclas God, affärschef inköp food vid Coop Sverige.

– Under tiden som vår analys av situationen pågår så kommer vi pausa våra inköp av produkter från Bake my Day. Det är mycket viktigt för oss att våra kunder känner sig trygga och säkra med de produkter som säljs i Coops butiker, fortsätter Niclas.

Inköpspausen går igång nästa vecka och gäller tills vidare. De produkter som finns i butikerna kommer säljas ut för att inte riskera matsvinn samt för att det inte finns risk för hälsofara för produkterna.

För mer information kontakta
Coops presstjänst: 010-743 13 13 
eller media@coop.se 

Coop är en av Sveriges största dagligvarukedjor som levererar prisvärd, hållbar matglädje och har mer än 800 butiker från Kiruna i norr till Smygehamn i söder. Coop har sedan 2008 erbjudit näthandel av mat och vår butik på coop.se erbjuder mer än 80 procent av de svenska hushållen möjligheten att få tillgång till sin beställning via hemleverans eller andra leveransmöjligheter. Coop rankas som ett av Sveriges mest hållbara varumärken och har störst andel ekologisk försäljning i branschen. Totalt omsätter Coop i Sverige 48 miljarder kronor och har över 22 000 medarbetare. För mer information om Coop besök: http://www.coop.se.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Nordea Bank Abp: Återköp av egna aktier den 06.12.2024

Published

on

By

Nordea Bank Abp
Börsmeddelande – Förändringar i återköpta aktier
06.12.2024 kl. 22.30 EET

Nordea Bank Abp (LEI-kod: 529900ODI3047E2LIV03) har den 06.12.2024 slutfört återköp av egna aktier (ISIN-kod: FI4000297767) enligt följande:

Handelsplats (MIC-kod)

Antal aktier

Viktad snittkurs/aktie, euro*, **

Kostnad, euro*, **

XHEL

XSTO

109 732

10,98

1 204 745,63

XCSE

27 154

10,96

297 631,24

Summa

136 886

10,98

1 502 376,87

* Växelkurser som använts: SEK till EUR 11,4805 och DKK till EUR 7,4582
** Avrundat till två decimaler

Den 17 oktober 2024 tillkännagav Nordea ett program för återköp av egna aktier till ett värde av högst 250 mn euro med stöd av det bemyndigande som gavs av Nordeas ordinarie bolagsstämma 2024. Återköpet av egna aktier utförs genom offentlig handel i enlighet med Europaparlamentets och rådets förordning (EU) nr 596/2014 av den 16 april 2014 (marknadsmissbruksförordningen) och Kommissionens delegerade förordning (EU) 2016/1052.

Efter de redovisade transaktionerna innehar Nordea 4 710 860 egna aktier för kapitaloptimeringsändamål och 3 513 966 egna aktier för ersättningsändamål.

Uppgifter om respektive transaktion finns som en bilaga till detta meddelande.

För Nordea Bank Abp:s räkning,
Morgan Stanley Europé SE

För ytterligare information:

Ilkka Ottoila, chef för investerarrelationer, +358 9 5300 7058
Mediefrågor, +358 10 416 8023 eller press@nordea.com

Continue Reading

Trending

Marknadsnyheter

PostNord: “Se upp för falska leveransbesked” – Tips för att undvika bluffarna

Published

on

Singles Day den 11 november och Black Friday den 29 november markerar starten på julhandelns stora e-handelsfest. Men med ökade onlinebeställningar följer även en ökad risk för bedrägeriförsök. PostNord uppmanar därför alla som handlar på nätet att vara extra vaksamma och tänka efter innan de klickar på länkar eller delar personlig information.

Under de intensiva e-handelsperioderna inför julen utnyttjar bedragare konsumenternas förväntan på leveranser genom att skicka ut falska leveransmeddelanden. De utger sig för att representera PostNord eller andra logistikföretag för att vilseleda och lura konsumenter. Alexis Larsson, säkerhetschef på PostNord, förklarar varför dessa reaperioder innebär ökade risker.

– Sverige är en av Europas största e-handelsmarknader, och under reaperioderna ökar paketvolymerna kraftigt. Det är ingen överraskning att bedragarna passar på att utnyttja ruschen. Genom att skicka ut falska länkar och meddelanden försöker de lura konsumenter. Därför är det viktigt att vara sunt misstänksam, säger Alexis Larsson, säkerhetschef på PostNord.

För konsumenter kan det ibland vara svårt att avgöra om ett meddelande är äkta eller ett bedrägeriförsök. Ett enkelt sätt att skydda sig är att använda PostNords app för att hålla koll på sina paket och därmed minska risken för bedrägerier. Om man är osäker på ett meddelandes äkthet rekommenderas också att kontakta företagets kundservice. Att vara “sunt misstänksam” är också ett effektivt skydd, menar Alexis Larsson.

– Att skydda våra kunders integritet och förebygga bedrägerier är en utmaning när bedragarna ständigt förfinar sina metoder. Samtidigt ska e-handel vara enkel och trygg, och vi ser det som vår uppgift att ge kunderna verktyg att själva avslöja bedrägeriförsök. Att vara sunt misstänksam och samtidigt hålla sig informerad är det bästa skyddet vi kan erbjuda, avslutar Alexis Larsson.

PostNords tips för att undvika bedrägerifällor:

· Använd PostNords app för att säkert se alla meddelanden direkt från oss, vilket eliminerar risken för bedrägerier via oauktoriserade meddelanden.

· Var vaksam med mejl och sms som verkar komma från PostNord. Vi skickar vanligtvis inte meddelanden med länkar till betalsidor, förutom när du tar emot varor utifrån EU.

· Innan du klickar på en länk, kontrollera alltid noggrant dess destination. Om du är det minsta osäker på ett meddelandes äkthet, kontakta vår kundservice för bekräftelse.

· Undvik att klicka på länkar i meddelanden om du är osäker på vart de leder och öppna inte några okända bilagor.

· Svara inte på meddelanden som du misstänker är bluffar. Om du inte väntar på något paket från utlandet och får ett misstänkt meddelande är det troligtvis en bluff.

· Var kritisk till det du ser: granska logotypen, stavfel, konstiga formuleringar och avsändarens e-postadress för att bedöma meddelandets legitimitet.

· Om ett erbjudande verkar för bra för att vara sant, som att få elektronik helt gratis, är det sannolikt en bluff.

· Ge aldrig ut personliga uppgifter såsom lösenord, kortnummer eller BankID-uppgifter.

· Om du tror att du har blivit utsatt för bedrägeri, agera direkt. Spärra ditt bankkort, byt lösenord och kontakta polisen utan dröjsmål

Följande tecken kan tyda på att en webbshop kan vara oseriös:

· Produktnamn har märkliga eller felaktiga översättningar.

· Priserna är ovanligt låga jämfört med marknadsvärdet.

· Det finns ingen svensk kontaktinformation tillgänglig, såsom adress eller telefonnummer.

För ytterligare information kontakta:
PostNord Medierelationer, tel: 010-436 10 10, e-post: press@postnord.com

Vi gör vardagen enklare! PostNord är ledande inom paket- och logistiktjänster till, från och inom Norden. Vi säkerställer postservicen till alla privatpersoner och företag i Sverige och Danmark oavsett var de bor och verkar. PostNord kopplar ihop företag, myndigheter och privatpersoner och möjliggör affärer, handel och kommunikation i Norden. Genom vår expertis och ett starkt distributionsnät utvecklar vi förutsättningarna för morgondagens e-handel, distribution, logistik och kommunikation i Norden. År 2023 hade koncernen cirka 24 500 anställda och en omsättning på 39,3 miljarder SEK. Moderbolaget är ett svenskt publikt bolag med koncernkontor i Solna. Besök oss på www.postnord.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

Föräldrastil i barndomen påverkar hur vi behandlar våra hundar

Published

on

By

En studie från Storbritannien visar att den föräldrastil vi upplevde som barn kan påverka hur vi behandlar våra hundar som vuxna. Personer som vuxit upp med en tillåtande föräldrastil tenderar att använda samma metod i sin relation med hunden, där värme och frihet betonas men reglerna är få. I kontrast är de som haft en mer auktoritativ uppväxt, där kärlek kombineras med tydliga regler, mindre benägna att vara lika tillåtande mot sina hundar.

Forskarna fann också att människors attityd till djur, antingen beskyddande eller humanistisk, spelar en stor roll för hur dessa uppfostringsmönster överförs från mänskliga relationer till relationen med hunden.

Källa: psypost.org

mdpi.com

Continue Reading

Marknadsnyheter

Coop pausar inköpen av produkter från Bake my day

Published

on

By

Coop har beslutat att pausa inköpen av produkter från leverantören Bake my Day. Detta görs mot bakgrund av de uppgifter som framkommit i media kring bristandande livsmedelshygien vid leverantörens bageri i Huddinge.

– Vi har dialog med leverantören om de uppgifter som förekommit i media om bristande säkerhet kring livsmedelshygien och kring arbetssituationen för de anställda. Vi har också hämtat in uppgifter från ansvariga kontrollmyndigheter för att ta del av de revisioner som gjorts vid bageriet och dess resultat, säger Niclas God, affärschef inköp food vid Coop Sverige.

– Under tiden som vår analys av situationen pågår så kommer vi pausa våra inköp av produkter från Bake my Day. Det är mycket viktigt för oss att våra kunder känner sig trygga och säkra med de produkter som säljs i Coops butiker, fortsätter Niclas.

Inköpspausen går igång nästa vecka och gäller tills vidare. De produkter som finns i butikerna kommer säljas ut för att inte riskera matsvinn samt för att det inte finns risk för hälsofara för produkterna.

För mer information kontakta
Coops presstjänst: 010-743 13 13 
eller media@coop.se 

Coop är en av Sveriges största dagligvarukedjor som levererar prisvärd, hållbar matglädje och har mer än 800 butiker från Kiruna i norr till Smygehamn i söder. Coop har sedan 2008 erbjudit näthandel av mat och vår butik på coop.se erbjuder mer än 80 procent av de svenska hushållen möjligheten att få tillgång till sin beställning via hemleverans eller andra leveransmöjligheter. Coop rankas som ett av Sveriges mest hållbara varumärken och har störst andel ekologisk försäljning i branschen. Totalt omsätter Coop i Sverige 48 miljarder kronor och har över 22 000 medarbetare. För mer information om Coop besök: http://www.coop.se.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Nordea Bank Abp: Återköp av egna aktier den 06.12.2024

Published

on

By

Nordea Bank Abp
Börsmeddelande – Förändringar i återköpta aktier
06.12.2024 kl. 22.30 EET

Nordea Bank Abp (LEI-kod: 529900ODI3047E2LIV03) har den 06.12.2024 slutfört återköp av egna aktier (ISIN-kod: FI4000297767) enligt följande:

Handelsplats (MIC-kod)

Antal aktier

Viktad snittkurs/aktie, euro*, **

Kostnad, euro*, **

XHEL

XSTO

109 732

10,98

1 204 745,63

XCSE

27 154

10,96

297 631,24

Summa

136 886

10,98

1 502 376,87

* Växelkurser som använts: SEK till EUR 11,4805 och DKK till EUR 7,4582
** Avrundat till två decimaler

Den 17 oktober 2024 tillkännagav Nordea ett program för återköp av egna aktier till ett värde av högst 250 mn euro med stöd av det bemyndigande som gavs av Nordeas ordinarie bolagsstämma 2024. Återköpet av egna aktier utförs genom offentlig handel i enlighet med Europaparlamentets och rådets förordning (EU) nr 596/2014 av den 16 april 2014 (marknadsmissbruksförordningen) och Kommissionens delegerade förordning (EU) 2016/1052.

Efter de redovisade transaktionerna innehar Nordea 4 710 860 egna aktier för kapitaloptimeringsändamål och 3 513 966 egna aktier för ersättningsändamål.

Uppgifter om respektive transaktion finns som en bilaga till detta meddelande.

För Nordea Bank Abp:s räkning,
Morgan Stanley Europé SE

För ytterligare information:

Ilkka Ottoila, chef för investerarrelationer, +358 9 5300 7058
Mediefrågor, +358 10 416 8023 eller press@nordea.com

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.