Connect with us

Marknadsnyheter

Pressinbjudan: Kärcher och ihopa accelererar cirkulär satsning med nya delningsboxar

Published

on

Kärcher, ett ledande företag inom rengöringsteknik, vill uppmana fler människor att konsumera hållbart. En viktig del i främjandet av ett mer hållbart konsumerande är att förändra sättet vi konsumerar och att utveckla nya affärsmodeller. Därför har Kärcher tillsammans med ihopa, en svenskt startup, valt att samarbeta ihop för att testa en tjänst som ger konsumenter en möjlighet till att testa olika produkter. Efter en pilotfas med positivt utfall skalas nu tjänsten upp för att erbjuda premiumprodukter till fler hushåll.

Sedan två år tillbaka har ihopa drivit och vidareutvecklat en ny och hållbar konsumenttjänst som heter Grannbox, där privatpersoner kan få tillgång till produkter för hem och fritid på ett bekvämt och cirkulärt sätt. Tjänsten är enkel att använda och lokalt tillgänglig där folk bor. Detta i kombination med hållbarhetsaspekten motiverade Kärcher att bidra med sina högkvalitativa rengöringsmaskiner till ihopas grannboxar.

– Kärchers höga produktkvalitet och vårt fokus på miljö gör den cirkulära affärsmodellen mycket intressant. Genom vårt nära samarbete med ihopa utvärderar vi hur den cirkulära affärsmodellen kan bidra till ett hållbart användande av våra produkter både ur ett miljöperspektiv och ekonomiskt perspektiv. Vi får direkt feedback på hur konsumenten uppfattar tjänsten och data som hjälper oss förstå hur affärsmodellen påverkar oss långsiktigt, både utifrån produktutveckling, försäljning och underhåll, säger Mikael Rasmusson, vd Kärcher AB.

Varför är det hållbart?

Det finns många produkter som flera hushåll köper och endast använder ett fåtal gånger per år. Grannboxens lösning är att i stället för att varje hushåll ska köpa varsin produkt, finns möjligheten att fler använder en gemensam produkt – på så sätt behövs inte lika många produkter. Det är grundlogiken som på ett radikalt sätt kan komma att minska vårt klimatavtryck.

Pressinbjudan 12 juni 12.00 

Den 12 juni klockan 12:00 bjuds utvald media in för att få ta del av en djupare information om modellen, utfallet och data tills nu, samt riktningen framåt.

Presentationen hålls av Johannes Dahlberg, medgrundare på ihopa, tillsammans med Fredrik Währborg, Quality & Sustainability Manager på Husqvarna och Rasmus Falck, Regional Business Director på Robert Bosch AB samt Mikael Rasmusson, vd för Kärcher Sverige. Eventet hålls vid en nyinvigd grannbox i nyproduktionsområdet Riksten, söder om Stockholm. Transport till platsen erbjuds kostnadsfritt.

Anmäl deltagande senast 9 juni genom email till info@ihopa.com

Kontaktuppgifter:

Johannes Dahlberg, ihopa, 070-756 60 89 johannes@ihopa.com
Mikael Rasmusson, Kärcher AB, 070-325 20 10 mikael.rasmusson@karcher.com

ihopa

ihopa är en startup som grundades 2017 i Stockholm med visionen att göra delning så enkelt, säkert och bekvämt att det kan utkonkurrera standardalternativet att äga själv.

Kärcher AB
Kärcher är världsledande tillverkare av innovativa rengöringsprodukter för både professionella och privata användare. Sortimentet omfattar bland annat högtryckstvättar, grovdammsugare, fönstertvättar, skur- och sopmaskiner, biltvättar och redskapsbärare för markvård. Kärcher AB är ett helägt dotterbolag till det tyska moderbolaget, Alfred Kärcher GmbH & Co. KG. Företagets huvudkontor finns i Göteborg och med säljare, återförsäljare och servicepartners i hela landet.

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

JRS chefsstrateg Torbjörn Söderberg om börsen framåt

Published

on

By

Torbjörn Söderberg

JRS chefsstrateg Torbjörn Söderberg pratar med Jesper Norberg på EFN om börsens väg framåt. Man tar upp värderingar och makro, samt hur han själv väljer att agera.

JRS chefsstrateg Torbjörn Söderberg om börsen framåt
Continue Reading

Marknadsnyheter

Kreditkort skapar problem för USAs konsumenter – CNBC granskar

Published

on

By

CNBC pratar kredikort

CNBC tittar närmare på hur kreditkort skapar problem för konsumenterna i USA som får betala räntor på upp till 36 %, och ovanpå det kommer nya avgifter. När det skapar så här stora problem blir det ett problem för ekonomin som helhet, det är inte bara ett individuellt problem.

CNBC granskar kreditkort och problemen de skapar

Vi skrev nyligen om rekordhög belåning hos investerare i USA. Det är samma sak här, när det är så många individer som är så hårt belånade blir det ett problem för hela aktiemarknaden.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Varför går det så dåligt för Las Vegas?

Published

on

By

Vy över Las Vegas

Det pratas mycket om att Las Vegas har blivit tomt. Det kommer färre besökare både från USA och utlandet, i en sådan omfattning att vägar som förut var fyllda med bilar nu är smidiga att ta sig fram på. De enda som fortsatt verkar komma är affärsresenärerna.

Las Vegas får mycket kritik för att ha blivit för giriga. Hotellen har börjat lägga på alla möjliga konstiga avgifter för att tjäna mer, restaurangerna lägger på avgifter och dessutom har det tillkommit flera nya skatter. Besökarna känner sig lurade.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2025 Tanalys