Connect with us

Marknadsnyheter

Pressinbjudan: MAQS Sports Law Arena 2024

Published

on

Mötesplatsen med fokus på affärsmässiga och juridiska frågor relaterade till sport, event och underhållning

I år belyser vi:
 Idrott på lika villkor
 Medierättigheter – hur ser framtidens marknad ut?
 Regelefterlevnad och riskhantering inom sport- och eventbranschen

Datum och tid: 25 september, kl. 13.00-16.30 med efterföljande mingel
Plats: Stockholms Handelskammare, Regeringsgatan 29, Stockholm
För mer information och anmälan: maqs.com/SLA2024
 

Program

13.00 – 13.30 Registrering

13.30 – 14.25 Idrott på lika villkor (eller?) – hur skapar vi bäst förutsättningar för den fortsatta utvecklingen av svensk idrott?

OS i Paris 2024 är det första jämställda olympiska spelet när det kommer till fördelningen mellan antalet aktiva män och kvinnor, och därtill med ett tävlingsprogram som främjar synlighet av såväl manlig som kvinnlig idrott under bästa sändningstid. Här har idrotten tagit stora steg, men den har även en bit kvar att vandra. Tittar på man närmare på fördelningen mellan manliga och kvinnliga tränare, utvecklandet av sportutrustning, resurstilldelning och ekonomiska förutsättningar är skillnaderna fortfarande märkbara.

Tillsammans med bland annat Anna Iwarsson, ordförande, Riksidrottsförbundet, Karin Torneklint, sportchef, Svenska Bandyförbundet och generalsekreterare, EPOS, Mikael Swarén, forskare, Högskolan Dalarna och Hans von Uthmann, ordförande, Sveriges Olympiska Kommitté, belyser vi ämnet och lyfter upp frågor som: Hur kan idrotten skapa incitament och förutsättningar för en fortsatt utveckling framåt och uppåt? Hur kan vi identifiera och synliggöra värdet och den ekonomiska uppsidan? Vad behöver göras, och hur ska det göras?

En bild som visar Människoansikte, leende, person, CD Automatiskt genererad beskrivning

  Fv: Anna Iwarsson, Karin Torneklint, Mikael Swarén och Hans von Uthmann

 

14.25 – 15.15 Compliance – a way to create strategic opportunities and competitive advantages

In the dynamic world of sports, effective compliance and risk management will become more and more essential for sustained success. But at the same time as the importance of these questions is increasing, the general perception is that compliance work is “a boring regulatory requirement without any gain for the organisation”. Together with Philip Draper, Senior Governance, Ethics & Compliance Manager and Legal Counsel at Mercedes-AMG Petronas F1 Team, we will shift the perception of compliance and risk management from “a boring regulatory requirement” to being viewed as a strategic opportunity for growth, innovation, and competitive advantage, as well as a tool for good governance.

 En bild som visar skärmbild, Människoansikte Automatiskt genererad beskrivning

Philip Draper

15.15 – 15.35 Halvtidsvila

15.35 – 16.30 Marknaden för medierättigheter ritas om i rasande takt – vad väntar runt hörnet?

Vi befinner oss i en tid av snabb förändring där marknadskartan för idrottens medierättigheter ritas om. Aktörer som Disney och Amazon Prime köper fotbollsrättigheter, traditionella TV-aktörer kämpar ekonomiskt, priserna på många rättigheter faller, poddar växer sig allt större och sociala medier blir viktigare och viktigare. Samtidigt ökar användningen av exempelvis illegal IPTV. Allt detta skapar både nya utmaningar och möjligheter. Hur kommer framtidens marknad för medierättigheter att se ut? Hur kan vi bevara värdet på medierättigheter och samtidigt bygga hållbara strukturer för framtiden? Och hur kommer den nya verkligheten att påverka svensk idrott?

Detta och mer samtalar vi om tillsammans med panelen bestående av bland annat Olof Lundh, sportjournalist och krönikör, Fotbollskanalen/TV4/Dagens Industri, Jessica Linnman, kommersiell chef, Svensk Elitfotboll, Camilla Lindgren, Commercial Director, Spring Media och Stefan Backman, styrelseordförande, TV4 och chefsjurist, Telia.

En bild som visar Människoansikte, leende, person, skärmbild Automatiskt genererad beskrivning

Fv: Olof Lundh, Jessica Linnman, Camilla Lindgren, Stefan Backman

16.30 – 18.30 Mingel

Mer information: Sports Law Arena 2024
Anmälan dig här

Om arrangören

MAQS Sports Law Arena arrangeras av MAQS Advokatbyrås branschgrupp Sport & Event, som har en framträdande position inom sportjuridik och eventrelaterad juridik. Gruppen leds av Marie-Anne Lindhardt, som är rankad som en av världens främsta jurister inom sportjuridik.

– Sport- och eventbranschen befinner sig i en spännande tid, där de kommersiella värdena bara ökar. Ny teknik och AI förändrar spelplanen, och förväntningarna från publik, partners med flera stiger. Samtidigt har omvärldsfaktorer och ökad konkurrens gett upphov till nya frågeställningar och ett ökat antal tvister. Summa summarum blir kraven på branschens aktörer allt större, och att i den kontexten få vara med och bidra till att hitta lösningar och skapa förutsättningar för våra kunders såväl som branschens fortsatta utveckling är oerhört roligt och stimulerande. Jag ser verkligen fram emot spännande samtal under årets MAQS Sports Law Arena, säger Marie-Anne Lindhardt, MAQS Advokatbyrå.

En bild som visar vägg, Människoansikte, person, klädsel Automatiskt genererad beskrivning

Marie-Anne Lindhardt

Kontaktpersoner
Marie-Anne Lindhardt, partner/advokat och ansvarig för MAQS branschgrupp Sport & Event, MAQS Advokatbyrå, 076-858 29 88, marie-anne.lindhardt@maqs.com
Jenny Bildsten, kommunikationschef, MAQS Advokatbyrå, 070-318 90 43, jenny.bildsten@maqs.com

Om MAQS Advokatbyrå
MAQS Advokatbyrå är en av Sveriges ledande affärsjuridiska advokatbyråer med närmare 180 medarbetare på kontoren i Göteborg, Malmö, Stockholm och Sundsvall. Genom vårt bransch- och specialistfokus, vår lokala förankring och globala nätverk, hjälper vi dig att hitta affärsmässiga lösningar som ligger i framkant och skapar hållbart långsiktigt värde. MAQS är miljödiplomerat enligt Svensk Miljöbas. www.maqs.com

maqs.com/SLA2024

 

Continue Reading

Marknadsnyheter

PRIVAB AND HEMMAKVÄLL ENTER STRATEGIC PARTNERSHIP

Published

on

By

Humble Group AB (”Humble” or ”the Company”), has, through its subsidiary Sam och Son Grossist AB (”Privab”), entered into a strategic partnership with Hemmakväll AB (”Hemmakväll”) with the aim to drive joint growth and strengthen their positions in the Swedish market (the ”Partnership”).

Hemmakväll, a leading player in the confectionery and snack retail sector with 69 stores, and Privab, a nationwide wholesaler in the grocery trade, have signed a collaboration agreement marking the beginning of a new phase of shared growth. The partnership brings together two of Sweden’s most prominent players in the grocery industry and will create new opportunities for both Privab and Hemmakväll to grow and develop together. Hemmakväll sees significant advantages in Privab’s wide product range and its ability to quickly adapt to market needs.

The Partnership will be initiated on 1 January 2025 and is expected to generate annual revenue of approximately SEK 70 million for Privab. The agreement is also expected to pave the way for further collaborations and development initiatives in the long term.

“We are proud of the partnership with Hemmakväll where we look forward to working together long-term and on a strategic level. The partnership also underlines the attractiveness of Privab’s distribution platform and our commitment to creating long-term growth, through collaborations with leading retail chains in the Swedish market.” – Niklas Andersson, CEO, Privab

Privab’s product range fits perfectly with our profile, and their high flexibility makes them the ideal partner to ensure that we can always offer our customers the best selection.” – Jan Richter, CEO, Hemmakväll.

”I’m looking forward to collaborating with Hemmakväll, a brand associated with quality and innovation. This partnership is an important milestone for us when it comes to strengthening our position in the market and together, we will be able to take our customer offer to the next level.” – Magnus Runestam, Sales Manager, Privab.

About Privab
Privab is a nationwide wholesaler specializing in supplying Sweden’s grocery and service trade with a wide range of products within confectionery, snacks, beverages, and food.

About Hemmakväll
Hemmakväll is a Swedish retail chain specializing in the sale of confectionery and snacks. With 69 stores across the country, the company is one of the leading players in the candy trade in Sweden. In addition to its wide range of candy, chocolate, and snacks, Hemmakväll also offers movie rentals and various types of entertainment products. The company is known for creating a unique experience around its products, focusing on quality and a broad selection that appeals to both spontaneous and planned purchases.

For further information, please contact:
Simon Petrén, CEO, Humble Group AB
E-mail: simon.petren@humblegroup.se

The information in this press release has been published by the above contact person, at the time specified by Humble Group’s news distributor Cision at the time of publication of this press release.

About Humble
Humble Group is a Swedish FMCG group, which delivers next-generation consumer products that are better for people and the planet. Humble’s business consists of the business segments Future Snacking, Quality Nutrition, Sustainable Care and Nordic Distribution, which have a profile within health and sustainability. The company strives to drive organic and structural growth through acquisitions and by utilizing synergies between the business entities. For more information visit www.humblegroup.se

Humble is listed on Nasdaq Stockholm, First North Growth Market, under the ticker HUMBLE. FNCA Sweden AB is Humble’s certified adviser.

Continue Reading

Marknadsnyheter

PRIVAB OCH HEMMAKVÄLL INGÅR STRATEGISKT PARTNERSKAP

Published

on

By

Humble Group AB (”Humble” eller ”Bolaget”) har genom dotterbolaget Sam och Son Grossist AB (”Privab”) ingått ett strategiskt partnerskap med Hemmakväll AB (”Hemmakväll”) med ambition att driva gemensam tillväxt och stärka sin position på den svenska marknaden (”Samarbetet”).

Hemmakväll, en ledande aktör inom konfektyr- och snackshandeln med 69 butiker, och Privab, en rikstäckande grossist inom dagligvaruhandeln, har tecknat ett samarbetsavtal som markerar början på en ny fas av gemensam tillväxt. Samarbetet förenar två av Sveriges mest framstående aktörer inom dagligvaruhandeln och kommer att skapa nya möjligheter för Privab och Hemmakväll att växa och utvecklas tillsammans. Hemmakväll ser stora fördelar i Privabs breda sortiment och deras förmåga att snabbt anpassa sig efter marknadens behov.

Samarbetet inleds den 1 januari 2025 och förväntas generera en årlig omsättning om cirka 70 miljoner kronor för Privab. Avtalet förväntas även öppna upp för ytterligare samarbeten och utvecklingsinitiativ på lång sikt.

Vi är stolta över partnerskapet med Hemmakväll där vi ser fram emot att arbeta tillsammans långsiktigt och på en strategisk nivå. Partnerskapet understryker även attraktiviteten i Privabs distributionsplattform och vårt engagemang för att skapa långsiktig tillväxt, genom samarbeten med ledande butikskedjor på den svenska marknaden.” – Niklas Andersson, VD, Privab.

Privabs sortiment passar perfekt med vår profil, och deras höga flexibilitet gör dem till den ideala partnern för att säkerställa att vi alltid kan erbjuda våra kunder det bästa utbudet.” – Jan Richter, VD, Hemmakväll.

”Vi ser fram emot att samarbeta med Hemmakväll, ett varumärke förknippat med kvalitet och innovation. Detta partnerskap är en viktig milstolpe när det kommer till att stärka vår position på marknaden och driva hållbar tillväxt. Tillsammans kommer vi kunna ta våra kunderbjudanden till nästa nivå.” – Magnus Runestam, Försäljningschef, Privab.

Om Privab
Privab är en rikstäckande grossist specialiserad på att förse den svenska dagligvaruhandeln och servicehandeln med ett brett sortiment av produkter inom konfektyr, snacks, drycker och livsmedel.

Om Hemmakväll
Hemmakväll är en svensk butikskedja som specialiserar sig på försäljning av konfektyr och snacks. Med 69 butiker över hela landet är företaget en av de ledande aktörerna inom godishandeln i Sverige. Utöver sitt breda utbud av godis, choklad och snacks erbjuder Hemmakväll även filmuthyrning och olika typer av underhållningsprodukter. Företaget är känt för att ge kunderna en upplevelse kring sina produkter, med fokus på kvalitet och ett brett sortiment som lockar till både spontan och planerad konsumtion.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Simon Petrén, VD, Humble Group AB
E-mail: simon.petren@humblegroup.se

Informationen i detta pressmeddelande har publicerats genom ovanstående kontaktpersons försorg, vid den tidpunkt som anges av Humble Groups nyhetsdistributör Cision vid publiceringen av detta pressmeddelande.

Om Humble
Humble Group är en svensk FMCG-koncern som levererar nästa generations konsumentprodukter som är bättre för människor och planeten. Humbles verksamhet består av affärssegmenten Future Snacking, Quality Nutrition, Sustainable Care och Nordic Distribution, vilka har en inriktning mot hälsa och hållbarhet. Bolaget strävar efter att driva organisk och strukturell tillväxt genom förvärv och med synergier i verksamhetsenheterna. För mer information besök www.humblegroup.se

Humble is listed on Nasdaq Stockholm, First North Growth Market, under the ticker HUMBLE
FNCA Sweden AB is Humble’s certified adviser.

Continue Reading

Marknadsnyheter

ADDvise erhåller order till ett värde av 1,3 MUSD

Published

on

By

ADDvise Groups dotterbolag MRC Systems har erhållit en order från Medsept. Bolaget tillverkar medicintekniska produkter för hälso- och sjukvårdsindustrin och är baserat i Oran, Algeriet.

Ordern har ett värde på cirka 1,3 MUSD. Ordern avser design och konstruktion av en renrumsanläggning med tillhörande produkter för en ny medicinteknisk tillverkningsanläggning på cirka 700m2 baserat i Oran, Algeriet. Leverans av ordern är planerad att slutföras under Q2 2025.

 

För mer information, vänligen kontakta:

Staffan Torstensson, VD
+46 704 33 20 19
staffan.torstensson@addvisegroup.se

Viktig information

Denna information är sådan information som ADDvise Group AB är skyldiga att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades för offentliggörande den 20 september 2024 kl. 14:20 CEST.

 

Om ADDvise Group

ADDvise är en internationell life science-koncern. Med en decentraliserad ägarmodell utvecklar och förvärvar vi högkvalitativa företag inom affärsområdena Lab och Sjukvård. Koncernen omfattar över 20 bolag och omsätter närmare 2 miljarder SEK. ADDvise är noterat på Nasdaq First North Premier Growth Market. Mangold Fondkommission AB, 08-503 015 50, CA@mangold.se, är bolagets Certified Adviser. Ytterligare information finns på www.addvisegroup.se.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.