Pressmeddelande: Renewable Ventures Nordic AB bokslutskommuniké jan-dec 2023

Renewable Ventures Nordic AB offentliggör härmed bokslutskommuniké för perioden januari-december 2023. Rapporten finns tillgänglig som bifogat dokument samt på bolagets hemsida (www.reventures.se). Nedan följer en sammanfattning av rapporten.

VD-kommentar: Ett samgående och två framgångsrika noteringar trots utmanande börsklimat
Det är med viss stolthet vi nu presenterar bokslutet för 2023. Det har minst sagt varit ett händelserikt år för RVN där vi totalt sett genomfört två noteringar och dessutom ett samgående med Pep Securities. Året startade med notering av Scandinavian Astor Group AB som har verksamhet inom försvarsindustrin. Kursutvecklingen kan man inte beskriva som något annat än fenomenal med en kursutveckling på cirka 330 %.

Vi beslutade under våren att undersöka möjligheterna att bli större för att kunna delta i och skapa intressanta affärer. Att få tillgång till en större kassa och intressanta innehav var den främsta anledningen till att gå ihop med Pep Securities under sommaren 2023. Med den nya kassan kunde vi approchera grundarna till sol- och batteribolaget Gosol Energi AB och tillsammans med ett par andra investerare erbjuda dem en möjlighet till del-Exit. Vi förvärvade i augusti 2023 aktier av grundarna och meddelade samtidigt att vi genom en strukturaffär (via dotterbolaget Renewable Ventures Nordic 3 AB) hjälper Gosol till börsen. Idag har Gosol varit börsnoterade i drygt två månader och avkastningen är lite över 80 %.

Börsklimatet har varit skakigt och synnerligen skakigt för mindre bolag. Vi har dock under året lyckats bevisa motsatsen. För rätt typ av bolag är en börsnotering fortfarande ett bra alternativ. Vi kommer fortsatt välja kvalitet före kvantitet men letar nu aktivt efter nya bolag att investera i och hjälpa till börsen. Äger du eller känner du någon entreprenör som du tror skulle passa – hör gärna av er!

Marcus Bonsib
VD Renewable Ventures Nordic AB

Substansvärdet per 31 december 2023 för koncernen
Substansvärdet uppgick per den 31 december 2023 till cirka 41,6 MSEK (37,6 MSEK per den 30 september 2023). Bolaget har en portfölj av innehav i onoterade och noterade bolag värderat till cirka 28,1 MSEK (23,0 MSEK per sista september 2023). Kassan uppgick till cirka 8,4 MSEK. Bolaget har inga långfristiga lån. Största innehaven utgörs av aktier i Gosol Energy Group AB (utgör cirka 37,1 % av substansvärdet), Train Alliance Sweden AB (utgör cirka 14,2 %) samt en optionsportfölj som sammantaget utgör cirka 9,0 %. Substansvärdet per aktie uppgår till 6,59 SEK (5,95 SEK per sista september 2023). Onoterade innehav värderas som princip till senaste kända emissionskurs. I bedömning av aktuellt värde beaktas även storlek på nyemissionen. Noterade innehav värderas till aktuellt aktiepris. Brygglån värderas till lånebelopp inklusive commitment fee samt upplupen ränta.

Resultat efter skatt i Q4 om 2,6 MSEK till följd av värdeökningar bland de noterade innehaven.

Bolagets finansiella översikt för perioden oktober-december 2023

• Periodens resultat efter skatt uppgick till 2,6 MSEK (0,2 MSEK).
  • Resultat per aktie uppgick till 0,42 SEK (0,12 SEK)
  • Substansvärdet uppgick till 41,6 MSEK.
  • Substansvärdet per aktie uppgick till 6,59 SEK
  • Likvida medel uppgick per den 31 december 2023 till 8,4 MSEK (3,9 MSEK).
  • Rörelsens kostnader uppgick till -0,6 MSEK (-0,5 MSEK).

Väsentliga händelser under kvartalet

• Noteringsarbetet av Gosol Energy Group slutfördes och Gosols aktie togs upp till handel på Spotlight Stock Market den 28:e november 2024.

Väsentliga händelser efter balansdagens utgång

• Inga väsentliga händelser har skett efter balansdagens utgång

Ekonomisk utveckling i sammandrag

okt-dec okt-dec jan – dec jan – dec
TSEK 2023 2022 2023 2022
Nettoomsättning 0 0 283 179
Rörelseresultat -583 -510 -1 880 -1 385

För mer information, vänligen kontakta:

VD Marcus Bonsib

marcus@reventures.se

Renewable Ventures Nordic AB är ett investeringsbolag som investerar i bolag som avser genomföra en notering inom en tvåårsperiod.

Svefa stärker transaktionsrådgivning och utser Sissel Andersson till affärschef Stockholm

Svefa fortsätter sin offensiva tillväxtsatsning och stärker sitt transaktionsrådgivningserbjudande genom att utse Sissel Andersson till affärschef Stockholm. Samtidigt får Erik Norrman, idag affärschef Väst, utökat ansvar och blir affärschef för både Syd och Väst.

Svefa har, med sin unika position i gränslandet mellan den offentliga och privata sektorn, utvecklat ett unikt erbjudande inom transaktionsrådgivning. Förändringarna är en del i Svefas strategiska tillväxtplan och en förutsättning för fortsatt expansion.

Sissel Andersson, idag projektledare inom Svefas transaktionsteam får utökat ansvarsområde som affärschef för Stockholm. Erik Norrman, idag affärschef i Väst ges utökat ansvar för såväl Syd som Väst

”Under 2023 har vi stärkt vår ställning som strategisk transaktionsrådgivare med god affärskraft och marknadskännedom. Genom att bredda Eriks och Sissels ansvar ser vi ökad förmåga att tillvarata nya möjligheter i marknaden samt för fler att få ta del av ett inspirerande ledarskap” säger Stefan Timan, affärsområdeschef Svefa Transaktionsrådgivning.

För mer information och kommentarer

Stefan Timan, affärsområdeschef Svefa Transaktionsrådgivning,
tel: 010-603 87 38 stefan.timan@svefa.se

Johan Hopstadius, press och marknad, tel: 076-634 20 05
johan.hopstadius@svefa.se

Svefa erbjuder spetskompetens och kvalificerad rådgivning inom värdering & analys, samhällsbyggnad & fastighetsutveckling, strategisk & operativ förvaltningsrådgivning, strategiskt affärsstöd samt transaktionsrådgivning. Tillsammans är vi över 250 medarbetare fördelade på kontor från Malmö i söder till Luleå i norr. Svefa Partnergruppen som består av Svefa, Värderingsdata och Set Up omsätter årligen drygt 450 MSEK. Bland våra uppdragsgivare finns allt från stora fastighets- och energibolag, investerare, byggbolag, banker, myndigheter och kommuner till mindre lokala fastighetsaktörer som alla uppskattar vår kombination av fastighetskompetens och affärsintelligens.

SBB etablerar joint venture-bolag för samhällsfastigheter tillsammans med Castlelake vilket tillför likvid till SBB om cirka 5,2 miljarder kronor

Samhällsbyggnadsbolaget i Norden AB (publ) (”SBB”) har ingått avtal om att bilda ett joint venture-bolag, SBB Infrastructure AB[1] (”SBB Infrastucture”), tillsammans med fonder som förvaltas av den globala alternativa förvaltaren Castlelake, LP (”Castlelake”). I samband med etableringen av joint venture-bolaget har SBB Infrastructure ingått ett låneavtal med Castlelake, med stöd från Atlas SP Partners (“Atlas”), om cirka 5,2 miljarder kronor[2]. SBB Infrastructure kommer använda en del av lånelikviden för att förvärva fastigheter från SBB samt en del för att refinansiera skulder till SBB (”Transaktionen”).

SBB Infrastructure förvärvar fastigheterna till marknadsvärdet per 31 december 2023 som uppgick till 5,7 miljarder kronor. SBB Infrastructure kommer att som ytterligare säkerhet för lånet erhålla säkerheter från SBB i form av fastigheter värderade till 3,7 miljarder kronor, vilket gör att den totala säkerhetsmassan för lånet uppgår till 9,4 miljarder kronor. Portföljen av samhällsfastigheter kommer drivas och förvaltas av SBB Infrastructure genom ett förvaltningsavtal med SBB.

SBB avser att använda likviden från Transaktionen till att stärka bolagets finansiella ställning och amortera skulder.

”Transaktionen bekräftar det starka värdet i SBB:s samhällsportfölj som utmärker sig genom en växande efterfrågan, inflationssäkrade kassaflöden och liten risk för hyresbortfall. Likviditeten ger möjlighet till att refinansiera skulder och att genomföra strategiska åtgärder för att maximera bolagets värde över tid. Vi ser fram emot samarbetet med Castlelake”, säger Leiv Synnes, vd för SBB.

Transaktionen är föremål för sedvanliga fullföljandevillkor. Transaktionen är inte föremål för konkurrensgodkännande. Fullföljande av Transaktionen kommer att ske så snart som alla fullföljandevillkor har uppfyllts, vilket väntas ske i mars 2024.

J.P. Morgan, Vinge, Wistrand och Waselius Wist rådgav SBB, DLA och CBRE rådgav Castlelake och CWT och Roschier rådgav Atlas.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Helena Lindahl, Finansdirektör, ir@sbbnorden.se eller press@sbbnorden.se

Denna information utgör insiderinformation som Samhällsbyggnadsbolaget i Norden AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014). Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 25 februari 2024 kl. 15:15 CET.

Samhällsbyggnadsbolaget i Norden AB (publ) (SBB) är Nordens ledande fastighetsbolag inom social infrastruktur. Bolagets strategi är att långsiktigt äga och förvalta samhällsfastigheter i Norden och hyresreglerade bostadsfastigheter i Sverige samt att bedriva ett aktivt fastighetsutvecklingsarbete. Genom SBBs stora samhällsengagemang finner kommuner och andra intressenter en långsiktig samarbetspartner i bolaget. Bolagets B-aktie (symbol SBB B) och D-aktie (symbol SBB D) handlas på Nasdaq Stockholm, Large Cap. Mer information om SBB finns på www.sbbnorden.se.

[1] För närvarande SBB Elderly Care Properties AB, org. nr. 559448-7125, under namnändring till SBB Infrastructure AB.

[2] EURIBOR utgör basränta för EUR-delen av lånet, motsvarande 217 miljoner EUR, och STIBOR utgör basränta för SEK-delen av lånet, motsvarande 2 745 miljoner SEK. Räntesatsen för lånet uppgår till EURIBOR/STIBOR + 500bps.

Stockholm Stadsteater erbjuder syntolkning

I ett nytt samarbete kommer föreningen Syntolkning Nu i Sverige, tillsammans med Stockholm Stadsteater erbjuda livesyntolkning till några utvalda produktioner.

Den 11 maj kommer ”En midsommarnattsdröm” erbjudas med livesyntolkning. Det är en mörk komedi fylld av kärlekstrassel, magi, drömmar och förväxlingar med bland andra Leif Andrée i rollen som Puck, Angelika Prick som Titania och Bahador Foladi som Botten.

En månad senare, den 8 juni, får man som se en av de sista föreställningarna av ”Matilda-The musical” livesyntolkad. Ett musikaliskt och fantasifullt äventyr om den begåvade flickan Matilda Wormwood som tar ställning mot en orättvis och kall vuxenvärld.

I oktober kommer den stora musikalen ”Company” att livesyntolkas. Det är en av världens mest älskade musikaler som kommer till Stockholm stadsteater. I Company följer vi Bobbies sökande efter kärlek och mening, omgiven av vänner i parrelationer och mitt i den pulserande storstaden.

Platser till samtliga syntolkningar är placerade långt fram och ledsagare medföljer utan kostnad. Man bör boka platser nu, för att försäkra sig om att få ta del av syntolkningarna. Bokas via länkarna till vår hemsida eller via e-post, boka@syntolkning.nu

Kontakt:
Peter Lilliecrona, verksamhetsledare i Syntolkning Nu i Sverige, 0730-345112, peter@syntolkning.nu

Om syntolkning:

Syntolkningen är ett icke subventionerat hjälpmedel, främst för personer med synnedsättning. Förmedlas från en syntolk, som beskriver det som syns. Livesyntolkning kan ske trådlöst i en lokal eller utomhus. Syntolkning kan ske enskilt, men oftast till grupp och då även på flera olika språk samtidigt. Syntolkning skall inte förväxlas med teckenspråkstolkning, eller referat.
Livesyntolkning av evenemang sker lika bra både utomhus som inomhus. Ibland sker det i stora teatersalonger eller arenor liksom i små intima teaterlokaler. Någon gång kan det ske på en utomhusteater liksom utomhus på stora ytor i en park eller nöjesfält. Syntolkning sker alltid med respekt för scenen, evenemanget och för publiken, både de som tar del av syntolkningen liksom de som inte gör det. Syntolkningen finns där utan att märkas, då den sänds trådlöst, från digitala sändare till mottagare hos berörda.
Syntolkning Nu samarbetar bland annat med SRF, US och FSBU. Läs mer om syntolkning på Wikipedia.