Connect with us

Marknadsnyheter

Prillan fortfarande prio när svenskarna ser över sina utgifter

Published

on

Trots sämre tider håller svenskarna hårt i sin snusdosa. Endast 4 procent ser snuset som en utgiftspost att snåla in på nu. Ett av knepen är att köpa snus i storförpackning. En annan tydlig trend är att gå från dyr och skadlig rökning till att snusa tobaksfritt.

Snusjournalen har sammanställt trender och statistik kring svenskarnas snusvanor i årets upplaga av Snusrapporten. Rapporten är baserad på onlinebeställningar av över 500 000 kunder i Sverige samt en kundundersökning med 4800 respondenter. 

 

Trots sämre ekonomi – att sluta snusa är inte ett sparalternativ

54 procent av snusarna uppger att högre räntor och priser påverkar deras snusande. Knepet att hålla priset nere är att köpa snus i storförpackning (41%), handla snuset online (40%) eller välja ett billigare märke (18%). Ett annat kreativt sätt är att helt enkelt låta prillan ligga inne lite längre (15%). Men att sluta köpa snus är inte ett sparalternativ för svenskarna.

 

82 procent av respondenterna har dragit ner på utgifter generellt nu när ekonomin är sämre. Högst upp på besparingslistan står krog- och klubbesök (32%), tätt restaurangbesök (32%) och utlandsresor (31%). Annat man sparar in på är klädinköp (22%), konserter (18%), hemelektronik (13%) och inköp av starksprit (12%). 5 procent sparar in pengar på matinköp men snuset verkar vara en av de sista posterna man sparar in på – endast 4 procent uppger att de dragit ner på snusandet under senaste årets turbulenta ekonomiska läge.

– Snus som njutningsmedel har en stark tradition i den svenska folksjälen. Vi ser få tecken på att man prioriterar bort det nu när många har det tuffare ekonomiskt. Det vi däremot ser är att man tänker mer ekonomiskt när man köper snus genom storpack och billigare märken. En annan generell trend är fortsatt övergång från dyra och skadliga cigaretter till snus, säger Markus Lindblad, kommunikationschef på Snusbolaget.

 

Stor andel tobaksfria prillor

En av de tydliga trenderna senaste året var att snusare i allt större utsträckning snusade prillor utan tobak. Försäljningen av tobaksfritt snus, så kallade nikotinportioner, även känt som All White eller vitt snus, har ökat stadigt under flera år och används nu regelbundet av 55 procent av snusarna.

 

Tobaksfria Velo har tagit över förstaplatsen som det mest sålda varumärket och det är första gången ett tobaksfritt snus ligger i topp.

 

Snuset är en väg bort från rökning

Nära hälften (42%) av de som snusar idag började snusa för att de ville sluta röka. Det är den klart vanligaste anledningen till att man börjar snusa. Bland kvinnor är andelen som anger att de snusar eftersom de vill sluta röka ännu högre (60%).

Varannan ung rökare tror att tobaksfritt snus är lika eller mer skadligt än cigaretter
En viktig orsak till minskad rökning är övergång till tobaksfria nikotinprodukter. Samtidigt uppger 50 procent av Sveriges unga rökare (18-34 år) i en Yougov-undersökning att de tror att tobaksfritt snus är lika eller mer skadligt än cigaretter. Det är en okunskap som kan leda till livshotande konsekvenser.

 

Mest sålda snuset

Det här är de mest sålda snussorterna (förra årets placering inom parentes):

 

  1. Velo (2)                          
  2. Knox (1)                           
  3. XR (3)                       
  4. Lundgrens (5)                           
  5. One (4)                 
  6. LD (6)                             
  7. Zyn (7)                               
  8. Kaliber  (8)                      
  9. Kapten (12)                          
  10. Kronan (11)

 

Om Snusrapporten

Snusrapporten 2023 är framtagen av Snusjournalen i samarbete med Snusbolaget. Syftet med rapporten är att ge en lättillgänglig bild av konsumentbeteendet och aktuella trender på den svenska snusmarknaden. Se all data och lokala jämförelser här:

https://www.snusbolaget.se/snusrapporten/snusrapporten-2023/

 

Om Snusjournalen

Snusjournalen testar, undersöker och skriver om allt som rör snus. Här hittar du de senaste nyheterna och fakta bakom det svenska snuset. Snusjournalen drivs av Snusbolaget.se, Sveriges största onlineförsäljare av prillor.

 

 

För mer information

Markus Lindblad, kommunikationschef på Snusbolaget

Telefon: 0708-15 39 83

E-post: markus.lindblad@hayppgroup.com

 

 

 

Continue Reading

Marknadsnyheter

Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder

Published

on

By

Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.

– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.

Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.

Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.  

De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.

Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.

Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se

Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”

Published

on

By

Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade. 

– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde. 

Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans. 

– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde. 

Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:  

– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.  

Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228

Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt

Published

on

By

Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.

Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.

Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.

”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.

Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.

”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.

Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.

”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.

Slow Forest Coffee – 5 fakta:

  1. Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
  2. Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
  3. Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
  4. Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
  5. Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.

Mera infomation om Slow Forest Coffee här

Tilläggsinformation:

Janne Lindholm, restaurangchef

janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806

Dani Lindberg, hållbarhetschef

dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000

Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör

johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00

Christa Grönlund, informationschef

christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.