Connect with us

Marknadsnyheter

Prisat Employer Branding centralt i Exsitecs tillväxtresa

Published

on

Mats Stegemann på Exsitec är nominerad till Årets Employer Branding-person. “– Jag känner inte till någon annan organisation som jobbar med HR på det sätt vi på Exsitec gör”.
Genom ett gediget teamwork har Exsitec utvecklat sitt arbete inom Employer Brand och på kort tid ökat sin kännedom bland arbetstagare, läs intervjun med Mats efter nomineringen. 

Hej Mats, läget?
– Tack, det är bara bra med mig. Hösten har kickstartat och vi har massor med spännande initiativ på gång.

Du är nominerad till Årets Employer Branding-person, coolt! Vad innebär det?
– Varje år delar Universum ut priser inom olika kategorier kring området Employer brand. Nomineringen jag tilldelats syftar till mitt arbete att skapa engagemang och intresse för employer brand på Exsitec.

Employer Brand känns som en fras man hör oftare och oftare, men är inte helt lätt förstå vad det betyder. Kan du förklara för oss?
– För mig är det ganska så enkelt. Det handlar om medarbetarupplevelsen hos oss som arbetsgivare genom hela vår relation, alltså före, under och efter anställning hos oss. Allt vi gör påverkar den här upplevelsen, från ett första möte vid en mässmonter till ett snyggt och proffsigt exitsamtal.

Tidigare har du jobbat som både utvecklare och teamledare på Exsitec, men nu jobbar du i relationen mellan medarbetare och arbetstagare. Vad ligger bakom skiftet i din roll?
– Under mina snart 12 år på Exsitec har vi gått från en typisk liten och entreprenörsdriven verksamhet till att vara ett känt varumärke inom IT-branschen. Behovet av nya roller och uppgifter uppkommer ständigt i ett växande bolag. Ju fler medarbetare vi blir desto fler röster behövs för att vårda vår företagskultur. Här såg jag en chans att få arbeta mer med ett område som ligger mig varmt om hjärtat. Jag är inte den första, eller sista, som byter fokus och skiftar roll på Exsitec, vi tror att kollegor som leder sin egen utveckling trivs bättre i längden. 

Du lyfter upp din chef som en förebild, är det något specifikt hen inspirerar inom? 
– Emmas förmåga att utmana bilden av vad en HR-avdelning gör gillar jag. Hon har skapat förutsättningarna där HR har en strategiskt viktig roll på Exsitec. Där vårt arbete är centralt för hela verksamhetens utveckling och tillväxt, det känns modernt och framåtlutat. Det gör också mitt dagliga arbete viktigt, och jag känner inte till en enda annan verksamhet där det är HR som driver tillväxttakten och inte enbart reagerar på verksamhetens behov.

Vad händer härnäst för dig?
– Vi har under hösten startat igång vårt största traineeprogram genom tiderna, det säger vi varje år, men det innebär också att vi har ett stort gäng nya kollegor att guida och stötta. Exsitec har också vuxit utanför Sverige och vårt arbete behöver nu utvecklas och anpassas för våra verksamheter i Danmark och Norge. 

Vad skulle det innebära för dig om du vann?
– Jag skulle såklart bli jätteglad, men bara nomineringen visar på att vi är på rätt bana och tillsammans med mina kollegor är jag övertygad om att vi kommer fortsätta driva engagemang och vara en attraktiv arbetsgivare för IT-talanger i Norden, vinst eller ej. 

Universum är en Employer Branding specialist som arbetar med arbetsgivare i över 20 olika länder världen över. Deras mål är att säkerställa att arbetsgivare når sina mål genom datadriven Employer Branding som i sin tur hjälper dem att engagera och attrahera rätt talanger.

Läs Universums personporträtt om Mats här: https://cotf.se/number-one/foretagsartiklar/mats-tatuering-en-kompass-for-exsitec/

 

För mer information, kontakta:

Mats Stegemann
People & Culture Manager
mats.stegemann@exsitec.se

 

Om Exsitec:

Exsitec är specialister på verksamhetssystem och digitalisering som driver företag framåt. Vi hjälper våra kunder få bästa möjliga digitala stöd för sin verksamhet för att nå en effektivare arbetsvardag, överlägsna kundupplevelser och smartare dataanalyser. Exsitec har över 400 medarbetare i Sverige, Norge och Danmark med kombinerad kompetens inom IT, verksamhetsstyrning och affärsutveckling. www.exsitec.se

Exsitec Holdings aktier är noterade på Nasdaq First North Growth Market i Stockholm (ticker: EXS).
Bolagets Certified Adviser är Erik Penser Bank, +46 8 463 83 00, certifiedadviser@penser.se.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Vasaskolan i Kalmar vann riksfinalen av Vi i femman

Published

on

By

Klass 5B på Vasaskolan i Kalmar vann riksfinalen av Vi i femman som sändes den 9 maj i SVT och i P4. Finalstriden stod mellan Furuhällsskolan 5A från Göteborg, Mariefreds skola 5A från Mariefred, och Vasaskolan 5B från Kalmar.


Boo Zetterström och Majken Olsson från klass 5B på Vasaskolan i Kalmar vann riksfinalen av Vi i femman den 9 maj. Foto: Henrik Crona/ SVT

Efter lokala finaler i alla tjugofem P4-kanaler gick följande tre skolor vidare till riksfinalen:

1:a Vasaskolan 5B – P4 Kalmar, Majken Olsson och Boo Zetterström

2:a Mariefreds skola 5A – P4 Sörmland, Eira Bäärnhielm och Astrid Magnusson

3:a Furuhällsskolan 5A – P4 Göteborg, Sebastian Flood och Mino Edén

– Stort grattis till Vasaskolan 5B i Kalmar som vann finalen 2024. Vilken häftig final och vilka duktiga femteklassare. Spänning, kunskap och underhållning det är Vi i femman när det är som bäst, säger Fredrik B Ekdahl, projektledare för Vi i femman i P4.

Lizette Edfeldt var programledare för riksfinalen som sändes den 9 maj kl. 12.00 i P4, i SVT Barn och SVT Play.

För frågor vänligen kontakta:

Fredrik B Ekdahl, projektledare Vi i femman P4
fredrik.b.ekdahl@sverigesradio.se
070-862 78 35

Alf Jonsson, producent SVT
alf.jonsson@svt.se
070-607 87 85

Susanna Mörner, Presskontakt Sveriges Radio
susanna.morner@sverigesradio.se
070-083 97 37

Continue Reading

Marknadsnyheter

Vår strategi för cirkularitet, och vilka vi samarbetar med

Published

on

By

I en värld där hållbarhet blir alltmer betydelsefullt räcker det inte längre med ytliga påståenden om att produkter är ”hållbara” eller ”återvunna”. Vi måste tydligt definiera dessa begrepp, dela data på ett transparent sätt och uppmuntra till verifiering.

Transparens är en avgörande faktor när det gäller att redovisa koldioxidutsläppen som är förknippade med våra produkter. Hydro CIRCAL 100R är ett högkvalitativt material tillverkat av 100 % återvunnet aluminium från uttjänta byggprodukter. Med ett avtryck på endast 0,5 kg CO2 per kilo aluminium är Hydro CIRCAL ett av de lägsta utsläppen i världen.

Hydro Building Systems kontor i Vetlanda – ett gemensamt renoveringsprojekt med Glasgruppen och Saint Gobain!

 

Med ett gemensamt engagemang för hållbar utveckling har Saint-Gobain Glass och Hydro Building Systems (SAPA), satt ett gemensamt mål att hjälpa entreprenörer och föreskrivare att skapa mer hållbara byggnader med ett lägre koldioxidutsläpp. Enligt en livscykelanalys av fasader uppskattas det att koldioxidutsläppen från byggnadens fasad kan minskas med upp till hälften genom att kombinera fasadsystem tillverkade av Hydro CIRCAL-glas med ORAÉ®-produkter. Vi är oerhört glada över att detta partnerskap faktiskt har konkretiserats i form av ett projekt – vårt kontor i Vetlanda. Vi pratar inte bara om hur vi ska ta oss an framtiden, vi gör det faktiskt också. 

 

Mindre koldioxidavtryck

 

Användningen av HYDRO CIRCAL 100R är avgörande, eftersom den endast släpper ut 0,5 kg CO2 per kg aluminium, jämfört med genomsnittet på använt aluminium i Europa som ligger på 8.6 kg CO2 per kg aluminium. Dessa uppgifter är certifierade av oberoende organ och finns tillgängliga för professionella användare på begäran genom EPD:er (miljövarudeklarationer).

Sammanfattningsvis är fasadsystemet TENTAL den perfekta lösningen för dagens behov när det gäller design och hållbarhet inom byggbranschen. En produkt som till fullo stöder SAPA:s engagemang för den cirkulära ekonomin, och gör det möjligt för arkitekter att inte bara föreställa sig framtiden, utan också att bygga den.                                       

Vill du veta mer? Titta på vår intervju med våra glaspartners och hör deras berättelse om hur de dekarboniserar byggsystem:Samarbeten (sapabuildingsystem.com)                                                               

Hanna Bouveng Communication Managerhanna.bouveng@hydro.com

/ OM SAPA

SAPA är en av de största leverantörerna av byggnadssystem i aluminium i Europa. SAPA erbjuder arkitekter, planerare, metalltillverkare, investerare och husägare över hela världen ett omfattande utbud av innovativa, pålitliga och estetiskt tilltalande aluminiumsystem för fasader, fönster, dörrar och byggnadsintegrerade solceller.

SAPA är ett varumärke som tillhör Hydro, ett globalt integrerat aluminiumföretag med produktions-, försäljnings- och marknadsföringsaktiviteter över hela värdekedjan – Från bauxit, aluminiumoxid och energiframställning till aluminiumproduktion, rolled products, extrudering och återvinning. Med huvudkontor i Norge har företaget cirka 35 000 anställda i mer än 40 länder världen över. Med mer än ett sekels erfarenhet inom produktion av förnybar energi, teknikutveckling och många samarbeten med andra företag genom åren.

 

/ FÖLJ OSS

facebook.com/Sapa-sverige

www.linkedin.com/company/sapa-sverige

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Delårsredogörelse jan. – mar. 2024

Published

on

By

jan. 2024 – mar. 2024

  • Nettoomsättning uppgick till 288 (7 397) KSEK
  • Rörelseresultatet uppgick till -2 294 (2 634) KSEK
  • Resultatet efter avskrivningar och finansiella poster -3 556 (1 503) KSEK
  • Resultat per aktie är negativt
  • Kassaflöde från den löpande verksamheten uppgick till 648 (-690) KSEK
  • Likvida medel uppgick till 244 KSEK den 31 mar. 2024

Väsentliga händelser

jan. 2024 – mar. 2024

  • Företaget presenterade sin AI-drivna Dice Recognition Tech på ICE London 2024
  • Bolaget genomförde riktade emissioner till Nordic Growth Opportunities 3 om totalt cirka 1,05 MSEK.
  • Bolaget utnyttjat den tredje tranchen från Nordic Growth Opportunities 3 som uppgår till 1 MSEK.

Väsentliga händelser efter periodens slut

  • Erhållit en 1,1 MSEK order från Abbiati. Beställningen gäller Tangiamos iADR dice shakers som lanserades i februari på spelmässan ICE London och planeras levereras under andra kvartalet 2024.
  • Bolaget genomförde en riktade emission till Nordic Growth Opportunities 3 om totalt cirka 0,2 MSEK.

To the Shareholders of Tangiamo,

The first quarter of 2024 has been a testament to Tangiamo Touch Technology AB’s determination and commitment to innovation. As we navigate through fluctuating market conditions and work to seize emerging opportunities, I am excited to discuss not just where we are today, but where we are headed tomorrow. This quarter’s developments highlight our commitment to strategic growth and transformation.

Financial Performance
In the first quarter of 2024, our net sales totalled 288 KSEK, a figure that, while significantly lower compared to the extraordinary peak of 7 397 KSEK in Q1 of the previous year due to an unusually large order, offers a clearer perspective when compared to a more typical Q1 2022 performance of 1 831 KSEK. This variance underscores the cyclical nature of our business and our strategic pivot towards focusing on products and innovations that show evidence of higher returns and greater market relevance.

Operating profit and the overall financial results for the quarter reflect our continued investment in technology and strategic market positioning, as well as the costs associated with streamlining our product line and focusing on core markets. We’ve worked diligently to manage these costs effectively, ensuring they align with our long-term strategic goals and current market dynamics.

Alongside the 9 MSEK still available from our existing financing agreement with Nordic Growth Opportunities 3, our Board is proactively considering various financial avenues to ensure Tangiamo has the necessary capital to sustain and expand our initiatives.

Strategic Initiatives
Our strategic initiatives are geared towards amplifying our market presence and enhancing our product offerings. We are actively preparing for the go-live of the installation with Loto Quebec, an important step that demonstrates our commitment to expanding our footprint in key markets. Concurrently, our efforts to gain GLI approvals for our MultiPLAY Ignite products are critical as they will allow us to expand into regulated markets, ensuring compliance while broadening our reach. Additionally, we are continuing to innovate with AI technologies to enhance game features and the overall gaming experience, further solidifying our position as a leader in technological advancement within the gaming industry.

While facing challenges, the opportunity outlook for 2024 and beyond remains positive, and we have robust strategies in place to capitalize on these opportunities and drive sustainable growth. We appreciate your continued support and look forward to achieving our goals together.

Sincerely,

Chris Steele
CEO
Tangiamo Touch Technology AB

Kommentarer till bolagets resultat- och balansräkning 

Omsättning och resultat
Nettoomsättningen uppgick till 288 (7 397) KSEK. Rörelseresultatet uppgick -2 294 (2 634) KSEK, innebärande en positiv rörelsemarginal (neg). Resultat efter skatt var -3 556  (1 503) KSEK. Det negativa resultatet beror främst på utebliven försäljning. 

Kassaflöde
Rörelsens kassaflöde var 648 (-690) KSEK. Det positiva kassaflödet i rörelsen består av förändringar i rörelsekapital, särskilt ökningen av kortfristiga skulder och effektiv hantering av fordringar och lager.

Kommande finansiell information

30 maj 2024 Årsredovisning 2023
20 juni 2024 Årsstämma
30 augusti 2024 Halvårsrapport jan-juni 2024
29 november 2024 Delårsredogörelse juli-september 2024
27 februari 2025 Bokslutskommuniké 2024

Tangiamo i korthet
Tangiamo Touch Technology AB (publ) är ett svenskt företag med säte i Göteborg. Bolaget noterades 2017 på Nasdaq First North Growth Market och arbetar främst med tillämpningar av sensorteknologi inom Gaming. Bolaget har patent på en rad områden inom både touch teknologi och visuell identifiering. Bolagets produkter finns installerade på kasinon, spelhallar och kryssningsfartyg i mer än 30 länder. Mer information om verksamheten finns på www.tangiamo.se. Bolagets aktie (TANGI) är föremål för handel på Nasdaq First North Growth Market.

Certified Adviser
Bolagets Certified Adviser är G&W Fondkommission. 

Denna rapport har inte granskats av bolagets revisor. 
För ytterligare information, vänligen kontakta
Chris Steele, VD, +46 70 978 1081, chris.steele@tangiamo.com
Staffan Hillberg, Styrelseordförande, +46 708 36 59 44, staffan@hillberg.com

Göteborg den 09 maj 2024 
Styrelsen

Delårsredogörelse jan. – mar. 2024 i sin helhet finns tillgänglig på Bolaget hemsida: https://www.tangiamo.com/finansiella-rapporter/

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.