Marknadsnyheter
Produktiv kokpunkt för livsmedelsindustrin


Kölnmässan Anuga FoodTec är en av de viktigaste mötesplatserna för den internationella mat- och dryckesindustrin. Som världens ledande leverantörsmässa täcker den alla aspekter av livsmedelsproduktion och efter två år av pandemi var mässgolvet fullt igen under sista veckan i april. Lesjöfors specialister på transportband för livsmedelsindustrin var på plats.
Det holländska Lesjöforsbolaget Tribelt är specialiserat på tillverkning av transportband i metall för livsmedelsindustrin och deltog med en monter på mässan. Vi ställde några frågor till Tribelts vd Henri Veldhuis om resultaten från Anuga FoodTec.
Varför deltog ni på Anuga FoodTec?
”Det är en betydande mötesplats för hela branschen och vi arbetar aktivt och målmedvetet för att öka varumärkeskännedomen och möta de viktigaste aktörerna inom detta fält.”
Vilka produkter visade Tribelt upp i montern?
”Besökarna fick möjlighet att uppleva hela vårt sortiment av transportband som vi tillverkar och som är speciellt anpassade till livsmedelshantering.”
Var det många som besökte er monter?
”Ja, även om det totala antalet besökare på mässan var lägre än 2018 då mässan hölls senast så hade vi många produktiva samtal i montern. Vi mötte både befintliga kontakter men även nya presumtiva kunder som visade stort intresse för våra lösningar. En hel del konkreta offertförfrågningar fick vi också med oss att jobba vidare med på hemmaplan.”
Brukar Tribelt ställa ut på liknande mässor?
”Europeiska branschföretag inom livsmedelsförädling är våra viktigaste kunder. Med det som utgångspunkt har vi valt att medverka på Anuga FoodTec och IBA som båda arrangeras vart tredje år. IBA anordnas i oktober 2023 nästa gång och då planerar vi att delta. Dessa två är de ledande mässorna i branschen och en fantastisk mötesplats för branschfolk.”
Ser ni andra vinster i att delta på branschmässor än rent affärsmässiga?
”När vi deltar i mässor och träffar OEM’s (Original Equipment Manufacturer), slutkunder, kollegor och konkurrenter får vi en känsla för stämningen på marknaden och hur företagen utvecklas. Detta är värdefull information eftersom det kan hjälpa oss att ta affärskritiska beslut inför framtiden.”
Sofia Håkansson
Marketing and Communications Director
+46 54 13 77 56
sofia.hakansson@lesjoforsab.com
Lesjöforskoncernen är en global aktör med marknadens bredaste sortiment av fjädrar samt stansade och pressade detaljer. Med en unik expertis inom högteknologiska, kundanpassade lösningar samt stor och flexibel tillverkningskapacitet är Lesjöfors sedan många år fjäderpartner till kunder i vitt skilda branscher. Lesjöfors består av ett femtiotal tillverkande och säljande bolag i ett flertal länder. Tack vare ett långsiktigt och målmedvetet arbete som innovativ problemlösare växer koncernen kontinuerligt med god lönsamhet, både organiskt och genom förvärv. Lesjöfors ägs Beijer Alma, noterat på Stockholmsbörsen.
Marknadsnyheter
JRS chefsstrateg Torbjörn Söderberg om börsen framåt

JRS chefsstrateg Torbjörn Söderberg pratar med Jesper Norberg på EFN om börsens väg framåt. Man tar upp värderingar och makro, samt hur han själv väljer att agera.
Marknadsnyheter
Kreditkort skapar problem för USAs konsumenter – CNBC granskar

CNBC tittar närmare på hur kreditkort skapar problem för konsumenterna i USA som får betala räntor på upp till 36 %, och ovanpå det kommer nya avgifter. När det skapar så här stora problem blir det ett problem för ekonomin som helhet, det är inte bara ett individuellt problem.
CNBC granskar kreditkort och problemen de skapar
Vi skrev nyligen om rekordhög belåning hos investerare i USA. Det är samma sak här, när det är så många individer som är så hårt belånade blir det ett problem för hela aktiemarknaden.
Marknadsnyheter
Varför går det så dåligt för Las Vegas?

Det pratas mycket om att Las Vegas har blivit tomt. Det kommer färre besökare både från USA och utlandet, i en sådan omfattning att vägar som förut var fyllda med bilar nu är smidiga att ta sig fram på. De enda som fortsatt verkar komma är affärsresenärerna.
Las Vegas får mycket kritik för att ha blivit för giriga. Hotellen har börjat lägga på alla möjliga konstiga avgifter för att tjäna mer, restaurangerna lägger på avgifter och dessutom har det tillkommit flera nya skatter. Besökarna känner sig lurade.
-
Analys från DailyFX10 år ago
EUR/USD Flirts with Monthly Close Under 30 Year Trendline
-
Marknadsnyheter5 år ago
BrainCool AB (publ): erhåller bidrag (grant) om 0,9 MSEK från Vinnova för bolagets projekt inom behandling av covid-19 patienter med hög feber
-
Marknadsnyheter3 år ago
Upptäck de bästa verktygen för att analysera Bitcoin!
-
Analys från DailyFX12 år ago
Japanese Yen Breakout or Fakeout? ZAR/JPY May Provide the Answer
-
Marknadsnyheter2 år ago
Därför föredrar svenska spelare att spela via mobiltelefonen
-
Analys från DailyFX12 år ago
Price & Time: Key Levels to Watch in the Aftermath of NFP
-
Analys från DailyFX8 år ago
Gold Prices Falter at Resistance: Is the Bullish Run Finished?
-
Nyheter7 år ago
Teknisk analys med Martin Hallström och Nils Brobacke