Marknadsnyheter
Prognos 2023: ”Peak-begpris” är nått – trögare försäljning

Handlarbudet spanar in i 2023 för att se hur begagnatbranschen kan tänkas utveckla sig. Begpriserna vänder nedåt när många handlare behöver sänka sina lagerkostnader, samtidigt som tillgången på leasingbilar, laddhybrider och elbilar ökar.
Sverige är på väg in i en lågkonjunktur och en ”bister vinter”, som finansminister Elisabeth Svantesson nyligen uttryckte det. Många hushåll kämpar hårt för att hålla näsan över vattenytan och det påverkar även bilhandeln.
InternalCars Handlarbudet har pratat med några erfarna branschexperter för att forma en prognos inför första halvan av 2023. Det här ser vi i spåkulan:
- Begagnatpriserna sjunker
- Handlarna minskar sina beglager
- Lagertiden ökar – minskad lönsamhet
- Betydligt fler laddbara begbilar under 2023
- Fler konkurser och uppköp att vänta
- Svenska fordon attraktiva i Europa – exporten ökar
Begagnatpriserna är på väg nedåt
Peo Siwertson arbetar som Senior Business Development Manager för AUTO1.com, ett remarketingföretag som förmedlar bilköp i över 30 europeiska länder. Peo Siwertson jobbar kontinuerligt med framtidsprognoser, marknadsanalyser och prisutveckling i begagnathandeln.
”Hushållens ekonomiska förväntan är extremt låg,” säger Peo Siwertson, ”faktiskt lägre än under bankkrisen 2008–2009. Osäkerheten gör att många skjuter fram ett köpbeslut, man vill se hur det blir innan man köper nästa bil.”
”Ett tydligt tecken på att bilhandeln bromsar upp är antalet utannonserade bilar hos Blocket,” fortsätter Peo Siwertson. ”Ett normalt år finns det ett dagligt utbud på cirka 130.000 bilar på Blocket, men senaste året har det varit en brist på begagnat med betydligt lägre siffror.”
”De tidigare låga siffrorna på Blocket har ökat markant under den här hösten. I augusti var man nere på 110.000 bilar, men under oktober snittade man på 116.000. Nu ligger vi stadigt över 120.000 och antalet utannonserade bilar kommer fortsätta att öka.”
”Med den statistik som vi själva hanterar på AUTO1 ser vi att snittpriserna på begagnat gått ner 12 procent under hösten, jämfört med toppnivån. Men det är stor skillnad mellan olika modeller och drivmedel.”
Bilhandeln har dragit i handbromsen
Fler begagnade bilar till salu innebär att prisnivån justeras nedåt. Tillgången ökar samtidigt som efterfrågan sjunker.
Fram till och med oktober har försäljningen av begagnade bilar (upp till 10 år) till privatpersoner minskat med cirka 18 procent, enligt Vroom, jämfört med samma period förra året.
Peter Lundberg arbetar som Business Solution Manager för den svenska delen av BCA Vehicle Remarketing. BCA är störst på bilauktioner i Europa med över 70 års erfarenhet och har funnits i Sverige sedan 2005 med tre anläggningar.
Även Peter Lundberg ser tydliga tecken att bilhandeln ”dragit i handbromsen” sedan början av hösten:
”Nu har handlarna fyllt sina begagnathallar och inser att de måste minska lagerkostnaderna,” säger Peter Lundberg. ”Ingen bil är ju osäljbar, men då måste priset vara rätt.”
”Under två år har vi haft en väldigt märklig marknad där man kunnat köpa en ny bil och något eller några år senare sälja den för nästan samma peng,” säger Peter Lundberg. ”Den tiden är förbi.”
”Däremot tror jag inte att dieselmodellerna sjunker så mycket mer i pris, de ligger redan lågt. Vill man ha en prisvärd bruksbil idag är det en dieselmodell man ska leta efter.”
Antalet lagerdagar har ökat under hösten och ligger nu strax över 60 dagar. Det minskar lönsamheten och i kombination med högre räntor, högre hyror och högre energipriser kan det bli ekonomiskt svårt för många handlare.
”De handlare som sitter i stora, dyra anläggningar får det tufft,” säger Peter Lundberg. ”Jag blir inte förvånad om vi får se ett ökat antal konkurser i motorbranschen under 2023.”
Fortsatt höga priser för elbilar
För att förutsäga vad som ska hända under 2023 behöver vi titta tre år bakåt i tiden. De bilar som levererades nya 2020 kommer till stor del tillbaka till bilhandeln som begagnade efter en leasingperiod på 36 månader.
Genom att titta på nybilsregistreringen under 2020 får vi en hyggligt god bild av vad vi kan förvänta oss under 2023. Det registrerades 292.000 nya personbilar under 2020, vilket var en rejäl nedgång (-18 procent) jämfört med 356.000 bilar under 2019.
Däremot blev 2020 ett riktigt genombrott för laddbara bilar (elbilar och laddhybrider). Deras andel tredubblades till 32 procent – jämfört med 11 procent under 2019.
Ett större utbud av laddbart påverkar den höga värdering som rått under 2022. Under 2023 finns det mer än dubbelt så många begagnade laddbara bilar (cirka 94.000) som är 3 år gamla – jämfört med under 2022 (cirka 39.000).
Intresset för elbilar och laddhybrider lär vara fortsatt högt under 2023. Men prisnivån kanske dämpas något, tack vare att tillgången av 3-åringar ökar på marknaden. Sannolikt är det laddhybriderna som sjunker mest i värde.
Exporten till Europa ökar
En faktor som har stor påverkan på begagnatmarknaden i Sverige är valutakursen. Euron har länge legat på höga nivåer i förhållande till kronan och då blir svenska bilar ”billiga” i Europa. De anses också vara i gott skick och välutrustade.
Under årets första 9 månader exporterades 82.000 bilar från Sverige, vilket är en ökning med cirka 20 procent jämfört med fjolåret. Den här trenden är tydlig hos BCA Vehicle Remarketing:
”Förut var det cirka 50 procent av bilarna som BCA hanterade som gick till export,” berättar Peter Lundberg. ”Idag är den siffran uppe i 70 procent.”
Fortsätter ett högt utflöde av begagnade bilar bidrar det till att även hålla den svenska prisbilden uppe. Nackdelen är att mängden begagnatbilar minskar, vilket påverkar både bilhandeln och verkstäderna negativt.
Stabilare begagnathandel
Bilindustrin har brottats med komponentbrist ända sedan pandemin inleddes 2020. Att bygga upp ny produktion och nya leverantörskedjor pågår som bäst.
Men få bedömare inom fordonsindustrin vågar hoppas på en snar förbättring. Möjligtvis under slutet av 2023.
Det innebär att nybilsleveranserna fortsätter på låg nivå, vilket också leder till färre inbytesbilar.
Både Peo Siwertson och Peter Lundberg tror att vi får vänta fram till sommaren 2023 innan bilhandeln konsoliderat sig.
”Min gissning är att vi får vänta tills Q2 2023 innan priserna inom begagnathandeln har stabiliserat sig,” säger Peo Siwertson. ”Men problemen med nybilsleveranserna fortsätter längre än så.”
”Jag tror inte vi ska hoppas på samma snabba återgång som under början av pandemin,” säger Peter Lundberg. Men förhoppningsvis ser vi en ökad efterfrågan igen till nästa sommar.”
”Ska jag ge något råd till bilhandlarna så är det att öka lönsamheten genom att snurra lagret så snabbt det går,” avslutar Peter Lundberg. ”Helst på 30 dagar, istället för det dubbla som är situationen just nu.”
Osäkerheten fortsätter – hur länge?
Själva osäkerheten inför framtiden dämpar alltså hushållens vilja att köpa en ny eller begagnad bil. Men det finns många faktorer som gör framtiden osäker.
Räntenivån påverkas av inflationen och räntan styr både bilfinansiering och leasingkostnader – för såväl företag som privatpersoner. Hur inflationen utvecklas vet vi inte – går den ner under 2023 eller fortsätter på hög nivå?
Bränslepriserna i Sverige är fortsatt höga, speciellt dieseln har bitit sig fast på en närmast extrem nivå kring 27 kr/l. Den nya regeringen har utlovat skattesänkningar men inte heller här vet vi vad som händer.
För att minska lagertiden och öka lönsamheten erbjuder Handlarbudet.se en marknadsplats för bilhandeln. En uppskattad funktion hos Handlarbudet är ”Garanterat bud” där en inbytesbil får ett bindande bud inom högst 30 minuter.
Genom att använda vårt digitala verktyg BegTest kan bilhandeln snabba upp hanteringen av inbyten. Alla uppgifter sparas online och bilköparen kan numera signera varudeklarationen med BankID. BegTest uppfyller givetvis alla krav i nya konsumentköplagen.
Kontaktperson InternalCars
Karl Vilhelm Lundin, vd
Tel 08-400 11 860
kv.lundin@internalcars.com
Om InternalCars
InternalCars utvecklar och driver digitala verktyg och affärssystem för att testa, bedöma, värdera, dokumentera och handla med begagnade bilar samt leasingbilar. Bland dessa finns marknadsledande BegTest Pro-verktyget och Handlarbudet.se, motorbranschens egen handelsplats.
Närmare 200.000 fordon hanteras hos över 2.300 anläggningar över hela Sverige, varje år, med de digitala affärssystemen från InternalCars. Cirka 10.000 bilar säljs och köps mellan handlarna för ett årligt värde på över 2 miljarder kronor.
Idag är majoriteten av Sveriges större bilhandlare anslutna till InternalCars/Handlarbudet-plattformen. Bland dessa återfinns Din Bil Sverige, Hedin Bil, Volvo Car Retail, Skobes, Bilia Group, Volkswagen Sverige, Audi Sverige, BMW Sverige, Bavaria, Europeiska Motor, Möller Bil, Förenade Bil, Landrins Bil, Brandts Bil, Motor Trend Toyota, Bilia Mercedes Stockholm, Porsche Stockholm med flera.
Marknadsnyheter
Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder
Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.
– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.
Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.
Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.
Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.
De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.
Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.
Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.
Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se
Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se
Marknadsnyheter
“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”


Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade.
– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde.
Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans.
– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde.
Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:
– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.
Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228
Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.
Marknadsnyheter
Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt


Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.
Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.
Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.
”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.
Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.
”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.
Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.
”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.
Slow Forest Coffee – 5 fakta:
- Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
- Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
- Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
- Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
- Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.
Mera infomation om Slow Forest Coffee här
Tilläggsinformation:
Janne Lindholm, restaurangchef
janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806
Dani Lindberg, hållbarhetschef
dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000
Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör
johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00
Christa Grönlund, informationschef
christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51
-
Analys från DailyFX10 år ago
EUR/USD Flirts with Monthly Close Under 30 Year Trendline
-
Marknadsnyheter5 år ago
BrainCool AB (publ): erhåller bidrag (grant) om 0,9 MSEK från Vinnova för bolagets projekt inom behandling av covid-19 patienter med hög feber
-
Marknadsnyheter2 år ago
Upptäck de bästa verktygen för att analysera Bitcoin!
-
Analys från DailyFX12 år ago
Japanese Yen Breakout or Fakeout? ZAR/JPY May Provide the Answer
-
Marknadsnyheter2 år ago
Därför föredrar svenska spelare att spela via mobiltelefonen
-
Analys från DailyFX12 år ago
Price & Time: Key Levels to Watch in the Aftermath of NFP
-
Analys från DailyFX8 år ago
Gold Prices Falter at Resistance: Is the Bullish Run Finished?
-
Nyheter7 år ago
Teknisk analys med Martin Hallström och Nils Brobacke