Marknadsnyheter
Prostatype Genomics står redo att ta sin revolutionerande gentestprodukt ut i världen – Invest Talks i Dagens Industri 17.e dec


Prostatype Genomics har utvecklat Prostatype, en gentestprodukt som utgör ett kompletterande objektivt beslutsunderlag inför val av behandling av prostatacancerpatienter. Prostatype möjliggör en mer träffsäker prognostisering av prostatacancern och den individuella patientens behandlingsmöjligheter. Prostatype Genomics har nu kommit en bra bit i sin kommersialiseringsprocess. Nu fokuserar bolaget på lansering i några av Europas befolkningsrikaste länder. Det berättar Prostatype Genomics vd Fredrik Persson.
Berätta om Prostatype Genomics och er affärsidé.
–Prostatype Genomics grundades 2007. Vi har utvecklat Prostatype, ett IR-baserat gentest som hjälper läkare att ordinera rätt behandling till prostatacancerpatienter. Prostatype hjälper läkare att fatta ett mer individualiserat och specifikt behandlingsbeslut, vilket kan bidra till att minska dödligheten och förlänga livslängden för patienter med prostatacancer. Prostatype fyller ett viktigt kliniskt behov och är med andra ord en produkt med potential att förbättra livsvillkoren för miljontals människor runtom i världen.
Hur fungerar Prostatype?
–Prostatype är en CE-märkt, externt validerad testprodukt vars unika AI-system identifierar patientens genetiska fingeravtryck genom att via vävnadsprov mäta information från cancerstamcellens gener. Prostatype baseras på spjutspetsteknologi som ger läkaren ett mått på hur aggressiv, eller icke aggressiv, prostatacancern är, vilket reducerar risken för under-eller överbehandling.
Hur bedömer ni att det globala medicinska behovet av nya gentester för prostatacancer kommer att utvecklas framöver?
–Antalet män som diagnostiseras med prostatacancer ökar år för år i stora delar av världen. Hittills har sjukvården saknat testmetoder som med exakthet kan avgöra hur aggressiv en enskild patients prostatacancer är och därmed även viket behandlingsalternativ som är att föredra. Vårt test levererar en objektiv bedömning av den enskilda patientens prostatacancer, vilket utgör ett viktigt underlag när läkaren och patienten diskuterar lämpliga behandlingsalternativ. Det långsiktiga medicinska behovet av vår produkt är därmed mycket stort. Vår målgrupp är prostatacancerpatienter med låg till medelrisk, vilket motsvarar drygt 85 procent av alla patienter.
Hur har Prostatype Genomics utvecklats under 2021?
– Vi har haft ett intensivt och händelserikt år. Vi har lyckats leverera på merparten av de milstolpar vi föresatte oss i samband med att bolaget noterades på Nasdaq First North Growth Market i november 2020. Vi har slutfört ett antal pilotstudier och kliniska studier med genomgående mycket goda resultat. Ni fortsätter vi vårt arbete med att snabba på den globala lanseringen av Prostatype
Ni inledde er kommersialiseringsfas 2019. Hur ser strategin för er globala lansering ut?
–Vi fortsätter att intensifiera försäljningen i Sverige och övriga Norden, där vi har förstärkt vår försäljningsorganisation. Vi bearbetar för närvarande marknaderna i Storbritannien, Tyskland, Spanien och Italien. Första halvåret 2022 fokuserar vi fullt ut på lanseringen i dessa länder. När den är väl förankrad hos våra lokala distributörer är vår plan att lansera Prostatype i länder som USA, Frankrike och Beneluxländerna. Därefter väntar lansering i ytterligare länder runtom i världen. Vi har även kommit en bra bit med förberedelsearbetet inför vår kommande USA-lansering. Hösten 2021 genomförde vi en riktad nyemission på 25 miljoner kronor i syfte att förstärka resurstilldelningen till vår globala kommersialiseringsprocess.
Hur hanterar ni de risker som är associerade med kommersialiseringen av Prostatype?
–Den tekniska risken med Prostatype är i princip eliminerad eftersom vi har en färdig produkt som är externt verifierad på ledande universitetssjukhus och CE-märkt. Självklart finns det alltid kommersiella risker associerade med den här typen av satsningar, men Prostatype Genomics har en attraktiv affärsmodell och ett mycket erfaret och meriterat seniort styrelse- och ledningsteam med gedigen erfarenhet av den här typen av kommersialiseringssatsningar. Det medicinska behovet är omfattande och vår produkt har fått ett mycket positivt mottagande av såväl patienter som specialistläkare runtom i världen, vilket ytterligare bidrar till att minska risken i vår kommersialiseringsprocess.
Fakta: Prostatype Genomics grundades 2007 och har utvecklat Prostatype, en färdig gentestprodukt som finns tillgänglig för patienter och behandlande urologer som ett kompletterande beslutsunderlag inför frågeställningen behandling eller inte behandling av prostatacancer. Testet är utvecklat av en forskargrupp på Karolinska Institutet och tillhandahålls av Prostatype Genomics AB. Prostatype Genomics är noterat på Nasdaq First North Growth Market, kortnamn PROGEN.
Läs mer på: prostatypegenomics.com/reports-and-presentations/
Invest Talks ”Sektor: Health Care” publiceras Fredag 17.e Dec i Dagens industri & di.se – Nordens största affärstidning 290 000 läsare.
Skribent: Annika Wihlborg ⎮Invest Talks
Filmproducent: Sokol Vjerdha ⎮Invest Talks
Distribution: Dagens Industri & Di.se
Projektledare: Andreas Hörlin⎮Invest Talks
Studio: Studio⎮Invest Talks Regeringsgatan 29, Stockholm
Om Invest Talks:
Invest Talks är en oberoende plattform för börsbolag, intressenter & aktieägare. Vi bevakar noterade och onoterade företag. Följ oss på LinkedIn eller vårt nyhetsrum på Cision. Distributionspartner: Dagens Industri.
Friskrivning från ansvar:
Vi tar inget ansvar för fullständighet i sponsrat innehåll, innehållet ska tolkas som marknadsföring och inte ses som en köprekommendation från oss. Alla investeringar innebär risk och satsat kapital kan helt gå förlorat i värde. Med reservation för ev. produktions-, tryck- & färgfel.
Marknadsnyheter
JRS chefsstrateg Torbjörn Söderberg om börsen framåt

JRS chefsstrateg Torbjörn Söderberg pratar med Jesper Norberg på EFN om börsens väg framåt. Man tar upp värderingar och makro, samt hur han själv väljer att agera.
Marknadsnyheter
Kreditkort skapar problem för USAs konsumenter – CNBC granskar

CNBC tittar närmare på hur kreditkort skapar problem för konsumenterna i USA som får betala räntor på upp till 36 %, och ovanpå det kommer nya avgifter. När det skapar så här stora problem blir det ett problem för ekonomin som helhet, det är inte bara ett individuellt problem.
CNBC granskar kreditkort och problemen de skapar
Vi skrev nyligen om rekordhög belåning hos investerare i USA. Det är samma sak här, när det är så många individer som är så hårt belånade blir det ett problem för hela aktiemarknaden.
Marknadsnyheter
Varför går det så dåligt för Las Vegas?

Det pratas mycket om att Las Vegas har blivit tomt. Det kommer färre besökare både från USA och utlandet, i en sådan omfattning att vägar som förut var fyllda med bilar nu är smidiga att ta sig fram på. De enda som fortsatt verkar komma är affärsresenärerna.
Las Vegas får mycket kritik för att ha blivit för giriga. Hotellen har börjat lägga på alla möjliga konstiga avgifter för att tjäna mer, restaurangerna lägger på avgifter och dessutom har det tillkommit flera nya skatter. Besökarna känner sig lurade.
-
Analys från DailyFX10 år ago
EUR/USD Flirts with Monthly Close Under 30 Year Trendline
-
Marknadsnyheter5 år ago
BrainCool AB (publ): erhåller bidrag (grant) om 0,9 MSEK från Vinnova för bolagets projekt inom behandling av covid-19 patienter med hög feber
-
Marknadsnyheter3 år ago
Upptäck de bästa verktygen för att analysera Bitcoin!
-
Analys från DailyFX12 år ago
Japanese Yen Breakout or Fakeout? ZAR/JPY May Provide the Answer
-
Marknadsnyheter2 år ago
Därför föredrar svenska spelare att spela via mobiltelefonen
-
Analys från DailyFX12 år ago
Price & Time: Key Levels to Watch in the Aftermath of NFP
-
Analys från DailyFX8 år ago
Gold Prices Falter at Resistance: Is the Bullish Run Finished?
-
Nyheter7 år ago
Teknisk analys med Martin Hallström och Nils Brobacke