Connect with us

Marknadsnyheter

PwC lanserar ny strategi för att möta framtidens utmaningar

Published

on

I en tid då samhällets utmaningar blir fler och allt mer komplexa, lanserar nu PwC en ny strategi för framtiden. Siktet är inställt på att agera på stora förändringar som klimatkrisen, sociala utmaningar, den digitala omställningen och behovet av att bygga förtroende. Målet är att skapa långsiktigt hållbara resultat för kunder och för samhället i stort.

För att göra verklighet av strategin så gör PwC en global investering på 12 miljarder dollar under de kommande fem åren med målet att skapa 100 000 nya jobb över världen. 

Hållbarhet och ESG (Environmental, Social, Governance) får en central plats i den nya strategin och ska genomsyra hela verksamheten. Dels rekryteras nya medarbetare både globalt och inom Sverige, dels vidareutbildas medarbetare och partners inom frågor kopplade till ESG. Målet är att bli ännu bättre på att hjälpa kunder i omställningen från enbart finansiell prestation som mått på framgång, till att i högre grad väga in positiv samhällspåverkan som en faktor. Dessutom etableras nya utbildningscenter inom hållbarhet samt ledarskapsinstitut runt om i världen. PwC satsar också stort på att accelerera teknikutvecklingen, tillsammans med ett omfattande utbildningsprogram kopplat till ny teknologi och digitala lösningar.

PwC ska bygga förtroende och leverera långsiktigt hållbara värden
– Om vi ska sammanfatta strategin i två bärande delar så handlar det om att hjälpa våra kunder att bygga förtroende och att leverera långsiktigt hållbara resultat för att möta de samhällsutmaningar vi ser idag och framåt, berättar Sofia Götmar Blomstedt, vd PwC Sverige, och fortsätter;
– Samhällets förväntningar har aldrig varit större inom områden som mångfald, klimatpåverkan och finansiell rapportering. Kombinationen av ett förtroendefullt agerande och förmågan att skapa uthålliga värden kommer vara avgörande för framgång. Med strategin som grund ska vi nu hjälpa våra kunder och samhället att ställa om och integrera de här framtidsfrågorna i hela verksamheten.

Specialister som samarbetar för att lösa alltmer komplexa problem
En viktig del av strategin handlar också om samverkan. De snabba och komplexa förändringar som nu sker i omvärlden kräver nya samarbetsformer, både internt mellan olika kompetenser och med kunder. Dessutom fokuserar strategin på teknikutveckling och att integrera tekniken med lösningar och insikter, för att kunna skapa ytterligare värde för kunder och samhället.
– Det handlar om att kombinera vår specialistkunskap med nya tankesätt och teknik i framkant. Allt detta ska mynna ut i nya och ibland oväntade lösningar som bygger värde för våra kunder, säger Sofia Götmar-Blomstedt.

Sammanfattning av viktiga områden inom PwC:s nya strategi

  • PwC gör en global investering på 12 miljarder dollar under de kommande fem åren för att förverkliga strategins delar. Investeringarna kommer att leda till 100 000 nya jobb samt kompetensutveckling av befintliga medarbetare.
     
  • Hållbarhet/ESG (Environmental, Social and Governance)
    PwC skapar en global ESG-akademi som möjliggör för medarbetarna att integrera hållbarhetsfrågorna i sitt arbete. Parallellt så gör PwC en storsatsning på rekrytering för att stärka upp området.

     
  • Affärsutveckling
    PwC fortsätter investera för att ytterligare utveckla verksamheterna. Det här innebär bland annat att en miljard dollar avsätts för att påskynda implementeringen av teknik som ytterligare automatiserar leveransen av revision.

     
  • Ledarskap
    Nya ledarskapsinstitut inrättas för att stödja kunder och intressenter i ledarskap och förtroendeskapande. Det första institutet placeras i USA. Ytterligare ett ledarskapsinstitut kommer att skapas i Asien och fler är på planeringsstadiet i olika delar av världen.

     
  • Teknikutveckling
    PwC gör en storsatsning på digital kompetensutveckling i kombination med nya kompetensområden. Takten skruvas upp när det gäller användning av AI, analys av data, RPA, VR och annan ny teknik, för att leverera insikter och skapa värde för kunderna.

För mer information
Sofia Götmar-Blomstedt, vd PwC Sverige
sofia.goetmar-blomstedt@pwc.com
0709-29 28 82

Martin Askman, t f presschef PwC Sverige
martin.x.askman@pwc.com
073-358 31 43

Fakta om PwC
PwC Sverige är marknadsledande inom revision och rådgivning med 2 800 medarbetare runt om i landet – vi finns där du finns! Vårt syfte är att skapa förtroende i samhället och lösa viktiga problem och våra värderingar genomsyrar allt vi gör.

Vi är proaktiva rådgivare som drivs av att förstå dig och våra övriga 33 000 kunders verkliga behov och hitta lösningar på komplexa affärsutmaningar – oavsett vilken fas din verksamhet befinner sig i. Det som gör oss unika är att vi kombinerar den senaste tekniken och samverkan mellan våra specialister. Vi är en Community of Solvers som är med dig hela vägen!

PwC Sverige är en självständig och oberoende juridisk enhet som ingår i det globala PwC-nätverket med 295 000 medarbetare i 156 länder. Det gör att vi kan dela med oss av kunskaper och erfarenheter globalt och tillsammans leverera relevanta lösningar som skapar förtroende och långsiktigt hållbara värden för såväl våra kunder som samhället i stort.

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Planera inför betessläppet för att undvika kolik

Published

on

By

Sommarbetet närmar sig och för de flesta hästar och hästägare väntar en härlig tid. Men för att hästen ska klara av omställningen till att äta gräs hela dagarna krävs planering. Här kommer tips för att undvika att hästen drabbas av kolik – något som är väldigt vanligt vid betessläpp enligt Agrias skadestatistik.

I ett forskningsprojekt vid SLU, finansierat av Stiftelsen Hästforskning och Agrias forskningsfond, kunde forskarna se att sjukdomar som kolik och fång är vanliga i samband med abrupta förändringar i utfodringen, som till exempel vid betessläpp.

– Även de hästar som gått i vinterhagar med gräs behöver tillvänjas när man släpper dem i nya, obetade gräshagar. Tänk också på att när det har varit en period av torka och sedan kommer regn kan det ske en förändring i gräsets näringsinnehåll, säger Anette Graf, veterinär på Agria. 

När hästen går från att äta grovfoder till gräs under sommarmånaderna är det viktigaste att omställningen görs successivt, för att undvika att hästen drabbas av kolik och fång – sjukdomar som är vanliga vid plötsliga förändringar i hästens foder. I statistiken bland Agrias försäkrade hästar ökar antalet kolikfall under maj, när betesperioden startar.

Därför är det viktigt att planera för hästens betesgång, och börja vänja den långsamt vid gräs. Det är tidskrävande men många hästägare handbetar sin häst under våren, innan hagarna börjar bli gröna.

En del hästar bör hållas under noggrann uppsikt på betet, och vissa hästar kan inte gå på bete alls – det gäller främst hästar som haft fång upprepade gånger, eller som har fått diagnosen EMS (ekvint metabolt syndrom).

Så här vänjer du hästen vid att äta gräs inför betessläpp

  • Beta hästen för hand en stund varje dag när gräset börjar växa.
  • Låt hästen först gå i gräshagen under en begränsad tid av dygnet, och öka sedan tiden successivt.
  • Riv av gräs och byt successivt ut mot allt större del av grovfodergivan i höpåsarna under cirka två veckors tid före betessläppet.

Fakta om kolik

  • Kolik är den näst vanligaste diagnosen hos häst
  • Tusentals hästar drabbas årligen
  • Åtta procent av de drabbade hästarna avlider i samband med kolikanfall
Continue Reading

Marknadsnyheter

Shoan Etemadi utsedd till ny vd för Hemköpskedjan

Published

on

By

Hemköpskedjans nuvarande vice vd och försäljningschef, Shoan Etemadi, har rekryterats till rollen som vd för Hemköpskedjan och kommer att efterträda Simone Margulies från den 15 augusti 2024, i samband med det att Simone tillträder rollen som vd och koncernchef för Axfood.

Shoan Etemadi kommer med start den 15 augusti att efterträda Simone Margulies i rollen som vd för Hemköpskedjan AB. Han kommer också att ingå i koncernledningen för Axfood AB. Shoan är idag vice vd för Hemköpskedjan, i vilken Hemköp och Tempo ingår, och även försäljningschef sedan drygt tre år tillbaka. Han har dessförinnan 15 års erfarenhet inom dagligvarubranschen från bland annat drift samt sortiment och inköp på ICA och Lidl.

– Det har varit ett mycket stort intresse för rollen från såväl interna som externa kandidater, vilket vi självklart tycker är väldigt roligt, och vi har nu landat i att den absolut starkaste kandidaten finns internt inom koncernen. Shoan har gjort ett fantastiskt arbete i sin nuvarande roll som försäljningschef på Hemköp, och har varit högst bidragande till Hemköpskedjans framgång de senaste åren. Både jag och tillträdande vd och koncernchef för Axfood, Simone Margulies, anser att Shoan med sitt affärsnära ledarskap är helt rätt person att fortsätta resan med att stärka Hemköpskedjans position på marknaden, säger Axfoods vd och koncernchef Klas Balkow.

– Jag är både hedrad och väldigt glad över att ha fått möjligheten att ta mig an rollen som Hemköpskedjans vd. Det ska bli fantastiskt att tillsammans med ledningen och teamen inom både Hemköp och Tempo, och med de många duktiga handlare och engagerade butiksmedarbetare runtom i landet, fortsätta utveckla verksamheten och attrahera ännu fler nya kunder till våra butiker, säger tillträdande vd Shoan Etemadi.

Hemköpskedjans nuvarande vd Simone Margulies tillträder i sin tur rollen som vd och koncernchef för Axfood den 15 augusti 2024. Rekryteringen av Shoan Etemadis efterträdare i rollen som försäljningschef för Hemköpskedjan AB inleds omedelbart.

För mer information, kontakta:
Magnus Törnblom, presschef Axfood, 070-266 27 12, magnus.tornblom@axfood.se

 

Axfood ska vara ledande inom prisvärd, bra och hållbar mat. I vår bolagsfamilj ingår butikskedjorna Willys och Hemköp, liksom Tempo, Handlar ́n och Matöppet. Grossistförsäljning sker genom Snabbgross och vårt supportbolag Dagab ansvarar för koncernens produktutveckling, inköp och logistik. I Axfoodfamiljen ingår även Middagsfrid och Urban Deli samt delägda Apohem, Eurocash och City Gross. Tillsammans har koncernen ungefär 13 000 medarbetare och en omsättning om drygt 80 miljarder kronor. Axfoods aktie är sedan år 1997 noterad på Nasdaq Stockholm och huvudägare är Axel Johnson AB. Läs mer på www.axfood.se.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Shoan Etemadi utsedd till ny vd för Hemköpskedjan

Published

on

By

Hemköpskedjans nuvarande vice vd och försäljningschef, Shoan Etemadi, har rekryterats till rollen som vd för Hemköpskedjan och kommer att efterträda Simone Margulies från den 15 augusti 2024, i samband med det att Simone tillträder rollen som vd och koncernchef för Axfood.

Shoan Etemadi kommer med start den 15 augusti att efterträda Simone Margulies i rollen som vd för Hemköpskedjan AB. Han kommer också att ingå i koncernledningen för Axfood AB. Shoan är idag vice vd för Hemköpskedjan, i vilken Hemköp och Tempo ingår, och även försäljningschef sedan drygt tre år tillbaka. Han har dessförinnan 15 års erfarenhet inom dagligvarubranschen från bland annat drift samt sortiment och inköp på ICA och Lidl.

– Det har varit ett mycket stort intresse för rollen från såväl interna som externa kandidater, vilket vi självklart tycker är väldigt roligt, och vi har nu landat i att den absolut starkaste kandidaten finns internt inom koncernen. Shoan har gjort ett fantastiskt arbete i sin nuvarande roll som försäljningschef på Hemköp, och har varit högst bidragande till Hemköpskedjans framgång de senaste åren. Både jag och tillträdande vd och koncernchef för Axfood, Simone Margulies, anser att Shoan med sitt affärsnära ledarskap är helt rätt person att fortsätta resan med att stärka Hemköpskedjans position på marknaden, säger Axfoods vd och koncernchef Klas Balkow.

– Jag är både hedrad och väldigt glad över att ha fått möjligheten att ta mig an rollen som Hemköpskedjans vd. Det ska bli fantastiskt att tillsammans med ledningen och teamen inom både Hemköp och Tempo, och med de många duktiga handlare och engagerade butiksmedarbetare runtom i landet, fortsätta utveckla verksamheten och attrahera ännu fler nya kunder till våra butiker, säger tillträdande vd Shoan Etemadi.

Hemköpskedjans nuvarande vd Simone Margulies tillträder i sin tur rollen som vd och koncernchef för Axfood den 15 augusti 2024. Rekryteringen av Shoan Etemadis efterträdare i rollen som försäljningschef för Hemköpskedjan AB inleds omedelbart.

För mer information, kontakta:
Magnus Törnblom, presschef Axfood, 070-266 27 12, magnus.tornblom@axfood.se

 

Axfood ska vara ledande inom prisvärd, bra och hållbar mat. I vår bolagsfamilj ingår butikskedjorna Willys och Hemköp, liksom Tempo, Handlar ́n och Matöppet. Grossistförsäljning sker genom Snabbgross och vårt supportbolag Dagab ansvarar för koncernens produktutveckling, inköp och logistik. I Axfoodfamiljen ingår även Middagsfrid och Urban Deli samt delägda Apohem, Eurocash och City Gross. Tillsammans har koncernen ungefär 13 000 medarbetare och en omsättning om drygt 80 miljarder kronor. Axfoods aktie är sedan år 1997 noterad på Nasdaq Stockholm och huvudägare är Axel Johnson AB. Läs mer på www.axfood.se.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.