Marknadsnyheter
PwC: rekordhög optimism bland världens vd:ar
må, jan 22, 2018 18:30 CET
Optimismen i årets upplaga av PwC:s CEO Survey 2018 skjuter i höjden och når historiskt höga nivåer. Aldrig tidigare har företagsledare varit så optimistiska gällande de ekonomiska tillväxtutsikterna. Nästan 6 av 10 (57 procent) tror att den globala ekonomiska tillväxten kommer att förbättras de närmaste tolv månaderna.
Jämfört med föregående år nära nog fördubblas andelen vd:ar på global nivå som tror på en förbättrad tillväxt. Optimismen är dessutom utbredd och vi ser liknande utfall i samtliga regioner. För första gången sedan 2012, då frågan infördes i undersökningen, tror en majoritet av företagsledarna på en förbättring av tillväxten.
Även bland svenska företagsledare ökar andelen optimistiska företagsledare kraftigt. Vd:ar som tror på en förbättrad ekonomisk tillväxt de kommande tolv månaderna mer än fördubblas från 18 till 50 procent i årets undersökning. Dessutom tror svenska företagsledare på den egna verksamheten och 4 av 10 (42 procent) är mycket säkra på en fortsatt intäktstillväxt de närmaste 12 månaderna.
– Under 2017 tog global ekonomi ytterligare kliv mot en normalisering och ur ett vd-perspektiv råder ingen tvekan om att konjunkturen är mycket god för närvarande. USA visade en god tillväxt med flera starka kvartal och prognosen ser fortsatt ljus ut. Flera stora ekonomier i Europa mår bättre än på mycket länge. Sverige har haft ännu ett år av högkonjunktur och andelen svenska företagsledare som tror på förbättrad ekonomisk tillväxt mer än fördubblas jämfört med föregående år, säger Peter Nyllinge, vd PwC Sverige.
Rekordfå pessimister
Samtidigt som andelen optimistiska företagsledare aldrig varit fler så sjunker andelen pessimister till rekordfå i årets undersökning. Endast fem procent av respondenterna tror på en försämring av tillväxten det närmaste året, jämfört med 17 procent från föregående år. Pessimisterna bland svenska företagsledare ökar marginellt till 14 procent, från 11 procent föregående år.
– Vi gick in i 2017 med en hel del farhågor om ökad geopolitisk osäkerhet, populism, protektionism och fortsatta utmaningar på klimatområdet. Utmaningarna kvarstår men de har påverkat global konjunktur i mindre utsträckning än befarat och inbromsande effekter har uteblivit. Till exempel var oron för effekterna av brexit inledningsvis mycket höga men vi ser i årets undersökning att denna oro fallit tillbaka avsevärt, säger Peter Nyllinge.
Över hälften (54 procent) av samtliga respondenter har svarat att antalet anställda kommer att öka de kommande tolv månaderna.
Ökad oro för terror- och cyberhot
När det gäller oro för olika risker och hot verkar företagsledare intressera sig allt mer för geopolitik och socioekonomiska frågor snarare än hot och risker inom den egna marknaden eller sin egen sektor.
Det främsta orosmoment är fortfarande överregleringar (42 procent) som ligger kvar på samma nivå som föregående år. Oron för terrorism och cyberhot ökar tydligt i årets undersökning och tar sig för första gången in bland de fem främsta hoten.
– Europa har de senaste åren drabbats av flera terrordåd och med dådet på Drottninggatan i Stockholm färskt i minnet är jag inte förvånad över en ökande global oro. Vi ser en liknande trend inom cybersäkerhet med flertalet större globala incidenter, som till exempel Cloud Hopper, och en ökad oro som följd, säger Peter Nyllinge.
Fyra av tio företagsledare i undersökningen svarar att de är extremt oroade för terrordåd, jämfört med två av tio föregående år. Oron för terrordåd är det som ökar mest i årets undersökning, från 10:e till 2:a plats. För första gången har oron för klimathotet tagit sig in bland de tio mest angelägna orosmomenten och hamnar på en 9:e plats med tre av tio företagsledare som är extremt oroade.
Anledningar till oro ser annorlunda ut bland svenska företagsledare och terrordåd når inte upp bland de fem mest angelägna hoten. Klimatet är däremot anledning till och hälften av de svenska respondenterna anger klimathotet som den allra främsta risken mot ekonomisk tillväxt, följt av populism (44 procent) samt protektionism (42 procent).
Cyberangrepp ett kraftigt växande problem
På global nivå har även oro för cyberhot ökat i årets undersökning och hamnar på en 3:e plats bland de mest angelägna hoten.
Sverige är ett av världens mest digitaliserade länder och drabbades av cyberangreppet “Cloud Hopper” som spreds i april 2017. För företagsledare har det blivit än mer angeläget att skydda sig mot den här sortens hot och cybersäkerhet har på kort tid blivit en fråga att diskutera på styrelsenivå, både bland globala och svenska bolag.
Populism i medvind
Frågan om populism är ny för i år och går rakt in på en 9:e plats bland de mest angelägna hoten. En tredjedel av samtliga företagsledare (35 procent) anger att de är extremt oroade för populismen och dess negativa effekter på tillväxten. Bland företagsledare i västeuropa är populism den absolut främsta anledningen till oro (liksom i Latinamerika). Även oron för protektionism har ökat tydligt. Detta är i linje med en utveckling som pågått under en längre tid i Europa och som på senare år även nått USA.
I Sverige har det stundtals förts en intensiv debatt om populism och dess negativa konsekvenser. Svenska företagsledare rankar populism näst mest skadligt mot ekonomisk tillväxt, efter klimathotet och följs av protektionism.
Globaliseringens positiva inverkan ifrågasatt
I årtionden har global ekonomisk tillväxt utvecklats parallellt med sociala framsteg. Globaliseringen har lyft miljarder ur fattigdom och underlättat ett utbyte av ny kunskap som stimulerat produktivitet och innovation.
Det senaste decenniet har vi emellertid sett en växande klyfta mellan mottagarna av detta välstånd. Allt fler invånare i olika delar av världen känner att de övergivits av ett system som inte längre lovar dem och deras barn ett bättre liv.
När vi frågat om globaliseringen har hjälpt till att ”minska klyftan mellan de rika och de fattiga” svarade 39 procent av företagsledarna ”inte alls”. Och 30 procent gav samma dystra bedömning av globaliseringens möjligheter att ”avvärja klimatförändringar och resursbrist”. En av fyra anger att globaliseringen inte har hjälpt att förbättra “integriteten och effektiviteten hos det globala skattesystemet” över huvud taget.
Läs mer på www.pwc.se/ceosurvey
Nyckeltal i urval
– På global nivå har andelen optimistiska företagsledare som tror på en förbättrad ekonomisk tillväxt ökat väsentligt. Jämfört med föregående år nära nog fördubblas andelen vd:ar på global nivå som tror på en förbättrad tillväxt. Hela 57 procent tror på en förbättrad tillväxt kommande 12 månader (29 procent föregående år).
– Bland svenska företagsledare har optimismen ökat ännu tydligare och andelen mer än fördubblas till 50 procent (18 procent föregående år).
– Av naturliga skäl minskar andelen pessimister som på global nivå endast utgör fem procent (17 procent föregående år). Andelen svenska pessimistiska företagsledare är något fler och ökar dessutom till 14 procent (11 procent föregående år).
– Bland samtliga respondenter anser 42 procent att de är mycket säkra på fortsatt intäktstillväxt för den egna verksamheten de närmaste 12 månaderna. Svenska företagsledare ligger på exakt samma nivå gällande tron på den egna verksamheten.
– Oro för överreglering är fortfarande det främsta orosmomentet bland globala företagsledare, 42 procent anger detta som skäl till extrem oro. Följt av oro för terrordåd (41 procent) och geopolitisk osäkerhet (40 procent).
För mer information, vänligen kontakta:
Peter Nyllinge, vd PwC Sverige
Tel +46 10-213 30 60, e-post: peter.nyllinge@pwc.com
Carlos Cancino, presskontakt PwC Sverige
Tel +46 76-836 98 73, e-post: carlos.cancino@pwc.com
Fakta om PwC
PwC Sverige är marknadsledande inom revision, redovisning, skatte- och affärsrådgivning med
3 600 medarbetare på 100 kontor runt om i landet. Med erfarenhet och unik branschkunskap utvecklar vi värden för våra 50 000 kunder vilka utgörs av globala företag, svenska storföretag och organisationer, mindre och medelstora, främst lokala företag samt den offentliga sektorn.
PwC Sverige drivs som en självständig och oberoende juridisk enhet. Vi ingår i det globala nätverket PwC och delar våra kunskaper, erfarenheter och lösningar med 223 000 medarbetare i 157 länder för att utveckla nya perspektiv och praktiska råd.
Taggar:
Marknadsnyheter
AFRYs styrelse utser Linda Pålsson till ny VD och koncernchef
AFRYs styrelse har idag utsett Linda Pålsson till ny VD och koncernchef. Hon tillträder omgående och efterträder tidigare VD Jonas Gustavsson som lämnar bolaget.
AFRYs styrelse har arbetat med rekryteringsprocessen av en ny VD sedan den 9 september 2024.
”Jag är glad över att Linda Pålsson idag har tackat ja till att bli AFRYs nya VD och koncernchef. I sammanslagningen av ÅF och Pöyry i 2019 skapades ett unikt kunskapsföretag inom den globala energi och gröna industriella omställningen samt en stark nordisk position inom infrastruktur. Under Jonas Gustavssons ledarskap har AFRY visat stark tillväxt och uppnått en årlig omsättning på SEK 27 miljarder. Jag vill passa på att tacka Jonas för åtta år på AFRY och ett riktigt gott samarbete. Bolaget kommer under Lindas ledarskap att fortsätta utveckla sin globalt ledande position i den gröna omställningen med ökat fokus på lönsamhet. Linda har en gedigen erfarenhet av komplexiteten i den gröna omställningen och erfarenhet av att leda stora projekt med kunden i fokus”, säger Tom Erixon, styrelseordförande på AFRY.
”AFRY är ett fantastiskt bolag, och jag ser med stor förväntan fram emot uppdraget att leda AFRY in i nästa fas. Med sin unika position är AFRY väl rustat att möta våra kunders behov av storskaliga projekt som bidrar till att accelerera omställningen till mer hållbart samhälle. Vi kommer arbeta vidare med att stärka våra projektleveranser till våra kunder och ha ett starkt fokus på att genomföra strukturella lönsamhetsförbättringar. Jag är tacksam för förtroendet och ser fram emot att tillsammans med teamet på AFRY ta nästa steg på resan”, säger Linda Pålsson.
Linda Pålsson har omfattande erfarenhet från ledande befattningar både i och utanför AFRY. Linda är idag Executive Vice President och Head of Division Energy och har tidigare haft flera roller på AFRY såsom Vice President Hydro Global & Energy Nordics, Business Area Manager Energy Projects och Market Area Manager Transmission & Distribution. Linda har också varit VD för Triventus Windpower AB och Regional Manager för Infratek. Linda är född 1974 och är utbildad elektroingenjör vid Chalmers Tekniska Högskola i Göteborg, Sverige.
För ytterligare information, vänligen kontakta
Andrea Giesecke, Head of Sustainability Communication and PR
+46 762 655 216, andrea.giesecke@afry.com
Denna information är sådan som AFRY AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades för offentliggörande, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, klockan 17.00 CET, den 12 januari 2025.
AFRY erbjuder tjänster inom teknik, design, digitalisering och rådgivning för att accelerera omställningen till ett mer hållbart samhälle. Vi är 19 000 hängivna experter inom industri, energi och infrastruktur, som skapar värde för kommande generationer. AFRY har en global räckvidd med djupa rötter i Norden, en nettoomsättning på 27 miljarder och är noterade på Nasdaq Stockholm.
Making Future
Marknadsnyheter
Pricer omdefinierar butikshyllorna med Pricer Avenue™
Pricer lanserar Pricer Avenue™, ett banbrytande system av elektroniska hylletiketter som omdefinierar butiksupplevelsen. Med varje detalj noggrant omarbetad, höjer detta system kundupplevelsen och öppnar nya möjligheter för detaljhandeln. Genom att kombinera skandinavisk design och modulär teknologi sätter Pricer Avenue™ en ny standard för hyllkantskommunikation. Piloter lanseras 2025.
Pricer introducerar Pricer Avenue™, ett nytt system som omdefinierar den traditionella butikshyllan för den globala detaljhandelsmarknaden. Den här innovativa lösningen öppnar upp helt nya möjligheter för vad digitala etiketter kan åstadkomma. Designad för att möta de verkliga utmaningar som detaljhandeln står inför idag, kombinerar systemet elegant skandinavisk estetik av den välkända svenska industridesignern Nikolaus Frank, avancerad modularitet och intelligent teknologi. Sammantaget förvandlar detta kilometer av outnyttjat hyllutrymme till en dynamisk, förstklassig kommunikationsplattform.
– Vi är stolta över att kunna presentera Pricer Avenue™, ett helt nytt kommunikationssystem för butikshyllan. Med den snyggaste, mest avancerade etiketten på marknaden i kombination med en strömdriven kommunikationsskena kan detaljhandlare kommunicera med kunder på en helt ny nivå – vilket helt förändrar butiksupplevelsen, säger Pricers Chief Product Officer Finn Wikander.
Centralt för systemet är kommunikationsskenan som kombinerar strömförsörjningen och smart datafunktionalitet med flexibel anslutning. Den här kommunikationsplattformen öppnar nya dörrar och intäktsströmmar för handlare, vilket gör det möjligt för dem att förbättra kundupplevelsen och förändra hur de interagerar med kunder i butik. I samarbete med Epishine har Pricer även integrerat en självdriven enhet. Epishines teknologi fångar inomhusljus för att göra elektroniken självförsörjande, vilket eliminerar behovet av batterier.
De strömlinjeformade och enhetliga Pricer Avenue™-etiketterna ersätter de traditionella digitala etiketterna, vilket skapar en snyggare och mer enhetlig estetik. Etiketterna sätts enkelt på skenan med en snap-on funktion, har en uppgraderad display, med en smalare ram som gör den aktiva ytan större och ökar kommunikationsmöjligheterna. Etiketterna är designade för att fungera perfekt tillsammans, och när de kombineras skapas en dynamisk Floating Canvas, vilket gör att man flexibelt kan ändra budskap.
– Pricer Avenue™ är inte bara en ny digital etikett – det är en ny innovativ uppgradering av hyllkanten. Vi har skapat en plattform som levererar värde för detaljhandlare, höjer kundupplevelsen och öppnar nya möjligheter för kommunikation i butiken. Med Pricer Avenue™ ger vi varumärken och handlare möjlighet att utforska helt nya möjligheter på hyllkanten, säger Chris Chalkitis, Chief Technology & Digital Officer på Pricer.
Pricer, ett ledande globalt företag inom den retail tech baserat i Sverige, presenterar detta nya koncept på National Retail Federation 2025 Expo i New York. Piloter för Pricer Avenue™ lanseras under 2025.
Läs mer om Pricer Avenue™ och Pricer på: www.Pricer.com/priceravenue
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Finn Wikander, Chief Product Officer, +46 705 233077, finn.wikander@pricer.com
Chris Chalkitis, Chief Digital Officer, +46 70 4849812, chris.chalkitis@pricer.com
info@pricer.com
Om Pricer
Pricer är ett ledande globalt techföretag inom den snabbväxande marknaden för smart retail med digitala butikslösningar som både ökar butikers produktivitet och förhöjer köpupplevelsen. Genom digitala prisetiketter, avancerad teknik såsom optisk trådlös kommunikation och AI samt ständig innovation lägger Pricer grunden för kommunikation och effektivitet i butik. Bakom Pricers branschledande snabba, robusta och skalbara plattform som ständigt utvecklas med ny funktionalitet ligger 30 års branscherfarenhet. Pricer grundades i Sverige 1991 och är noterat på Nasdaq Stockholm. För mer information, besök www.pricer.com
Marknadsnyheter
Pricer och Focal Systems ingår strategiskt samarbete för att ta nästa steg i digitaliseringen av fysiska butiker
Pricer och Focal Systems, en ledande aktör inom AI-lösningar för butikshyllor, ingår ett strategiskt samarbete för att påskynda digitaliseringen och optimeringen av den fysiska butiken för detaljhandlare världen över.
Genom samarbetet förenas Pricers innovationer inom dynamisk prissättning och kommunikation vid butikshyllan med Focal Systems avancerade lösningar för datorseende och produkttillgänglighet, för att maximera kundnöjdheten och optimera arbetet i butiken.
Pricer var först på marknaden med dynamisk prissättning och digitalisering av kommunikationen mellan etiketterna på butikshyllan och kunden, och har varit en ledande partner för detaljhandelns digitalisering. Focal Systems har varit pionjär inom tillämpningen av datorseende för att digitalt i realtid få information om vilka produkter som finns tillgängliga på hyllan. Tillsammans gör Pricer och Focal Systems det möjligt för detaljhandlare att effektivisera arbetet i butiken, minimera antalet slutsålda produkter, öka försäljningen och förbättra kundnöjdheten.
Samarbete för ökad effektivitet vid butikshyllan
För butikerna ger integrationen av Focal Systems AI-baserade kameror med Pricers ledande plattform för elektroniska hyllkantsetiketter ett flertal fördelar:
• Insikter i realtid: Genom en automatisk signal när en slutsåld produkt upptäcks kan butikspersonal snabbt fylla på hyllan, vilket ger nöjdare kunder.
• Dynamisk automatisering av arbetsflöde: Arbetsflödet automatiseras och uppgifter anges i prioriteringsordning så att butikspersonalen kan arbeta effektivare.
• Patenterad innovation: Kamerabaserad detektering av slutsålda varor, blinkande digitala etiketter och information om alternativa platser där en vara kan finnas.
• Sömlös integration: Standardiserade API:er som skapar unikt värde och synkroniserar etiketternas blink, ger uppdaterad information och insikter om status på butikshyllorna.
Pricers och Focal Systems kombinerade lösning med ett helt digitaliserat flöde av information om butikshyllan ger ett mätbart värde för handlarna.
Strategiskt samarbete för framtidens detaljhandel
– Vi är stolta över att kunna kombinera vår ledande teknik med Focal Systems AI-baserade kamera. Vi är båda övertygade om vikten av att digitalisera den fysiska butiken. Pricer har varit pionjär inom dynamisk prissättning och kommunikation vid butikshyllan. Tillsammans med Focal Systems tar vi nästa steg och digitaliserar det som finns på hyllan – och det som inte finns – för att öka effektiviteten för detaljhandeln, säger Chris Chalkitis, CDO på Pricer.
Focal Systems AI-teknik förändrar arbetet inom detaljhandeln genom att butikshyllorna övervakas i realtid och att arbetet med att fylla på varor på hyllorna optimeras.
– Samarbetet med Pricer, som är en globalt ledande aktör med unika innovationer och teknik, skapar ett stort värde för detaljhandlare. Tillsammans levererar vi en integrerad, datadriven lösning som gör verksamheten mindre komplex, automatiserar arbetsflöden och förbättrar upplevelsen i butiken. Vi ser fram emot att visa upp resultatet av vårt samarbete för handlare och deras kunder, säger Kevin H. Johnson, vd på Focal Systems.
Framtidens lösning visas på NRF 2025
Samarbetet presenteras på mässan National Retail Federation (NRF) Big Show i januari 2025, där Pricer och Focal Systems visar den integrerade lösningen i Pricers monter. Samarbetet är startskottet för ett helt nytt sätt att arbeta med butikshyllor och tar innovation inom detaljhandeln till en ny nivå.
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Chris Chalkitis, Chief Digital Officer, 0704-849812
Finn Wikander, Chief Product Officer, 0705-233077
info@pricer.com
Om Pricer
Pricer är ett ledande globalt techföretag inom den snabbväxande marknaden för smart retail med digitala butikslösningar som både ökar butikers produktivitet och förhöjer köpupplevelsen. Genom digitala prisetiketter, avancerad teknik såsom optisk trådlös kommunikation och AI samt ständig innovation lägger Pricer grunden för kommunikation och effektivitet i butik. Bakom Pricers branschledande snabba, robusta och skalbara plattform som ständigt utvecklas med ny funktionalitet ligger 30 års branscherfarenhet. Pricer grundades i Sverige 1991 och är noterat på Nasdaq Stockholm. För mer information, besök www.pricer.com
Om Focal Systems
Focal Systems är en ledande leverantör av AI-drivna lösningar baserade på datorseende som hjälper detaljhandeln att automatisera verksamheten och optimera produkttillgängligheten genom realtidsövervakning av hyllorna. Med denna avancerade teknik får handlarna användbara insikter för ökad effektivitet och lönsamhet. För mer information, besök www.focal.systems.
-
Analys från DailyFX9 år ago
EUR/USD Flirts with Monthly Close Under 30 Year Trendline
-
Marknadsnyheter2 år ago
Upptäck de bästa verktygen för att analysera Bitcoin!
-
Marknadsnyheter5 år ago
BrainCool AB (publ): erhåller bidrag (grant) om 0,9 MSEK från Vinnova för bolagets projekt inom behandling av covid-19 patienter med hög feber
-
Analys från DailyFX11 år ago
Japanese Yen Breakout or Fakeout? ZAR/JPY May Provide the Answer
-
Analys från DailyFX11 år ago
Price & Time: Key Levels to Watch in the Aftermath of NFP
-
Marknadsnyheter2 år ago
Därför föredrar svenska spelare att spela via mobiltelefonen
-
Analys från DailyFX7 år ago
Gold Prices Falter at Resistance: Is the Bullish Run Finished?
-
Nyheter6 år ago
Teknisk analys med Martin Hallström och Nils Brobacke