Connect with us

Marknadsnyheter

Q1 – Positiv inledning av året, Wands har toppat försäljningslistorna och omsättningen ökar

Published

on

Första kvartalet i sammandrag

  • Nettoomsättningen under första kvartalet uppgick till 792 TSEK, (upp 56,5% jmf med 506 TSEK i Q4 2018).
  • Resultat före av- och nedskrivningar (EBITDA) blev -3 383 TSEK (-3 665 TSEK i Q4 2018).
  • Likviditeten i koncernen uppgick vid kvartalets utgång till 25 697 TSEK (30 336 TSEK i Q4 2018)
  • Eget kapital hänförligt till moderföretagets aktieägare i koncernen uppgick till 37 640 TSEK och 3,01 kr per aktie (40 900 TSEK och 3,27 kr per aktie i Q4 2018).

* Jämförelsetalen är mot Q4 2019 då koncernen bildades under 2018

Väsentliga händelser under perioden

  • Cortopia blev inbjudna av Oculus till att delta på “Developer Summit” för nästa generations hårdvara.
  • Cortopia har ingått partnerskap med Sony Interactive Entertainment för att utveckla spel till PlayStation VR. PSVR är en av de största och viktigaste VR plattformarna med sina dryga 4 miljoner sålda headsets.
  • Cortopia har demonstrerat ett nytt VR-spelkoncept på GDC för ledande tillverkare av
    VR-headsets vilket mottogs väl. Beyond Frames träffade även Magic Leap och andra ledande plattformsbolag inom AR och VR på GDC där framtida speltitlar demonstrerades.
  • Cortopia har mottagit en order om 0,5 MSEK på att göra Wands tillgängligt för ett nytt VR-headset. Fakturering sker när anpassningen av spelet slutförts.
  • Beyond Frames har förvärvat 38% av aktierna i Odd Raven Studios. Odd Raven Studios värderas till 15 MSEK före emission och köpeskillingen är en kombination av 3,75 MSEK som tillförs Odd Raven i en riktad nyemission samt med 315 546 nyemitterade aktier i BFE. Odd Raven ligger bakom det kritikerrosade spelet Carly and the Reaperman och utvecklar för närvarande ett nytt PC-spel i nära samarbete med en väletablerad publisher.
  • Cortopias VR-spel Wands toppade Oculus ”bästsäljar-lista” för Oculus Go och Gear VR. Wands popularitet håller i sig har därmed sålt bäst på plattformen under den dagen den 10 maj 2019.
  • Beyond Frames har förvärvat 55% av VITEI Sweden. Betalning sker med 1,1 MSEK kontanta medel genom riktad nyemission till VITEI Sweden samt med 138 017 nyemitterade BFE-aktier med tillhörande lock-up-avtal i 3 år. VITEI Sweden fokuserar helt på VR och teamet har lång erfarenhet av utveckling av VR-upplevelser. Teamet har producerat VR-spel för stora kunder såsom Oculus, Sony samt en rad andra japanska bolag i dataspelsindustrin. Deras roliga och nyskapande VR-upplevelser har blivit belönade med ett flertal priser världen över.
  • Oculus Quest lanserades den 21 maj 2019, vilket är ett prisvärt och mycket användarvänligt VR-headset som förväntas bli en viktig lansering för att sprida VR till bredare konsumentgrupper.

Väsentliga händelser efter periodens utgång

  • Cortopias VR-spel Wands toppade Oculus ”bästsäljar-lista” för Oculus Go och Gear VR. Wands popularitet håller i sig har därmed sålt bäst på plattformen under den dagen den 10 maj 2019.
  • Beyond Frames har förvärvat 55% av VITEI Sweden. Betalning sker med 1,1 MSEK kontanta medel genom riktad nyemission till VITEI Sweden samt med 138 017 nyemitterade BFE-aktier med tillhörande lock-up-avtal i 3 år. VITEI Sweden fokuserar helt på VR och teamet har lång erfarenhet av utveckling av VR-upplevelser. Teamet har producerat VR-spel för stora kunder såsom Oculus, Sony samt en rad andra japanska bolag i dataspelsindustrin. Deras roliga och nyskapande VR-upplevelser har blivit belönade med ett flertal priser världen över.
  • Oculus Quest lanserades den 21 maj 2019, vilket är ett prisvärt och mycket användarvänligt VR-headset som förväntas bli en viktig lansering för att sprida VR till bredare konsumentgrupper.

VD har ordet

Det är glädjande att se att vi under det första kvartalet har fortsatt utvecklas åt rätt håll, både vad gäller omsättning och resultat. Det första kvartalet är säsongsmässigt svagare än det fjärde kvartalet med både Black Friday och efterföljande julhandeln. Trots detta ökade koncernens nettoomsättning med 56,5% jämfört med det fjärde kvartalet.

De viktigaste komponenterna i vår strategi är att investera i skickliga spelmakare och ge dem bästa möjliga förutsättningar för att kunna fokusera på att skapa rätt spel för den växande spelmarknaden inom AR och VR. Vi har under kvartalet köpt in oss i en ny spelstudio, Odd Raven Studios, som vi inlett ett nära samarbete med, och tror mycket på. Johan Högfeldt och Michael Cruseman är mycket duktiga spelmakare och det gläder oss att även Patrick Geuder, Director of Business Development på Mojang, vill fortsätta sitt engagemang i styrelsen. Patrick har varit en av nyckelpersonerna bakom succéspelet Minecraft. Odd Raven Studios är i full produktion med sitt kommande PC-spel, som produceras tillsammans med en väletablerad spelutgivare.

Arbetet med att skapa nya spel och göra våra befintliga spel tillgängliga på nya plattformar fortgår i alla våra studior och vi fortsätter vårt arbete mot att lansera ett flertal konkurrenskraftiga spel i den snabbt växande marknaden. Vi ser flertalet signaler på att VR-marknaden kan komma att få betydande volymer redan till årets julhandel och detta är vi väl positionerade inför. Våra befintliga speltitlar återfinns bland de mest sålda VR-spelen världen över och nya spännande spelsläpp kan förväntas ske innan den viktiga julhandeln.

Takten på teknikutvecklingen och satsningarna från ledande hårdvarutillverkare har fortsatt öka under årets inledande månader. Genom lanseringen av Oculus Quest ser vi starten på världens första dedikerade VR-spelkonsol, den tar upp striden mot Nintendo Switch som bärbar spelkonsol, som är både användarvänlig och relativt billig. Under det första kvartalet annonserade Sony att de totalt sålt över 4,2 miljoner headset och flera analyser pekar på att de sålt över 30 miljoner spel enbart för VR. I slutet av april tillkännagav även Valve, en av världens största PC-speltillverkare, att de själva kliver in på VR-scenen efter att tidigare varit teknikleverantör bakom HTC Vive. Deras nya headset Valve Index, har tagits emot väl av VR-publiken och detta ser vi som ytterligare en milstolpe det växande ekosystemet. Valve står även bakom Steam som är en av världens största app stores för PC-spel med över en miljard registrerade användarkonton. Steam stöder även VR-spel.

Vi för samtal med ett antal intressanta bolag, både om samarbeten och förvärv. Vi möter ett stort intresse för Beyond Frames och det finns fortsatt stora möjligheter att hitta intressanta studior. Efter det första kvartalets utgång förvärvade vi 55% av spelstudion VITEI Sweden som grundades av Giles Goddard. Giles är en mycket meriterad spelutvecklare, en legend i spelbranschen, och ligger bakom en mängd av Nintendos spelsuccéer genom åren såsom Starfox, Super Mario 64, 1080 Snowboarding och Steel Diver. Vi ser med glädje fram emot att inleda vårt samarbete med hans svenska team, lett av Alex May, som tidigare producerat VR-spel för stora kunder såsom Oculus, Sony samt en rad andra japanska bolag i dataspelsindustrin.

Vår position i marknaden för VR- och AR-spel är god och Beyond Frames står väl rustade att möta efterfrågan som vi förväntar oss öka i takt med den växande marknaden och när fler konsumenter köper de moderna och lättanvända headseten som kommer ut på marknaden.

VD

johan.larsson@beyondframes.com
+46 (0)79 100 22 90

Beyond Frames Entertainment är ett bolag verksamt inom dataspelsindustrin. Bolagets målsättning är att attrahera kompetenta spelutvecklare med en gemensam vision: att skapa intressanta och roliga spelupplevelser av hög kvalitet baserat på teknologi inom VR och AR.

Beyond Frames strategi är att samla oberoende spelstudios under samma paraply. Avsikten är att detta ska ske dels genom förvärv av spelstudios, vilka bevisat att de kan utveckla och marknadslansera spel med stor spelglädje, dels  genom organisk tillväxt.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder

Published

on

By

Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.

– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.

Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.

Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.  

De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.

Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.

Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se

Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”

Published

on

By

Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade. 

– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde. 

Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans. 

– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde. 

Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:  

– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.  

Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228

Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt

Published

on

By

Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.

Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.

Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.

”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.

Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.

”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.

Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.

”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.

Slow Forest Coffee – 5 fakta:

  1. Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
  2. Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
  3. Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
  4. Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
  5. Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.

Mera infomation om Slow Forest Coffee här

Tilläggsinformation:

Janne Lindholm, restaurangchef

janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806

Dani Lindberg, hållbarhetschef

dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000

Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör

johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00

Christa Grönlund, informationschef

christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.