Connect with us

Marknadsnyheter

Q3 – Ett kvartal med stark tillväxt och väsentligt förbättrat resultat

Published

on

  2019 2018 2019 2018 2018
RESULTATET I KORTHET jul-sept jul-sept jan-sept jan-sept Helår
Nettoomsättning exklusive alkoholskatt, MSEK 21,5 18,4 61,5 57,8 86,2
Omsättningstillväxt exklusive alkoholskatt 17% 4% 7% 8% 6%
  Försäljning Flaskor, MSEK 13,4 10,7 39,5 34,5 53,3
  Försäljning Fat och Upplevelser, MSEK 8,1 7,7 22,0 23,3 32,9
Bruttoresultat, MSEK 9,9 7,0 29,9 28,7 43,9
Bruttovinstmarginal, procent  46% 38% 49% 50% 51%
EBITDA, MSEK -2,6 -5,1 -6,6 -7,0 -6,8
Rörelseresultat, MSEK -3,0 -5,5 -7,8 -8,2 -8,4
Finansnetto, MSEK -2,5 -2,8 -8,2 -8,2 -10,6
Skatt, MSEK 0,0 0,0 0,0 0,0 -0,2
Resultat efter skatt, MSEK -5,5 -8,3 -16,1 -16,3 -19,2
Kassaflöde efter investeringar, MSEK -10,6 -6,5 -18,3 -15,4 -14,7
Resultat per aktie före full utspädning, SEK -0,29 kr -0,64 kr -1,02 kr -1,33 kr -1,49 kr

2019 års tredje kvartal blev Mackmyras nittonde kvartal i rad med försäljningstillväxt. Första halvårets försiktiga tillväxt accelererade under det tredje kvartalet. Mackmyra hade en, i jämförelse med tredje kvartalet 2018, bra whiskysommar där vi bättre än tidigare lyckades med våra satsningar på i stort sett alla segment. Nettoomsättningen uppgick till 21,5 MSEK (18,4), en ökning med 17 % (4%). 

Omsättningen av flaskor växte kraftigt ca 25% (11%) till en följd av ökat fokus på våra exportmarknader. Under 2019 passerar vi en milstolpe i och med att våra prioriterade marknader, Tyskland, Storbritannien och Frankrike, inte bara visar tillväxt, utan också, under både första och tredje kvartalet, visade större omsättning än Systembolaget. Detta ligger helt i linje med planen att minska beroendet av den svenska marknaden och att utveckla en Europeisk hemmamarknad. På Systembolaget uppnådde vi för kvartalet en försiktig försäljningstillväxt trots det förväntade volymtappet på Mack by Mackmyra när priset höjdes 1 mars. Prisökningen gjordes för öka snittpriset samtidigt som uttagen ur mognadslagret hålls nere till förmån för framtida exklusivare produkter med bättre marginal.

 Fat & Upplevelser växte i kvartalet med 5% (-4%). Försäljningen av fat i Sverige visade, liksom provningar och upplevelser, goda resultat under kvartalet. Bilden på rapportens framsida är den vägg av fat som presenterades på Stockholm Beer & Whisky i slutet av september.

 Under kvartalet lyckades Mackmyra kombinera en ökad försäljning med en förbättrad bruttomarginalprocent och en nära oförändrad nivå på försäljnings- och administrationskostnader, trots satsningen i Storbritannien som tillkommit jämfört med motsvarande period 2018. Försäljningspriset per flaska har i jämförelse med Q3 2018 ökat med ca 14 kr och för 12 månader rullande med ca 25 kr. Övriga delar av effektiviseringsprogrammet fortlöper, med besparingar, bland annat för restaurangen som under kvartalet sparat ca 0,6 MSEK mot föregående år. Destilleringen i vårt Gravitationsdestilleri pågår i två skift, för att komma ikapp vårens tillfälliga reduktion, med målet att nå balansdestillering om ca 400.000 flaskor under 2019.

 UTVECKLING I RESULTAT OCH KASSAFLÖDE

Det tredje kvartalet 2019 innebar en kraftig resultatförbättring i jämförelse med föregående år. Kvartalets resultat efter skatt uppgick till -5,5 MSEK (-8,3) och innebar en förbättring med 2,8 MSEK. Bruttoresultatet uppgick till 9,9 MSEK (7,0). EBITDA uppgick till -2,6 MSEK (-5,1) och rörelseresultatet uppgick till -3,0 MSEK (-5,5).  Kassaflödet efter investeringar uppgick för det tredje kvartalet till -10,6 MSEK (-6,5). Orsakerna till det svaga kassaflödet var mestadels historiska eftersom en del av de medel som kom in från emissionen bl.a. användes till att återbetala kortfristiga skulder i form av tillfälliga bygglån samt förfallna leverantörsskulder.  Dessutom påverkades kassaflödet av den ökande destilleringen under kvartalets senare del.

 

VÄSENTLIGA HÄNDELSER UNDER Q3

Under juli avslutades den företrädesemissionen som genomförts under juni där bolaget tillfördes totalt ca 50 MSEK före emissionskostnader och kvittning av vissa tidigare utställda brygg lån.

Mackmyra lanserade i september den globalt uppmärksammade produkten ”Intelligens” som är resultatet av ett samarbete mellan Mackmyra, Microsoft och Fourkind. Mackmyra har försett Fourkind med rådata i form av 75 olika whiskyrecept som genom åren byggts upp med hjälp av Mackmyras ambassadörer och sedan kompletterat detta med kundomdömen, recensioner, ratings, medaljer, utvärderingar och betyg. Fourkind har därefter byggt an AI-modell som med hjälp av Microsoft Azure har genererat nya receptförslag utifrån vilka Mackmyras master blender slutligen välsignade ett som sedan buteljerades . Inför lanseringen satte Mackmyra upp en Webshop, baserad i Storbritannien – för att kunna nå kunder utanför våra befintliga marknader.

  

VÄSentliga HÄNDELSER efter Q3

Mackmyra har i oktober tillsammans med den klassiska portugisiska portvinsproducenten Quinta Do Vallado tagit fram årets säsongsutgåva, Vintersol, en whisky som slutlagrats på ekfat mättade med portvin.

Konsumentverket har stämt Mackmyra för användandet av sex bilder i sociala medier. Domen avkunnades den 17 oktober och innebär att Mackmyra blir förbjudna att använda bilderna på internet samt att ersätta motpartens rättegångskostnader om ca 138.000 kr. Mackmyra har överklagat domen till Patent- och marknadsöverdomstolen

För mer inforamtion kontakta:
Magnus Dandanell, VD, 026-455 99 79, magnus.dandanell@mackmyra.se
Anders Holst, CFO, 070-782 88 80, anders.holst@mackmyra.se

Denna rapport, tillsammans med tidigare publicerade delårsrapporter, återfinns i sin helhet på bolagets hemsida.

https://mackmyra.se/press/finansiell-information/

Informationen i detta pressmeddelande är sådan information som Mackmyra Svensk Whisky AB är skyldig att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU) nr 596/2014. Informationen lämnades enligt ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 15 november 2019 kl. 08:45 CET.

 Om Mackmyra. Vi har följt våra drömmar och skapat den svenska maltwhiskyn. Vi tillverkar den på vårt eget sätt, av lokala råvaror och helt utan tillsatser. Resultatet har satt Sverige på den internationella whiskykartan. Vi erbjuder annorlunda whiskyupplevelser för livsnjutare och nytänkare. Välkommen till Mackmyra Svensk Whisky. Mackmyras aktie handlas på Nasdaq First North Growth Market.

FNCA Sweden AB  är bolagets Certified Adviser. Telefon: 08 – 528 00 399 . E-post: info@fnca.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder

Published

on

By

Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.

– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.

Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.

Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.  

De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.

Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.

Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se

Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”

Published

on

By

Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade. 

– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde. 

Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans. 

– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde. 

Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:  

– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.  

Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228

Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt

Published

on

By

Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.

Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.

Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.

”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.

Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.

”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.

Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.

”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.

Slow Forest Coffee – 5 fakta:

  1. Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
  2. Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
  3. Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
  4. Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
  5. Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.

Mera infomation om Slow Forest Coffee här

Tilläggsinformation:

Janne Lindholm, restaurangchef

janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806

Dani Lindberg, hållbarhetschef

dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000

Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör

johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00

Christa Grönlund, informationschef

christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.