Marknadsnyheter
Quickbit offentliggör delårsrapport för Q1 ‘23/24
Quickbit rapporterar en omsättning om 4,1 mEUR under det första kvartalet ’23/24. Bruttomarginalen uppgick samtidigt till 4,3%.
Första kvartalet, juli – september 2023 i sammandrag
- Nettoomsättningen uppgick till 4,1 mEUR (68,1).
- Bruttoresultat uppgick till 0,2 mEUR (2,9) med en bruttomarginal på. 4,3% (4,2%).
- Justerad EBITDA uppgick till -1,3 mEUR (1,1).
- Rörelseresultatet uppgick till -1,9 mEUR (0,1).
- Resultat per aktie före utspädning uppgick till -0,02 EUR (-0,02).
Händelser under kvartalet
- Quickbit offentliggjorde valberedning inför årsstämman 2023 som består av Scott Wilson (utsedd av Aurentum LLP), Thomas Jonsson (utsedd av Furuhems Fastigheter AB), Wael Mrad (ordf.) och Peter Liljeroos, Styrelseordförande.
- Quickbit meddelade lanseringen av ett innovativt Merchant Referral Program för att öka marknadsföringen av den nya produkten Quickbit Pay.
- Quickbit meddelade genomförandet av en företrädesemission om 32.5 mSEK.
- Quickbit höll en investerarpresentation med efterföljande Q&A.
- Quickbit skrev ett förlikningsavtal med Parman Enterprises UK Limited avseende tidigare produktköp.
- Quickbit lanserade en Chrome Extension och Webb App som en del av förberedelsen för en bredare marknadslansering.
- Quickbit startade samarbete med World Ethical Data Foundation för integrering av Quickbit Pay.
- Quickbit startade samarbete med Paysecure för att driva nya kunder och användare genom deras högteknologiska betalplattform och kontaktnät av merchants.
Händelser efter kvartalet
- Quickbit inledde samarbete med RightBridge Ventures Group för att påbörja satsning inom Esport och Gaming.
- Quickbit stärkte verksamheten med ytterligare erfarenhet inom tech.
- Quickbit meddelade uppdaterad tidsplan för företrädesemissionen, publicerade prospekt och meddelade nya datum för publiceringen för årsredovisningen och årsstämman.
- Quickbit meddelade expansion av sitt erbjudande till Polen och Litauen.
- Quickbit informerade kring styrelsens, ledningens och vissa anställdas teckning i samband med, och efter, företrädesemissionen.
- Quickbit signerade sin första kund via samarbetet med Paysecure för Quickbit Pay.
- Quickbit skrev ett samarbetsavtal med e-handelsplattformen Abicart som har över 2 500 kunder anslutna. De första kunderna genom plattformen signerades även.
- Quickbit genomförde en företrädesemission som innebar ett kapitaltillskott om cirka 21 mSEK före emissionskostnader om ca 5,3 mSEK.
- Quickbit stärkte ledningsgruppen med Elvira Vänerfors som Head of Compliance.
- Quickbit meddelade att styrelsen beslutat sig för att skriva ned värdet på del av de under året förvärvade produkterna under andra kvartalet ‘23/24. Total påverkan på koncernens resultat blir -2,85 mEUR, men åtgärden är redovisningssteknisk och kommer inte påverka Quickbits likviditet.
- Quickbit utökade samarbetet med Paysecure till att i större omfattning innehålla mer marknadsföring och kundbearbetning från Paysecure mot möjlighet till framtida ägande i Quickbit.
Vd har ordet
Under föregående räkenskapsår upplevde Quickbit en kraftigt reducerad omsättning i den då primära transaktionsstrukturen. Redan i slutet av andra kvartalet ”22/23 uppfattade styrelsen tydliga signaler på att omsättningen riskerade att kraftigt reduceras. Denna risk blev realiserad runt årsskiftet 22/23 och var främst drivet av minskad omsättning hos samarbetspartners men också deras val att minska andelen av transaktionsvolymen som skickades till Quickbit.
Styrelsen valde i februari 2023 att byta VD och den nya ledningen la fullt fokus på att säkerställa bolagets finansiering, reducera kostnaderna, färdigställa de egenutvecklade produkterna Quickbit Pay och App, samt söka nya, stabila och långtgående partnerskap.
Nedgången i omsättning fortsatte under första kvartalet ”23/24, vilket var väntat. Effekterna av den nya ledningens åtgärder har fått genomslag redan i första kvartalet ”23/24, främst avseende lägre personal- och konsultkostnader. Dock har de intäktsgenererande åtgärderna ännu inte gett resultat, vilket är anledningen till kvartalets förlust. Jag vill poängtera att detta var väntat och den primära anledningen till att Quickbit valde att genomföra en företrädesemission.
Trots detta bjuder kvartalet på flera viktiga framgångar. Bland annat ett nytt viktigt strategiskt partnerskap med Paysecure vilket kommer att vara en plattform för effektiv kundbearbetning och kostnadseffektiv användargenerering.
Vi har också fått positiv respons från marknaden där flera namnkunniga merchants visat tydliga signaler på att de ser en framtid för sig i användningen av Quickbits egenutvecklade produkter. Ett antal dialoger har lett till lyckade avslut och flera spännande affärssamarbeten är på gång.
Jag är tacksam och imponerad över samtliga engagerade medarbetares prestation och energi i hur de tagit sig an denna utmanande tid som bolaget gått igenom. Jag ser det som ett klart styrkebesked att flera merchants med signifikanta affärsvolymer visat stort intresse för Quickbit så snabbt efter lanseringen av den första versionen av våra nya produkter.
Quickbit har därmed hanterat en problematisk tid efter bästa förmåga och vi kommer att vara ett starkare bolag än tidigare när nya partnerskap börjar leverera fullt ut.
Daniel Sonesson
VD
Quickbit
För ytterligare information kontakta:
Daniel Sonesson, VD
+ 46 73 530 30 25
ir@quickbit.com
Denna information är sådan information som Quickbit eu AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 29 november 2023 klockan 08.00.
————————————
Quickbit är ett svenskt fintechbolag, som grundades 2016 med målet att förenkla för fler människor och företag att använda kryptovaluta i sin vardag. Idag erbjuder Quickbit säkra och användarvänliga produkter för såväl e-handlare som kunder. Med hittills över €1 miljard i transaktioner genomförda på blockchain, har Quickbit redan möjliggjort och stärkt användningen av kryptovalutor för individer runt om i världen. Quickbit är sedan juli 2019 noterat på NGM Nordic SME. För mer information, besök www.quickbit.com
Marknadsnyheter
Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder
Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.
– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.
Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.
Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.
Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.
De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.
Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.
Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.
Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se
Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se
Marknadsnyheter
“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”


Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade.
– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde.
Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans.
– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde.
Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:
– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.
Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228
Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.
Marknadsnyheter
Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt


Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.
Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.
Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.
”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.
Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.
”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.
Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.
”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.
Slow Forest Coffee – 5 fakta:
- Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
- Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
- Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
- Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
- Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.
Mera infomation om Slow Forest Coffee här
Tilläggsinformation:
Janne Lindholm, restaurangchef
janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806
Dani Lindberg, hållbarhetschef
dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000
Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör
johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00
Christa Grönlund, informationschef
christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51
-
Analys från DailyFX10 år ago
EUR/USD Flirts with Monthly Close Under 30 Year Trendline
-
Marknadsnyheter2 år ago
Upptäck de bästa verktygen för att analysera Bitcoin!
-
Marknadsnyheter5 år ago
BrainCool AB (publ): erhåller bidrag (grant) om 0,9 MSEK från Vinnova för bolagets projekt inom behandling av covid-19 patienter med hög feber
-
Analys från DailyFX12 år ago
Japanese Yen Breakout or Fakeout? ZAR/JPY May Provide the Answer
-
Marknadsnyheter2 år ago
Därför föredrar svenska spelare att spela via mobiltelefonen
-
Analys från DailyFX12 år ago
Price & Time: Key Levels to Watch in the Aftermath of NFP
-
Analys från DailyFX8 år ago
Gold Prices Falter at Resistance: Is the Bullish Run Finished?
-
Nyheter7 år ago
Teknisk analys med Martin Hallström och Nils Brobacke