Connect with us

Marknadsnyheter

Radio Fossil Freedom från Vattenfall: Lyssna på framtidens radio när du laddar bilen

Published

on

När samhället ställer om till mer eldrivna bilar och minskade utsläpp genom att använda fossilfri el inom industrin kommer mycket att förändras. hur kan ett helt vanligt radioprogram låta en generation från idag? För två år sedan presenterade Vattenfall The Museum of Fossil Fuels, nu kommer uppföljarenRadio Fossil Freedom.

Det är inte bara bilkörandet som kommer påverkas när vi lämnar de fossila bränslena bakom oss och går in i en mer hållbar framtid. Saker som varit en självklar del av våra liv kommer glömmas bort och andra företeelser ta dess plats. Med Radio Fossil Freedom vill Vattenfall inspirera till en fossilfri framtid genom att visualisera den.

– Vårt mål är ett fossilfritt liv inom en generation, och för att nå dit krävs förstås stora omställningar och insatser. För att vi ska kunna genomföra förändringarna är det viktigt att det känns möjligt. Syftet med Radio Fossil Freedom är att skapa den känslan. Radiokanalen är en “reva i tiden” som med glimten i ögat ger oss möjligheten att höra hur det skulle kunna låta i en fossilfri framtid, säger Susanna Hurtig, Nordenchef för E-mobility på Vattenfall.

InCharge är Vattenfalls initiativ för laddinfrastruktur för elbilar eftersom elektrifieringen av transportsektorn är avgörande för att minska utsläppen. Radio Fossil Freedom sänds därför på kortvågsradiosändare från tre publika laddstationer i Stockholms innerstad och kommer inom kort att vara tillgängligt även via Spotify så att alla i landet kan lyssna.

– De som kör elektriskt ligger före på resan till fossilfrihet, och ibland ska det löna sig att bana väg. Därför sänder vi Radio Fossil Freedom från deras hemmaarena – laddstationerna, och gör dem till portaler till den framtid som elbilsförare är en del av att skapa, säger Susanna Hurtig.

Om Radio Fossil Freedom
Du kan lyssna på Radio Fossil Freedom vid tre InCharge-laddstationer i Stockholm, den 10-24 juni. Kanalen sänds på FM-bandet, och kan därför rattas in på din bilradio.

Adresserna till laddstationerna, med tillhörande radiofrekvenser är:

Valhallavägen 138 95,7 MHz
Drottningholmsvägen 5 98,8 MHz
Narvavägen 5 98,1 MHz

På radiostationen kan lyssnaren bland annat höra reportage, intervjuer, matlagningsprogram, musik och nyheter. Precis som på en vanlig radiostation alltså, förutom att den sänds från ett samhälle där fossila bränslen har blivit historia.

Länk till landningssida

För ytterligare information kontakta:
Heidi Stenström, pressekreterare, 070-611 81 92, heidi.stenstrom@vattenfall.com
Vattenfalls pressavdelning, 08-739 50 10, press@vattenfall.com

Continue Reading

Marknadsnyheter

Nivika inleder nytt återköp av egna aktier

Published

on

By

Nivika har avslutat sitt senaste återköpsprogram, där aktier för 50 miljoner kronor har köpts tillbaka.

Med stöd av bemyndigande från årsstämman den 5 februari 2024 har styrelsen för Nivika Fastigheter AB (publ) beslutat att påbörja ett nytt återköpsprogram av egna aktier till ett belopp om upp till 50 miljoner kronor under perioden 2 januari till 30 april 2025.

På stämman bemyndigades styrelsen att, vid ett eller flera tillfällen före nästa årsstämma, besluta om förvärv av aktier i bolaget. Förvärv av egna aktier ska ske på Nasdaq Stockholm. Förvärv av egna aktier får ske så att bolagets innehav av egna aktier sammanlagt uppgår till högst en tiondel av samtliga aktier i bolaget. Förvärv av egna aktier på Nasdaq Stockholm ska ske kontant till ett pris inom det vid var tid registrerade börskursintervallet, varmed avses intervallet mellan högsta köpkurs och lägsta säljkurs.

Återköpsprogrammet ger ökade möjligheter att kunna anpassa bolagets kapitalstruktur från tid till annan. Bland annat ges möjlighet att kunna överlåta aktier som likvid i samband med eventuella förvärv.

Återköp av egna aktier ska ombesörjas av en investmentbank eller finansiellt institut samt ske i enlighet med tillämpliga regler och bestämmelser i Nasdaqs regelverk för emittenter – Nordic Main Market Rulebook for Issuers of Shares.

För information om genomförandet av återköp av egna aktier, se www.nasdaqomxnordic.com. Återköp av egna aktier kommer inte att offentliggöras separat, såvida inte tvingande regler avseende offentliggörande är tillämpliga.

Det totala antalet aktier i bolaget är 95 885 594, varav 24 884 800 är av serie A och 71 000 794 är av serie B. Nivika innehar för närvarande 1 200 526 egna stamaktier av serie B.

 För mer information, vänligen kontakta:

Sverker Källgården, VD, telefon 010-263 61 61, email: sverker@nivika.se

Om Nivika

Nivika är ett småländskt fastighetsbolag med syfte att långsiktigt äga, förvalta och utveckla fastigheter och samtidigt därmed skapa lönsam och hållbar värdetillväxt. Verksamheten bedrivs i Jönköping, Värnamo, Växjö samt Västkusten, områden med goda tillväxtmöjligheter och stabila hyresmarknader. Den diversifierade fastighetsportföljen uppgår till drygt 11 Mdkr där hyresvärdet till två tredjedelar utgörs av kommersiella fastigheter. De kommersiella fastigheterna består i huvudsak av industri-, lager-, kontor- och samhällsfastigheter. Läs mer på www.nivika.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

Kommuniké från extra bolagsstämma i Upgrade Invest Nordic AB (publ), org nr 559165-0642, 27:e december 2024

Published

on

By

Upgrade Invest Nordic AB (publ), org. nr 559165-0642, höll idag extra bolagsstämma i bolagets lokaler i Stockholm, varvid följande beslut fattades:

  • Beslutades, i enlighet med styrelsens förslag, om sakutdelning i form av samtliga 2 040 000 aktier och 226 666 teckningsoptioner i det helägda dotterbolaget Upgrade Invest Nordic 4 AB (publ).
  • Styrelsen bemyndigades att fastställa avstämningsdag för utdelningen.  

För mer information, vänligen kontakta:

Marcus Bonsib, VD Upgrade Invest Nordic AB

+46 72 182 72 90

marcus@upgradeinvest.se

Upgrade Invest Nordic AB är ett investeringsbolag som investerar i bolag som avser genomföra en notering inom en tvåårsperiod.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Picadeli fortsätter sin snabba expansion i Tyskland

Published

on

By

Bara månader efter att Picadeli firade 250 salladsbarer i Tyskland har antalet vuxit till 300. Den blixtsnabba expansionen visar på bolagets framgångsrika strategi och på den ökande efterfrågan på hälsosamma och hållbara matkoncept i Europas största ekonomi.

Den svenska salladsbaren fortsätter skörda framgång i Europa. Bara några månader efter att Picadeli firade 250 salladsbarer i Tyskland har siffran nu nått 300. Därmed fortsätter Picadeli stärka position som en ledande aktör på en av Europas viktigaste marknader.

– Att växa från 250 till 300 salladsbarer på så kort tid visar inte bara styrkan i vår affärsmodell utan också hur väl vi möter konsumenternas behov av hälsosam och hållbar mat, säger David von Laskowski, vd och koncernchef för Picadeli och Greenfood Group.

Picadeli har etablerat sig i de flesta städer i Tyskland och blivit en naturlig del av vardagen för många tyskar. Den snabba tillväxten möjliggörs av Picadelis tekniska innovationer som minskar arbetsbördan för butiker och gör konceptet attraktivt för nya samarbetspartners.

– Vår teknik är en nyckel till vår framgång och avgörande för vår snabba expansion. Genom att placera våra digitaliserade salladsbarer i livsmedelsbutiker drar vi nytta av deras befintliga kundströmmar, vilket eliminerar vårt behov av investeringar i nya lokaler. Det gör att vi kan skala upp effektivt och samtidigt leverera ett matkoncept av högsta kvalitet till både konsumenter och butikspartners, säger David von Laskowski, vd och koncernchef för Picadeli och Greenfood Group.

Picadelis teknik har blivit en avgörande fördel för livsmedelsbutiker, då den kraftigt reducerar personalens arbetsbörda. Medan traditionella salladsbarer ofta kräver 50–60 timmars arbete i veckan, sänker Picadelis digitaliserade processer och automatiserade beställningssystem denna tid till cirka 15 timmar. Dessutom möjliggör företagets AI-baserade system en djupgående analys av konsumtionsmönster, vilket både minskar matsvinn och optimerar utbudet för att möta lokala preferenser.

För mer information:
Magnus Holtinger Wallin
Head of Communications
magnus.wallin@greenfood.se

Om Greenfood
Greenfood är en ledande europeisk aktör som skapar hälsosam och hållbar mat som är god, prisvärd och lättillgänglig. Från Picadelis digitaliserade salladsbar och färdigrätter, till frukt och grönt direkt från odlingar spridda över en stor del av världen. Genom våra tre affärsområden tillhandahåller Greenfood färsk, hälsosam växtbaserad mat i olika stadier av förädling till kunder inom dagligvaruhandeln, samt hotell, restaurang och catering.

År 2023 uppgick Greenfoods omsättning till 5,7 miljarder SEK. Greenfood har verksamhet i åtta länder med huvudkontor i det historiska hjärtat av verksamheten: Helsingborg, Sverige. I Greenfoods portfölj finns flera starka varumärken, till exempel: Picadeli, Daily Greens, SallaCarte, Green Deli och Ahlgood. Läs mer på www.greenfood.se.

Greenfoods klimatmål har godkänts av initiativet Science Based Targets, med ett åtagande att avsevärt minska CO2-utsläppen.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.