Connect with us

Marknadsnyheter

Railway Metrics and Dynamics Sweden AB godkänt för notering på Spotlight Stock Market

Published

on

Railway Metrics and Dynamics Sweden AB (publ) (”Bolaget” eller ”RMD”) har godkänts för notering på Spotlight Stock Market. Bolaget är ett svenskt teknikföretag som utvecklar och säljer en heltäckande systemplattform för analys och övervakning av transport och infrastruktur i realtid.

RMD, som grundades 2011, är ett svenskt Stockholmsbaserat teknikbolag som utvecklar och säljer en heltäckande systemplattform för analys och övervakning av transport och infrastruktur i realtid. Systemplattformen bygger på en patenterad sensorteknik baserad på avancerade algoritmer och artificiell intelligens. Inledningsvis har Bolaget valt att fokusera på järnvägsindustrin, såsom lok, tågvagnar, räls och annan järnvägsinfrastruktur men utöver detta kan RMD:s system med fördel komma att användas inom övriga transport- och infrastruktursmarknader, inklusive byggmarknaden och humanmarknaden. För järnvägsindustrins aktörer gör Bolagets system det möjligt att bedriva transport med ökad effektivitet, säkerhet, punktlighet och lönsamhet.

Emissionslikviden från förestående erbjudande avser att finansiera kommersialisering av systemplattformen, främst på den europeiska järnvägsmarknaden. Den avser även att finansiera ökade försäljningsresurser, personal, utveckling och anpassning av Bolagets nuvarande hård- och mjukvara, rörelsekapital samt forskning och utveckling av nya produkter.

Jan Lindqvist, VD för Railway Metrics and Dynamics Sweden AB (publ), kommenterar

”En listning av RMD:s aktie på en publik marknadsplats har länge legat på Bolagets agenda. Med en färdigutvecklad plattform i kombination med att vi har påbörjat kommersialiseringsfasen anser vi att vi är redo att ta nästa steg i Bolagets utveckling. Järnvägsindustrin har under lång tid upplevt ett digitaliseringsbehov och vi är övertygade om att RMD kommer att vara en del av den tekniska utvecklingen på den s.k. smarta järnvägsmarknaden. Det märker vi inte minst på det antal förfrågningar vi fått, från såväl nationella som internationella aktörer, under våren. Med vårt plattformssystem, vilket bygger på artificiell intelligens, kommer vi kunna bidra till en effektivare, säkrare och mer lönsam järnväg. Vidare ser Bolaget stora möjligheter i att applicera vår patenterade teknik och kunskap på andra marknadsvertikaler, såsom andra transportalternativ, infrastruktur och människor. Genom Erbjudandet vill vi ge investerare chansen att ta del av den spännande tillväxtresa vi har framför oss”, säger Jan Lindqvist, VD för RMD.

Erbjudandet

Total emission omfattar maximalt 3 000 000 units där varje unit består av en (1) aktie, en (1) vederlagsfri teckningsoption av serie TO1 och en (1) vederlagsfri teckningsoption av serie TO2 (”Erbjudandet”). Teckningskursen är 4,00 SEK per unit. Om samtliga units i Erbjudandet tecknas kommer Bolaget att tillföras en bruttolikvid om cirka 12,0 MSEK, före avdrag för transaktionskostnader om ca 2,3 MSEK. Bolagets styrelse har även beslutat om en utökningsoption (”Utökningsoptionen”) bestående av ytterligare högst 1 500 000 units. Om samtliga units i Utökningsoptionen tecknas kommer Bolaget att tillföras en bruttolikvid om ytterligare cirka 6,0 MSEK, före avdrag för transaktionskostnader om cirka 0,4 MSEK. Vid full tilldelning av Erbjudandet samt fullt utnyttjad utökningsoption tillförs Bolaget cirka 15,3 MSEK efter emissionskostnader om cirka 2,7 MSEK. Erbjudandet innefattar även teckningsåtagande om cirka 4,25 MSEK och garantiåtagande om cirka 7,75 MSEK, vilket totalt motsvarar cirka 100 procent av Erbjudandet. Minsta teckningspost är 1 250 units. Courtage utgår ej.

Teckning av units ska ske under tiden från den 22 augusti 2022 till och med den 7 september 2022.

Två (2) teckningsoptioner av serie TO1 ger innehavaren rätt att under perioden 16 april 2023 – 30 april 2023 teckna en (1) ny aktie i Bolaget. Teckning sker till en teckningskurs motsvarande 70 procent av den volymviktade genomsnittskursen i Bolagets aktie under perioden från och med 12 mars 2023 till och med 6 april 2023, dock lägst en teckningskurs motsvarande Bolagets akties kvotvärde.

Två (2) teckningsoptioner av serie TO2 ger innehavaren rätt att under perioden 17 januari 2024 – 31 januari 2024 teckna en (1) ny aktie i Bolaget. Teckning sker till en teckningskurs motsvarande 70 procent av den volymviktade genomsnittskursen i Bolagets aktie under perioden från och med den 13 december 2023 till och med 7 januari 2024, dock lägst en teckningskurs motsvarande Bolagets akties kvotvärde.

RMD:s värdering uppgår till cirka 58,7 MSEK (pre-money).

Notering på Spotlight Stock Market

Railway Metrics and Dynamics Sweden AB (publ) har blivit godkända för notering på Spotlight Stock Market. Första dag för handel i aktien beräknas till den 15 september 2022. Handel i TO1 och TO2 påbörjas så snart registrering hos Bolagsverket är färdigställd.

Information om aktien

Kortnamn: RMDX

ISIN: SE0011451921

Första dag för handel: 15 september 2022

Bolagets investeringsmemorandum kommer inom kort att finnas tillgängligt på www.spotlightstockmarket.com.

För mer information, vänligen kontakta:

Carl-Henrik Nordberg

Head of Listings, Spotlight Stock Market

+46 70 589 80 07

listings@spotlightstockmarket.com

Continue Reading

Marknadsnyheter

Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder

Published

on

By

Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.

– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.

Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.

Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.  

De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.

Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.

Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se

Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt

Published

on

By

Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.

Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.

Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.

”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.

Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.

”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.

Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.

”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.

Slow Forest Coffee – 5 fakta:

  1. Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
  2. Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
  3. Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
  4. Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
  5. Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.

Mera infomation om Slow Forest Coffee här

Tilläggsinformation:

Janne Lindholm, restaurangchef

janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806

Dani Lindberg, hållbarhetschef

dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000

Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör

johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00

Christa Grönlund, informationschef

christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51

Continue Reading

Marknadsnyheter

“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”

Published

on

By

Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade. 

– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde. 

Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans. 

– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde. 

Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:  

– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.  

Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228

Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.