Connect with us

Marknadsnyheter

RAPPORT FÖR ANDRA KVARTALET 2022

Published

on

STARK TILLVÄXT I FÖRSÄLJNING OCH EBITA UNDER SVÅRARE MARKNADSFÖRHÅLLANDEN

ANDRA KVARTALET 2022
 

  • Nettoomsättningen uppgick till 8 498 Mkr (5 571), vilket är en ökning med 53% varav -1% var organisk tillväxt.
  • Rörelseresultatet (EBITA) före jämförelsestörande poster uppgick till 1 330 Mkr (1 036), vilket motsvarar en marginal på 15,7% (18,6%).
  • Jämförelsestörande poster uppgick till -14 Mkr (-58).
  • Kvartalets resultat uppgick till 827 Mkr (560).
  • Resultatet per aktie uppgick till 2,59 kr (1,85). Justerat resultat per aktie uppgick till 2,97 kr (2,19).
  • Kassaflödet för kvartalet uppgick till 358 Mkr (1 644). Det operativa kassaflödet uppgick till 738 Mkr (875).
  • Nedläggning av tillverkningen i Siegen i Tyskland tillkännagavs den 6 juli. Detta är den sista åtgärden i det globala omstruktureringsprogram som presenterades 2019.
  • Ett nytt globalt omstruktureringsprogram inleddes med målsättningen att nå ytterligare 200 Mkr i årliga besparingar. Detta program förväntas vara helt genomfört i slutet av 2023.
  • Nettoskulden i förhållande till EBITDA uppgick i slutet av kvartalet till 2,9x (1,4x).

VD HAR ORDET

“I en utmanande marknadsmiljö har vi fortsatt att genomföra vår strategi och vi uppnådde en nettoomsättningstillväxt på 53 procent under kvartalet. Den organiska nettoomsättningen sjönk med -1 procent, vilket framför allt berodde på en minskad nettoomsättning inom Service & Aftermarket jämfört med ett starkt första halvår 2021, liksom på att återförsäljare globalt nu återbalanserar sina lagernivåer. OEM-verksamheten uppvisade en stark organisk tillväxt inom alla vertikala slutmarknader. Orderstocken är större än för ett år sedan, men vi har börjat se sjunkande RV OEM-produktionssiffror.

Våra förvärvade företag fortsatte att prestera väl under kvartalet. Igloo, som är ett av världens ledande märken inom passiva kylboxar och som vi förvärvade under förra året, uppvisade en stark tillväxt trots osäkra marknadsförhållanden. Tillväxten främjades av det starka varumärket och nya produktlanseringar. Området mobile power solutions fortsatte att visa en stark utveckling som främjades av den växande elektrifierings-trenden. Inom mobile power solutions har nettoomsättningen under de senaste tolv månaderna, inklusive förvärvade företag proforma, vuxit till över 2,2 miljarder kronor.

EBITA före jämförelsestörande poster ökade med 28 procent till 1 330 Mkr (1 036), vilket motsvarar en marginal på 15,7 procent (18,6). Som förväntat vid förvärvstillfället hade Igloo-verksamheten en utspädningseffekt på marginalen. Igloo fortsätter att prestera bra och uppvisade en tvåsiffrig EBITA-marginal trots ökade plastkostnader som en följd av kriget i Ukraina. Ytterligare prisökningar har redan genomförts för att kompensera för detta och Igloos marginal förbättrades avsevärt under juni.  Borträknat utspädningseffekten från Igloo, påverkades EBITA-marginalen negativt framför allt till följd av försäljningsmixen och effektivitetsbrister på grund av begränsningar i leveranskedjan. Till detta ska läggas att det andra kvartalet 2021 påverkades positivt av en vinst på 21 Mkr från försäljningen av anläggningstillgångar i Asia Pacific.

Den 6 juli 2022 tillkännagav vi att vår tillverkning i Siegen i Tyskland kommer att flyttas till en befintlig anläggning i Ungern. Detta är den sista åtgärden i det befintliga globala omstruktureringsprogrammet som presenterades under 2019 och flytten förväntas vara genomförd i mitten av 2023. Vi tar nu nästa steg för att ytterligare accelerera optimeringen av verksamheten och förbättra lönsamheten med ett nytt globalt omstruktureringsprogram, med fokus på fortsatt konsolidering av våra anläggningar och optimerad dimensionering av våra resurser. Programmet förväntas generera positiva årliga effekter på EBITA på 200 Mkr när fullt genomfört i slutet av 2023. Genomförande-kostnaden estimeras till 200 Mkr med omkring 700 medarbetare som påverkas.

Det operativa kassaflödet för kvartalet uppgick till 738 Mkr (875) och påverkades av längre lager-ledtider än normalt och av lageruppbyggnad för att säkra tillgång på kritiska komponenter. Nettoskulden i förhållande till EBITDA uppgick till 2,9x, jämfört med 2,7x i slutet av det första kvartalet 2022, och påverkades negativt av en stärkt amerikansk dollar och utbetalningen av aktieutdelning. En riktad obligationsupplåning på en miljard kronor, med en löptid på tre år, undertecknades under kvartalet.

Med tanke på den utmanande marknadsmiljön är det uppmuntrande att se de betydande steg vi har tagit på vår strategiska resa och vi är stolta över bidraget från våra anställda och deras engagemang under de första sex månaderna av 2022. Den nuvarande makroekonomiska situationen skapar osäkerhet vilket leder till en försvagad efterfrågan på kort sikt. Vi har tidigare visat att vi kan agera snabbt och leverera starka finansiella resultat även under utmanande tider, och i dag är vi ett betydligt mer diversifierat bolag än förr. Samtidigt som vi är proaktiva i fråga om den kortsiktiga utvecklingen ser vi optimistiskt på de långsiktiga trenderna inom Mobile Living-branschen och vi kommer att fortsätta genomföra vår strategiska agenda för att nå våra mål.”

Juan Vargues, VD och Koncernchef

 

PRESENTATION AV RAPPORTEN
Analytiker och journalister är välkomna att delta i en telefonkonferens den 15 juli 2022 kl.10.00 (CEST), där Juan Vargues, VD och koncernchef, samt Stefan Fristedt, CFO, kommer att presentera rapporten och svara på frågor.

Participant Passcode: 144540

Sverige: +46 (0)8 5664 2754
United Kingdom: +44 (0)330 165 3641
United States: +1 646-828-8082

Länk till webbcast och presentation finns tillgänglig på https://www.dometicgroup.com/sv-se/investerare

 

Denna information är sådan information som Dometic Group AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning och lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 15 juli 2022 kl. 08:00 CEST.

 

FÖR MER INFORMATION, KONTAKTA
Rikard Tunedal, Head of Investor Relations
Tel: +46 730 56 97 35, Email: rikard.tunedal@dometic.com

  
OM DOMETIC

Dometic är världsledande inom lösningar för det mobila livet. Miljontals människor runt om i världen använder Dometics produkter i frilufts-, hem- och professionella applikationer. Vår drivkraft är att skapa smarta, hållbara, och tillförlitliga produkter med en outstanding design för frilufts- och mobil livsstil inom områdena Mat & Dryck, Klimat, Energi & Styrning och Andra Applikationer. Dometic har cirka 9 000 medarbetare världen över, redovisade en nettoomsättning på över 21,5 Mdr för år 2021 och har sitt huvudkontor i Stockholm, Sverige.

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Claes Lindholm utsedd till ny CFO för Alpcot

Published

on

By

Claes Lindholm har utsetts till ny CFO för Alpcot Holding AB och dotterbolaget Alpcot AB. Claes tillträder sin nya position senast 1 juli 2024. Claes har en lång och gedigen erfarenhet inom finans och försäkring och blir en stor tillgång för Alpcots fortsatta tillväxtresa med lönsamhet i fokus.

Claes Lindholm har över 15 års erfarenhet inom finans och försäkring i flera ledande befattningar. Senast har Claes varit CFO på Hedvig AB där han byggt upp ekonomifunktionen från grunden. Dessförinnan var Claes CFO och partner på Coeli i fyra år. Han har en masterexamen från Handelshögskolan i Göteborg och har en kandidatexamen i Finance från University of Mississippi.

”Jag är mycket nöjd med att Claes tillträder som CFO. Claes har precis den erfarenhet som behövs för att Alpcot ska fortsätta sin tillväxtresa. Claes kommer ingå i Alpcots ledningsgrupp där hans gedigna erfarenhet och strategiska tänkande kommer bidra positivt. Jag är övertygad om att hans insatser kommer att hjälpa oss att uppnå våra finansiella mål tillsammans med övriga medarbetare”, kommenterar Dusko Savic, VD i Alpcot.

“Jag vill samtidigt tacka vår avgående ekonomichef Gunnar Danielsson för goda insatser med att bygga upp vår nuvarande ekonomiavdelning, som Claes nu kommer att fortsätta att utveckla”, fortsätter Dusko Savic, VD i Alpcot.

Kontaktperson

Dusko Savic
Verkställande direktör
dusko.savic@alpcot.se
+46 70 358 12 57

Om Alpcot

Alpcots verksamhet i Sverige startades 2014. Alpcot är en av Sveriges ledande plattformar för privatekonomi och leder den digitala transformeringen av finansbranschen i Sverige. Vår digitala plattform erbjuder kunderna unika tjänster som gör det möjligt att sänka sina avgifter, optimera sina investeringar och hantera personliga risker. Vi ger även råd till företagskunder kring tjänstepensionsplaner och tillhörande riskförsäkringar. Alpcot har ca 40 anställda i Sverige fördelat på kontor i Stockholm, Jönköping, Göteborg och Malmö. Alpcot har tillstånd från Finansinspektionen som försäkringsdistributör och värdepappersbolag. Välkommen att läsa mer på www.alpcot.se.

Certified Adviser är Eminova Fondkommission AB, +46 (0)8-68421100, adviser@eminova.sewww.eminova.se.

Continue Reading

Marknadsnyheter

UMIDA: Presenterar idag bolaget hos Aktieportföljen live

Published

on

By

Umida Group AB (publ) kommer idag att presenteras vid Aktieportföljens liveevent. Bolaget kommer att presenteras av VD Filip Lundquist kl 15.20 och det finns möjlighet att ställa frågor till bolaget efter presentationen.

Aktieportföljen genomför den 25 april ett nytt liveevent där 8 bolag presenteras. Kl 15.20 kommer Umida att presenteras av VD Filip Lundquist. Sändningen kan följas via denna länk:

https://www.youtube.com/live/86SXnhDXEj4?si=o3oGurV8uxI9hOZ3

För ytterligare information, kontakta:

Filip Lundquist, VD, Umida Group AB (publ), Telefon: +46 (0)76 942 41 21

Continue Reading

Marknadsnyheter

HUMBLE GROUP AB INVITES TO THE PRESENTATION OF THE RESULTS FOR THE FIRST QUARTER 2024

Published

on

By

Humble Group AB (publ.) (“the Company”) publishes its quarterly report for the period January-March 2024 on Thursday May 2nd at 08:00. The Company invites investors, analysts and media to a presentation of the results for the first quarter at 10:00 the same day, where CEO Simon Petrén and the Company’s CFO Johan Lennartsson comment on the period and the results.

The presentation starts at 10:00 and is held in English. There will be a Q&A in connection with the presentation. Link to the presentation:
https://ir.financialhearings.com/humble-group-q1-report-2024

The report will be available at:
https://humblegroup.se/investerare/finansiella-rapporter/

For further information, please contact:
Simon Petrén, CEO, Humble Group AB
E-mail: 
simon.petren@humblegroup.se
Telephone:+468 61 32 888

The information in this press release has been published by the above contact person, at the time specified by Humble Group’s news distributor Cision at the time of publication of this press release.

ABOUT HUMBLE
Humble Group is a Swedish FMCG group, which delivers next-generation consumer products that are better for people and the planet. Humble’s business consists of the business segments Future Snacking, Quality Nutrition, Sustainable Care and Nordic Distribution, which have a profile within health and sustainability. The company strives to drive organic and structural growth through acquisitions and by utilizing synergies between the business entities. For more information visit http://www.humblegroup.se

Humble is listed on Nasdaq Stockholm, First North Growth Market, under the ticker HUMBLE. FN Sweden AB is Humble’s certified adviser.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.