Connect with us

Marknadsnyheter

RAPPORT FÖR ANDRA KVARTALET 2022

Published

on

STARK TILLVÄXT I FÖRSÄLJNING OCH EBITA UNDER SVÅRARE MARKNADSFÖRHÅLLANDEN

ANDRA KVARTALET 2022
 

  • Nettoomsättningen uppgick till 8 498 Mkr (5 571), vilket är en ökning med 53% varav -1% var organisk tillväxt.
  • Rörelseresultatet (EBITA) före jämförelsestörande poster uppgick till 1 330 Mkr (1 036), vilket motsvarar en marginal på 15,7% (18,6%).
  • Jämförelsestörande poster uppgick till -14 Mkr (-58).
  • Kvartalets resultat uppgick till 827 Mkr (560).
  • Resultatet per aktie uppgick till 2,59 kr (1,85). Justerat resultat per aktie uppgick till 2,97 kr (2,19).
  • Kassaflödet för kvartalet uppgick till 358 Mkr (1 644). Det operativa kassaflödet uppgick till 738 Mkr (875).
  • Nedläggning av tillverkningen i Siegen i Tyskland tillkännagavs den 6 juli. Detta är den sista åtgärden i det globala omstruktureringsprogram som presenterades 2019.
  • Ett nytt globalt omstruktureringsprogram inleddes med målsättningen att nå ytterligare 200 Mkr i årliga besparingar. Detta program förväntas vara helt genomfört i slutet av 2023.
  • Nettoskulden i förhållande till EBITDA uppgick i slutet av kvartalet till 2,9x (1,4x).

VD HAR ORDET

“I en utmanande marknadsmiljö har vi fortsatt att genomföra vår strategi och vi uppnådde en nettoomsättningstillväxt på 53 procent under kvartalet. Den organiska nettoomsättningen sjönk med -1 procent, vilket framför allt berodde på en minskad nettoomsättning inom Service & Aftermarket jämfört med ett starkt första halvår 2021, liksom på att återförsäljare globalt nu återbalanserar sina lagernivåer. OEM-verksamheten uppvisade en stark organisk tillväxt inom alla vertikala slutmarknader. Orderstocken är större än för ett år sedan, men vi har börjat se sjunkande RV OEM-produktionssiffror.

Våra förvärvade företag fortsatte att prestera väl under kvartalet. Igloo, som är ett av världens ledande märken inom passiva kylboxar och som vi förvärvade under förra året, uppvisade en stark tillväxt trots osäkra marknadsförhållanden. Tillväxten främjades av det starka varumärket och nya produktlanseringar. Området mobile power solutions fortsatte att visa en stark utveckling som främjades av den växande elektrifierings-trenden. Inom mobile power solutions har nettoomsättningen under de senaste tolv månaderna, inklusive förvärvade företag proforma, vuxit till över 2,2 miljarder kronor.

EBITA före jämförelsestörande poster ökade med 28 procent till 1 330 Mkr (1 036), vilket motsvarar en marginal på 15,7 procent (18,6). Som förväntat vid förvärvstillfället hade Igloo-verksamheten en utspädningseffekt på marginalen. Igloo fortsätter att prestera bra och uppvisade en tvåsiffrig EBITA-marginal trots ökade plastkostnader som en följd av kriget i Ukraina. Ytterligare prisökningar har redan genomförts för att kompensera för detta och Igloos marginal förbättrades avsevärt under juni.  Borträknat utspädningseffekten från Igloo, påverkades EBITA-marginalen negativt framför allt till följd av försäljningsmixen och effektivitetsbrister på grund av begränsningar i leveranskedjan. Till detta ska läggas att det andra kvartalet 2021 påverkades positivt av en vinst på 21 Mkr från försäljningen av anläggningstillgångar i Asia Pacific.

Den 6 juli 2022 tillkännagav vi att vår tillverkning i Siegen i Tyskland kommer att flyttas till en befintlig anläggning i Ungern. Detta är den sista åtgärden i det befintliga globala omstruktureringsprogrammet som presenterades under 2019 och flytten förväntas vara genomförd i mitten av 2023. Vi tar nu nästa steg för att ytterligare accelerera optimeringen av verksamheten och förbättra lönsamheten med ett nytt globalt omstruktureringsprogram, med fokus på fortsatt konsolidering av våra anläggningar och optimerad dimensionering av våra resurser. Programmet förväntas generera positiva årliga effekter på EBITA på 200 Mkr när fullt genomfört i slutet av 2023. Genomförande-kostnaden estimeras till 200 Mkr med omkring 700 medarbetare som påverkas.

Det operativa kassaflödet för kvartalet uppgick till 738 Mkr (875) och påverkades av längre lager-ledtider än normalt och av lageruppbyggnad för att säkra tillgång på kritiska komponenter. Nettoskulden i förhållande till EBITDA uppgick till 2,9x, jämfört med 2,7x i slutet av det första kvartalet 2022, och påverkades negativt av en stärkt amerikansk dollar och utbetalningen av aktieutdelning. En riktad obligationsupplåning på en miljard kronor, med en löptid på tre år, undertecknades under kvartalet.

Med tanke på den utmanande marknadsmiljön är det uppmuntrande att se de betydande steg vi har tagit på vår strategiska resa och vi är stolta över bidraget från våra anställda och deras engagemang under de första sex månaderna av 2022. Den nuvarande makroekonomiska situationen skapar osäkerhet vilket leder till en försvagad efterfrågan på kort sikt. Vi har tidigare visat att vi kan agera snabbt och leverera starka finansiella resultat även under utmanande tider, och i dag är vi ett betydligt mer diversifierat bolag än förr. Samtidigt som vi är proaktiva i fråga om den kortsiktiga utvecklingen ser vi optimistiskt på de långsiktiga trenderna inom Mobile Living-branschen och vi kommer att fortsätta genomföra vår strategiska agenda för att nå våra mål.”

Juan Vargues, VD och Koncernchef

 

PRESENTATION AV RAPPORTEN
Analytiker och journalister är välkomna att delta i en telefonkonferens den 15 juli 2022 kl.10.00 (CEST), där Juan Vargues, VD och koncernchef, samt Stefan Fristedt, CFO, kommer att presentera rapporten och svara på frågor.

Participant Passcode: 144540

Sverige: +46 (0)8 5664 2754
United Kingdom: +44 (0)330 165 3641
United States: +1 646-828-8082

Länk till webbcast och presentation finns tillgänglig på https://www.dometicgroup.com/sv-se/investerare

 

Denna information är sådan information som Dometic Group AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning och lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 15 juli 2022 kl. 08:00 CEST.

 

FÖR MER INFORMATION, KONTAKTA
Rikard Tunedal, Head of Investor Relations
Tel: +46 730 56 97 35, Email: rikard.tunedal@dometic.com

  
OM DOMETIC

Dometic är världsledande inom lösningar för det mobila livet. Miljontals människor runt om i världen använder Dometics produkter i frilufts-, hem- och professionella applikationer. Vår drivkraft är att skapa smarta, hållbara, och tillförlitliga produkter med en outstanding design för frilufts- och mobil livsstil inom områdena Mat & Dryck, Klimat, Energi & Styrning och Andra Applikationer. Dometic har cirka 9 000 medarbetare världen över, redovisade en nettoomsättning på över 21,5 Mdr för år 2021 och har sitt huvudkontor i Stockholm, Sverige.

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder

Published

on

By

Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.

– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.

Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.

Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.  

De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.

Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.

Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se

Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt

Published

on

By

Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.

Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.

Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.

”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.

Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.

”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.

Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.

”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.

Slow Forest Coffee – 5 fakta:

  1. Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
  2. Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
  3. Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
  4. Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
  5. Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.

Mera infomation om Slow Forest Coffee här

Tilläggsinformation:

Janne Lindholm, restaurangchef

janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806

Dani Lindberg, hållbarhetschef

dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000

Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör

johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00

Christa Grönlund, informationschef

christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51

Continue Reading

Marknadsnyheter

“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”

Published

on

By

Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade. 

– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde. 

Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans. 

– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde. 

Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:  

– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.  

Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228

Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.