Connect with us

Marknadsnyheter

Rapport: Lyckat försök med läkemedelsrobotar i Södertälje

Published

on

Sedan 2018 har Capio Närsjukvård i Södertälje testat Evondos läkemedelsrobotar. I september 2022 avslutades projektet och resultatet visar att patienterna är mycket nöjda, arbetsmiljön hos vårdpersonalen har förbättrats och tid har frigjorts för personalen att utföra arbetsuppgifter de är utbildade för i stället för att lämna läkemedelspåsar till patienter.
– Dessutom har patientsäkerheten varit god i och med att robotarna har en mycket hög leveranssäkerhet. Vi är jätteglada över utfallet och stolta över att ha kunnat bidra till en positiv utveckling, säger Clarence Jacobson, vd på Evondos.

Antalet äldre invånare i Region Stockholm ökar stadigt varje år, liksom i övriga Sverige – enligt siffror från SCB beräknas andelen av befolkningen som är äldre än 65 år att uppgå till cirka 24 procent år 2030. Ökningen innebär en utmaning för hälso- och sjukvården, vilket innebär att primärvården behöver använda nya arbetssätt och ny teknik för att reducera antalet icke-nödvändiga fysiska besök eller hembesök.

Därför valde Hälso- och sjukvårdsförvaltningen i Stockholm och Capio Närsjukvård att inleda ett projekt för att se effekterna av Evondos läkemedelsrobotar. Under projekttiden har 109 patienter fått läkemedelsrobotar och drygt 116 000 medicindoser har delats ut i Södertälje. 

– I Södertälje har följsamheten – eller leveranssäkerheten – varit ännu högre under piloten än vad robotarna genomsnittligt brukar ligga på, vilket normalt är 99,6 procent. säger Clarence Jacobson. 

Resultaten av studien visar att användningen av läkemedelsrobotar tycks leda till ett högre patientengagemang, men också till en förbättrad arbetsmiljö för vårdpersonalen. Patienterna är generellt mycket nöjda med tjänsten och acceptansen hos vårdpersonalen för användning av läkemedelsrobotar är mycket hög då det frigör tid för att utföra arbetsuppgifter de är utbildade för i stället för att lämna läkemedelspåsar till patienter. 

– Vi blir mindre sårbara med Evondos. Tjänsten bidrar till att vi kan säkerställa en god och korrekt läkemedelsdistribution, oavsett situation så vet vi att den som behöver läkemedel får sitt läkemedel på exakt tid varje dag. Det är en trygghet, säger Susanne VanCrete, verksamhetschef på Capio.

Både patienter och anhöriga fick under studiens gång svara på hur sannolikt det är att de skulle rekommendera läkemedelsrobotar till någon annan i liknande situation. Som svar skulle de ange en siffra mellan 0 och 10, där 10 står för högst sannolikhet. Svaren från patienterna gav ett medelvärde på 9,8 och samtliga anhöriga gav tjänsten 10 poäng.

– Vi vet sedan tidigare att anhöriga är väldigt nöjda med läkemedelsrobotarna. De kan känna sig trygga med att deras, till exempel, sköra pappa får rätt medicin vid rätt tidpunkt och att vårdpersonal får ett larm om medicinen inte tas, säger Clarence Jacobson och fortsätter:

– Dessutom får patienten ett större självbestämmande. De behöver inte anpassa sig efter att hemtjänstpersonal ska komma och dela ut medicin, utan de får styra över sin tid mer själva. Och ska de åka bort över dagen kan personal se till att brukaren kan trycka ut flera påsar på samma gång och lägga i väskan. Läkemedelsrobotar skapar en stor frihet och ger möjligheten att bo hemma längre.

I dagsläget får vårdgivare i Region Stockholm enbart ersättning för fysiska besök, vilket gör att deras besöksintäkter skulle falla rejält vid användandet av läkemedelsrobotar.

– Trots fördelar för patienterna, vårdgivarna och regionen har avtalsjusteringar eller särskild ersättning för läkemedelsrobotar inte införts. Ersättningsmodellerna ses dock över, vilket är viktigt då hela vårdapparaten i Sverige måste ställa om för att kunna ta hand om våra äldre, säger Clarence Jacobson.

Capio i Södertälje har efter avslutad studie, trots Region Stockholms ersättningsmodell, valt att fortsätta använda Evondos läkemedelsrobotar i verksamheten, även om de inte får någon ersättning för det. Detta för både de äldre och personalens skull.

Clarence Jacobson menar att läkemedelsrobotar gör det möjligt att lägga smidiga scheman för vårdpersonalen och att man undviker toppar med hög arbetsbelastning.

– Många mediciner ska ges klockan åtta på morgonen och då är det svårt för personalen att hinna i tid till alla. Men med en robot kan patienten ta sin medicin i lugn och ro klockan åtta och personalen slipper stressa – och som grädde på moset får de mer tid till mer medmänskliga insatser, säger Clarence Jacobson.

För mer information eller intervjuer, kontakta: 
Clarence Jacobson, VD, Evondos AB
clarence.jacobson@evondos.com
+46 70 225 5138

Om Evondos
Evondos erbjuder tjänster för patientsäker läkemedelshantering i hemsjukvården. Med hjälp av en läkemedelsrobot i hemmet möjliggörs ett självständigare liv för patienten samtidigt som denne får hjälp att ta medicinen i rätt tid och i rätt dos. Evondos grundades i Finland och har dotterbolag i Sverige, Norge och Danmark. 

Continue Reading

Marknadsnyheter

Tableflip Entertainment erhåller uppdragsavtal till ett värde om ca 3,2 miljoner kr

Published

on

By

Tableflip Entertainment har ingått ett uppdragsavtal med ett större spelbolag till ett värde om ca 3,2 miljoner kr. Avtalet avser en remaster av ett klassiskt spel som kommer att relanseras för PC och konsol.

För ytterligare information

Harald Riegler VD, Jumpgate AB Telefon: 0705 – 54 73 33 E-post: harald@jumpgategames.se

Om bolaget

Jumpgate AB är en oberoende grupp av spelutvecklingsbolag som grundades 2011 och omfattar fem spelstudios: Nukklear (Hannover), Tivola Games (Hamburg), gameXcite (Hamburg), Funatics (Düsseldorf) samt Tableflip Entertainment (Visby). Koncernen producerar och förlägger egna spel samt utvecklar spel och andra digitala produkter på uppdrag av externa företag. Gruppens bolag har etablerade samarbeten med starka industripartners och spännande produktportföljer med stor potential. Koncernen verkar på den globala marknaden, distribuerar sina spel världen över och har ett stort internationellt nätverk. För mer information se: www.jumpgategames.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

Se Mikaela Lauréns comeback live och gratis

Published

on

By

Lördagen den 24 februari går 48 åriga Mikaela Laurén upp i ringen igen, fem år efter att hon la handskarna på hyllan och två år efter hon blev mamma. Pluto TV sänder matchen live och gratis på Pluto TV Sport med start klockan 20.45.

2018 la den före detta 7-faldige världsmästaren i boxning, Mikaela Laurén, boxningshandskarna på hyllan för att bli mamma. Lauréns hade 32 vinster och 6 förluster bakom sig när hon slutade och innan boxningen hade hon även en karriär som simmerska med 16 nationella mästerskap, 3 svenska rekord och en sjundeplats vid VM i Rio de Janeiro 1995 i ryggen.

Mikaela kände sig dock aldrig helt klar med boxningen och nu på lördag gör hon, nu som 48 åring småbarnsmamma, comeback i boxningsringen på Danish Fight Night i Köpenhamn. Mikaela kommer att möta den 20 år yngre Rumänsk/Spanskan Ioana Fecioru och Pluto TV sänder matchen live och gratis på Pluto TV Sport.

Se Mikaela Lauren vs. Ioana Fecioru live på Pluto TV Sport den 24 februari med start klockan 20.45.

Se Pluto TV här: www.pluto.tv

För mer information kontakta:

Peter Frantzell
Mail: peter@strandberghaage.se
Tel: 0707-592558

Om Pluto TV
Pluto TV, en del av Paramount, är den ledande gratis streaming-tv-tjänsten och levererar hundratals linjära livekanaler och tusentals titlar on-demand till en global publik. Den Emmy®-belönade tjänsten erbjuder en mängd kurerade kanaler i samarbete med över 400 internationella medieföretag. Pluto TV erbjuder ett brett utbud av genres inom bland annat film, serier, sport, nyheter, livsstil, barnprogram och mycket mer. Pluto TV kan lätt streamas över mobil, webb och anslutna TV-enheter. Från huvudkontoret i Los Angeles sträcker sig Pluto TV:s växande internationella nätverk över tre kontinenter och 35 marknader.

Continue Reading

Marknadsnyheter

60 procent av energikonsumenterna i Sverige kan inte bidra mer till den gröna omställningen

Published

on

By

Den gröna omställningen kräver att konsumenter förändrar sitt beteende. Men 60 procent av energikonsumenterna i Sverige anser att de redan gör vad de kan, visar en ny global undersökning. Majoriteten av svenskarna skulle inte klara av en energiprisökning på 10 procent. Fyra av tio är ändå villiga att betala prispremium för hållbara produkter och tjänster, men lika många säger att de inte känner till vilka beteenden och investeringar som behövs för att vara mer hållbar. En majoritet anser att energibolagen har ett huvudansvar i att driva omställningen, och många ser aktörer inom energi som en pålitlig källa till information kring vilka val som är hållbara.

Studier av IPCC (Förenta nationernas klimatpanel) visar att 70 procent av den gröna omställningens effekter är beroende av att konsumenter ställer om sina konsumtionsval, beteenden och sin livsstil. Men enligt en stor undersökning från rådgivnings- och revisionsföretaget EY bland energikonsumenter i Sverige och globalt så är konsumenterna inte redo för den gröna omställningens krav. 60 procent av svenska konsumenter uppger att de redan gör vad de kan för att vara hållbara. På global nivå upplever energikonsumenter ett än mindre handlingsutrymme – 74 procent uppger att de inte kan öka sin hållbarhet. Energikonsumenterna anser i stället att staten och energibolagen har huvudansvaret för den gröna omställningen, och i Sverige anser endast 14 procent att individen bär ett stort ansvar. Detta visar EY Energy transition consumer insightsen undersökning bland 21 000 energikonsumenter i 21 länder varav 1000 respondenter i Sverige.

De flesta energikonsumenter i Sverige vill ändå bidra, och 39 procent är villiga att betala ett prispremium för hållbara tjänster och produkter. Men många har inte möjlighet att betala mer för ökad hållbarhet. Endast 10 procent av svenska energikonsumenter skulle betala över 10 procent mer på sin elräkning för mer förnybara energikällor, vilket är hälften så många som globalt. 57 procent av svenska konsumenter uppger även att deras hushållsbudget inte skulle klara av en 10 procent högre energikostnad. Det återspeglas i att endast en av fyra konsumenter överväger att investera i förnybara energisystem till hemmet, vilket kan jämföras med att en av tre globala energikonsumenter överväger dessa investeringar. I Sverige uppger tre av fyra energikonsumenter att de inte överväger eller saknar möjlighet att investera i ett mer hållbart hem, och dessa är till högre grad låginkomsttagare och boende i hyresrätt.

– Det finns en uppenbar klyfta mellan den roll konsumenter behöver och förväntas spela i den gröna omställningen, och den roll de i nuläget kan och vill ta på sig. För att öka hållbarhetsengagemanget och se verkliga förändringar krävs innovativa lösningar som både underlättar för konsumenter att agera hållbart och samtidigt tar hänsyn till deras ekonomiska situation. Att skapa möjligheter för alla att delta i den gröna omställningen kommer att vara en av många nycklar till framgång, säger Anna Hed, ansvarig för Customer och Business transformation och rådgivare till energisektorn på EY Sverige.

Energiaktörer med större kundfokus kan visa vägen
Även om konsumenter vill och försöker göra rätt, kan bristande kunskap begränsa de positiva effekterna. EY:s undersökning visar att 39 procent av svenska konsumenter uppger att de inte har tillräcklig kunskap om vilka beteenden och investeringar som skulle göra deras hushåll mer hållbart, och färre än en fjärdedel har god förståelse för de nyckeltermer som används för att kommunicera kring hållbarhet. Det är exempelvis endast 12 procent som har god förståelse för ”koldioxidneutral” och än färre förstår vad ”netto-noll” betyder. Av de som uppnått positiva beteendeförändringar och gjort hållbara investeringar, uppger 66 procent att negativa beteenden som ökad användning av en billigare lösning till viss del kompenserat för den positiva effekten. Vanor och bekvämlighet är även en faktor, och endast en tiondel av de med gasdriven värmepanna, spis eller grill överväger att byta till ett eldrivet alternativ.

Energikonsumenter i Sverige förväntar sig att myndigheter och företag ska visa vägen och leda den gröna omställningen. 60 procent anser att regeringen har ett huvudansvar, och 52 procent tycker att energibolagen bär ett huvudansvar för att driva den gröna omställningen. Konsumenterna har också gott förtroende för dessa aktörers råd och anvisningar om vad som är hållbart. 44 procent uppger att myndigheters hemsidor är bland de mest pålitliga källorna till hållbarhetsinformation, och 39 procent anser att energibolag är bland de mest förtroendeingivande.

– Trots ett stort fokus på hållbarhet, både medialt och bland företagen, har konsumenterna svårt att navigera bland alla alternativ och termer. Det krävs därför ett ännu större kundfokus från energibolagen för att göra det lättare för konsumenten att välja klimatsmart samt att förstå nyttan av sitt val. Konsumenterna är villiga att lyssna på energibolagens råd och insikter, med det förtroendekapitalet har få företag tagit vara på. Att företag förstår och anpassar sig till kundernas kommunikativa behov kommer att vara kritiskt för den gröna omställningen, säger Christian Grauers, ansvarig rådgivare inom energi, EY Sverige.

Anna Hed ansvarig fr Customer och Business transformation och rdgivare till energisektorn p EY Sverige

Om EY Energy transition consumer insights report
Under 2023 genomförde EY för tredje året i rad en undersökning bland energikonsumenter i 21 länder. Sammanlagt har 21 000 konsumenter över 18 år svarat på frågor om värderingar, behov och engagemang gällande energi. Undersökningen utgick från att energiomställningen drivs av och påverkar alla konsumenter. Respondenterna är såväl fakturabetalare som icke-fakturabetalare i alla åldrar och inkomstskikt. Undersökningen bestod av en ca 15 minuter lång webbenkät.

För mer information om undersökningen, de svenska resultaten eller intervju med Anna Hed, kontakta:
Stina Gustafsson, PR-chef, EY i Sverige, 073-3550631, stina.gustafsson@se.ey.com

Om EY
På EY arbetar vi varje dag för att uppfylla vårt syfte ”Building a better working world” och skapa långsiktigt värde för kunder, medarbetare och samhället i stort. Med stöd av data och teknik bygger vi förtroende på finansmarknader och hjälper våra kunder att växa och utvecklas. Vi samarbetar inom våra tjänsteområden revision, redovisning, affärsrådgivning, skatt, strategi och transaktioner. Tillsammans kan vi ställa bättre frågor för att hitta nya svar på de komplexa utmaningar som världen står inför i dag.

EY syftar på den globala organisationen och kan referera till ett eller flera av medlemsföretagen inom Ernst & Young Global Limited som vart och ett är en separat juridisk enhet. Ernst & Young Global Limited, ett bolag registrerat i Storbritannien, tillhandahåller inte tjänster till kunder. Information om hur EY samlar och använder persondata och en beskrivning av vilka rättigheter individer har enligt dataskyddslagen finns på ey.com/privacy. Medlemsföretag inom EY tillhandahåller inte juridiska tjänster där det inte är förenligt med lokal lagstiftning. För mer information om vår organisation, besök gärna www.ey.com/se

Taggar:

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.