Connect with us

Marknadsnyheter

Rapport: Lyckat försök med läkemedelsrobotar i Södertälje

Published

on

Sedan 2018 har Capio Närsjukvård i Södertälje testat Evondos läkemedelsrobotar. I september 2022 avslutades projektet och resultatet visar att patienterna är mycket nöjda, arbetsmiljön hos vårdpersonalen har förbättrats och tid har frigjorts för personalen att utföra arbetsuppgifter de är utbildade för i stället för att lämna läkemedelspåsar till patienter.
– Dessutom har patientsäkerheten varit god i och med att robotarna har en mycket hög leveranssäkerhet. Vi är jätteglada över utfallet och stolta över att ha kunnat bidra till en positiv utveckling, säger Clarence Jacobson, vd på Evondos.

Antalet äldre invånare i Region Stockholm ökar stadigt varje år, liksom i övriga Sverige – enligt siffror från SCB beräknas andelen av befolkningen som är äldre än 65 år att uppgå till cirka 24 procent år 2030. Ökningen innebär en utmaning för hälso- och sjukvården, vilket innebär att primärvården behöver använda nya arbetssätt och ny teknik för att reducera antalet icke-nödvändiga fysiska besök eller hembesök.

Därför valde Hälso- och sjukvårdsförvaltningen i Stockholm och Capio Närsjukvård att inleda ett projekt för att se effekterna av Evondos läkemedelsrobotar. Under projekttiden har 109 patienter fått läkemedelsrobotar och drygt 116 000 medicindoser har delats ut i Södertälje. 

– I Södertälje har följsamheten – eller leveranssäkerheten – varit ännu högre under piloten än vad robotarna genomsnittligt brukar ligga på, vilket normalt är 99,6 procent. säger Clarence Jacobson. 

Resultaten av studien visar att användningen av läkemedelsrobotar tycks leda till ett högre patientengagemang, men också till en förbättrad arbetsmiljö för vårdpersonalen. Patienterna är generellt mycket nöjda med tjänsten och acceptansen hos vårdpersonalen för användning av läkemedelsrobotar är mycket hög då det frigör tid för att utföra arbetsuppgifter de är utbildade för i stället för att lämna läkemedelspåsar till patienter. 

– Vi blir mindre sårbara med Evondos. Tjänsten bidrar till att vi kan säkerställa en god och korrekt läkemedelsdistribution, oavsett situation så vet vi att den som behöver läkemedel får sitt läkemedel på exakt tid varje dag. Det är en trygghet, säger Susanne VanCrete, verksamhetschef på Capio.

Både patienter och anhöriga fick under studiens gång svara på hur sannolikt det är att de skulle rekommendera läkemedelsrobotar till någon annan i liknande situation. Som svar skulle de ange en siffra mellan 0 och 10, där 10 står för högst sannolikhet. Svaren från patienterna gav ett medelvärde på 9,8 och samtliga anhöriga gav tjänsten 10 poäng.

– Vi vet sedan tidigare att anhöriga är väldigt nöjda med läkemedelsrobotarna. De kan känna sig trygga med att deras, till exempel, sköra pappa får rätt medicin vid rätt tidpunkt och att vårdpersonal får ett larm om medicinen inte tas, säger Clarence Jacobson och fortsätter:

– Dessutom får patienten ett större självbestämmande. De behöver inte anpassa sig efter att hemtjänstpersonal ska komma och dela ut medicin, utan de får styra över sin tid mer själva. Och ska de åka bort över dagen kan personal se till att brukaren kan trycka ut flera påsar på samma gång och lägga i väskan. Läkemedelsrobotar skapar en stor frihet och ger möjligheten att bo hemma längre.

I dagsläget får vårdgivare i Region Stockholm enbart ersättning för fysiska besök, vilket gör att deras besöksintäkter skulle falla rejält vid användandet av läkemedelsrobotar.

– Trots fördelar för patienterna, vårdgivarna och regionen har avtalsjusteringar eller särskild ersättning för läkemedelsrobotar inte införts. Ersättningsmodellerna ses dock över, vilket är viktigt då hela vårdapparaten i Sverige måste ställa om för att kunna ta hand om våra äldre, säger Clarence Jacobson.

Capio i Södertälje har efter avslutad studie, trots Region Stockholms ersättningsmodell, valt att fortsätta använda Evondos läkemedelsrobotar i verksamheten, även om de inte får någon ersättning för det. Detta för både de äldre och personalens skull.

Clarence Jacobson menar att läkemedelsrobotar gör det möjligt att lägga smidiga scheman för vårdpersonalen och att man undviker toppar med hög arbetsbelastning.

– Många mediciner ska ges klockan åtta på morgonen och då är det svårt för personalen att hinna i tid till alla. Men med en robot kan patienten ta sin medicin i lugn och ro klockan åtta och personalen slipper stressa – och som grädde på moset får de mer tid till mer medmänskliga insatser, säger Clarence Jacobson.

För mer information eller intervjuer, kontakta: 
Clarence Jacobson, VD, Evondos AB
clarence.jacobson@evondos.com
+46 70 225 5138

Om Evondos
Evondos erbjuder tjänster för patientsäker läkemedelshantering i hemsjukvården. Med hjälp av en läkemedelsrobot i hemmet möjliggörs ett självständigare liv för patienten samtidigt som denne får hjälp att ta medicinen i rätt tid och i rätt dos. Evondos grundades i Finland och har dotterbolag i Sverige, Norge och Danmark. 

Continue Reading

Marknadsnyheter

My Beat tar an ett telefonförsäljningsföretag och planerar för 100 % tillväxt under de kommande 12 månaderna.

Published

on

By

My Beat har idag ingått avtal om att ta över ett säljbolag med 12 säljare i verksamheten. Företaget kommer att vara helt integrerat i My Beats arbetsprocesser från första veckan i maj 2024 och alla säljare kommer att vara aktiva från dag ett. Detta bör resultera i väsentligt stärkt tillväxt, kundservice, produktutbud och lönsamhet

My Beat meddelar att bolaget idag har tecknat en avsiktsförklaring om köp av ett telefonförsäljningsföretag som har lång erfarenhet av att sälja mobilabonnemang och tillhörande tilläggstjänster. Affären är en ”Try-and-Buy”-process där My Beat har rätt att utlösa ett fullständigt köp och verksamhetsöverlåtelse under hösten om säljteamet och kundeservice fungerar tillfredsställande. Villkoren för ett sådant köp är färdigförhandlade i avtalet och beredda att utlösas. Inom ”Try-and-Buy”-processen genomförs även nödvändig Due Diligence. My Beat har en reservation i avtalet relaterat till framgångsrik finansiering, som är på god väg.

Effekten av att ta in denna säljorganisation förväntas ge minst 100% tillväxt under de kommande 12 månaderna med god lönsamhet för My Beat. I detta ingår en betydande expansion av det produkt- och tjänsteutbud som My Beat kommer att erbjuda sina kunder.

I samband med denna transaktion anställs chefen för telefonförsäljningsverksamheten, Erik Vennerlund, som försäljningsdirektör i My Beat. Erik har byggt upp telekomverksamheter två gånger tidigare. Första gången som ung man utan tillräckligt med kapital. Det ledde till framgång med kundförvärv, men brist på kapital resulterade i konkurs och en dåligt behandlad betalningstransaktion som ledde till böter. Dessa händelser har han lämnats bakom sig och sedan dess så har Erik i sitt senaste uppdrag byggt upp en försäljningsorganisation som framgångsrikt tillät en stark tillväxt för en annan mobiloperatör. Försäljningsorganisationen frigörs från sitt tidigare uppdrag och My Beat kan köpa den.

Ordförande i My Beat, Olav Kalve, säger att han är mycket nöjd med detta avtal och den potential detta avtal ger för My Beat och våra kunder. Transaktionen kommer att säkerställa betydligt starkare tillväxt, kundservice, produkterbjudanden och lönsamhet för My Beat och våra ägare. Erik är en gedigen affärsman med lång erfarenhet från försäljning i telekombolag. Olav är mycket tacksam över att Erik och hans team nu ska lyfta My Beats försäljning till rekordfart.

Erik Vennerlund konstaterar att han och teamet verkligen ser fram emot att börja jobba för My Beat. Både för att fortsätta den höga kundservicen My Beat är känt för, och inte minst, ser de fram emot att få fart på kundtillväxten på My Beat.  

För mer information om My Beat, vänligen kontakta:

Olav Kalve

Styrelseordförande My Beat AB

+4790692993

olav.kalve@advisum.no

www.mybeat.se

Om My Beat AB

My Beat är en svensk mobiloperatör som erbjuder privatpersoner mobilabonnemang och mobilt

bredband. Företaget har som mål att vara ledande i att kombinera bra priser med hög personlig service..

Continue Reading

Marknadsnyheter

Yabie signerar Letter of Intent (LOI) med en ledande nordisk detaljhandelskedja

Published

on

By

Den aktuella produkten för samarbetet är Yabie Emergency POS som bäst beskrivs som en back-up och side-by-side-lösning till kundens befintliga kassa-och betallösning. Produkten används idag av vår kund IKEA i samtliga svenska varuhus.

Intro från Siri Hyltén-Cavallius, VD på Yabie:

Det känns väldigt spännande att komma i mål med den här affären. Utöver att det är en ekonomiskt bra affär, så är det potentialen i Emergency POS-erbjudandet som är väldigt spännande. Vi ser hackerattacker avlösa varandra mot stora butikskedjor i Norden, och vi sitter i förarsätet för att erbjuda precis den redundanta lösning som de behöver för att känna sig trygga i framtiden. Vi är övertygade att den här affären, med en välkänd och ledande aktör på marknaden, kommer öppna upp fler möjligheter framåt. 

Den aktuella produkten för samarbetet är Yabie Emergency POS som bäst beskrivs som en back-up och side-by-side-lösning till kundens befintliga kassa-och betallösning. Produkten används idag av vår kund IKEA i samtliga svenska varuhus. Vi ser en stor ökning i efterfrågan efter just denna produkt på marknaden från stora, nationella och internationella, detaljhandel och livsmedelskedjor. 

Kunden i korthet:

  • Ledande nordisk detaljhandelskedja med nära 800 butiker i Europa
  • En av Europas snabbast växande detaljhandelskedjor 
  • Expanderar i hela Europa och har idag butiker i 8 länder

Affären i korthet:

  • Samarbetet inleds med nordisk lansering i Sverige, Danmark, Norge och Finland inom 6 månader
  • Fortsätter sedan i Europa med lanseringar i Portugal, Spanien, Frankrike och Nederländerna inom 12 månader
  • Minimum 1000 antal aktiva licenser (motsvarar 4,4 SEKm ARR) med mål att öka över tid upp till 3000 aktiva licenser
  • Återkommande intäkter på årsbasis, ARR: 
    • Första året: 4,4 SEKm 
    • Andra året: 4,4 – 6,6 SEKm
    • Tredje året: 4,4 – 9,4 SEKm
  • Fullständigt avtal skall signeras senast 15 maj enligt LOI

Om Yabie (publ.)                                                                                                                                                       

Yabie är ett av Sveriges snabbast växande fintechbolag som förenklar vardagen för tusentals små och medelstora företagare med sin branschledande kassa-och betalningslösning. Den molnbaserade allt-i-ett-produkten lockar allt från pizzerian runt hörnet till IKEA. Med ambitionen att bli en ledande europeisk aktör inom mjukvara för betalnings- och kassalösningar har Yabies resa stöttas av några av Nordens mest välkända investerare i Creades, Swedbank, Zaal Management och NFT Ventures.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Nordic LEVEL Group säkrar finansiering om ca 75 MSEK

Published

on

By

Nordic LEVEL Group (”LEVEL”), har under april refinansierat befintlig belåning samt erhållit ytterligare kreditlimiter om ca 25 MSEK och med detta samlat sin finansiering och övriga banktjänster hos en av de fyra svenska storbankerna. Ett urval av finansieringslösningar utifrån aktuella förutsättningar täcker LEVELs behov till såväl investeringar som den löpande verksamheten. Räntenivån på krediterna varierar mellan 1,85 procent och 2,95 procent plus STI90 beroende på typ av kreditfacilitet. Krediterna har en löptid från löpande 12 månader för kontokredit till 4 år för banklån.

Det är mycket glädjande att LEVEL idag är har en god kreditvärdighet. Vi har fått ett bra mottagande av den finansiella sektorn under vår bankupphandling. Vi ser mycket fram emot vårt samarbete med vår nya bank och det är av stor vikt för oss att nu erbjudas möjlighet att samla alla våra bankaffärer i en bank, säger Jörgen Lundgren, CEO på Nordic LEVEL Group.

Denna information är sådan information som Nordic LEVEL Group AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom nedanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 19 april 2024 kl. 14.30 CEST.

För ytterligare information kontakta:

Jörgen Lundgren, VD och koncernchef

Tel 070-486 58 99 
E-post: jorgen.lundgren@nordiclevelgroup.com

Nordic LEVEL Group – Enabling our clients to live a levelled life

Nordic LEVEL Group är en förvärvsdriven koncern som utvecklar och integrerar bolag, med exponering mot säkerhetssektorn. Koncernen är en helhetsleverantör av tillförlitliga och moderna trygghets- och säkerhetslösningar samt tjänster. Koncernen har ca. 150 anställda med en på årlig basis omsättning om ca. 400 MSEK. Verksamheten bedrivs genom koncernens dotterbolag på den nordiska marknaden. Koncernens är verksam inom två kärnområden: Advisory ochTechnology. Koncernens mål är att öka både den upplevda och faktiska säkerheten i samhället, särskilt fokusera på samhällskritisk verksamhet samt säkerställa att dess kunder ska kunna leva ett så bra liv som möjligt, trots ovanliga utmaningar. Bolaget grundades 1989 och har sitt huvudkontor i Stockholm. För mer information, vänligen besök: www.nordiclevelgroup.com

Nordic LEVEL Groups aktie handlas under kortnamnet LEVEL på Nasdaq First North Growth Market och bolagets Certified Adviser är Carnegie Investment Bank AB (publ)

Taggar:

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.