Marknadsnyheter
Rapport: Unikt digitaliseringsindex visar starkt 2023 för Nackas digitalisering
Idag sammanfattas det gångna digitaliseringsåret i Nacka kommun genom Digitaliseringsrapport 2023. Där återfinns bland annat det egenutvecklade ”digitaliseringsindex” – unikt i sitt slag – som gör det möjligt att mäta både framsteg och utmaningar i den egna organisationen.
Unikt digitaliseringsindex visar vägen framåt
Det gånga året blev ett starkt år för Nacka kommun, med både många konkreta initiativ till digitalisering och stor uppmärksamhet på nationell nivå som föregångare med vår modell för kommungemensam digitalisering.
– Vi gör ju som alltid smarta saker tillsammans i Nacka, konstaterar digitaliseringsdirektör Henrik Palmblad-Wennergren och fortsätter:
– Nacka kommun har alltid gjort saker annorlunda och det gäller även digitalisering, där vi jobbar över gränserna och samlar kompetenser som tillsammans både styr och driver digitaliseringen framåt.
Digitalisering blir ett av våra verktyg för att utveckla våra verksamheter – och vårt eget framtagna digitaliseringsindex hjälper oss att mäta och följa upp våra framsteg och utvecklingsmöjligheter.
Mätning och utvärdering inför nästa steg
Att tillsammans arbeta smart och effektivt för att ge bästa service och välfärd till Nackaborna är något som genomsyrar arbetet för medarbetarna i kommunen. Därför är återrapportering, utvärdering och mätning av största vikt – även när det gäller digitalisering, där Nackas digitaliseringsindex ger tydliga besked och stöd för beslut.
– Det finns en övergripande strategi för digitalisering i Nacka och utifrån den sätter vi mål och inriktningar för året, förklarar digitaliseringsdirektören.
– Då är det självklart att vi följer upp för att se hur vi presterar, och det är vad vi presenterar i den årliga rapporten, tillsammans med vårt förslag på inriktning för kommande år, i detta fall 2024.
Förväntningarna på digital samhällsservice ökar
Digitaliseringsrapporten ringar in uppdraget som Nacka kommun har både gentemot de som bor och verkar i Nacka, men även hur väl rustade de egna medarbetarna är för att möta förväntningarna som finns på digital service och tillgänglighet:
– Det finns oerhört höga förväntningar på oss som jobbar i kommunen att leverera högklassiga och säkra digitala tjänster, eftersom hela samhället ställt om till digital service. Nackaborna förväntar sig att det ska vara lika enkelt att ansöka om hemtjänst som det är att handla mat på webben, säger Henrik Palmblad-Wennergren.
”Vi måste vara nyfikna på ny teknik”
Att samhällets krav och förväntningar på digital service hela tiden blir högre, ställer krav på oss att inte bara hänga med, utan att driva på utvecklingen, förklarar digitaliseringsdirektören:
– Det är avgörande för oss att varje enskild medarbetare i kommunen på egen hand håller sig uppdaterad inom ny teknik och att vi alla har inställningen att vi välkomnar digitalisering som ett verktyg för att bli ännu bättre för de som vi finns till för.
– Under 2024 kommer vi därför att samskapa med både universitet och högskolor, men även andra myndigheter för att vi ska bli bättre rustade för digital utveckling både inom kommunen men även ute i Nacka-samhället. Utbildning är avgörande för att vi – var och en – ska kunna ta ansvar för att driva utvecklingen framåt, säger Henrik Palmblad-Wenneren och avslutar:
– Ingen annan kommer att göra det åt oss.
Digitaliseringsindex i Nacka kommun 2023: 7,9 av 10,0
Nackas digitaliseringsindex sammanfattar “nuläget” avseende flera faktorer som är avgörande för att driva ett framgångsrikt digitaliseringsarbete. Vi har valt att mäta exempelvis hur många digitaliseringsinitiativ som slutförts under året, Nacka kommuns samlade digitala mognad, hur stor tilltro vi har till våra digitala verktyg, teknisk infrastruktur och vår egen IT-kompetens.
Index för 2023 är vårt första fullständiga indextal, som vi nu kan följa utvecklingen av framåt. 2022 saknades komponenten ”Nytta”, då vi fortfarande var i uppbyggnadsfas av nyttouppföljningen. För jämförelse mellan 2022 och 2023 kan vi alltså endast titta på de enskilda komponenterna i indexet, och förflyttningen inom dessa.
- Förutsättningar har ökat från 6,6 till 6,7.
- Resultat har ökat från 8,0 till 9,2.
- (Nytta mäts alltså i index för första gången, så inget värde finns för 2022.)
Varför ett digitaliseringsindex?
– För att kunna mäta och analysera hur långt vi har kommit i vårt digitaliseringsarbete, med utgångspunkt i kommunens digitaliseringsstrategi, så har vi utvecklat ett index som är anpassat efter våra förutsättningar, säger Marie Rotkirch, digitaliseringsstrateg i Nacka kommun.
– Men eftersom uppgifterna i vårt index går att hämta i de flesta organisationer, så skulle fler kunna använda index för att mäta sina framsteg och utvecklingsområden, förklarar hon.
– Den organisation som har fokus på digitalisering som metod för verksamhetsutveckling, ett sammanhållet arbetssätt och en gemensam målbild samt ett stort fokus på systematiskt riskavvägande kommer att ha nytta av digitaliseringsindex.
Samskapa för att digitalisera Sverige
Nacka har under de senaste åren visat sig vara en föregångare inom digitalisering, inte minst under 2023 när man blev först ut i Sverige med automatiserat beslutsfattande inom bygglovsprocessen – ett resultat av samsyn mellan politik och verksamheter att utvecklas i takt med ny teknik och lagstiftning. Man blev finalist i “Årets DigitaliseringsKommun” exakt 20 år efter man vann titeln “Årets IT-kommun”, så det har länge funnits ett genuint intresse för digitaliseringens möjligheter.
Många svenska kommuner bygger just nu upp sina organisationer för att digitalisera, men det finns ingen anledning att uppfinna hjulet, utan fokus bör ligga på att hjälpa varandra där det är möjligt:
– Vi delar gärna med oss av Nackas sätt att styra och driva digitalisering, och vi har löpande kontakt med andra kommuner, myndigheter och forskare för att samskapa kring ny teknik och utforska möjligheter för invånarna i Nacka – tillsammans blir vi alla bättre och på sikt bidrar vi till hela Sveriges digitalisering när vi är bjussiga och bjuder in andra, menar Henrik Palmblad-Wennergren, digitaliseringsdirektör i Nacka.
Länk till Digitaliseringsrapport 2023
https://nacka.infocaption.com/2758.guide
Henrik Palmblad-Wennergren
Digitaliseringsdirektör Nacka kommun
Tel: 070-431 90 40
E-post: henrik.palmblad-wennergren@nacka.se
Marie Rotkirch
Digitaliseringsstrateg Nacka kommun
Tel: 070-431 86 18
E-post: marie.rotkirch@nacka.se
Marknadsnyheter
Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder
Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.
– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.
Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.
Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.
Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.
De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.
Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.
Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.
Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se
Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se
Marknadsnyheter
“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”


Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade.
– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde.
Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans.
– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde.
Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:
– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.
Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228
Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.
Marknadsnyheter
Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt


Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.
Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.
Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.
”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.
Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.
”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.
Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.
”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.
Slow Forest Coffee – 5 fakta:
- Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
- Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
- Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
- Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
- Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.
Mera infomation om Slow Forest Coffee här
Tilläggsinformation:
Janne Lindholm, restaurangchef
janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806
Dani Lindberg, hållbarhetschef
dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000
Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör
johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00
Christa Grönlund, informationschef
christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51
-
Analys från DailyFX10 år ago
EUR/USD Flirts with Monthly Close Under 30 Year Trendline
-
Marknadsnyheter2 år ago
Upptäck de bästa verktygen för att analysera Bitcoin!
-
Marknadsnyheter5 år ago
BrainCool AB (publ): erhåller bidrag (grant) om 0,9 MSEK från Vinnova för bolagets projekt inom behandling av covid-19 patienter med hög feber
-
Analys från DailyFX12 år ago
Japanese Yen Breakout or Fakeout? ZAR/JPY May Provide the Answer
-
Marknadsnyheter2 år ago
Därför föredrar svenska spelare att spela via mobiltelefonen
-
Analys från DailyFX12 år ago
Price & Time: Key Levels to Watch in the Aftermath of NFP
-
Analys från DailyFX8 år ago
Gold Prices Falter at Resistance: Is the Bullish Run Finished?
-
Nyheter7 år ago
Teknisk analys med Martin Hallström och Nils Brobacke