Connect with us

Marknadsnyheter

Rätt mängd mjölk i kaffet? Valio släpper guide

Published

on

Visste du att 9 av 10 kaffedrickare kan avgöra om det är rätt mängd mjölk i koppen bara genom att titta på färgen? Inför Kaffets dag den 29 september gör Valio det lätt för svenskarna att hälla rätt mängd mjölk i kaffet åt vännen eller kollegan. Nu släpps en gemensam guide för mängden mjölk man häller i kaffet.

Kaffe är en självklarhet för svenskar i alla åldrar. Enligt Valios Magrapporten®, dricker hela 8 av 10 svenskar mellan 16 och 79 år kaffe. Bland dessa är mjölk en given komponent – hela 6 av 10 kaffedrickare tillsätter någon form av mjölk. 75 % av de som dricker kaffe med mjölk väljer vanlig eller laktosfri mjölk.

En guide för kaffe med mjölk
Att hälla mjölk i kaffet åt någon annan kan vara svårt. Valio har av den anledningen tagit fram en guide, i vilken nio varianter av kaffe med mjölk har namngivits. De nio nya namnen på varianter av kaffe med mjölk, från mycket mjölk i koppen – till nästan ingen mjölk alls, är:  Morgonljus, Sand, Kalksten, Ek, Lagom, Cederträ, Kastanj, Jord och Kvällsmörker.

Idén bygger på insikten att det hittills saknats precisa ord för hur mycket mjölk man vill ha i sitt kaffe. Genom att ha namngivna bilder av kaffe med mjölk-nyanser till hjälp vid bryggaren behöver inte vännen stå bredvid och säga “stopp”. Luddiga önskemål som “lite, mellan och mycket” mjölk blir även de överflödiga.

Har man färgguiden inom synhåll ökar chansen att hälla i perfekt mängd mjölk till kollegan eller vännen. Och visst är det trevligt att numera kunna be om en Kaffe à la Morgonljus om man likt mig gillar mycket mjölk i kaffet”, säger Anette Björnlund, Kommunikations- och hållbarhetschef på Valio.

Skillnader i hur mycket mjölk som föredras i koppen
Enligt Valios undersökning är den populäraste kaffe med mjölk-färgen i Sverige den bruna nyansen 8B5C29, som år 2022 döptes till Café Au Lagom. Men det finns regionala skillnader i hur vi svenskar dricker vårt kaffe med mjölk.

Stockholmarna dricker kaffe med mer mjölk – 25 % av de som föredrar mycket mjölk kommer från huvudstaden. De som bor i södra och mellersta Sverige uppskattar mörkare kaffe. Nästan 40 % av de som väljer den mörkaste kaffefärgen bor i dessa regioner.

Generellt uppskattar kvinnor ljusare kaffe, medan män tenderar att välja mörkare kaffe. 3 av 5 av de som föredrar den mörkaste kaffenyansen är män, medan sju av tio som väljer den ljusaste är kvinnor.

Vilka har mjölk i kaffet?
Valios Magrapporten® visar att mjölk i kaffet är allra vanligast bland yngre och bland dem som bor i storstäder. 7 av 10 i Stockholm, Göteborg och Malmö dricker sitt kaffe med mjölk, jämfört med bara 5 av 10 i norra Sverige.

Unga mellan 16 och 34 år är de största kaffe med mjölk-drickarna, bland dessa har 7 av 10 mjölk i sitt kaffe. Men det är de äldre mellan 56–79 år som dricker mest kaffe av alla – nästan 10 av 10 konsumerar kaffe regelbundet.

För mer information och för att ladda ner guiden, besök Valio.se/kaffets-dag.

Kaffe är en omtyckt dryck som konsumeras i alla åldersgrupper. Här är några insikter från Valios Magrapporten®. 

Enligt Magrapporten® 2023 dricker 8 av 10 i åldern 16 till 79 år kaffe. 
Av de som dricker kaffe har 6 av 10 mjölk i kaffet (totalt snitt). (Mjölk = ordinarie mjölk, laktosfri mjölk eller växtbaserade alternativ till mjölk).

Kvinnor har i högre utsträckning än män, mjölk i kaffet.

  • Kvinnor – 7 av 10 har mjölk i kaffet.
  • Män – 5 av 10 har mjölk i kaffet.
  • Unga i åldern 16–30 år: 7 av 10 har mjölk i kaffet.
  • Unga kvinnor 16–30 år:  8 av 10 har mjölk i kaffet.
  • Unga män 16–30 år: 6 av 10 har mjölk i kaffet.

Det vanligaste är att kaffedrickarna har mjölk i kaffet. Men ju äldre personen är – desto större är sannolikheten att de väljer svart kaffe utan mjölk.

  • 16–34 år: 7 av 10 har mjölk i kaffet
  • 35–55 år: 6 av 10 har mjölk i kaffet
  • 56–79 år: 6 av 10 har mjölk i kaffet.

Av de som har mjölk i kaffet säger 75% att de föredrar ordinarie eller laktosfri mjölk. För äldre personer är, siffran ännu högre. 25% väljer växtbaserade alternativ.

  • Yngre 16–34 år – 6 av 10 väljer ordinarie eller laktosfri mjölk.
  • 35–55 år – 8 av 10 väljer ordinarie eller laktosfri mjölk
  • Äldre 56–79 år – 9 av 10 väljer ordinarie eller laktosfri mjölk.

Ju äldre vännen är, desto större är chansen att det dricks kaffe.

  • I åldern 56–79 år dricker nästan 10 av 10 kaffe. Endast 4% dricker inte kaffe.
  • I åldern 16–34 år dricker 7 av 10 kaffe.
  • I åldern 35–55 år dricker 8 av 10 kaffe.

Lokala variationer finns. Det är vanligare att ha mjölk i kaffet i storstadsregionerna.

  • I Norra Sverige, Mellansverige, Västsverige har endast 5 av 10 mjölk i kaffet.
  • I storstadsregionerna (Stockholm, Göteborg, Malmö) har 7 av 10 mjölk i kaffet.

Sysselsättning

  • Deltidsarbetande, studenter, långtidssjukskrivna och arbetslösa – dricker mindre kaffe än genomsnittet. Endast 7 av 10 dricker kaffe.
  • Pensionärerna – här är det nästan 10 av 10 som dricker kaffe. Endast 3% dricker inte kaffe alls.

För mer information, intervju eller mer material, vänligen kontakta:
Marilyn Roseneld, presskontakt på Valios kommunikationsbyrå Shomei
Mail:
marilyn.r@shomei.se
Mobil: 079 313 2073

Anette Björnlund, Kommunikation – och hållbarhetschef, Valio Sverige AB
Mail: anette.bjornlund@valio.se
Mobil: 070 303 3561

Om Magrapporten®
Valio har sedan mitten av 1900-talet bedrivit forskning för hälsa och välmående. Forskningen kompletteras med flera återkommande trendmätningar, däribland Magrapporten®, som är Sveriges största undersökning om maghälsa. Magrapporten® 2023 är den sjätte upplagan och bygger på en statistiskt säkerställd undersökning genomförd av Kantar Sifo under perioden 16–27 maj 2023. Totalt intervjuades 2 001 personer i Sverige i åldrarna 16–79 år. Av dem var 500 personer mellan 16–30 år och 500 personer mellan 31–45 år. I gruppen som uppger att de har haft problem med magen det senaste året ingår 765 personer.

Om undersökningen av kaffefärg
**Valios testmetod för kaffefärger: Testet genomfördes med mellanrostat kaffe i en kaffebryggare med kapacitet om 10 kaffekoppar. Kannan bryggdes med 10 strukna kaffemått och 10 koppar vatten. Kaffe mättes upp till 1,25 dl och hälldes i en vit porslinskopp med öra. Kall Valio laktosfri mellanmjölk 1,5% hälldes i det heta kaffet där olika mängd mjölk blandades i för att ta fram nyanserna. Färgkoder för nyanserna bestämdes i kontrollerat dagsljus mot färgkarta. Andra färgnyanser kan uppstå beroende på val av mjölkdryck, temperatur, typ av bryggare, typ av kaffe, val av kopp och ljus i rummet.
Om undersökningen
1) Undersökningen om kaffefärgpreferenser utfördes under perioden 15–17 augusti 2022 av YouGov på uppdrag av Valio. Sammanlagt genomfördes 1010 intervjuer via internet med män och kvinnor 18+ år i Sverige.

Om Valio
Valio grundades i Finland 1905. 1994 introducerades Valio i Sverige och 2002 lanserades de första laktosfria produkterna på den svenska marknaden. Varje år investerar Valio motsvarande ca 330 miljoner kronor i forskning, utveckling och nya innovationer. Satsningen har resulterat i ett av marknadens bredaste sortiment av laktosfria produkter som smakar som de ska. Valio har överfört den kunskapen till växtbaserat och erbjuder ett växande sortiment av gurt, dryck, alternativ till matlagning och ost under varumärket Oddlygood. Valio är även känt för sitt goda smör, krämiga yoghurt och läckra proteinprodukter. De senaste tio åren har Valio kontinuerligt ökat tillväxten på den svenska marknaden och omsatte ca 2 miljarder under 2023. Resan med att utveckla goda och hälsosamma produkter för ditt välbefinnande fortsätter även i framtiden. Läs mer på www.valio.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

Tangiamo licensierar PAM-system till Manserio för 11,5 MSEK och ingår strategiskt partnerskap

Published

on

By

Göteborg, Sverige – 30 december 2024 – Tangiamo Touch Technology AB (”Bolaget”) har ingått ett licensavtal med Manserio Holding Ltd (”Manserio”) avseende Bolagets PAM-system (Player Account Management). Köpeskillingen för licensen uppgår till cirka 11,5 MSEK (1 MEUR) och kommer att regleras genom ett aktiebyte, vilket resulterar i att Bolaget förvärvar en 50-procentig ägarandel i Manserio.

Avtalet utökar Bolagets verksamhet till iGamingsektorerna B2C och B2B/B2C Managed Services. Manserio kommer att bedriva verksamheten under sina egna regulatoriska iGaming-licenser för att tillhandahålla B2C- och B2B2C- iGaming-tjänster (White Label), tillsammans med B2B-tekniklösningar och Managed Services för operatörer på tillväxtmarknader.

”Partnerskapet med Manserio innebär en strategisk expansion av vår tekniska kapacitet inom onlinespel-sektorn. Transaktionen ligger i linje med vår tillväxtstrategi och ger oss flera intäktsströmmar genom teknikutveckling, operativ vinstdelning och aktieinnehav”, säger Chris Steele, VD för Tangiamo. 

Avtalet etablerar tre primära intäktsströmmar för Bolaget. Genom sin roll som Manserios partner för teknikutveckling kommer Bolaget att erhålla löpande utvecklingsavgifter för underhåll och förbättring av plattformen, med en beräknad intäkt under första året på ett minimum av cirka 2 MSEK (180 KEUR). Som 50-procentig aktieägare kommer Bolaget att ha rätt till vinstutdelning från Manserios verksamhet. Dessutom förväntas en affärsexpansion i Manseros verksamhet öka bolagsvärdet.

Manserios planerade implementering för 2025 kommer att inledas med att etablera B2B-verksamhet och PAM-lösningar under första halvåret. Under andra kvartalet kommer de första B2B-kasinovarumärkena att lanseras, följt av introduktionen av ett eget spelvarumärke under andra halvåret 2025. Detta stegvisa tillvägagångssätt syftar till att säkerställa operativ stabilitet vid varje steg av marknadsinträdet. Manserio rapporterar också pågående diskussioner med potentiella strategiska partners avseende B2B-tjänster, inklusive teknisk infrastruktur och operationellt stöd. Dessa partnerskap är strukturerade för att inkludera intäktsdelningsarrangemang med licens- och driftskomponenter.

Om Manserio Holding Ltd.
Manserio Holding Ltd är en teknikdriven iGaming-operatör som tillhandahåller B2C- och B2B-lösningar för onlinespelmarknaden. Manserios organisation består av ett erfaret operations- och marknadsföringsteam som utnyttjar teknik och operativ expertis för att leverera omfattande speltjänster, inklusive white label-lösningar och managed services, under full regelefterlevnad. Mer information om Manserio finns på www.manserio.com.

Denna information är sådan som Tangiamo Touch Technology AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014). Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2024-12-30 16:30 CET.
 

För mer information, vänligen kontakta:
Chris Steele, VD
Email: chris.steele@tangiamo.com
Tel: +46 70 978 1081

 

Tangiamo i korthet
Tangiamo Touch Technology AB (publ) är ett svenskt företag baserat i Göteborg. Bolaget är ledande inom utveckling av avancerad teknologi för både landbaserade och digitala spel, inklusive sensorteknologi, visuell identifiering och AI-baserade system för spelindustrin. Genom ett förvärv av Trustplay har Tangiamo expanderat till iGaming-sektorn och erbjuder nu en omfattande plattform för både landbaserade kasinon och online-operatörer. Mer information om verksamheten finns på www.tangiamo.com. Bolagets aktie (TANGI) handlas på NGM Nordic SME.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Crown Energy har erhållit villkorat godkännande för notering på Nordic SME

Published

on

By

Crown Energy AB (”Crown Energy” eller ”Bolaget”) har erhållit villkorat godkännande för notering på Nordic SME på Nordic Growth Market (”NGM”). Första handelsdag är beräknad till den 13 januari 2025. Crown Energy är idag noterat på NGM Main Regulated.

Crown Energy är ett globalt orienterat investeringsföretag som strategiskt allokerar kapital till hållbara utvecklingsinitiativ drivna av teknologiska framsteg. Finansieringen av investeringarna härrör huvudsakligen från intäktsströmmar genererade av dess affärssegment Asset Development and Management samt Energy.

Crown Energy är under observationsstatus på NGM Main Regulated på grund av ett förvärv som bedöms utgöra en väsentlig verksamhetsförändring. Till följd av förvärvet har Bolaget genomgått en ny noteringsgranskning av NGM och Bolaget har idag erhållit ett villkorat godkännande för den nya verksamheten samt ett listbyte till NGM Nordic SME.

Noteringsbeslutet är villkorat av att bolaget uppfyller det formella noteringskravet på att ingen ny information framkommer som påverkar bolagets uppfyllelse av noteringskraven.

Läs mer om Crown Energy på www.crownenergy.se

För ytterligare information kontakta:

Noteringsavdelningen, Nordic Growth Market, notering@ngm.se

Carl-Henrik Nordberg, Head of Equity, Nordic Growth Market, carl-henrik.nordberg@ngm.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

Market Notice 276/24 Information regarding Spermosens AB’s subscription options SPERM TO 5 & SPERM TO 6

Published

on

By

The trading in Spermosens AB’s subscription option SPERM TO 5 and SPERM TO 6 will take place from January 8, 2025. 

One (1) subscription option SPERM TO 5 entitles the owner to subscribe for one (1) new share. 

One (1) subscription option SPERM TO 6 entitles the owner to subscribe for one (1) new share. 

Please see the company’s webpage for the full terms of the subscription option. 

Information about the subscription option: 
Short name: SPERM TO 5 
ISIN-code: SE0023134986 
Orderbook-ID: 377915 
CFI: RSSXXR 
FISN: SPERMOSENS/OPT RTS 20250616 
First day of trading: January 8, 2025 
Last day of trading: June 12, 2025 
Market segment: SPSE 
MIC Code: XSAT  
Tick size: 2 

Information about the subscription option: 
Short name: SPERM TO 6 
ISIN-code: SE0023134994 
Orderbook-ID: 377932 
CFI: RSSXXR 
FISN: SPERMOSENS/OPT RTS 20261214 
First day of trading: January 8, 2025 
Last day of trading: December 10, 2026 
Market segment: SPSE 
MIC Code: XSAT  
Tick size: 2 

Stockholm December 30, 2024 

Spotlight Stock Market 
08-511 68 000   
backoffice@spotlightstockmarket.com

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.