Connect with us

Marknadsnyheter

Rättelse av bokslutskommuniké jan-dec 2020

Published

on

En MAR etikett kom med av misstag. Kommunikén har även uppdaterats med information om offentliggörande av årsredovisningen.

CE märkning klar och samarbete med marknadsledande distributör på plats

vÄsentliga händelser under FJÄRDE kvartalet 2020  

  • Obstecare tog ett första steg in på den tyska marknaden genom ett samarbete med det välrenommerade universitetssjukhuset i Ulm
  • Nytt avtal tecknades med den nordiska marknadsledande distributören Vingmed
  • Nytt distributörsavtal tecknades för Irland
  • CE-märkningen av nästa generations instrument färdigställdes
  • ObsteCare meddelade att man avser genonföra en fullt garanterad företrädesemission om ca 25 MSEK och kallade till extra bolagsstämma 
  • Utbredningen av covid-19 har påverkat Sverige och övriga världen under hela 2020

vÄsentliga händelser efter periodens slut

  • Den extra bolagsstämman godkände styrelsens förslag och fattade beslut om nyemission

finansiell sammanfattning oktober-december 2020

  • Nettoomsättningen uppgick till 227 (119) KSEK
  • Rörelseresultatet (EBIT) uppgick till -3 439 (-3 070) KSEK 
  • Periodens resultat uppgick till -1 274 (-1 608) KSEK
  • Resultatet per aktie uppgick till -0,04 (-0,09) SEK

      

finansiell sammanfattning januari-december 2020

  • Nettoomsättningen uppgick till 890 (727) KSEK
  • Rörelseresultatet (EBIT) uppgick till -9 773 (-7 982) KSEK
  • Periodens resultat uppgick till -8 034 (-6 600) KSEK
  • Resultatet per aktie uppgick till -0,26 (-0,38) SEK

Siffror inom parentes anger utfall för motsvarande period föregående år.

Resultat i korthet     2020 2019 2020 2019
KSEK                                    okt-dec okt-dec jan-dec jan-dec
Nettoomsättning 227 119 890 727
Aktiverat arbete för egen räkning 3 257 1 431 10 475 4 276
Rörelsens kostnader 6 923 4 624 21 143 12 990
Resultat efter finansiella poster -3 458 -3 095 -10 218 -8 088

Likviditet och finansieringLikvida medel per 31 december 2020 uppgick till 7 524 (1 653) KSEK.

Vd har ordet

2020 var ett spännande och utmanande år som slutade i positiv anda med två nya distributörer och två nya sjukhus som ska börja använda AFL® metoden.

Nya instumentet CE-märkt och levererat

Det nya, moderna instrumentet är CE-märkt och levererat till kund. Det är användarvänligt och får högsta betyg av de läkare och barnmorskor som utvärderat det.

Två forskningsintensiva och välrenommerade universitetssjukhus (Ulm i Tyskland och Akershus Norge) har beslutat att börja använda AFL®-metoden i sin verksamhet. Vi ser fram mot fler utvärderingar under kommande år. Att yrkesverksamma som kombinerar klinisk verksamhet och forskning väljer att använda och utvärdera metoden lägger en viktig grund för våra möjligheter att få gehör för våra budskap hos beslutsfattare på olika marknader.

USA och FDA-ansökan

Förberedelserna för en FDA-ansökan avseende det nya instrumentet pågår och vi beräknar lämna in den för godkännande under andra kvartalet 2021.

Nya starka dstributörer

Ett förstärkt distributionsnätverk är ett viktigt mål. Även där har vi nått goda resultat. Under senhösten skrevs två viktiga avtal med väletablerade aktörer: Vingmed Holding A/S avseende Norden och OLM på Irland. Båda företagen är en av marknadsledarna inom produkter till förlossningsvården på sin respektive marknad och avtalen ger oss tillgång till effektiva säljorganisationer med stort förtroendekapital och upparbetade kontakter.

I och med dessa avtal ser vi stora möjligheter att snabbt öka vår försäljning.

Diskussioner pågår för närvarande med ytterligare ett antal potentiella distributörer på den europeiska marknaden.

Fler internationella möjligheter

ObsteCare har fått intresseförfrågan från Japan och ser över möjligheten för en registrering av AFL®-metoden där. Vi har dessutom inlett dialog med andra potentiella företrädare utanför Europa och USA.

Stor och oförändrad marknadspotential       

AFL®-metoden är en unik innovation som möjliggör en objektiv mätning av den födande kvinnans status genom att ge en bild av livmoderns arbete under förlossningen. Vår försäljningspotential är oförändrad, men på grund av den pågående pandemin har tidplanen fått justeras framåt. Fullt garanterad nyemissionÅret avslutades med att styrelsen beslutade föreslå en extra bolagsstämma att fatta beslut om en fullt garanterad nyemission om cirka 24,9 MSEK i form av Units, att tecknas med företrädesrätt för befintliga aktieägare. Emissionslikviden kommer främst att användas till att slutföra FDA-ansökan inför etablering i USA samt till vidare expansion i Europa och Asien. Kapitaltillskottet ger oss möjlighet att fortsätta arbeta proaktivt mot uppsatta mål. Jag ser ljust på framtiden och ser fram emot att leda verksamheten in i en mer aktiv försäljningsfas, Carina Lindqvist Verkställande direktör. 

Finansiell kalender

Årsstämma, 2021-04-26, årsredovisningen kommer offentliggöras 3 veckor innan årsstämman
Delårsrapport jan-mars 2021, 2021-05-11

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Carina Lindqvist, vd

Telefon +46 (0)70 633 41 25

E-post: carina.lindqvist@obstecare.com

Informationen lämnades genom kontaktpersonens försorg den 19 februari 2021

Continue Reading

Marknadsnyheter

Klarna tar krafttag mot bluffsajter och återbetalar miljontals kronor till konsumenter

Published

on

By

Läs original

Stockholm, 10 maj 2024 – Klarna lanserar en rad åtgärder för att bättre skydda konsumenter mot bluffsajter och oseriösa dropshippinghandlare. Klarna omprövar även tidigare reklamationer för köp hos handlare med många klagomål. Reklamationerna omprövas i enlighet med uppdaterade rutiner och krav på handlare. Detta innebär att miljontals kronor kommer att återbetalas till konsumenter under de närmaste dagarna. Återbetalningarna sker automatiskt och utan att konsumenterna själva behöver ta kontakt med Klarna.

Oseriösa dropshippinghandlare är ett växande samhällsproblem, både för branschen och för samhället. Konsumentverket varnade nyligen konsumenter för oseriösa dropshippinghandlare och meddelade att de inlett en stor granskning efter att ha mottagit ett större antal anmälningar om nätbutiker som inte håller vad de lovar.

Nu genomför Klarna en rad åtgärder för att bättre skydda svenska konsumenter:

  • Informationsmeddelande till konsumenter som handlar hos Klarna-anslutna butiker som:
    • Inte har verifierats av Klarna, vilket betyder att Klarna inte har arbetat tillräckligt länge med butiken för att kunna bekräfta att produktkvaliteten eller returpolicyn uppfyller våra krav
    • Har en ökande mängd klagomål
  • Lanserar hemsidan “Shoppa säkert med Klarna” som innehåller viktig information till konsumenter. Hemsidan kommer även att länkas i Klarnas kassa
  • Klarna kommer framöver granska klagomål mot icke-verifierade handlare mer kritiskt, förbättra övervakningen av butiker, och snabbare stänga av butiker som inte är tillräckligt tydliga med information till konsumenter
  • Kraven på handlare som säljer med Klarna kommer framöver var striktare med tydligare information om företaget, produkterna, samt leverans- och returpolicy

Klarna genomför just nu en genomlysning för att identifiera och stänga av oseriösa handlare som med sofistikerade metoder försöker vilseleda svenska konsumenter.

Samtidigt har Klarna gjort en genomgång av tidigare avslutade reklamationer för att identifiera beslut som ska omprövas. Reklamationerna omprövas i enlighet med uppdaterade rutiner och krav på handlare. Detta innebär att miljontals kronor kommer att återbetalas till konsumenter under de närmaste dagarna. Återbetalningarna sker automatiskt och utan att konsumenterna själva behöver ta kontakt med Klarna. Klarna förtydligar också sina rutiner för kundservice och ger internutbildning för att konsumenternas invändningsrätt ska följas och vara lätt att förstå.

Klarna kommer framöver att visa ett varningsmeddelande i kassan hos handlare som ännu inte har verifierats av Klarna. Ett varningsmeddelande kommer också att visas om Klarna upptäckt en trend av ökande klagomål mot handlaren. Om klagomålen visar att handlaren inte uppfyller Klarnas kvalitetskrav kommer Klarna omedelbart stänga av handlaren.

“Bluffsajterna som lurar människor på pengar är ett växande problem för hela branschen men också för samhället i stort, och deras metoder blir allt mer sofistikerade. Vi genomför därför en rad åtgärder för att bättre skydda svenska konsumenter. Det ska alltid vara tryggt och säkert att handla med Klarna. Vi har ett ansvar som vi tar på största allvar”, säger David Fock, Produktchef på Klarna.

För mer information, vänligen kontakta:
press@klarna.com

Om Klarna
Sedan 2005 har Klarna verkat för att accelerera handel med konsumenternas behov i centrum. Med fler än 150 miljoner aktiva användare globalt och 2,5 miljoner transaktioner per dygn, revolutionerar Klarnas schyssta, hållbara och AI-drivna betalnings- och shoppinglösningar hur människor shoppar och betalar online, och hjälper konsumenter att shoppa smartare, tryggare och smidigare. Fler än 550 000 globala detaljhandelpartners, inklusive H&M, Saks, Sephora, Macy’s, IKEA, Expedia Group och Nike, har integrerat Klarnas innovativa teknologier och marknadsföringslösningar för att driva tillväxt och lojalitet. För mer information, besök Klarna.com.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Double Bond Pharmaceuticals International AB (publ) tidigarelägger offentliggörandet av finansiell rapport för Q1 2024

Published

on

By

   

 Double Bond Pharmaceuticals International AB (publ) har beslutat att tidigarelägga publiceringen av den första kvartalsrapporten för 2024 till den 13 maj 2024. Anledningen till att bolaget tidigarelägger den finansiella rapporten är att rapporten kommer att bli klar snabbare än förväntat. Tidigare kommunicerat datum för publicering var den 24 maj 2024. 

  

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Igor Lokot, VD

Maila till: info@doublebp.com

Hemsida: http://www.doublebp.com/

Information om Double Bond Pharmaceutical International AB

DBP är ett farmaceutiskt bolag med verksamhet som inriktar sig framför allt på behandling av cancersjukdomar genom en egenutvecklad drug-delivery-teknologi. Bolaget har i juni 2015 beviljats Orphan Drug Designation-status av European Medicines Agency (EMA) för sin första produkt, SA-033, för behandling av hepatoblastom. Double Bond Pharmaceutical har i oktober 2015 förvärvat rättigheterna till Temodex – ett läkemedel registrerat i Belarus för behandling av hjärntumörer. Bolaget har i juli 2016 beviljats Orphan Drug Designation-status av EMA för Temodex.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Kommuniké från årsstämma i Qiiwi Games den 9:e maj 2024

Published

on

By

På Qiiwi Games AB:s årsstämma i Alingsås den 9:e Maj 2024 togs följande enhälliga beslut:

  • Beslutades att fastställa styrelsens förslag till resultat- och balansräkning enligt bilagd årsredovisning.
     
  • Beslutades att fastställa styrelsens förslag till vinstdisposition enligt fastställd balansräkning enligt bilagd årsredovisning.
     
  • Beslutades att ingen utdelning skall ske.
     
  • Beslutades att ge ansvarsfrihet för styrelseledamöterna och den verkställande direktören.
     
  • Beslutades om att bemyndiga styrelsen att vid ett eller flera tillfällen under tiden fram till nästkommande årsstämma, med eller utan avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt, fatta beslut om nyemission av aktier, teckningsoptioner och/eller konvertibler.

    Bemyndigandet innefattar rätt att besluta om nyemission mot kontant betalning, mot betalning med apportegendom eller mot betalning genom kvittning. Nyemission ska också i övrigt kunna förenas med villkor.

    Genom emissionsbeslut med stöd av bemyndigandet varvid avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt sker, ska ökningen av aktie­kapitalet i bolaget inte kunna ökas med mer än tjugo procent av bolagets registrerade aktiekapital vid den tidpunkt då bemyndigandet utnyttjas för första gången. Nyemission med avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt ska kunna ske under förutsättning att nyemissionen genomförs på marknads­mässiga villkor, med förbehåll för marknadsmässig emissions­rabatt i förekommande fall.

    Syftet med bemyndigandet och möjligheten att avvika från aktieägarnas företrädesrätt är att kunna tillföra bolaget ett ökat institutionellt ägande, att stärka bolagets kapitalbas på ett snabbt och kostnadseffektivt sätt samt för att finansiera eller medge flexibilitet i samband med förvärv.

  • Beslutades att styrelsearvode för tiden intill slutet av nästa årsstämma ska utgå med 120 000 SEK till styrelsens ordförande och vardera 80 000 kronor per år till ledamöter som ej är verksamma inom bolaget. För ledamöter som är verksamma inom bolaget skall ett arvode om vardera 60 000 kronor per år utfalla.
  • Beslutades om omval av styrelseordföranden Özkan Ego samt styrelseledamöterna David Nelson, Johan Thorell, Andreas Gustafsson och Daniel Grigorov.
     
  • Beslutades att entlediga bolagets nuvarande revisor Öhrlings Pricewaterhouse Coopers AB med Carolina Frosth Hertzberg som huvudansvarig revisor.
     
  • Beslutades att välja FinEasity AB som bolagets nya revisor fram till och med slutet av årsstämman 2025. Hos FinEasity AB kommer den auktoriserade revisorn Ben Heidari vara den huvudansvarige revisorn.

För ytterligare information:

Erik Dale Rundberg, VD, Qiiwi Games AB
Telefon: +46709260697
E-mail: erik@qiiwi.com

Certified Adviser:

Aktieinvest FK AB
Telefon: +46 8 506 517 03
rutger.ahlerup@aktieinvest.se

Om Qiiwi Games:

Qiiwi Games är en utvecklare av spel till mobila plattformar som iOS och Android. Bolagets nuvarande verksamhet startade 2012 och bolaget har spelstudios i Alingsås (Sverige) och Nicosia (Cypern). Qiiwi fokuserar på att utveckla mobilspel riktade mot “Casual Gamers. Bolagets slogan är “Where Minds Thrive”.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.