Connect with us

Marknadsnyheter

Rättelse av pressmeddelande – kommuniké från årsstämma den 12 maj 2022

Published

on

KABE Group har torsdagen den 12 maj 2022 hållit årsstämma i bolagets lokaler i Tenhult. Årsstämman beslöt i enlighet med samtliga förslag som styrelsen och valberedningen lagt fram varvid följande huvudsakliga beslut fattades. 

VINSTDISPOSITION
Stämman beslöt om en utdelning om 7:00 kronor per aktie. Avstämningsdag är den 16 maj 2022. Utdelningen beräknas att utsändas av Euroclear den 19 maj 2022.

STYRELSE
Till styrelseledamöter omvaldes Nils-Erik Danielsson, Benny Holmgren, Eric Stegemyr, Ulf Rostedt, Alf Ekström, Anita Svensson och Maud Blomqvist. Till suppleanter omvaldes Mikael Blomqvist och Peter Blomqvist. På årsstämman omvaldes Nils-Erik Danielsson till styrelseordförande.

REVISORER
Det registrerade revisionsbolaget KPMG AB valdes till revisorer för en mandatperiod om ett år. Noterades gjordes att revisionsbolaget uppgett att auktoriserade revisorn Olle Nilsson kommer att utses till huvudansvarig revisor.

VALBEREDNING
Stämman beslutade att till årsstämman 2022 utse Brivio Thörner till valberedningens ordförande.

ARVODEN
Stämman beslutade att arvoden ska utgå med 1 200 000 kr, varav 175 000 kr till ordinarie ledamot, ej anställd i koncernen, och till styrelsens ordförande 325 000 kr som arvode samt 125 000 kr som ersättning för övriga tjänster. Arvode ska ej utgå till suppleanterna. För revisorernas arbete beslutades att debitering sker enligt godkänd räkning.

RIKTLINJER FÖR ERSÄTTNING TILL LEDANDE BEFATTNINGSHAVARE
Stämman beslutade att godkänna styrelsens förslag till riktlinjer för ersättnings- och andra anställningsvillkor för ledande befattningshavare. Riktlinjerna ska främja bolagets affärsstrategi och tillvaratagandet av bolagets långsiktiga intressen, inklusive dess hållbarhet. Styrelsen får besluta att tillfälligt frångå riktlinjerna, helt eller delvis om det i ett enskilt fall föreligger särskilt skäl för det och ett avsteg är nödvändigt för att tillgodose bolagets långsiktiga intressen inklusive dess hållbarhet eller för att säkerhetsställa bolagets ekonomiska bärkraft.

FÖRVÄRV OCH ÖVERLÅTELSE AV EGNA AKTIER
Stämman beslutade att man bemyndigade styrelsen rätten att för bolaget förvärva och överlåta egna aktier till högst en tiondel av antalet utgivna aktier. Förutsatt att biträde från minst två tredjedelar av såväl avgivna röster som de vid stämman företrädda aktierna.

Tenhult 12 maj 2022
Styrelsen

Vidare upplysningar lämnas av Alf Ekström telefon 036-39 37 01 eller 070-744 29 94

EKONOMISK INFORMATION LÄMNAS ENLIGT FÖLJANDE: 
2022-08-24 Delårsrapport för andra kvartalet.
2022-11-02 Delårsrapport för tredje kvartalet.
2023-02-28 Lämnas rapport för fjärde kvartalet och helåret 2022.

Vidare upplysningar lämnas av VD och koncernchef Alf Ekström. Telefon 036-393701 Mobil 070-7442994.

KABE Groups huvudsakliga verksamhet består av tillverkning och försäljning av husvagnar och husbilar samt campingtillbehör till den europeiska marknaden genom varumärkena KABE, Adria, Affinity och Coachman samt KAMA Fritid. Med starka varumärken och ett brett produktsortiment ska KABE-koncernen vara en fullsortimentsleverantör till återförsäljarna. KABE är den största och ledande nordiska tillverkaren av husvagnar och husbilar. Adria är Nordens största importör och marknadsledare av både husvagnar och husbilar. Affinity Camper Vans tillverkas i Polen för den skandinaviska och europeiska marknaden. Coachman är en av de ledande producenterna av husvagnar inom premiumsegmentet i England. KAMA Fritid är Nordens största tillbehörsgrossist i husvagns- och husbilsbranschen. KABE Group har sedan starten 1957 ständigt utvecklats och är idag en internationell koncern med produktion i Sverige, Storbritannien och Polen och försäljning på 14 marknader i Europa. Totalt omsätter koncernen ca 3,3 miljarder kronor (2021) och antalet anställda uppgår till drygt 885 personer. KABE Group AB är noterat på OMX Nordiska Börs, Stockholm, Nordiska Listan, Small Cap.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Diös valberedning föreslår P-G Persson som ny ordförande och Björn Rentzhog som vice ordförande

Published

on

By

Styrelsens ordförande, Bob Persson, avböjer omval vid årsstämman 2025. Till ny ordförande föreslås ledamoten Per-Gunnar (”P-G”) Persson. Valberedningen föreslår nyval av Björn Rentzhog som ledamot och vice ordförande.

Bob Persson har, som representant för Diös största aktieägare AB Persson Invest, varit del av styrelsen sedan 2007 och varit styrelsens ordförande sedan 2011.

P-G Persson har varit ledamot i Diös sedan 2023. Han är vd för Göteborgsbaserade fastighetsbolaget Safjället Fastigheter AB, styrelseordförande i John Mattsson Fastighetsföretagen AB och ledamot i AB Borudan Ett, Arise AB och Chalmersfastigheter AB. Han var även del av, tillsammans med Bob Persson och Erika Olsén, rekryteringskommittén vid utnämnandet av David Carlsson som ny vd från årsskiftet 2025.

Björn Rentzhog, född 1969, är civilekonom från Mittuniversitet. Han är sedan 2011 vd och koncernchef i AB Persson Invest och har sedan 2001 uppburit olika roller inom AB Persson Invest koncernen som bland annat vd för Wist Last & Buss. Björn är styrelseordförande och ledamot i flertalet av AB Persson Invests dotterbolag samt styrelseledamot i Ziklo Bank AB. Han anses beroende i förhållande till större aktieägare men oberoende i förhållande till bolaget.

Valberedningen föreslår omval av ledamöterna Erika Olsen, Peter Strand och Ragnhild Backman. Fullständiga förslag kommer presenteras i samband med kallelsen till årsstämman som hålls den 7 april 2025 i Östersund.

Denna information är sådan information som Diös Fastigheter AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014). Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 22 januari 2025 kl. 14:30 CET.

För ytterligare information kontakta gärna:

Bob Persson, styrelsens ordförande
Telefon: 070-699 94 91
E-post: bob.persson@perssoninvest.se

Johan Dernmar, IR-chef, Diös
Telefon: 010-470 95 20
E-post: johan.dernmar@dios.se

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Inbjudan till presentation av Projektengagemangs Q4-rapport 2024

Published

on

By

Teknik- och arkitektkoncernen Projektengagemang Sweden AB (publ) offentliggör rapporten för det fjärde kvartalet 2024 fredagen den 7 februari.

Klockan 09:00 samma dag hålls en webbsändning där Andreas Hatzigeorgiou, vd och koncernchef samt Liselotte Haglind, finansdirektör presenterar rapporten. Presentationen hålls på svenska och det finns möjlighet att ställa frågor.

Länk och presentation till webbsändning:
Om du önskar delta via webcasten gå in på länken nedan. Via webcasten finns möjlighet att ställa skriftliga frågor.

https://projektengagemang.events.inderes.com/q4-report-2024

Om du önskar delta via telefonkonferens registrerar du dig via länken nedan. Efter registreringen får du telefonnummer och ett konferens-ID för att logga in till konferensen. Via telefonkonferensen finns möjlighet att ställa muntliga frågor.

https://conference.inderes.com/teleconference/?id=5002988

Presentationsmaterial kommer att finnas tillgängligt för nedladdning på:

https://ir.pe.se/ir/finansiella-rapporter/

För mer information, vänligen kontakta:
Gunilla Danström, Tf Kommunikationschef 
+46 (0)76 149 13 76
E-post: gunilla.danstrom@pe.se

Om Projektengagemang
Projektengagemang är en av Sveriges ledande konsultkoncerner med fokus på byggnader och deras närmiljö. Den operativa verksamheten bedrivs i dotterbolaget PE Teknik & Arkitektur som årligen omsätter cirka en miljard kronor. Som samhällsbyggare skapar PE Teknik & Arkitektur innovativa och hållbara lösningar som bidrar till att utveckla och förnya samhället. Läs mer på pe.se/ir.

Continue Reading

Marknadsnyheter

StoneBeach erhåller två nya ordrar till ett värde av drygt 1,6 MSEK

Published

on

By

StoneBeach Group AB (”StoneBeach”) fortsätter, i och med två nya uppdrag, att utöka samarbetet med en svensk fordonstillverkare vilket är en viktig milstople för företaget.

Det ena uppdraget är en förlängning under 2025 på ett projektledaruppdrag som innefattar effektivisering, support och hantering av befintliga processer för dokumenthantering. Det andra uppdraget handlar om att vidareutveckla och produktionssätta en applikation för dokumenthantering på en ny marknad. StoneBeach tillhandahåller projektledning och IT-tjänster såsom utveckling, drift, underhåll och support. Produktionssättning ska ske vid halvårsskiftet 2025.

”Vi är mycket glada för det utökade förtroendet vi har fått från kunden. Detta visar igen på att vi är uppskattade som leverantör för vår kompetens att styra och leda IT-projekt där vi alltid sätter kund och användare i fokus och levererar det vi har utlovat enligt plan, säger Mårten Bergsten, vd, StoneBeach. Redan nu kan vi se resultat av att vi fokuserar på att utveckla StoneBeachs kärnverksamhet.”

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Annette Tysander, IR Manager, StoneBeach
ir@stonebeach.se

Om StoneBeach Group

StoneBeach Group är en svensk koncern specialiserad på dokumenthantering och informationssäkerhet. Bolaget levererar konsulttjänster inom projektledning, utveckling, drift, implementation och underhåll av webbapplikationer till SME- och Enterprisekunder. Verksamheten bedrivs med störst närvaro inom Skandinavien och har sitt huvudkontor i Stockhokm. Bolaget är sedan maj 2021, noterat på Spotlight Stock Market med tickern “SBG”.

För mer information, vänligen besök www.stonebeach.se

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.