Connect with us

Marknadsnyheter

Rättelse delårsrapport Boho Group januari – september 2024

Published

on

I tidigare utskick av pressmeddelande med anledning av bolagets publikation av delårsrapport för perioden januari – september 2024 så saknades hänvisning till EU:s marknadsmissbruksförordning. Även rubriken har ändrats till att avse perioden januari – september 2024.

Boho Group AB (publ) offentliggör idag bolagets delårsrapport för tredje kvartalet 2024.

 

EBITDA ­förbättrades med 31%

JULI – SEPTEMBER 2024

  • Intäkterna från bolagets operatörsverksamhet Boho Club uppgick till 41 037 (37 331) TSEK motsvarande en tillväxt på 9,9%. I de totala intäkterna från operatörsverksamheten i det tredje kvartalet 2023 på 41 164 TSEK ingick även intäkter från lägenhetshotellet med 4 120 TSEK vilket avvecklades under hösten 2023.
  • Intäkterna från avyttring av fastigheter uppgick under perioden till 13 220 (22 940) TSEK och avser försäljning av tre lägenheter i Hacienda ­Collection.
  • Rörelseresultatet före avskrivningar (EBITDA) uppgick till 11 973 (9 129) TSEK motsvarande en förbättring med 2 844 TSEK jämfört med föregående år.
  • Bolagets kassaflöde från den löpande verksamheten inklusive avyttring av rörelsefastigheter uppgick till -5 781 (9 236) TSEK.
  • Bruttoresultatet förbättrades med 4 201 TSEK och uppgick till 13 787 (9 586) TSEK.
  • Resultatet efter skatt uppgick till 2 121 (302) TSEK.
  • Resultatet per aktie för perioden 1 juli – 30 september 2024 uppgick till 0,04 (0,01) SEK.

 

januari – SEPTEMBER 2024

  • Intäkterna från bolagets operatörsverksamhet Boho Club uppgick till 83 047 (75 346) TSEK motsvarande en tillväxt på 10,2%. I de totala intäkterna från operatörsverksamheten i det tredje kvartalet 2023 på 83 559 TSEK ingick även intäkter från lägenhetshotellet med 8 213 TSEK vilket avvecklades under hösten 2023.
  • Intäkterna från avyttring av fastigheter uppgick under perioden till 54 481 (98 636) TSEK och avser försäljning av 12 lägenheter i Hacienda ­Collection.
  • Rörelseresultatet före avskrivningar (EBITDA) uppgick till 5 752 (3 319) TSEK motsvarande en förbättring med 2 433 TSEK jämfört med föregående år.
  • Bolagets kassaflöde från den löpande verksamheten inklusive avyttring av rörelsefastigheter uppgick till 62 620 (60 369) TSEK. Kassaflödet har påverkats positivt av erhållen köpeskilling från tidigare redovisad försäljning av fastighet.
  • Bruttoresultatet förbättrades med 1 088 TSEK och uppgick till 9 020 (7 932) TSEK.
  • Resultatet efter skatt uppgick till -27 796 (-22 150) TSEK.
  • Resultatet per aktie för perioden 1 januari – 30 september 2024 uppgick till -0,48 (-0,38) SEK.
  • Redovisat eget kapital per den 30 september 2024 ­uppgick till 198 390 (223 135) TSEK.

 

Väsentliga händelser under det TREDJE kvartalet

  • I augusti hölls en extra bolagsstämma som beslutade om det tidigare kommunicerade namnbytet av bolaget från Quartiers Properties till Boho Group. Namnbytet görs för att reflektera Bolagets strategi att växa inom hotellsektorn, såväl som driftbolag som fastighetsbolag, och där konceptet och varumärket Boho Club är en grundpelare.
  • Vid den extra bolagsstämman den 8 augusti valdes även Fredrik Björklund in som ny styrelseledamot.
  • I september öppnades ett nytt wellnesscenter på bolagets befintliga hotellanläggning. Det nya wellnesscentret kommer att bidra till att minska de naturliga säsongsvariationerna och bidra positivt till intäkter och vinst. 

 

Väsentliga händelser efter periodens utgång.

  • Inga väsentliga händelser har inträffat efter periodens utgång.

 

VD har ordet

Tredje kvartalet är alltid en intensiv period för oss på Boho Group, och i år har det verkligen visat sig vara vårt viktigaste kvartal. Under sommarmånaderna möttes vi av en stor tillströmning av gäster, och vår förmåga att hantera dessa volymer har varit avgörande för att nå våra högt satta försäljningsmål. Jag är stolt över att se att vår organisation har hållit måttet på alla nivåer och klarat av de påfrestningar som ett fullbokat Boho Club medför. Tack vare vårt fokus på effektivitet har vi lyckats förbättra vår EBITDA med hela 31 % jämfört med föregående år, och vi ser nu en rullande EBITDA-marginal på 20 %, en ökning från 14 % förra kvartalet.

Vi har också sett stor framgång med lanseringen av Bohis bar och öppningen av Ashiana Wellness Center. Mottagandet har varit mycket positivt, vilket visar att dessa nya investeringar, som påverkat kassaflödet negativt under kvartalet, kommer att stärka vår omsättning framgent och ytterligare förbättra kundupplevelsen. Dessa satsningar är exempel på hur vi kontinuerligt arbetar för att skapa en komplett upplevelse för våra gäster och stärka Boho Club som varumärke.

Tomterna vid vårt lyxhotell Boho Club i Marbella har stor potential för kraftigt ökade byggrätter. Vi har arbetat intensivt och i nära samarbete med Marbellas kommun och Junta de Andalucía för att detaljplanera våra tomter i syfte att möjliggöra byggandet av cirka 28.400 m² hotellyta. Under det tredje kvartalet har processen tagit stora steg framåt. I en tekniskt komplicerad process har de administrativa tidsfristerna och de uppsatta stadsmålen uppfyllts.

Denna expansion är en viktig del av vår långsiktiga värdetillväxt där vi estimerar att värdet av de nya byggrätterna motsvarar cirka 15 SEK per stamaktie vid erhållen detaljplanering. Det tillkommer därutöver ytterligare värden genom bland annat projekteringen och utvecklingen av projektet. Vi hoppas kunna återkomma med fler uppdateringar inom en snar framtid.

När vi nu går in i lågsäsongen fortsätter vi med samma engagemang och passion för att utveckla Boho Group. Fokus kommer att ligga på att förbereda för nästa års sommarsäsong genom att utöka vårt restaurangutbud och stärka vår position lokalt samt utforska möjligheter på andra marknader. Marbella är en stark och attraktiv destination, och Boho Club är redo att växa vidare och befästa sin plats som en destination i världsklass.

Med vänliga hälsningar
Andreas Bonnier VD Boho Group

Denna information är sådan information som Boho Group AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 8 november 2024 kl. 08:00

 

 

 

 

Vid eventuella frågor vänligen kontakta:

Boho Group AB (publ)

Andreas Bonnier, VD
E-post: andreas@bohogroup.com
Telefon: +46 733 36 65 77
Hemsida: www.bohogroup.com

Kort om Bolaget
Boho Group är ett hotellutvecklings- och driftsbolag i toppskiktet avseende design och kvalitet, med verksamhet på den spanska solkusten. Bolaget grundades 2014.

Boho Group äger och driver Boho Club, en boutiqueresort på Golden Mile i Marbella som är prisbelönt för sin design och arkitektur. Både hotellet och restaurangen har sedan lanseringen 2019 etablerat sig som en ledande aktör i Marbella. Besök Boho Clubs hemsida, www.bohoclub.com, för att boka hotellrum eller ett bord i restaurangen. Restaurangen är öppen varje dag och serverar frukost, lunch och middag.

Mangold är Bolagets Certified Adviser. Mangold nås på telefonnummer 08-503 015 50 eller e-post ca@mangold.se.

Continue Reading

Marknadsnyheter

MEDS slår Black Week rekord – veckan innan!

Published

on

By

Nätapoteket MEDS har slagit säljrekord senaste veckan, jämfört med förra årets Black Week. Det anmärkningsvärda är att Black Week börjar först veckan som kommer

          ”Jag var tvungen att dubbelkolla i kalendern.Vi har inte gjort något speciellt, men märker en väldigt stark efterfrågan. Det är fantastiskt att se att vår IT och logistikmaskin fungera så väl när det behövs mest. Det bådar gott nu när det drar igång på riktigt” säger inköps och marknadschefen Vesam Ashouri

 

Till skillnad från andra detaljhandelsbranscher har apoteksmarknaden fortsatt öka onlineandelen även efter pandemin. Samtidigt som den underliggande marknaden växer som alltid. Under 2024 har övergången från apoteksbutiker till distanshandel stärkts ytterligare.

 

MEDS har växt mer än dubbelt så snabbt som marknaden senaste åren samtidigt kraftigt stärkt lönsamheten. Tredje kvartalet var inget undantag med över 30% tillväxt jämfört med marknadens 18%. Under andra halvåret beräknas bolaget även nå permanent lönsamhet på EBIT nivå, efter att ha nått EBITDA lönsamhet under första halvåret.

 

          “Vi tror att onlinemarknaden växer online många år och därmed mer än dubbla i storlek om fem år. Vår ambition är att fortsätta växa snabbare än marknaden och samtidigt skala på vår befintliga kostnadstruktur” säger VD och medgrundare Björn Thorngren.

 

 

Vesam Ashouripress@meds.se

MEDS (www.meds.se) är ett entreprenörsdrivet onlineapotek med tillstånd från Läkemedelsverket. Vårt mål är att bli hela Sveriges favoritapotek för både receptbelagda och receptfria läkemedel – och mycket mer. Sedan MEDS lansering 2018 har vi vuxit snabbast av alla svenska företag enligt Financial Times.

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Rutinerat proffs på hållbarhet är ny försäljningschef på Swecem

Published

on

By

Mathias Ullgren är ny försäljningschef på Swecem. Han blir också ansvarig för bolagets logistikhantering.

Mathias Ullgren har lång och bred erfarenhet av branschen och kommer närmast från en tjänst som kategoriansvarig för betong på NCC.

– Jag är imponerad av Swecem, säger han. Här finns väldigt väl fungerande processer och en härlig entreprenörsanda.

Swecem, ett bolag i Peabkoncernen, tillverkar bindemedel med lägre klimatpåverkan för betongbranschen. Bindemedlet går under namnet Merit, mald granulerad masugnsslagg som är en biprodukt från råjärnstillverkning. Produktionen sker i Swecems anläggning i Oxelösund och bygger på ett långvarigt samarbete med SSAB, Nordens största tillverkare av handelsstål.

Att använda Merit som bindemedel istället för cement är inte bara klimatvänligare, det ger också betongen andra och förbättrade egenskaper. Den blir tätare än traditionell betong och står bättre emot kemiska angrepp. Det går heller inte åt lika mycket vatten och värmeutvecklingen minskar.

– Vi kan hjälpa kunderna med allt från råmaterial till support kring tekniken, säger Mathias Ullgren. Målet är att vara det bästa alternativet för en klimatvänligare betongbransch.

Bindemedlet fraktas med båt till Swecems terminaler i Skellefteå, Oxelösund, Helsingborg och Uddevalla där kunder hämtar med lastbil för vidare transport.

Swecems ambition – och vision – är att det om tio år ska finnas helt klimatneutral betong på den svenska marknaden och att all betong i Sverige ska vara klimatneutral år 2045.

För mer information, kontakta pressansvariga Aisza Hubenko, 072–183 80 56

Swecem tillverkar klimateffektiva bindemedel för hela betongbranschen. Swecems vision och målsättning är att det om tio år ska finnas helt klimatneutral betong på den svenska marknaden samt att all betong i Sverige ska vara klimatneutral år 2045. Läs mer på swecem.se.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Förlegad bilnorm styr trafik- och transportpolitiken – cykeln missgynnas

Published

on

By

Experter eniga – bilismen måste minska. Trots att hållbara transporter som cykel är bättre för miljö och hälsa står bilen fortfarande i centrum när myndigheter planerar. Det slår en ny avhandling fast. I förlängningen står två samhällsmodeller mot varandra.

Svenska forskare är överens om att bilismen måste minska rejält för miljöns och klimatets skull. Trots det planeras trafiken fortfarande med bilen som utgångspunkt och mer hållbara trafikslag får anpassa sig. Det är en bild som andra påtalat och som nu bekräftas.

– För mig var det förvånande att cyklingens uteslutning på nationell nivå var så genomgående. Cykling är visserligen något som man gör på lokal och regional nivå, men det behövs stöd av nationella krafttag i både ord och handling, säger Janet van der Meulen som den 29 november vid Lunds universitet disputerar på avhandlingen ”In the shadow of cars: Vélomobility as a political project”.

Under sitt avhandlingsarbete har Janet van det Meulen gått igenom besluts- och planeringsdokument från Trafikverket, regeringen och Vinnova samt intervjuat nyckelpersoner.

– Sammanfattningsvis visar mina analyser att bilnormen återskapas i policy och planering genom invanda, och ibland omedvetna, tolkningar och praxis. Vår föreställning om bilens nödvändighet är så djupt rotad så att vi knappt är medvetna om det. Den styr vår uppfattning om tid, rum, säkerhet, smidighet och bekvämlighet.

Forskare: ”Elcykel en gamechanger – men ignoreras”
Även föreställningar om framtida mobilitet utgår från bilen, visar Janet van der Meulens genomgång. Medan det läggs stora summor på elektrifiering och automatisering av bilflottan lyser andra alternativ med sin frånvaro.

– Detta trots att forskning visar att det är mer hållbart att skala upp kollektivtrafik och cykling och att bygga samhällen som minskar behovet av långväga vardagsresor, säger Janet van der Meulen.

Elbilar dras också med miljöproblem vid produktion och efterhantering samt att behovet av vägar och parkeringsplatser kvarstår, poängterar hon. Dessutom tenderar bilar också att bli större och tyngre vilket riskerar att urholka miljövinsten av elbilar.

– Det är också förvånande att inte ens elcykelns potential för längre resor i kuperad terräng är uppmärksammat någonstans. Den är en gamechanger som nationellt ignoreras, säger hon.

Bilens framkomlighet prioriteras
Ett exempel på att cykeln står i skuggan av bilen är att Trafikverket enligt rådande regelverk enbart kan bygga en cykelväg om den ”avlastar bilvägen”.

–Detta är konstigt eftersom det låter som att den är till för att gynna biltrafiken, inte för att ge cyklister den bästa möjliga förbindelse, säger Janet van der Meulen.

Även myndigheternas säkerhetstänk utgår till stor del från bilen.

– När myndigheter presenterar säkerhetslösningar är det ofta lösningar som samtidigt säkerställer bilens framkomlighet. Det är sällan tvärtom. Ett klassisk exempel är så kallade 2+1 vägar med sina mittbarriärer och höjda hastighetsgränser, vilka innebär ökad säkerhet och framkomlighet för biltrafik men stora barriärer och risker för cykling, säger Janet van der Meulen,

Nya betydelser och begrepp behövs
Avhandlingen argumenterar för att transportpolicy och planering bör ta avstamp i en målbild som prioriterar välbefinnande, jämställdhet och hållbar tillväxt framför ohållbar ekonomisk tillväxt och långväga individuella transporter. 

Ett steg framåt är att diskutera innebörden av begrepp eller justera terminologin, föreslår Janet van der Meulen, så att gång och cykling bättre representeras.

Exempelvis så förmedlar ”Oskyddade trafikanter” en bilnorm. Också betydelsen av ”plats” kan vara någonting att diskutera kring, föreslår hon. (se länk).

– En ändring av dess betydelse kan potentiellt bidra till ett mindre bilinriktat samhälle. I stället för att vara liktydigt med en trafikfunktion bör det vara förknippat med livskvalitet och livsmiljö.

Ett annat begrepp som Janet van der Meulen föreslår bör diskuteras mer framåt är tillgänglighet. I den rådande nationella diskursen förknippas ordet stark med trafik som är arbetsrelaterad och ger tillväxt, medan det nationella målet är att erbjuda grundläggande tillgänglighet till alla.

– Att kunna ta sig till jobbet på ett bra sätt är så klart viktigt, men det finns fler grundläggande behov, såsom att hämta och lämna barn och fritidsresor, säger Janet van der Meulen. Och det finns barn och äldre, som inte tar sig till jobb men har andra behov.

Ett ytterligare begrepp är innovation.

– Det förknippas framför allt med konkurrenskraft samtidigt som det finns ett stort hopp att innovationer ska uppnå hållbar mobilitet. Det går inte riktigt ihop.

Länk till avhandling https://portal.research.lu.se/sv/publications/in-the-shadow-of-cars-v%C3%A9lomobility-as-a-political-project

Kontaktuppgifter till Janet van der Meulen, janet_margriet.van_der_meulen-visser@tft.lth.se telefon: 0700595270

Handledare Till Koglin, lektor i Trafik och väg vid LTH, Lunds universitet till.koglin@keg.lu.se +46 46 222 91 58

Relaterad läsning: https://www.lu.se/artikel/sa-blir-livet-i-staden-om-vi-nar-klimatmalen

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.