Connect with us

Marknadsnyheter

Rättelse delårsrapport Boho Group januari – september 2024

Published

on

I tidigare utskick av pressmeddelande med anledning av bolagets publikation av delårsrapport för perioden januari – september 2024 så saknades hänvisning till EU:s marknadsmissbruksförordning. Även rubriken har ändrats till att avse perioden januari – september 2024.

Boho Group AB (publ) offentliggör idag bolagets delårsrapport för tredje kvartalet 2024.

 

EBITDA ­förbättrades med 31%

JULI – SEPTEMBER 2024

  • Intäkterna från bolagets operatörsverksamhet Boho Club uppgick till 41 037 (37 331) TSEK motsvarande en tillväxt på 9,9%. I de totala intäkterna från operatörsverksamheten i det tredje kvartalet 2023 på 41 164 TSEK ingick även intäkter från lägenhetshotellet med 4 120 TSEK vilket avvecklades under hösten 2023.
  • Intäkterna från avyttring av fastigheter uppgick under perioden till 13 220 (22 940) TSEK och avser försäljning av tre lägenheter i Hacienda ­Collection.
  • Rörelseresultatet före avskrivningar (EBITDA) uppgick till 11 973 (9 129) TSEK motsvarande en förbättring med 2 844 TSEK jämfört med föregående år.
  • Bolagets kassaflöde från den löpande verksamheten inklusive avyttring av rörelsefastigheter uppgick till -5 781 (9 236) TSEK.
  • Bruttoresultatet förbättrades med 4 201 TSEK och uppgick till 13 787 (9 586) TSEK.
  • Resultatet efter skatt uppgick till 2 121 (302) TSEK.
  • Resultatet per aktie för perioden 1 juli – 30 september 2024 uppgick till 0,04 (0,01) SEK.

 

januari – SEPTEMBER 2024

  • Intäkterna från bolagets operatörsverksamhet Boho Club uppgick till 83 047 (75 346) TSEK motsvarande en tillväxt på 10,2%. I de totala intäkterna från operatörsverksamheten i det tredje kvartalet 2023 på 83 559 TSEK ingick även intäkter från lägenhetshotellet med 8 213 TSEK vilket avvecklades under hösten 2023.
  • Intäkterna från avyttring av fastigheter uppgick under perioden till 54 481 (98 636) TSEK och avser försäljning av 12 lägenheter i Hacienda ­Collection.
  • Rörelseresultatet före avskrivningar (EBITDA) uppgick till 5 752 (3 319) TSEK motsvarande en förbättring med 2 433 TSEK jämfört med föregående år.
  • Bolagets kassaflöde från den löpande verksamheten inklusive avyttring av rörelsefastigheter uppgick till 62 620 (60 369) TSEK. Kassaflödet har påverkats positivt av erhållen köpeskilling från tidigare redovisad försäljning av fastighet.
  • Bruttoresultatet förbättrades med 1 088 TSEK och uppgick till 9 020 (7 932) TSEK.
  • Resultatet efter skatt uppgick till -27 796 (-22 150) TSEK.
  • Resultatet per aktie för perioden 1 januari – 30 september 2024 uppgick till -0,48 (-0,38) SEK.
  • Redovisat eget kapital per den 30 september 2024 ­uppgick till 198 390 (223 135) TSEK.

 

Väsentliga händelser under det TREDJE kvartalet

  • I augusti hölls en extra bolagsstämma som beslutade om det tidigare kommunicerade namnbytet av bolaget från Quartiers Properties till Boho Group. Namnbytet görs för att reflektera Bolagets strategi att växa inom hotellsektorn, såväl som driftbolag som fastighetsbolag, och där konceptet och varumärket Boho Club är en grundpelare.
  • Vid den extra bolagsstämman den 8 augusti valdes även Fredrik Björklund in som ny styrelseledamot.
  • I september öppnades ett nytt wellnesscenter på bolagets befintliga hotellanläggning. Det nya wellnesscentret kommer att bidra till att minska de naturliga säsongsvariationerna och bidra positivt till intäkter och vinst. 

 

Väsentliga händelser efter periodens utgång.

  • Inga väsentliga händelser har inträffat efter periodens utgång.

 

VD har ordet

Tredje kvartalet är alltid en intensiv period för oss på Boho Group, och i år har det verkligen visat sig vara vårt viktigaste kvartal. Under sommarmånaderna möttes vi av en stor tillströmning av gäster, och vår förmåga att hantera dessa volymer har varit avgörande för att nå våra högt satta försäljningsmål. Jag är stolt över att se att vår organisation har hållit måttet på alla nivåer och klarat av de påfrestningar som ett fullbokat Boho Club medför. Tack vare vårt fokus på effektivitet har vi lyckats förbättra vår EBITDA med hela 31 % jämfört med föregående år, och vi ser nu en rullande EBITDA-marginal på 20 %, en ökning från 14 % förra kvartalet.

Vi har också sett stor framgång med lanseringen av Bohis bar och öppningen av Ashiana Wellness Center. Mottagandet har varit mycket positivt, vilket visar att dessa nya investeringar, som påverkat kassaflödet negativt under kvartalet, kommer att stärka vår omsättning framgent och ytterligare förbättra kundupplevelsen. Dessa satsningar är exempel på hur vi kontinuerligt arbetar för att skapa en komplett upplevelse för våra gäster och stärka Boho Club som varumärke.

Tomterna vid vårt lyxhotell Boho Club i Marbella har stor potential för kraftigt ökade byggrätter. Vi har arbetat intensivt och i nära samarbete med Marbellas kommun och Junta de Andalucía för att detaljplanera våra tomter i syfte att möjliggöra byggandet av cirka 28.400 m² hotellyta. Under det tredje kvartalet har processen tagit stora steg framåt. I en tekniskt komplicerad process har de administrativa tidsfristerna och de uppsatta stadsmålen uppfyllts.

Denna expansion är en viktig del av vår långsiktiga värdetillväxt där vi estimerar att värdet av de nya byggrätterna motsvarar cirka 15 SEK per stamaktie vid erhållen detaljplanering. Det tillkommer därutöver ytterligare värden genom bland annat projekteringen och utvecklingen av projektet. Vi hoppas kunna återkomma med fler uppdateringar inom en snar framtid.

När vi nu går in i lågsäsongen fortsätter vi med samma engagemang och passion för att utveckla Boho Group. Fokus kommer att ligga på att förbereda för nästa års sommarsäsong genom att utöka vårt restaurangutbud och stärka vår position lokalt samt utforska möjligheter på andra marknader. Marbella är en stark och attraktiv destination, och Boho Club är redo att växa vidare och befästa sin plats som en destination i världsklass.

Med vänliga hälsningar
Andreas Bonnier VD Boho Group

Denna information är sådan information som Boho Group AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 8 november 2024 kl. 08:00

 

 

 

 

Vid eventuella frågor vänligen kontakta:

Boho Group AB (publ)

Andreas Bonnier, VD
E-post: andreas@bohogroup.com
Telefon: +46 733 36 65 77
Hemsida: www.bohogroup.com

Kort om Bolaget
Boho Group är ett hotellutvecklings- och driftsbolag i toppskiktet avseende design och kvalitet, med verksamhet på den spanska solkusten. Bolaget grundades 2014.

Boho Group äger och driver Boho Club, en boutiqueresort på Golden Mile i Marbella som är prisbelönt för sin design och arkitektur. Både hotellet och restaurangen har sedan lanseringen 2019 etablerat sig som en ledande aktör i Marbella. Besök Boho Clubs hemsida, www.bohoclub.com, för att boka hotellrum eller ett bord i restaurangen. Restaurangen är öppen varje dag och serverar frukost, lunch och middag.

Mangold är Bolagets Certified Adviser. Mangold nås på telefonnummer 08-503 015 50 eller e-post ca@mangold.se.

Continue Reading

Marknadsnyheter

JRS chefsstrateg Torbjörn Söderberg om börsen framåt

Published

on

By

Torbjörn Söderberg

JRS chefsstrateg Torbjörn Söderberg pratar med Jesper Norberg på EFN om börsens väg framåt. Man tar upp värderingar och makro, samt hur han själv väljer att agera.

JRS chefsstrateg Torbjörn Söderberg om börsen framåt
Continue Reading

Marknadsnyheter

Kreditkort skapar problem för USAs konsumenter – CNBC granskar

Published

on

By

CNBC pratar kredikort

CNBC tittar närmare på hur kreditkort skapar problem för konsumenterna i USA som får betala räntor på upp till 36 %, och ovanpå det kommer nya avgifter. När det skapar så här stora problem blir det ett problem för ekonomin som helhet, det är inte bara ett individuellt problem.

CNBC granskar kreditkort och problemen de skapar

Vi skrev nyligen om rekordhög belåning hos investerare i USA. Det är samma sak här, när det är så många individer som är så hårt belånade blir det ett problem för hela aktiemarknaden.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Varför går det så dåligt för Las Vegas?

Published

on

By

Vy över Las Vegas

Det pratas mycket om att Las Vegas har blivit tomt. Det kommer färre besökare både från USA och utlandet, i en sådan omfattning att vägar som förut var fyllda med bilar nu är smidiga att ta sig fram på. De enda som fortsatt verkar komma är affärsresenärerna.

Las Vegas får mycket kritik för att ha blivit för giriga. Hotellen har börjat lägga på alla möjliga konstiga avgifter för att tjäna mer, restaurangerna lägger på avgifter och dessutom har det tillkommit flera nya skatter. Besökarna känner sig lurade.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2025 Tanalys