Marknadsnyheter
Rättelse – Kvartalsrapport, Kvartal 3, 1 juli- 30 september 2023
Rättelse av procentsatser i stycket försäljning
I stycket försäljning har procentsatsen avseende rörelseintäkternas ökning ändrats till 67%. Procentsats avseende resultatförbättring har tagits bort helt och där det fortsatt kan konstateras en kraftig förbättring till -822kkr i Q3 2023 jämfört med -1.514kkr i Q3 2022.
Försäljning
Under kvartalet uppgick rörelseintäkterna till 1.641kkr (980 kkr 2022) vilket är en ökning med 67%. Försäljningen skedde i huvudsak på export med en mindre del till den svenska marknaden. Resultatet under kvartalet om -822 kkr (-1.514 kkr 2022) är en kraftig förbättring jämfört med Q3 2022 och är steg i rätt riktning mot positiva siffror på kvartalsnivå och därefter på helårsbasis. Vi arbetar vidare med nya och befintliga kunder samt återförsäljare på våra huvudmarknader USA, Kanada, Storbritannien, Skandinavien samt den marina marknaden.
Ekonomi & likviditet
Med ökad försäljning och bra marginal så bibehåller vi likviditeten vi hade vid ingången av Q3 som vid utgången av Q3 om c:a 2Msek och med kundfordringar om 679kkr på väg in. Bolaget har dessutom väldigt låg nivå avseende långfristiga skulder och lån motsvarande 259kkr vilket är en väldigt stor fördel i rådande marknadsläge med kraftig stigande räntor. På toppen av detta så har vi ett betalt lager om över 7Msek att jobba med för produktion, skapande av likviditet, ökad försäljning och ett förbättrat resultat. Tillsammans med en ökad försäljning, anpassad organisation, kostnadskontroll avseende inköp samt konkurrensutsättning mellen underleverantörer verkar för förbättringar på resultatsidan samt dessutom till en förbättrad bruttomarginal. Bolaget har under kvartalet skapat och genererat eget kassaflöde till verksamheten vilket är ett bra tecken från försäljningsökningen och goda marginaler.
Tre huvudmarknader och en joker – Storbritannien , USA, Kanada och marinmarknaden
Storbritannien, USA och Kanada har alla förutsättningar att bli ryggraden i en växande försäljning av Lightfry-enheter och som kommer skapa tillväxt över lång tid. Grunden är lagd för en fortsatt uppåtgående kurva i vår strävan efter ett positivt resultat på årsbasis. Dessa marknader med respektive distributörer har alla kapacitet att beställa större volymer av Lightfry-enheter. Tre marknader med en hög mässaktivitet som vi ser bidrar med resultat på försäljning av Lightfry-enheter. Jokern i denna samlingen är marinmarknaden där vi ser Lightfry Cooking Systems alla fördelar som extra intressanta. Då i första hand med tanke på säkerhet som är väldigt viktigt på ett fartyg ute på haven där man absolut inte vill ha några brandsituationer över huvud taget. Andra fördelar som är signifikanta är att slippa logistik kring olja både för att få ombord olja men även för att göra sig av med använd olja för destruktion. Dessutom är det nya regler kring redovisning av olja som tas ombord och motsvarande mängd olja måste redovisas minus ett visst svinn från matproduktion. Här ser vi väldigt många plus för marinmarknaden som Lightfry Cooking System kan leverera och där vi ser och får indikation på att tiderna ändras och intresset för Air Fry Technology växer med bland annat specifika förfrågningar från rederinäringen och varvsindustrin.
Ny distributör i Tyskland
Under kvartalet så inkom de första ordrarna från FEM i Tyskland på totalt 3 stycken Lightfry-enheter som är sålda till US Army i Tyskland och Italien. Denna snabba order skulle levereras innan budgetårets utgång den 30 september. Vi ser fram emot att mer pengar och resurser sätts av till restaurangutrustning och då till ersättare till oljefritsöer som inte längre får köpas in eller repareras. Bolaget har goda chanser till ökade volymer på denna marknaden. FEM har levererat till US Army i Tyskland i över 20 år och har väldigt goda kontakter med US Army som kund och vet hur de fungerar.
Driftsättning av den första nydesignade marina Lightfry-enheten för USPH-godkännande
Den första nydesignade marin-versionen av Lightfry för USPH godkännande har färdigställts och driftsatts för test. Kommentarer och påpekanden vid första genomgången med USPH har alla blivit åtgärdade. Under och parallellt med testfasen så kommer arbetet med USPH-certifieringen fortlöpa med målsättningen om slutgiltig genomgång och godkännande.
Watermark – certifiering för Australien
Under detta kvartal har den första Lightfry-enheten tagits fram och tagits i drift för test innan den kommer skickas till Melbourne, Australien under det 4:e kvartalet. Planen ligger klar med institutet AGA som håller i certifieringen och kontakt är tagen med laboratoriet som skall genomföra testet. Denna certifiering är ett måste för att kunna sälja Lightfry brett på den Australiensiska marknaden.
Marknader och utsikter – Marknaden andas optimism för Air Fry Technology och Lightfry
Huvudfaktorer och egenskaper som talar för Lightfry och luftfritering:
- Luftfritering blir allt mer känd och erkänd som processteknik
- Ingen olja används i process och tillagning, fortsatt höga priser för vegetabiliska oljor
- Elpriser stiger kraftigt i stora delar av världen
- Hälsosammare och bättre mat – konsumenter är mer medvetna idag
- Ökad risk för allvarlig sjukdom exempelvis diabetes och övervikt
- Konsumentprodukter för luftfritering fortsätter med en kraftfull global expansion
- Minskad risk för skadestånd pga brännskador från oljefritöser
Många olika faktorer på marknaden pekar för luftfritering som nästa stora produkt för den kommersiella restaurangmarknaden efter induktionsspisen. Sedan tidigare på marknaden globalt, så fortsätter luftfriteringsprodukter för konsument att booma och det ligger helt rätt i tiden med trender som hälsosammare och bättre mat. Detta är en dragkraft som är väldigt positiv och gör vårt arbete lättare och skapar intresse hos potentiella kunder – mycket värdefullt som påtryckare för kommersiell luftfritering. Vi är övertygade om att USA, Kanada, Storbritannien kommer vara de lysande stjärnorna avseende försäljning och tillväxt med mycket stor potential för Lightfry. Vi lägger i princip all energi på dessa marknader avseende aktiviteter och planering av aktiviteter för att omvandla dessa till försäljning och installationer. Andra marknader som visar positiva tecken på ökad aktivitet är Australien, Sydafrika, Tyskland, Chile, Saudiarabien. Alla övriga marknader stöttar vi tills vidare med försäljningsaktiviteter nationellt i Sverige via återförsäljare och internationellt via distributörer vilket är vår huvudstrategi för att kunna agera på flera marknader parallellt på ett mer kraftfullt sätt. Vår utveckling i USA och även nu i Kandada och Storbritannien är viktig som drivkraft och inspirationskälla för övriga marknader som vill vara med på tåget, se vidare www.lightfryusa.com.
Marknadsföring – sociala media och mässor
Med ytterligare ett flertal mässor inplanerade under de kommande åren så är vi väl positionerade och med en underbyggd nivå av aktivitet för att skapa försäljning långsiktigt. Bearbetning sker löpande av distributörer och tidigare kontakter från alla mässor där vi har deltagit, för bibehållande och underhållande av kontakter. Detta för att bygga långsiktiga relationer, underlätta och möjliggöra framtida och kommande affärer, och skapa en fortsatt ökad kännedom om Lightfry generellt som produkt. Avseende sociala media och hemsidor så ligger det en plan för att öka aktiviteten successivt i dessa olika kanaler för att skapa ett intressant och aktuellt flöde.
Mäss och marknadsaktivitet 2023 – 2025
Kommande mässor:
- The Restaurant Show, 2-4 oktober 2023, Olympia, London
- HOST, 13-17 Oktober 2023, Milano, Italien
- IFEX, Titanic Exhibition Centre, 5-7 mars 2024, Belfast, Nordirland
- NRB, Manchester Central, 12-13 mars 2024, Manchester, Storbritannien
- HRC, Excel, 25-27 mars, 2024, London, Storbritannien
- RESTAURANT SHOW, NEC, 29 april – 1 maj, Birmingham, Storbritannien
- CASUAL DINING,Excel,18-19 september, London, Storbritannien
- HOST, 17-21 Oktober 2025, Milano, Italien
.
Ekonomi – resultaträkning i sammandrag kvartal 3, perioden 1 juli– 30 september 2023 i KKR
Q3 2023 Q3 2022
S:a Rörelseintäkter och lagerförändring, KKR 1 641 992
S:a Rörelsens kostnader inkl råvaror mm – 2 402 -2 466
Rörelseresultat före avskrivningar – 761 -1 474
Avskrivningar -22 -22
Rörelseresultat efter avskrivningar – 783 -1 496
Kursförluster – 29 – 0
S:a Övriga rörelsekostnader -0 – 0
Rörelseresultat före finansiella intäkter och kostnader – 812 – 1 496
S:a finansiella intäkter och kostnader -9 -18
Resultat efter finansiella kostnader och intäkter – 821 -1 514
.
Resultaträkning i sammandrag jan – sep, 2023 2022
S:a Rörelseintäkter och lagerförändring, KKR 5 640 4 350
S:a Rörelsens kostnader inkl råvaror mm -7 344 -7 492
Rörelseresultat före avskrivningar – 1 704 -3 142
Avskrivningar -68 – 62
Rörelseresultat efter avskrivningar – 1 772 -3 204
Kursförluster – 29 – 3
S:a Övriga rörelsekostnader – 0 – 0
Rörelseresultat före finansiella intäkter och kostnader -1 801 -3 207
S:a finansiella intäkter och kostnader -18 – 49
Resultat efter finansiella kostnader och intäkter -1 819 -3 256
.
Balansräkning i sammandrag samt med nyckeltal kvartal 3 , 2023, KKR
Q3 2023 Q3 2022
Anläggningstillgångar 182 256
Lager 7 024 7 173
Fordringar 968 1 528
Kassa bank 2 000 3 773
S:a tillgångar 10 174 12 730
.
Eget kapital 7 449 10 250
Krediter bank 262 472
Kortfristiga skulder 2 463 2 008
S:a Skulder och
eget kapital 10 174 12 730
Soliditet 73% 81%
.
Ställning per 20230930 avseende:
Likvida medel 2 000 kkr
Antal utestående aktier 19 471 077
Resultat per aktie(jan –sept) -0,09 kr
.
KASSAFLÖDESANALYS | |||
Not | 3 kvartal 2023 | 3 kvartal 2022 | |
Den löpande verksamheten | |||
Resultat efter finansiella poster | – 1 818 671 | – 3 255 440 | |
Justeringar för poster som inte ingår i kassaflödet, m m | 67 500 | 61 800 | |
Kassaflöde från den löpande verksamheten före förändringar av rörelsekapital | – 1 751 171 | – 3 193 640 | |
Kassaflöde från förändringar i rörelsekapital | |||
Ökning (-)/Minskning (+) av varulager | 928 567 | 1 194 093 | |
Ökning (-)/Minskning (+) av rörelsefordringar | 723 411 | – 510 127 | |
Ökning (+)/Minskning (-) av rörelseskulder | 184 798 | – 1 197 860 | |
Kassaflöde från den löpande verksamheten | 85 605 | – 3 707 534 | |
Investeringsverksamheten | |||
Förvärv av materiella anläggningstillgångar | – | – 117 856 | |
Kassaflöde från investeringsverksamheten | – | – 117 856 | |
Finansieringsverksamheten | |||
Nyemission | – | 2 604 066 | |
Amortering av lån | – 164 170 | – 324 133 | |
Kassaflöde från finansieringsverksamheten | – 164 170 | 2 279 933 | |
Periodens kasssaflöde | – 78 565 | – 1 545 457 | |
Likvida medel vid periodens början | 2 078 226 | 5 318 769 | |
Likvida medel vid periodens slut | 1 999 661 | 3 773 312 |
.
Kommande informationstillfällen
Publiceringsdatum för kommande ekonomisk information:
7 februari 2024 Kvartalsrapport Q4, bokslutskommuniké 2023
Styrelsen och verkställande direktören försäkrar att kvartalsrapporten/delårsrapporten ger en rättvisande översikt av företagets verksamhet, ställning och resultat.
Borås den 28 november 2023
EatGood Sweden AB
Henrik Önnermark, VD
Denna kvartals/delårsrapport har inte varit föremål för granskning av bolagets revisor.
Marknadsnyheter
Johanna Eriksson tillträder som ny CFO – Klas Rewelj slutar på Ework Group
Ework Group meddelar att Klas Rewelj lämnar sin tjänst som Chief Financial Officer (CFO) och Vice VD för att anta nya utmaningar utanför bolaget. Klas tillträdde som CFO på Ework Group i januari 2022, med uppdraget att bygga en stark finansfunktion och bidra till bolagets strategiska och finansiella utveckling. Efter väl utfört uppdrag kommer han att lämna över CFO-rollen till Johanna Eriksson, som tillträder den 1 november.
“Det har varit fantastiskt att få vara en del av Ework Groups förflyttning från nordisk konsultförmedlare till en heltäckande partner för talanglösningar med global räckvidd. Jag är stolt över de framsteg vi har gjort inom finansfunktionen, liksom bidraget till Eworks utveckling och finansiella styrka. Det skall bli spännande att följa företagets fortsatta framgångar”, säger Klas Rewelj.
“Jag vill tacka Klas för hans mycket värdefulla insatser, vars resultat tydligt ses i ett strategiskt bidrag till Ework Groups affär och finansiella utveckling, liksom en finansfunktion i framkant. Vi har haft ett givande samarbete och jag önskar honom varmt lycka till med sina nya utmaningar. Jag är samtidigt glad att välkomna Johanna Eriksson till Ework Group för att stötta den fortsatta resan mot vår ambition och finansiella mål, med ökat värdeskapande och effektivitet som viktiga fokusområden”, säger VD Karin Schreil.
Johanna Eriksson kommer till Ework från en lång karriär som CFO och med bred erfarenhet inom konsultbranschen och noterad miljö. Hon har närmast arbetat som interim CFO och har tidigare bland annat varit CFO för B3 Consulting Group, Dedicare AB och Sopra Steria Sweden. Johanna tillträder i rollen som CFO på Ework den 1 november.
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Caroline Lönnquist, CMCO, Ework Group
Tel: +46 70 2007 487, e-post: press@eworkgroup.com
Om Ework Group
Ework Group är en partner för heltäckande talanglösningar med ett globalt talangnätverk på över 160 000 konsulter specialiserade inom IT/digitalisering, R&D, teknik-och verksamhetsutveckling. Bolaget är ledande i norra Europa med över 12 000 konsulter på uppdrag, och expanderar kontinuerligt för att tillgodose kundbehov. Med en bred portfölj av talanglösningar och djupgående branschinsikter hjälper vi offentliga och privata kunder att effektivt planera, förvärva och hantera sin arbetsstyrka, inklusive både permanent och tillfällig personal. Ework Group grundades i Sverige år 2000 och har egen verksamhet i Sverige, Danmark, Norge, Finland, Polen och Slovakien, med huvudkontor i Stockholm. Ework Groups aktier är noterade på Nasdaq Stockholm (EWRK). www.eworkgroup.com
Marknadsnyheter
CombinedX-bolaget Netgain förstärker sitt ServiceNow-team med rekryteringen av Frederick Wennmark
CombinedX-bolaget Netgain, Sveriges ledande lokala partner till ServiceNow har glädjen att meddela att Frederick Wennmark, tidigare Director Solution Consulting på ServiceNow, har anslutit till Netgain som affärsutvecklingschef.
Frederick kommer med djup erfarenhet från ServiceNow och kommer att spela en nyckelroll i att stärka Netgains erbjudande på den svenska marknaden.
Rekryteringen av Frederick är en del av Netgains pågående satsning på att leverera innovativa och förstklassiga ServiceNow-lösningar. Med sin gedigna bakgrund inom digitalisering och praktiskt införande av AI kommer Frederick att bidra till att utveckla företagets tjänsteportfölj.
- “Vi är otroligt glada över att välkomna Frederick till vårt team. Hans kompetens inom ServiceNow och djupa förståelse för kundernas behov kommer att vara en stor tillgång när vi fortsätter att bygga hållbar affärstillväxt och vidareutvecklar vårt erbjudande” säger Eva Sandberg, VD på Netgain
Frederick Wennmark har över 25 års erfarenhet av IT och digital transformation. På Netgain kommer han att ansvara för att stärka företagets expertis och utöka erbjudandet inom ServiceNow, med ett tydligt fokus på att leverera ännu större värde för både befintliga och nya kunder.
- “Jag ser verkligen fram emot att bli en del av Netgain och bidra till företagets fortsatta framgång inom ServiceNow-lösningar. Netgain har en stark position och jag ser fram emot att stötta kunder i deras digitala resa och bidra till deras långsiktiga framgång” säger Frederick Wennmark
Om Netgain
Som sveriges största lokala partner till ServiceNow fokuserar Netgain helt på att automatisera och digitalisera arbetsflöden för att skapa bestående värden för sina kunder. För mer information, se www.netgain.se.
KONTAKTPERSONER
Jörgen Qwist, VD, jorgen.qwist@combinedx.com, 070-834 28 34
Björn Magnusson, IR, bjorn.magnusson@combinedx.com, 070-713 49 60
Eva Sandberg, VD Netgain, eva.sandberg@netgain.se, 073-021 14 87
Frederick Wennmark, affärsutvecklingschef Netgain, frederick.wennmark@netgain.se, 070-605 90 93
Informationen lämnades enligt ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den torsdagen den 3 okt kl. 14:00.
Bolagets aktie (CX) är under föremål för handel på Nasdaq First North Premier Growth Market med Redeye AB som Certified Adviser med mailadress certifiedadviser@redeye.se
CombinedX är en familj av nischade it-konsultbolag som hjälper företag och organisationer att dra fördel av digitaliseringens möjligheter. Vi levererar våra tjänster genom helägda dotterbolag som har marknadsledande teknik- och affärskunnande inom sina respektive områden. Tillsammans är vi ca 600 specialister i Sverige, Norge och Finland.
combinedx.com | info@combinedx.com | +46 54 400 25 10 | Tynäsgatan 10, 652 16 KARLSTAD
Marknadsnyheter
Motgångsmästaren visar hur vi kan våga mer i ny bok
Linkedin-flödet är en kavalkad av succéer, samtidigt som många poddar och böcker sätter fokus på framgång. Men det går inte att prata om framgång utan motgång. I dagens arbetsliv behöver vi ta risker, experimentera och pröva nya vägar för att hänga med. Loa Lava Brynjulfsdottir är en av Sveriges främsta experter på modigt ledarskap och i sin nya bok Mod att möta motgångar: som ledare, medarbetare och team (Liber) förklarar hon hur vi når framgång genom motgång.
– Arbetslivet och ledarskapet är inte alltid en dans på rosor. Men det är just i motgångarna som dörren till lärande står på glänt och nya insikter väntar. I stället för att leva i en förhoppning om att allt alltid ska gå perfekt behöver vi bygga upp vår ”motgångskraft”. Det här är en bok om hur vi kan utveckla modet att möta motgångar och misslyckanden på ett sätt som främjar lärande och utveckling på jobbet. Förmågan att växa och utvecklas genom motgångar är i fokus, säger Loa Lava Brynjulfsdottir.
Samtidigt som många möter en allt mer komplex och oförutsägbar arbetssituation är det få som känner sig rustade för att hantera motgångar på jobbet eller vågar göra saker som innebär risk för misslyckande. Denna brist på beredskap kan få konsekvenser, särskilt i en föränderlig arbetsmiljö där innovation och anpassningsförmåga är avgörande.
Två frågor är centrala i Mod att möta motgångar: Hur kan vi göra för att våga mer, och inte låta rädslan för att misslyckas stå i vägen för oss? Och om misslyckandet eller motgången redan är ett faktum, hur kan vi vända erfarenheten till en möjlighet? För när vi är modiga får vi räkna med att det ibland kommer att gå åt skogen. I boken beskriver Brynjulfsdottir olika strategier för att våga ta steget, och visar hur man kan träna upp ett mer nyfiket och dynamiskt mindset och på andra sätt stärka sin resiliens.
Mod att möta motgångar beskriver också hur man som ledare kan bidra till en innovativ kultur där motgångar och misslyckanden ses som en naturlig del av lärandeprocessen. Boken rymmer en mängd konkreta verktyg för att skapa ett tryggare klimat i teamet – och fånga de modiga när de faller.
Att känna viss oro – till exempel för hur ett projekt kommer att sluta, eller vad andra kommer att tänka – är normalt. Problemet uppstår när denna oro eller rädsla hindrar oss från att sträva mot våra mål. När en irrationell rädsla gör att vi saboterar för oss själva genom att skjuta upp eller helt avstå, engagera oss i mindre viktiga saker, ta itu med problem för sent, ge upp när vi möter hinder och svårigheter, fastna i tvivel, inte be om hjälp eller bli lata. Vi ser inte alltid det här beteendet hos oss själva, vi ”hanterar” rädslan på ett omedvetet sätt. Till exempel kan du känna att det är otroligt viktigt att rensa i garderoben eller städa badrummet – just när du står inför din sluttentamen. – ur boken.
Loa Lava Brynjulfsdottir är en av Sveriges mest anlitade och uppskattade föreläsare i modigt ledarskap. Hon är certifierad Dare to Lead™ facilitator, med en MBA i ledarskap & förändringsledning, och har många års erfarenhet av ledarskapsroller. Hon hjälper ledare och organisationer att bli mer bekväma med ovisshet, och att våga mer i en komplex och snabbrörlig värld. Aktuell med boken Mod att möta motgångar, utgiven av Liber.
För mer information och förfrågningar, kontakta: liber@fourpr.se
Att alla ska lyckas med sina studier är vår ledstjärna. På Liber har vi över 140 års erfarenhet av att skapa läromedel och kompetensutveckling, vars kunskap gör skillnad för elever, studenter, ledare och medarbetare för resten av livet. Därför finns Liber – för att stötta så att alla lyckas.
Lyckas med Liber.
-
Analys från DailyFX9 år ago
EUR/USD Flirts with Monthly Close Under 30 Year Trendline
-
Marknadsnyheter2 år ago
Upptäck de bästa verktygen för att analysera Bitcoin!
-
Marknadsnyheter4 år ago
BrainCool AB (publ): erhåller bidrag (grant) om 0,9 MSEK från Vinnova för bolagets projekt inom behandling av covid-19 patienter med hög feber
-
Analys från DailyFX11 år ago
Japanese Yen Breakout or Fakeout? ZAR/JPY May Provide the Answer
-
Analys från DailyFX11 år ago
Price & Time: Key Levels to Watch in the Aftermath of NFP
-
Analys från DailyFX7 år ago
Gold Prices Falter at Resistance: Is the Bullish Run Finished?
-
Marknadsnyheter1 år ago
Därför föredrar svenska spelare att spela via mobiltelefonen
-
Nyheter6 år ago
Teknisk analys med Martin Hallström och Nils Brobacke