Connect with us

Marknadsnyheter

Rättelse p.g.a. tekniskt fel med utebliven bilaga: Delårsrapport april – juni 2020

Published

on

Andra kvartalet, apr – jun 2020

  • Total omsättning minskade med 27,3 MSEK, eller 5,1 procent, till 505,4 MSEK (532,7). Bakom detta låg försäljningsminskningar i Aurora, Septon och försäljningsökningar i Deltaco och Sominis.
  • De försäljningsminskningar som uppstått förklaras till stor del av butiksnedstängningar och evenemangsbegränsningar relaterade till statliga restriktioner på grund av Covid-19.
  • Bruttomarginalen minskade till 22,1 procent (23,8).
  • Rörelseresultat efter avskrivningar (EBIT) ökade till 11,7 MSEK (-3,1). Rörelseresultatet under kvartal två 2019 belastades dock av omstruktureringskostnader om 15,6 MSEK, vilket medförde ett justerat EBIT om 12,5 MSEK.
  • Statliga stöd relaterade till Covid-19 hade en positiv påverkan på EBIT under kvartalet om 7,4 MSEK, till större delen i form av permitteringsstöd redovisat som övriga intäkter. Övriga statliga stöd är redovisade som reducerade rörelsekostnader.
  • Periodens resultat ökade till 3,8 MSEK (-6,9).
  • Resultatet per aktie ökade till 0,26 kr (-0,66).
  • Omsättning från egna märkesvaror (EMV) för hela DistIT-koncernen ökade till 136,4 MSEK (108,5).
  • Likvida medel den sista juni uppgick till 52,5 MSEK i kassa samt 102,3 MSEK i totala outnyttjade checkräkningskrediter.

Perioden, jan – jun 2020

  • Total omsättning minskade med 17,9 MSEK, eller 1,6 procent, till 1 070,3 MSEK (1 088,2).
  • Bruttomarginalen minskade till 21,4 procent (22,6).
  • Rörelseresultat efter avskrivningar (EBIT) ökade till 21,1 MSEK (1,7). Rörelseresultatet under perioden 2019 belastades dock av omstruktureringskostnader om 16,5 MSEK, vilket medförde ett justerat EBIT om 18,2 MSEK.
  • Periodens resultat ökade till 8,1 MSEK (-5,8).
  • Resultatet per aktie ökade till 0,55 kr (-0,62).
  • Omsättning från egna märkesvaror (EMV) för hela DistIT-koncernen ökade till 271,2 MSEK (234,5).

Väsentliga händelser under andra kvartalet 2020

  • Årsstämman beslutade, mot bakgrund av den stora osäkerheten till följd av spridningen av Covid-19, att inte lämna någon utdelning för 2019.
  • För att möta osäkerheten och den negativa utvecklingen i marknaden beslutade DistIT om att genomföra korttidspermitteringar i de flesta dotterbolagen i koncernen. Permitteringarna drogs, med några få undantag, alla tillbaka i olika steg under kvartalet på grund av ökad aktivitet då en lägre bemanning bedömdes påverka affärsutvecklingen negativt.

Väsentliga händelser efter periodens utgång

  • Inga väsentliga händelser har inträffat efter periodens utgång.

  

VD HAR ORDET

Kvartalet i korthet 

DistIT uppnådde som helhet ett relativt starkt kvartal trots utmaningarna med Covid-19. EBIT ökade till 11,7 MSEK mot -3,1 MSEK i samma period föregående år trots att totalomsättningen för gruppen i kvartalet minskade med 5,1 procent. Andra kvartalet 2019 innehöll omstruktureringskostnader om 15,6 MSEK som nu bidragit till en lägre kostnadsstruktur.

Ett relevant varulager är nyckeln i vår roll som lönsam distributör och vi arbetar ständigt med att lagerhålla en balanserad uppsättning av produkter. Den pågående pandemin har dock gett oss anledning att ytterligare anpassa lagersammansättningen för att tillföra likviditet men även för att säkerställa att våra produkter passar nya marknadsförutsättningar. Som ett led i detta har vi tagit rörelseresultatpåverkande kostnader, om cirka 2,5 MSEK, i kvartalet för att sälja ut trögrörligt lager, vilket dock gett oss förbättrad likviditet och på sikt lägre lagerhanteringskostnader. Detta har haft en något negativ effekt på bruttomarginalerna i framförallt Deltaco men även i Aurora.

Covid-19 – Åtgärder och effekter

Koncernens fokus på kassaflöde, omstruktureringar och förbättrade processer under 2019 gjorde att vi effektivt kunde hantera Covid-19. Med en stabil ledningsstruktur i dotterbolagen kunde vi implementera en rad åtgärder för att mildra negativa effekter av pandemin såsom:

•     Erhållande av utökade leverantörskrediter.

•     Säkring av adekvat permitteringsstöd samt andra åtgärder från myndigheter för de olika delarna i verksamheten.

•     Utökad kostnadskontroll.

•     Prioritering av utvecklingsprojekt, trots lägre personalnärvaro på grund av permitteringar.

Under pandemin har vi sett en ökad försäljning i digitala kanaler, även hos kunder med omnikanalsstrategier. Ren fysisk butiksförsäljning har drabbats negativt. En konsekvens av detta är att vi under krisen har accelererat vårt arbete mot digitalisering och uppbyggnad av egna varumärken. Som ett led i detta har vi även gjort en rad rekryteringar av nyckelkompetenser.

Strategi

Koncernens strategi bygger vidare på:

•     Koncept med egna profilerade varumärken.

•     Nya försäljningskanaler med fokus på digitalt.

•     Utökad marknadsföringskompetens i digitala kanaler.

•     Stärkta interna kommersiella processer.

•     Fortsatt integration av Aurora och Deltaco med gemensamma processer för att uppnå stordriftsfördelar och en skalbar IT- och kostnadsstruktur.

Strategin handlar om att öka vår relevans hos slutkonsument, våra kunder och leverantörer. En skalbar plattform med en gemensam bottenplatta möjliggör att tillväxt kan konverteras till vinst.

Vägen framåt

Framöver ser vi fortsatta utmaningar inom A-brands med, för branschen, naturliga tapp av leverantörer. Detta vägs bland annat upp av livscykel-förvaltning av produkter och leverantörer och fokus på att bygga varumärken, såväl i butik som digitalt.

Vi ser en god tillväxt inom koncepten gaming och smarta hem, där vi fortsätter att lansera nya produkter inom sortimenten. Vi utökar vår marknadsföring för att etablera koncepten som egna varumärken. Exempelvis kommer gaming-konceptet L33T att profileras starkare under hösten och även inriktas mot nya kanaler. Deltacos sortiment inom elbilsladdning har börjat säljas i handeln och bearbetas i nya kanaler. Lanseringen av det nya konceptet Deltaco Office går enligt plan och hade initial lansering i maj.

I de kommande kvartalen kommer vi fortsätta att förstärka organisationen med nyckelkompetenser och avsätta resurser för digitalt varumärkesbyggande. Förmågan att hjälpa e-handlare och omnikanalskunder med att bygga digital trafik kommer i ökande grad bli en framgångsfaktor.

Avslutningsvis står vi stabilt rustade finansiellt med likvida medel om 52,5 MSEK och en nettoskuld som minskat till 137,3 MSEK. Detta möjliggör en acceleration av vår strategiplan samt ger utrymme för potentiella förvärv.

Robert Rosenzweig
VD och koncernchef DistIT AB (publ)

Delårsrapporten finns att hämta på DistIT ABs webbplats.
En svensk version bifogas detta pressmeddelande.

För ytterligare information, kontakta:

Robert Rosenzweig, CEO DistIT AB

Mobil: +46 70 768 50 42
Email: robert.rosenzweig@distit.se

eller 

Philip Gunnarsson, CFO DistIT AB

Mobil: +46 73 086 96 82
Email: philip.gunnarsson@distit.se

Kontaktuppgifter till DistITs Certified Adviser 

Erik Penser Bank ABTel: 08-463 83 00
Email: certifiedadviser@penser.seInformationen i detta pressmeddelande är sådan som DistIT AB (publ) ska offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (596/2014/EU). Informationen lämnades enligt ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 19 augusti 2020 kl. 10:30 CET.

DistIT ska förvärva, äga och utveckla nischdistributörer inom IT, Mobility, Hemelektronik, Nätverk och Datakommunikation i Norden och Baltikum. Företag inom DistIT-koncernen levererar både B2B- och B2C-produkter till IT-marknaden i Norden och Baltikum. Aktierna i DistIT är listade på Nasdaq First North Premier Growth Market under kortnamnet DIST och företagets Certified Adviser är Erik Penser Bank AB.

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Exalt AB finansiell kalender 2025

Published

on

By

Måndag, 27 januari, 2025

Datum för Exalt ABs offentliggörande av finansiella rapporter under innevarande år samt dag för Årsstämma 2025.

  • Delårsrapport oktober – december, 2024 samt bokslutskommuniké 2024
    torsdag 20 februari 2025  (ändrat datum)
     
  • Årsredovisning 2024
    fredag 11 april 2025

     
  • Årsstämma 2025
    fredag 9 maj 2025
  • Delårsrapport januari – mars, 2025
    fredag 16 maj 2025
  • Delårsrapport april – juni, 2025
    fredag 15 augusti 2025

     
  • Delårsrapport juli – september, 2025
    fredag 7 november 2025
  • Delårsrapport oktober – december, 2025 samt bokslutskommuniké 2025 Q4 
    fredag 20 februari, 2026 (preliminärt datum)

För mer information, kontakta:

Johan Rockström, VD
Exalt AB
Tel. +46 (0)722 03 19 49

E-post: johan.rockstrom@exalt.se

Om Exalt
Exalt erbjuder produkter och tjänster för alla typer av nätverk för ett digitalt hållbart samhälle; mobiltelefoninät, fibernät, fastighetsnät, wifi och radionät inklusive 5G där Exalt designar, installerar och tillhandahåller drift och underhåll av nätverken för våra kunder. Våra kunder i den privata sektorn är telekomföretag, fastighetsbolag och fastighetsförvaltning, logistikföretag och butikskedjor samt privata vård- och omsorgsföretag där

I den offentliga sektorn arbetar vi med sjukhushus och vårdcentraler, offentliga verksamheter som skolor och andra offentliga fastigheter samt de kommunala Stadsnäten i Sverige. Med hög kompetens och lång erfarenhet inom kommunikationsinfrastruktur ser vi till att kunder får ROBUSTA NÄTVERK och SÄKER KOMMUNIKATION.

Bolaget är sedan 2005 noterat på Spotlight Stock Market (kortnamn EXALT).
För mer information, vänligen besök www.exalt.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

Återköp av aktier i Scandic i vecka 4, 2025

Published

on

By

Scandic Hotels Group AB (publ) (LEI: 529900JY9ZBGUXGRKQ86) har mellan den 20 januari och den 24 januari 2025 återköpt sammanlagt 295 000 egna aktier (ISIN: SE0007640156) inom ramen för det aktieåterköpsprogram som styrelsen beslutat om.

  

Återköpen är en del av det aktieåterköpsprogram om 300 miljoner kronor som Scandic lanserade den 9 december 2024. Aktieåterköpsprogrammet löper under perioden den 9 december 2024 till senast den 31 mars 2025 och genomförs i enlighet med EU:s marknadsmissbruksförordning (”MAR”) och EU-kommissionens delegerade förordning 2016/1052 (”Safe Harbour-förordningen”).

Scandics aktier har återköpts enligt följande:

Datum

Aggregerad daglig volym (antal aktier)

Viktat genomsnittspris per dag (SEK)

Totalt dagligt transaktionsvärde (SEK)

2025-01-20

 

50 000

70,3860

3 519 300

2025-01-21

 

60 000

70,6364

4 238 184

2025-01-22

 

60 000

71,0566

4 263 396

2025-01-23

 

60 000

72,2862

4 337 172

2025-01-24

 

65 000

73,0041

4 745 267

Totalt ackumulerat under vecka 4, 2025

295 000

71,5367

21 103 319

Totalt ackumulerat under återköpsprogrammet

1 885 000

68,2182

128 591 372

 

Samtliga förvärv har genomförts på Nasdaq Stockholm av Nordea för Scandics räkning. Efter ovanstående förvärv uppgår Scandics innehav av egna aktier till 1 885 000. Det totala antalet aktier i Scandic, inklusive egna aktier, uppgår till 219 157 922 och antalet utestående aktier, exklusive egna aktier, uppgår till 217 272 922.

Fullständig information om de genomförda transaktionerna biläggs detta pressmeddelande.

För mer information, vänligen kontakta:

Rasmus Blomqvist, Director Investor Relations, Scandic Hotels Group
Email: rasmus.blomqvist@scandichotels.com
Telefon: +46 702 335 367

 

 

Om Scandic Hotels Group
Scandic är det största hotellföretaget i Norden med ett nätverk av omkring 280 hotell och 58 000 hotellrum i drift och under utveckling på över 130 destinationer. Scandic är ledande när det kommer till att integrera hållbarhet inom alla områden och dess prisbelönta koncept inom tillgänglighet säkerställer att Scandic är till för alla. Väl omtyckt av gäster och medarbetare är Scandic Friends Nordens största lojalitetsprogram inom hotellbranschen och företaget en av de mest attraktiva arbetsgivarna i regionen. Scandic är noterat på Nasdaq Stockholm. www.scandichotelsgroup.com

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Kommuniké från extrastämma den 27 januari 2025

Published

on

By

Provide IT Sweden AB (publ) avhöll extrastämma den 27 januari 2025 enligt kallelse.

Vid årsstämman fattades beslut som framgår nedan. Samtliga beslut fattades med erforderlig majoritet. Detta innebär att tidigare kommunicerad VD-byte verkställs, dvs Philip Kornmann tillträder som VD om 3 månader.  

6) Val av styrelseledamöter och styrelseordförande.
 Stämman beslutade val av Philip Kornmann, Marek Pietrzak, Mariusz Pietrzak och Yannick Decaumont som styrelseledamöter för tiden intill slutet av årsstämman 2025, samt omval av Hampus Lundqvist. Bawan Faraj, Torvald Thedéen och Magnus Lisnell avgår som styrelseledamöter samt Oscar Wennerström som suppleant. Marek Pietrzak blir Styrelseordförande.

7) Fastställande av styrelsearvode.
Philip Kornmann, Marek Pietrzak, Mariusz Pietrzak och Hampus Lundqvist kommer inte ha någon styrelseersättning. Yannick Decaumont kommer ha en styrelseersättning på 80 000 Sek.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.