Connect with us

Marknadsnyheter

Rättelse: Scania bokslutskommuniké januari–december 2017

Published

on

ti, mar 20, 2018 13:47 CET

Scanias nettoomsättning steg till rekordhöga 119,7 miljarder kronor, en ökning med 15 procent jämfört med föregående år. Leveranser av lastbilar nådde den högsta nivån någonsin och efterfrågan på nya lastbilsprogrammet var god. Högre fordons- och servicevolymer påverkade resultatet positivt och motverkade högre kostnader för drift av dubbla produktprogram, begränsningar i leverantörskedjan och en ogynnsam marknadsmix.

Sammanfattning av helåret 2017

  • Rörelseresultatet exklusive jämförelsestörande poster uppgick till MSEK 12 434 (10 124)
  • Rörelseresultatet, uppgick till MSEK 12 434 (6 324)
  • Nettoomsättningen ökade med 15 procent till MSEK 119 713 (103 927)
  • Kassaflödet uppgick till MSEK 5 701 (3 427) för Fordon och Tjänster

Kommentar av VD Henrik Henriksson:

“Scanias nettoomsättning steg till rekordhöga 119,7 miljarder kronor, en ökning med 15 procent jämfört med föregående år. Leveranser av lastbilar nådde den högsta nivån någonsin och efterfrågan på nya lastbilsprogrammet var god. Högre fordons- och servicevolymer påverkade resultatet positivt och motverkade högre kostnader för drift av dubbla produktprogram, begränsningar i leverantörskedjan och en ogynnsam marknadsmix. Rörelseresultatet 2017 uppgick till 12,4 miljarder kronor, vilket gav en rörelsemarginal på 10,4 procent. Under 2017 översteg orderingången för första gången 100 000 fordon, tack vare den nya lastbils-generationen och vår globala räckvidd. Orderingången för lastbilar steg med 30 procent jämfört med föregående år. Den goda efterfrågan på lastbilar fortsatte i stora delar av Europa. I Eurasien fortsätter Rysslands starka återhämtning. Utvecklingen i Latinamerika är positiv med fortsatt god efterfrågan i Argentina och en svag förbättring i Brasilien. I Asien ökade efterfrågan främst i Iran och Kina. Orderingången för bussar ökade med 11 procent, främst relaterat till Ryssland och Iran. För affärsområdet Engines var orderingången stark i alla segment. Tillväxten i servicevolym fortsätter och intäkterna uppgick till rekordhöga 23,7 miljarder kronor, en ökning med 10 procent (8 procent i lokala valutor). Över 300 000 uppkopplade fordon i flottan möjliggör för Scania att ständigt kunna utveckla erbjudandet till kund med allt effektivare tjänster för förbättrad lönsamhet. Financial Services redovisade sitt högsta rörelseresultat någonsin på 1,3 miljarder kronor och kreditförlusterna är på alltjämt låga nivåer. Introduktionen av den nya lastbilsgenerationen fortsätter. Med lanseringen av lastbilar för fjärrtrafik, bygg- och anläggning och nu senast lastbilar för stadstrafik har Scania visat upp alla produkter i nya lastbilsfamiljen. Hos de nya bränsleeffektiva fordonen märks förbättrad körbarhet, säkerhet, ergonomi, komfort och en ännu bättre totalekonomi. Under 2017 levererades över 13 000 lastbilar ur Scanias nya lastbilsprogram. Med en genomsnittlig sänkning i bränsleförbrukning på över fem procent per fordon, uppskattas besparingar på över 30 000 ton i totala globala CO2-utsläpp. Under fjärde kvartalet lanserade Scania även en banbrytande 13-liters Euro 6-gasmotor avsedd för fjärrtrafik och visade upp sin nya Scania Citywide Low Floor buss som drivs helt elektriskt.“

Kontaktpersoner

Susanna Berlin
Investor Relations
Tel. +46 8 553 861 12
mobil tel. +46 70 086 05 02

Erik Ljungberg
Corporate Relations
Tel. +46 8 553 835 57
mobil tel. +46 73 988 35 57

Scania är en världsledande leverantör av transportlösningar. Tillsammans med våra partners och kunder leder vi övergången till ett hållbart transportsystem. Under 2016 levererade vi 73 100 lastbilar, 8 300 bussar samt 7 800 industri- och marinmotorer till våra kunder. Vi omsatte närmare 104 miljarder kronor, varav 20 procent utgjordes av servicerelaterade tjänster. Scania grundades 1891 och finns idag representerat i mer än 100 länder, och har drygt 46 000 medarbetare. Forskning och utveckling är koncentrerad till Sverige, med filialer i Brasilien och Indien. Produktion sker i Europa, Latinamerika och Asien, med regionala produktcentra i Afrika, Asien och Eurasien. Scania ingår i Volkswagen Truck Bus. För ytterligare information, besök www.scania.com

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Att resa sig och lämna det förflutna bakom sig

Published

on

By

Tjugotreåriga Jossan har flytt sitt trassliga förflutna för att leva livet i Stockholm.

Boksamlaren av Camilla Davidsson

När sparpengarna sinar tar hon tillfälligt jobb som servitris på ett turisthak, men månaderna går och hon blir kvar, utan planer för framtiden. En dag blir hon kallad till Tage Hallbergs begravningsbyrå – enslingen Henry, restaurangens märkligaste gäst, har testamenterat sin kvarlåtenskap till henne. Jossan får ett tjockt kuvert, vars innehåll förmodas förklara varför just hon fått ärva honom.

Redan i brevets första mening påstår sig Henry vara en nära släkting, mycket mer hinner Jossan inte läsa förrän brevet kommer på avvägar. Helst vill hon avfärda mannens grundlösa påståenden, men det är omöjligt. Hon bara måste få veta hur det ligger till. Till sin hjälp får hon Tage, men också Dante, killen i antikvariatet som hon sökt upp för att sälja några av de dammiga, gamla böcker hon ärvt.

Sökandet efter sanningen leder Jossan ut på en vindlande upptäcktsfärd och ju mer hon får veta om Henry och hans liv, desto mer omvälvande blir historien. Är allt hon trott om sig själv och sin bakgrund en lögn? Och är hon beredd att betala priset för att få framsanningen?

Boksamlaren är en roman om oväntad vänskap och om att det alltid är möjligt att vända det som varit ryggen och välja en ny, ljusare morgondag.

Om författaren:
Camilla Davidsson debuterade 2014 med Under Vintergatans alla stjärnor. I många år arbetade hon med marknadsföring på en rad internationella företag men är numera författare på heltid. Efter flera framgångsrika serier, som Caminoserien och Bergendahlsviten, är hon nu aktuell med sin tionde roman Boksamlaren. Camillas böcker har sammanlagt sålt över en halv miljon exemplar i Sverige.

Bokinfo:​​​​​​​
Titel: Boksamlaren
Författare: Camilla Davidsson
Omslag: Sofia Scheutz
Utgivningsdatum: 2025-01-23
Isbn: 9789177719199
Distribution: Speed Group

Schyttberg PR

Jenny Schyttberg 

jenny@schyttberg.se
0706-24 30 23

Printz Publishing är ett bokförlag som startade under hösten 2010. Den första boken som gavs ut var David Nicholls En dag, som blev en dundersuccé med över en kvarts miljon sålda exemplar, och sedan dess har förlaget fortsatt att växa.

Vår tanke med Printz Publishing är att ge ut böcker som vi själva saknar i bokhandeln, böcker i en genre som vi kallar intelligent underhållning. Välskrivna och smarta romaner med en gnutta svärta och lite humor.

Sedan 2018 är Printz Publishing en del av Norstedts förlagsgrupp.

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

AFRYs styrelse utser Linda Pålsson till ny VD och koncernchef

Published

on

By

AFRYs styrelse har idag utsett Linda Pålsson till ny VD och koncernchef. Hon tillträder omgående och efterträder tidigare VD Jonas Gustavsson som lämnar bolaget.

AFRYs styrelse har arbetat med rekryteringsprocessen av en ny VD sedan den 9 september 2024.

”Jag är glad över att Linda Pålsson idag har tackat ja till att bli AFRYs nya VD och koncernchef. I sammanslagningen av ÅF och Pöyry i 2019 skapades ett unikt kunskapsföretag inom den globala energi och gröna industriella omställningen samt en stark nordisk position inom infrastruktur. Under Jonas Gustavssons ledarskap har AFRY visat stark tillväxt och uppnått en årlig omsättning på SEK 27 miljarder. Jag vill passa på att tacka Jonas för åtta år på AFRY och ett riktigt gott samarbete. Bolaget kommer under Lindas ledarskap att fortsätta utveckla sin globalt ledande position i den gröna omställningen med ökat fokus på lönsamhet. Linda har en gedigen erfarenhet av komplexiteten i den gröna omställningen och erfarenhet av att leda stora projekt med kunden i fokus”, säger Tom Erixon, styrelseordförande på AFRY.

”AFRY är ett fantastiskt bolag, och jag ser med stor förväntan fram emot uppdraget att leda AFRY in i nästa fas. Med sin unika position är AFRY väl rustat att möta våra kunders behov av storskaliga projekt som bidrar till att accelerera omställningen till mer hållbart samhälle. Vi kommer arbeta vidare med att stärka våra projektleveranser till våra kunder och ha ett starkt fokus på att genomföra strukturella lönsamhetsförbättringar. Jag är tacksam för förtroendet och ser fram emot att tillsammans med teamet på AFRY ta nästa steg på resan”, säger Linda Pålsson.

Linda Pålsson har omfattande erfarenhet från ledande befattningar både i och utanför AFRY. Linda är idag Executive Vice President och Head of Division Energy och har tidigare haft flera roller på AFRY såsom Vice President Hydro Global & Energy Nordics, Business Area Manager Energy Projects och Market Area Manager Transmission & Distribution. Linda har också varit VD för Triventus Windpower AB och Regional Manager för Infratek. Linda är född 1974 och är utbildad elektroingenjör vid Chalmers Tekniska Högskola i Göteborg, Sverige.

För ytterligare information, vänligen kontakta

Andrea Giesecke, Head of Sustainability Communication and PR
+46 762 655 216, andrea.giesecke@afry.com

Denna information är sådan som AFRY AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades för offentliggörande, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, klockan 17.00 CET, den 12 januari 2025.

 

AFRY erbjuder tjänster inom teknik, design, digitalisering och rådgivning för att accelerera omställningen till ett mer hållbart samhälle. Vi är 19 000 hängivna experter inom industri, energi och infrastruktur, som skapar värde för kommande generationer. AFRY har en global räckvidd med djupa rötter i Norden, en nettoomsättning på 27 miljarder och är noterade på Nasdaq Stockholm.

Making Future

Continue Reading

Marknadsnyheter

Pricer omdefinierar butikshyllorna med Pricer Avenue™

Published

on

By

Pricer lanserar Pricer Avenue™, ett banbrytande system av elektroniska hylletiketter som omdefinierar butiksupplevelsen. Med varje detalj noggrant omarbetad, höjer detta system kundupplevelsen och öppnar nya möjligheter för detaljhandeln. Genom att kombinera skandinavisk design och modulär teknologi sätter Pricer Avenue™ en ny standard för hyllkantskommunikation. Piloter lanseras 2025.

Pricer introducerar Pricer Avenue™, ett nytt system som omdefinierar den traditionella butikshyllan för den globala detaljhandelsmarknaden. Den här innovativa lösningen öppnar upp helt nya möjligheter för vad digitala etiketter kan åstadkomma. Designad för att möta de verkliga utmaningar som detaljhandeln står inför idag, kombinerar systemet elegant skandinavisk estetik av den välkända svenska industridesignern Nikolaus Frank, avancerad modularitet och intelligent teknologi. Sammantaget förvandlar detta kilometer av outnyttjat hyllutrymme till en dynamisk, förstklassig kommunikationsplattform.

Vi är stolta över att kunna presentera Pricer Avenue™, ett helt nytt kommunikationssystem för butikshyllan. Med den snyggaste, mest avancerade etiketten på marknaden i kombination med en strömdriven kommunikationsskena kan detaljhandlare kommunicera med kunder på en helt ny nivå vilket helt förändrar butiksupplevelsen, säger Pricers Chief Product Officer Finn Wikander.

Centralt för systemet är kommunikationsskenan som kombinerar strömförsörjningen och smart datafunktionalitet med flexibel anslutning. Den här kommunikationsplattformen öppnar nya dörrar och intäktsströmmar för handlare, vilket gör det möjligt för dem att förbättra kundupplevelsen och förändra hur de interagerar med kunder i butik. I samarbete med Epishine har Pricer även integrerat en självdriven enhet. Epishines teknologi fångar inomhusljus för att göra elektroniken självförsörjande, vilket eliminerar behovet av batterier.

De strömlinjeformade och enhetliga Pricer Avenue™-etiketterna ersätter de traditionella digitala etiketterna, vilket skapar en snyggare och mer enhetlig estetik. Etiketterna sätts enkelt på skenan med en snap-on funktion, har en uppgraderad display, med en smalare ram som gör den aktiva ytan större och ökar kommunikationsmöjligheterna. Etiketterna är designade för att fungera perfekt tillsammans, och när de kombineras skapas en dynamisk Floating Canvas, vilket gör att man flexibelt kan ändra budskap.

Pricer Avenue™ är inte bara en ny digital etikett det är en ny innovativ uppgradering av hyllkanten. Vi har skapat en plattform som levererar värde för detaljhandlare, höjer kundupplevelsen och öppnar nya möjligheter för kommunikation i butiken. Med Pricer Avenue™ ger vi varumärken och handlare möjlighet att utforska helt nya möjligheter på hyllkanten, säger Chris Chalkitis, Chief Technology & Digital Officer på Pricer.

Pricer, ett ledande globalt företag inom den retail tech baserat i Sverige, presenterar detta nya koncept på National Retail Federation 2025 Expo i New York. Piloter för Pricer Avenue™ lanseras under 2025.

Läs mer om Pricer Avenue™ och Pricer på: www.Pricer.com/priceravenue

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Finn Wikander, Chief Product Officer, +46 705 233077, finn.wikander@pricer.com

Chris Chalkitis, Chief Digital Officer, +46 70 4849812, chris.chalkitis@pricer.com

info@pricer.com

Om Pricer

Pricer är ett ledande globalt techföretag inom den snabbväxande marknaden för smart retail med digitala butikslösningar som både ökar butikers produktivitet och förhöjer köpupplevelsen. Genom digitala prisetiketter, avancerad teknik såsom optisk trådlös kommunikation och AI samt ständig innovation lägger Pricer grunden för kommunikation och effektivitet i butik. Bakom Pricers branschledande snabba, robusta och skalbara plattform som ständigt utvecklas med ny funktionalitet ligger 30 års branscherfarenhet. Pricer grundades i Sverige 1991 och är noterat på Nasdaq Stockholm. För mer information, besök www.pricer.com

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.